• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek polarny powstaje w stoczni Crist

VIK
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Zastosowanie kadłuba z linii X-BOW w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji.
  • Statek będzie mógł zabrać na pokład 100 pasażerów.
  • Jednostka powstanie w Gdyni, ale ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.
  • W piątek rozpoczęto cięcie blach dla jednostki NB 312.
  • Statek polarny będzie mógł zabrać na pokład 100 pasażerów.
  • W piątek rozpoczęto cięcie blach dla jednostki NB 312.

Stocznia Crist rozpoczęła budowę w części wyposażonego, wielofunkcyjnego, polarnego statku pasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-BOW dla norweskiego armatora. W miniony piątek odbyło się pierwsze cięcie stali.



Jednostka NB 312 będzie długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów i będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów. Będzie to jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie. W części wyposażona jednostka jest budowana w gdyńskiej stoczni, a ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.

Co istotne, jednostka zostanie wyposażona w kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, co pozwoli uniknąć zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.

- Cieszymy się, że weźmiemy udział w budowie tak innowacyjnego statku. To kolejny projekt z ciągle rozwijającego się rynku jednostek pasażerskich, który zostanie zrealizowany w naszej stoczni - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne, dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
VIK

Miejsca

Opinie (42) 2 zablokowane

  • co prawda cieszy mnie oczywiście gdy stocznie budują kadłuby (3)

    ale co jest z naszą gospodarką, ze nie potrafimy potem jeszcze wyposażyć takiego statku?

    przecież GDYBY przedsiębiorcy proponowali rozwiązania dobrej jakości w sensownej cenie, to armator budowałby cały statek od początku do końca w Polsce

    czy ktoś wie co tu przeszkadza?

    jakość czy cena?

    • 8 0

    • (1)

      taka jest polityka w Norwegii - państwo ma często udzialy w firmach np offshore i poprzez je zapewnia pracę dla Norwegow u siebie, a że wielu z nich nie wie co robi to trzeba m.in. Polaków ściągać. Wyposażenie statków czy elementów platform napewno jest u nas tańsze ale nie ma szans na zlecenie do naszych stoczni. A do tego konkurencja w Azji... Jakby mieli zlecać cały statek to by tam poszedł, bo taniej. I pozostaje nam tu tylko stal wyspać, która do Norwegii holownikiem zaciągna :(

      • 2 1

      • jaka polityka?

        gdyby polityka byłą 'narodowa' to nie budowaliby kadłubów poza krajem

        ale zapomniałeś że to dotyczy każdego zamówienia - obojętne z jakiego kraju

        Polska jest jak jakiś daleki wschód - tania (powiedzmy) siła robocza...?

        GDYBY jakość wyposażenia była odpowiednia i za odpowiednia cenę, to na 100% Norwegowie czy ktokolwiek inny by robili u nas całe statki

        ale ewidentnie tak NIE JEST

        • 1 0

    • jan

      w dzisiejszych czasach jest niezwykle trudno zdobyć zlecenie na cały statek. w Polsce nie ma armatorów i dlatego trzeba brać każde zlecenie. Jakość w Polsce jest bardzo wysoka.

      • 3 2

  • sternik

    Produkcja kadłuba jednorazowa koszty duże pewnie trzeba będzie dopłacać zarabia się na wyposażeniu statku.

    • 7 1

  • Sumując

    Jaka obszerna musiał to być biuroktacja skoro nie kalkulowało przed prawdziwą(nie tak do końca )prywatyzacja.
    Szkoda ze Polska jest tak biedna i biurokracja zdolna do rozwalenia wlasnego zakładu.
    Wyobraź sobie że Crist zdobywa kontrakt na kolejny samochodowiec ale bez wyposażenia i nadbudowki ...i że się opłaca.

    • 1 0

  • Jak to polak pracujacy dla obcych

    u Siebie ... brawo POukładani sprzedali scie wszystko za zeta!
    i zergarki od Pana! z .........

    • 6 7

  • Kadłub stateczku.

    • 4 0

  • Tylko kim? Tylko jak?

    Tylko, że w Crist już prawie nie ma kim robić. Została garstka fachowców i kupa statystów.

    • 9 1

  • od 40 lat jesteśmy dostawcami konstrukcji dla Norwegów.

    Albo i dłużej...
    Dlaczego?
    Bo brudna i tania robota.
    Bo na karach za niedotrzymanie terminu i jakości świetnie się zarabia. Konstukcje idą za darmo... A jak przyjdzie do malowania czy wyposażenia, to jeszcze górka się zrobi...
    Jednocześnie ci sami ludzie, wyuczeni na tych robotach, świetnie sobie radzą w norweskich stoczniach.
    Gdzie tkwi przyczyna?
    Zarządzanie? Planowanie? Kontraktacja?

    • 5 1

  • do niedorozwoja, który juz nadaje na PO - stocznie Gdańsk sprzedał Ukraińcom PIS

    • 7 0

  • Statek luksusowy.

    A pieniądze pracownikom jak zwykle nie będą się zgadzać. "tym razem znowu nie wyszliśmy"

    • 5 0

  • kadlub statku dla Norwegow

    Przestańcie wypisywać bzdury, że zastosowanie kształtu dziobu X-bow zmniejszy uderzanie fal ?
    Warto poznać trochę wiedzy z zakresu mechaniki płynów , poczytać coś na temat falowania morza i wtedy wypowiadać się. Co ma stan morza do wibracji i hałasów ? A jaki wpływ na środowisko ma kształt dziobu statku ?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane