• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • Prom już jest w Gdańsku, jednak zanim wyruszy w regularne rejsy przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.

Nowy prom dla PŻB, który ma powstać w ramach projektu Batory, wciąż jest w fazie projektu, dlatego narodowy przewoźnik musiał sięgnąć po koło ratunkowe. Jest nim czarter używanej jednostki. Prom "Nova Star" przypłynął do Trójmiasta, ale w regularne rejsy na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy prawdopodobnie dopiero w czerwcu.


Czy wierzysz w powodzenie programu budowy promów Batory?


- Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej informuje, że realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowaliśmy kolejny etap tej strategii, polegającej na wprowadzeniu używanej jednostki Nova Star na linię Gdańsk - Nynäshamn. Prom ten był zaplanowany w strategii rozwoju spółki, jako kluczowy element, do momentu zrealizowania budowy nowej jednostki - napisano w komunikacie.
Prom już jest w Gdańsku, jednak zanim wyruszy w regularne rejsy przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Armator nie podaje informacji kiedy wyruszy w trasę, jednak na stronie internetowej PŻB można znaleźć informacje o cenach biletów i tam pojawia się termin czerwcowy.

- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
"Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Teraz ostał wyczarterowany przez PŻB Polferries. Ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.

Choć w komunikatach pojawiła się określenie "pozyskanie" promu, to nie oznacza to jednak jego zakupu. Prom został wyczarterowany, na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju.

"Nova Star" będzie pływał na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem "Wawel". Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.

PŻB ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.

Polski armator musi działać, aby skutecznie walczyć z konkurencją, która jest bardzo aktywna. Szwedzki armator Stena Line już zamówił kilka promów w Chinach, z kolei w Świnoujściu rozwija działalność niemiecka firma TT Line. Według szacunków rynek bałtyckich przewozów zwiększy się do 2030 r. o 50 proc. Armatorzy mają więc dobre perspektywy rozwoju, ale potrzebne są szybkie działania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Niestety, realizacja programu Batory, czyli budowy nowych promów - delikatnie rzecz ujmując - przeciąga się. W czerwcu ub. roku na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym uroczyście położono stępkę pod pierwszy z promów dla PŻB. Położono symbolicznie, bo blach nie cięto, a budowa jeszcze się nie rozpoczęła do dziś. W połowie września ub. roku przy okazji targów Baltexpo prezes PŻB zapewniał, że wszystko idzie zgodzie z planem, że projekt promu i finansowanie będzie zabezpieczone najpóźniej do końca roku. Na razie szykuje nam się jednak w czerwcu pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu, który nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał i ile kosztował.

Miejsca

Opinie (49) 3 zablokowane

  • Piękna, PISowska katastrofa!

    "Współpraca z Polskim Funduszem Rozwoju" - czyli kto dorzucił kasę; pewnie będzie postępowanie UE za niedozwoloną pomoc publiczną; identycznie jak za ustawę o wsparciu przemysłu stoczniowego. Ale mimo tej ustawy - powstały właśnie z kolan szczeciński przemysł stoczniowy nie wie nawet jak ma wyglądać to, co jakoby zaczął busować. A PŻB realizując program budowy floty polskich promów czarteruje obcą jednostkę, nieprzystosowaną do Bałtyku i naszego klimatu. Normalnie "Radio Erewań" (nie rozdają, a kradną i nie samochody, a rowery)!

    • 7 5

  • E, hejterzy, dajcie sobie na wstrzymanko bo się zaplujcie.

    Kilka słów rozsądku: państwowe stocznie to bagno nie reformowane od początku ich istnienia. Ci którzy sie zabrali ostro za zmiany i reformę, zostali wypluwani przez lokalne sitewki. Związki, znajomi, układy, układziki, zatrudnianie znajomych krolika, żonki notabli politycznych wszystkich opcji, najwiecej z PO i SLD.
    PIS-wskie dzieci ktore przejęły ten bałagan, nadane z Warszawy, bez najmniejszego pojęcia o przemyśle okrętowym, tylko pogłębiają stan chaosu, gdyż nie mają pojęcia o pojęciu.
    Projekt BATORY to świetny pomysł, gdyby do jego realizacji zabrali sie fachowcy. Niestety zabrały sie za to dzieci, a leżąca i rdzewiejącą od prawie roku stępka jest symbolem jego klęski, za którą ktoś kogoś ostro rozliczy. Niebawem.
    Ogromna szkoda, gdyż mogło być inaczej.

    • 10 1

  • PŻB przespało swoją szansę w latach 90-tych ubiegłego wieku

    bo zamiast wejść na linię do Karlskrony to bujali się do Helsinek starą Pomeranią. Teraz pozostały tylko plany, projekty nowych promów. Tal jak te elektryczne samochody, przekop mierzei i elektrownia jądrowa - analizy itd.

    • 3 1

  • do nauty nie trafil bo wlasciciel nie pzb ma taki kaprys i stawia na doswiadczenie

    • 3 0

  • (1)

    najlepsza stocznia na Świecie

    • 1 0

    • dokładnie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane