• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • przewodniczący to umysłowy czy fizyczny pracownik (3)

    Momencik ale jako związkowiec to zaliczany jest jako fizyczny czy umysłowy??? Bo jeżeli jako fizyczny to czemu mu płacą za delegacje i siedzenie w biurze - związki wypad za bramę a nie jak pijawka u pracodawcy - niech bierze urlopy. Jeżeli jako umysłowy to rozumiem jedna praca, ale co do pakietu gwarancji do jakiej grupy przewodniczący Solidarności Drobnicy się zalicza - umysłowy czy fizyczny. Bo dla mnie to jest pracownikiem UMYSŁOWYM wtedy 1 rok ochronki sam sobie załatwił hahaha

    • 9 6

    • (1)

      jest dzwigowym i jeszcze dorabia bo pracuje na dźwigu i jest przewodniczącym

      • 0 0

      • krzychu

        czy jak to piszesz to jesteś napity bo nie wiadomo o co chodzi i myślę ,ze nie jesteś w pracy bo ostatnio rzadko spotkać cię w stanie nie upojenia w pracy

        • 0 0

    • Przewodnik

      Pan Sz. 4 dni w tygodniu siedzi na Polskiej w delegacji,dostaje za to normalne wynagrodzenie.Raz w tygodniu popracuje na dźwigu oraz załatwi sobie nadgodziny.
      Taki komfort ma dlatego,że w BTDG jest ponad 150 pracowników Solidarności.
      Jeżeli część by się zrzekła legitymacji wówczas musiałby wrócić do normalnej pracy.
      Pozdrowienia dla kumatych:)

      • 4 0

  • dobra, a co na to Wojciech Szczurek ?

    Przeca Gdyni ma udziały/ akcje w porcie

    • 0 5

  • OT Logistic moze chce nabyc ... ale skad kasa ?

    ale jeszcze nie nabyla większościowego pakietu akcji C.Hartwig Gdynia. Tylko nasuwa sie pytanie skad OT Logistics ma kase na takie inwestycje? Napewno nie z gieldy.

    • 4 6

  • To chyba pierwszy przypadek... (3)

    .... ze "białe kołnierzyki" dostały krótsze gwarancje zatrudnienia niż pracownicy fizyczni. A moze to dlatego, ze o pracowników administracyjnych łatwiej niż o wykwalifikowanego fachowca? I wreszcie dlatego, że w firmie istniał przerost administracyjny? Powinni sie cieszyć, ze w ogóle dostają jakieś gwarancje.

    • 19 14

    • Elka ty chyba nie jesteś ani umysłowa ani fizyczna. W tej firmie mogłaś być fizycznym dokształacając się - firma dofinansowywała szkoły ludzie przechodzili na umysłowego i wiedzieli o firmie i wszystkim a nie jak ty. Wyuczona zapewnie na uniwerku a zero pojęcia o zyciu i pracy

      • 0 0

    • oprócz prezesta tam nikt w białych kołnierzykach nie chodzi...

      • 0 0

    • uch

      ilu fizycznych musi pracować na umysłowych nie liczę w tym magazynierów bo ci pracownicy wykonują ciężką pracę .

      • 0 4

  • Prawdziwa skorumpowana twarza związkowców

    Ta sytuacja pokazuje jak obłudni są związkowi działacze. Liczą się tylko ich stołki. Ciekawe kiedy ludzie przejrzą na oczy i tych darmozjadów pogonią.

    • 20 12

  • Daro czy ty mózg masz przegniły!

    Po pierwsze: skąd te 80 mln wytrzasnąłeś, po drugie: zapytaj Zarząd BTD, ile wziął tzw. 13- tki, a reszta załogi gdzie? po trzecie: podpisanie takiego czy innego pakietu nie oznacza jeszcze zwolnień, po czwarte: to przewodniczący Wolnego Związku jest na pełnym etacie oddelegowania.

    • 13 4

  • Do znajomego (3)

    Kiedy ty kogoś z wolnego związku widziałeś w terenie ? A nasi jeszcze w dzień podpisania pakietu byli na szatniach i tłumaczyli załodze całą sytuację oraz co podpisali i dlaczego. A terminal to niby co robi, przecież świadczy usługi, czyli przeładunek. A szef wolnego zwiazku to tak gra jak mu Zarząd Portu każe i tyle w tej kwestii.

    • 14 17

    • Przecież zarząd portu nie wtrąca się w te negocjacje związkowe. Dopiero, kiedy żaden związek nie podpisałby pakietu socjalnego z kupującym BTDG, to sam rozpocząłby te negocjacje, tak jak to już się zdażyło z inną spółką w porcie.

      • 0 0

    • tu masz odpowiedz (1)

      Sławko a na szatni w biurach byli, u ekspedytorów i innych!!!! Chyba wasi ludzie tylko was poinformowali o tym co zrobili. Z tego co mi wiadomo byli na szatni u dzwigowych, operatorów i brygad a reszta gdzie!!!!!

      • 5 2

      • a resztę to jeszcze przed podpisaniem poinformował p.Biernadzki, ganiał po porcie jak wściekły i głośno wyzywał.Wiedziałem od razu o co chodzi, tylko dlaczego nie było go widać wcześniej, teraz jak mu plan nie wyszedł to woła o pomstę do nieba.Wiedział dokładnie ile spółka może wypłacić odprawy, bo chwilkę wcześniej był razem z p.Szornakiem u prezesa. Chłopaki byli na przewie i rozmawiałem z nimi, więc nie rozumie dlaczego uparł się przy czterech tysiącach.
        Sam dostałem dwa latka ochrony i jest mi przykro,ale jeśli ktoś nie chce negocjować, to jest jak jest i nie winię za to chłopaków z "S".

        • 4 9

  • Do Alfa (1)

    Weź sobie ustawę o związkach zawodowych i poczytaj, to będziesz wiedział na czym polega oddelegowanie związkowe, bez względu na to czy ktoś jest pracownikiem fizycznym czy umysłowym. Związki za bramą, czemu nie, tylko poproś swojego T us ka żeby zmienił ustawę.

    • 13 1

    • kto pracuje a kto leży

      dziwne ze p.Szornak może łączyc prace i obowiązki związkowe,a p.biernacki musi leżeć przez cale zawodowe życie i jeszcze pewnie ma niezłą tą delegacje ?

      • 1 3

  • Pakiet (6)

    Pakiet, to nie tylko gwarancje zatrudnienia, ale wiele innych ważnych zapisów. Oczywiście utrzymanie miejsc pracy jest najważniejsze, lecz różne okresy takich gwarancji nie oznaczają, że po ich zakończeniu będą zwalniać z pracy. Ja pracuję w porcie Świnoujście, który też kupił OT Logistics i u nas nie było żadnego pakietu gwarancji, minęło już trochę czasu i jeszcze nikogo nie zwolniono z pracy. Więc trochę przyhamujcie w tych wypowiedziach. A na koniec możecie wierzyć lub nie, ale znam przewodniczącego NSZZ Solidarność z Drobnicy i wiem, że zawsze będzie bronił swoich członków związku, bez względu na to do jakiej grupy zawodowej przynależą.

    • 13 15

    • Ile czasu minęło ?

      • 0 0

    • Alfredzik ale dobrze odpowiedziałeś na samym końcu twojej wypowiedzi teraz cytuję "A na koniec możecie wierzyć lub nie, ale znam przewodniczącego NSZZ Solidarność z Drobnicy i wiem, że zawsze będzie bronił swoich członków związku, bez względu na to do jakiej grupy zawodowej przynależą."
      Tak prezes Solidarności właśnie wybronił swoich i to z jakich grup???? Tak zawsze bronią tylko swoich a resztę to ma gdzieś. Kiedyś było jest i będzi - jak nie jesteś w związkach to do zwolnienia.

      • 2 3

    • ile lat znasz przewodniczącego "S" Drobnicy

      Alfredzik ale powiedz prawdę jak was przejęto - bez pakietu, bez związków i wystarczyło wykupić wasze akcje i pozamiatali. OTL tez tak zależy aby przejąć zakład np. bez układu zbiorowego i aby nie było związków zawodowych bo wtedy droga prosta i tak z wami poczyniono czemu tego nie napisałeś. Apropo ile lat znasz przewodniczącego "S" Drobincy????

      • 2 1

    • Alfredzik siedzisz tam to siedź
      Alfredzik i Pan Przewodniczący dwa bratanki

      • 1 0

    • Skoro znasz Przewodniczącego, to chyba sam go namówiłeś?

      Portowcy też znają tego przewodniczącego. Ba co więcej wiemy jak ka wyglądała prywatyzacja firmy spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin w Porcie Gdyńskim. Raczej trudno było zauważyć, że wzrosły zarobki pracowników tej spedycji portowej. Mamy natomiast wiedzę że zwalniano tam pracowników, a płace płacę pozostałych ograniczono. I co ciekawsze ta spółka spedycyjna ograniczyła swoją działalność na terenie portu.

      • 2 0

    • hmmm

      człowieku chyba znasz go na gruncie neutralnym on nigdy nie broniŁ i nie pamiętam aby obronił a znam go dłużej zapewne od Ciebie ALFREDZIKU jest dobry tylko dla jednego kapitału ludzkiego czyli operatorów i sztauerów bo jest ich najwięcej. cwany lis

      • 1 1

  • Dziękuje ze po roku mnie zwolnią

    Niech ktoś ten artykuł wyślę do TVN i do gazet , zaraz będzie afera o nie równo uprawnieniu

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane