- 1 Rekordzista z Pomorza ma prawie 76 mln zł długu (43 opinie)
- 2 Zobacz jak powstaje potężna hala (76 opinii)
- 3 Mercor pracuje dla Tesla Gigafactory (108 opinii)
- 4 Zamrożone ceny energii dla firm (39 opinii)
- 5 Konserwator opóźnia sprzedaż pustostanu (156 opinii)
- 6 Był HIT, było Tesco, będzie osiedle (331 opinii)
Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?
Proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja jest już na ostatniej prostej. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje ma już tylko jedna z siedmiu firm zainteresowanych przejęciem spółki należącej do Portu Gdańsk.
Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.
Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.
Co ważne, jest to ostatnia przeładunkowa spółka portowa w Trójmieście, nad którą kontrolę ma Skarb Państwa.
Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż
Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal S.A. z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.
Jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego.
Dlaczego wybrano ofertę firmy Lebal?
- Ze względu na toczącą się procedurę nie udzielamy informacji dotyczących nazw konkretnych podmiotów biorących udział w procesie. Aktualnie toczy się kolejny etap negocjacji. 21 czerwca 2022 roku zarząd spółki udzielił jednemu podmiotowi czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Okres wyłączności zakreślony został do dnia 7 sierpnia 2022 r. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa w dniu 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Zgłosiło się siedem firm, zarząd wybrał pięć
Przypomnijmy. Do 15 lipca ubiegłego roku przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja. Zgłosiło się siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw.
- Były wśród nich zarówno podmioty krajowe, podmioty zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego - poinformowała Anna Drozd.
Zarząd ZMPG podjął decyzję o zakwalifikowaniu pięciu potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do przeprowadzenia badania due diligence Port Gdański Eksploatacja.
- Dwóch potencjalnych inwestorów nie zostało dopuszczonych do dalszych etapów procedury wskutek nieuzupełnienia braków odpowiedzi na zaproszenie w zakreślonym zgodnie z procedurą dodatkowym terminie. Czterech potencjalnych inwestorów skorzystało z przewidzianej w procedurze wizji lokalnej i spotkań z zarządami Port Gdański Eksploatacja i ZMPG. Termin składania ofert upłynął 10 grudnia 2021 r. W wyznaczonym terminie wpłynęły trzy oferty. 9 lutego 2022 r. zarząd podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Oferta jednego z potencjalnych inwestorów została odrzucona wskutek nieuzupełnienia braków formalnych w zakreślonym terminie - objaśnia szczegółowo procedury Anna Drozd.
"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują
Proces sprzedaży toczy się od lat
O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.
Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu Wiślanym
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-02 08:30
Nie rozumiem, (7)
dlaczego nie można tego oddać menedżerom i pracownikom w zamian za kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego. 20 lat spłacania i byłoby po sprawie, bez zagraniczniaków i malwersantów w najważniejszym polskim porcie.
- 86 13
-
2022-08-02 08:40
nie no po co sprzedawać za pieniądze skoro można za darmo oddać menedżerom którzy sami to opchną po 5 latach.
- 24 2
-
2022-08-02 10:57
przecież mogą założyć spółkę
i wystąpić o ten kredyt a następnie wystartować w przetargu na rynkowych warunkach
- 12 3
-
2022-08-02 11:26
Menadżerowie PGE? (2)
XD
- 19 0
-
2022-08-02 11:32
to samo chciałem powiedzieć (1)
Banda kolesi, wszystkie wyższe stanowiska w porcie są rozdawane zasłużonym a nie fachowcom. Jeżeli jakiś się trafi to tylko zbieg okoliczności.
- 24 0
-
2022-08-02 11:53
Przeładunki pylące i śmierdzace róbcie dalej od terenów zamieszkałych w Nowym Porcie,ludzie chorują.Zróbcie sobie wreszcie wjazd i wyjazd towarów po swoim portowym terenie,którego macie nadmiar,a nie niszczycie rewitalizowanej za grube pieniądze dzielnicy NP.,szczególnie ul.Wyzwolenia,która jest odległa od portu gdańskiego.Mieszkańcy mówią dość.
- 9 3
-
2022-08-02 11:45
bo spółka na minusie
i 10 zwiazków zawodowych, tylko prywatyzacja i to nie polska, bo zaraz znowu wszystko sie zacznie od poczatku.
- 10 5
-
2022-08-03 10:36
Może dlatego, że PGE już raz była oddana menedżerom i pracownikom. Efektem tamtej prywatyzacji był brak inwestycji, a po latach bankructwo i przejęcie spółki przez zarząd portu.
- 3 4
-
2022-08-02 11:18
Do wszystkich geniuszy (5)
Do wszystkich geniuszy wypowiadających się na temat spółek świadczących usługi przeładunkowe w portach i na temat roli Zarządu Portu: poczytajcie sobie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiające ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.
Amen.- 15 20
-
2022-08-02 11:36
(3)
Od kiedy jakies Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ma dyktowac warunki funkcjonowania polskich spółek, w Polsce, w polskich portach w oparciu o polski Kodeks Spółek Handlowych i inne ustawy polskiego prawa?
- 11 9
-
2022-08-02 11:47
Dlaczego zatrzymujesz się tutaj?
Od kiedy jakies ustawy polskiego rządu mają dyktowac warunki funkcjonowania Gdańskich spółek, w Gdańsku, w gdańskich portach w oparciu o uchwały samorządowe?
- 5 9
-
2022-08-02 16:16
Odkąd jesteśmy członkami Unii Europejskiej (1)
Naprawdę sądzisz, że te rozporządzenia obowiązują w 26 krajach członkowskich ale w jednym nie obowiązują?
- 5 1
-
2022-08-02 22:06
W Polsce obecna władza ma przepisy unijne głęboko w D więc nie mydl ludziom oczu. Kolesiostwo i tyle
- 4 3
-
2022-08-02 21:40
Kłosik zjedz snikersa geniuszu
- 2 0
-
2022-08-02 08:20
(5)
Zarząd Portu chce się za wszelką cenę pozbyć typowej spółki przeładunkowej czyli świadczącej uslugi portowe bo nie umie tego robić. Łatwiej, prościej i bez ryzyka można przecież wydzierżawiać teren prywatnym operatorom, liczyć kasę a następnie chwalić się nie swoimi sukcesami.
- 31 1
-
2022-08-02 10:36
I wydawać kase
- 3 0
-
2022-08-02 11:54
Własnie,pylą na całą okolicę.
- 1 0
-
2022-08-02 10:11
Tak. I nie. (2)
Tak, chce się pozbyć, ale nie za wszelką cenę - gdyby tak było, to już dawno by to sprzedali, albo nawet nie stali się właścicielem. Bo najpierw port został podzielony na infrastrukturę (ZMPG) o funkcje operacyjne (PGE, Westerplatte, WOC, Siark-Port i inne). Potem, w wyniku przekształceń, przejęć, zadłużeń, restrukturyzacji PGE skupiła znaczny
Tak, chce się pozbyć, ale nie za wszelką cenę - gdyby tak było, to już dawno by to sprzedali, albo nawet nie stali się właścicielem. Bo najpierw port został podzielony na infrastrukturę (ZMPG) o funkcje operacyjne (PGE, Westerplatte, WOC, Siark-Port i inne). Potem, w wyniku przekształceń, przejęć, zadłużeń, restrukturyzacji PGE skupiła znaczny zakres operatorki, ale i ZMPG stał się jej właścicielem, czyli właściwie wróciliśmy do punktu wyjścia. Jeśli jednak zakładamy, że infrastruktura powinna być oddzielona od przeładunków (nie oceniam), a funkcjonują inne firmy przeładowcze, to - żeby konkurencja była uczciwa - PGE nie może być własnością ZMPG. I dla tego trwa proces jej sprzedaży. Aha - PGE nie jest kurą znoszącą złote jaja - przez przerost zatrudnienia, związki zawodowe, brak inwestycji i ciągłe funkcjonowanie "na sprzedaży", więc zmiana właściciela dobrze jej zrobi.
- 18 9
-
2022-08-03 14:21
(1)
Nie do końca tak było jak w powyższym opisie . To był bardziej skomplikowany proces i nie tylko oparty o zasady ekonomiczne . Nie mniej uważam że Port jest miejscem strategicznym i Państwo powinno mieć decyzyjność .A jak będzie za tym kolejnym podejściem ...? . Na pewno pora by PGE znalazł w końcu swoje stabilne miejsce i nie był zawieszony w tymczasowości.
- 0 0
-
2022-08-04 07:35
Może trochę uprościłem,
ale skoro twierdzisz, że było inaczej, to może łaskawie wyjaśnij, co się nie zgadza, zamiast pisać jedynie "to nie tak".
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.