• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja. Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja.

Proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja jest już na ostatniej prostej. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje ma już tylko jedna z siedmiu firm zainteresowanych przejęciem spółki należącej do Portu Gdańsk.



Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.

Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.

Co ważne, jest to ostatnia przeładunkowa spółka portowa w Trójmieście, nad którą kontrolę ma Skarb Państwa.

Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż



Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal S.A. z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.

Jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego.

Dlaczego wybrano ofertę firmy Lebal?

- Ze względu na toczącą się procedurę nie udzielamy informacji dotyczących nazw konkretnych podmiotów biorących udział w procesie. Aktualnie toczy się kolejny etap negocjacji. 21 czerwca 2022 roku zarząd spółki udzielił jednemu podmiotowi czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Okres wyłączności zakreślony został do dnia 7 sierpnia 2022 r. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa w dniu 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zgłosiło się siedem firm, zarząd wybrał pięć



Przypomnijmy. Do 15 lipca ubiegłego roku przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja. Zgłosiło się siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw.

- Były wśród nich zarówno podmioty krajowe, podmioty zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego - poinformowała Anna Drozd.
Zarząd ZMPG podjął decyzję o zakwalifikowaniu pięciu potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do przeprowadzenia badania due diligence Port Gdański Eksploatacja.

- Dwóch potencjalnych inwestorów nie zostało dopuszczonych do dalszych etapów procedury wskutek nieuzupełnienia braków odpowiedzi na zaproszenie w zakreślonym zgodnie z procedurą dodatkowym terminie. Czterech potencjalnych inwestorów skorzystało z przewidzianej w procedurze wizji lokalnej i spotkań z zarządami Port Gdański Eksploatacja i ZMPG. Termin składania ofert upłynął 10 grudnia 2021 r. W wyznaczonym terminie wpłynęły trzy oferty. 9 lutego 2022 r. zarząd podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Oferta jednego z potencjalnych inwestorów została odrzucona wskutek nieuzupełnienia braków formalnych w zakreślonym terminie - objaśnia szczegółowo procedury Anna Drozd.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



Proces sprzedaży toczy się od lat



O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu WiślanymMapka (12,1 ha), nabrzeżu SzczecińskimMapka (8,2 ha), nabrzeżach Basenu GórniczegoMapka (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC IIMapka (14,2 ha) oraz nabrzeżu OliwskimMapka (5,9 ha). Spółka obsługuje przeładunki głównie: węgla i koksu, drobnicy i drewna, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów i samochodów oraz nawozów.

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dlaczego sprzedajemy firmy, które dobrze prosperują i przynoszą zysk do skarbu państwa? (10)

    Bo wg liberałów wszystko musi byc prywatne?
    Za chwilę usługi portowe będa droższe....

    • 17 13

    • Kto sprzedaje (3)

      Jakich liberałów? Z PIS chcesz zrobić Liberałów? Przecież to oni sprzedają. Jakbyś zapomniał od 2015 rządzi PIS a jak rządzi każdy widzi. Sprzeda prywaciarzowi ostatniego polskiego operatora portowego.

      • 12 4

      • Straszne rzeczy....

        polskiej firmie*

        • 0 4

      • "Sprzeda prywaciarzowi ostatniego polskiego operatora portowego".

        Resztę wcześniej sprzedała platforma? :) a tutaj to zwykle gdybanie bo nic nie wiadomo a najbliżej sprzedaży było w 2011r. jakiejś firmie z Malty...

        • 1 7

      • Ale PIS w kwestii prywatyzacji nie różni się od PO, czy SLD

        pytam bo nie rozumiem dlaczego sprzedajemy firmę, która przynosi zyski. Kojarzy mi się to z wynoszeniem z domu sreber rodowych do lombardu, żeby mieć pieniądze na alkohol.
        Prywatyzujmy, ale z sensem.

        • 4 2

    • (4)

      Bo wtedy ktoś będzie się zajmował rozwojem portu.

      Wskaż proszę jedną dobrze zarządzaną firmę państwową. Naprawdę jedną, wystarczy.

      • 5 3

      • Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (2)

        To jest dobrze zarządzana firma ! A jeżeli twierdzisz, że nie to podaj argumenty !

        • 3 13

        • (1)

          z tego co tu czytam to kiepska firma bo sprzedaje majątek jakiemuś prywaciarzowi.

          • 8 1

          • Na czym polega biznes ZMPG ?

            Na tym, że dzierżawi swoje tereny przedsiębiorstwom, które zajmują się działalnością przeładunkową. Czyli jeden z klientów, PGE, jest jej własnością. Kilka lat temu z mocy ustawy, ZMPG musiało ją sprzedać. Ustawę zmieniono ale wola sprzedaży pozostała. Pomijając chwilowy problem węglowy, taka firma przeładunkowa musi być w jakimś ciągu przesyłu towarów. I to jest powód sprzedaży. Pomijam problem związków, bo te zrobiły sobie z PGE Eldorado !

            • 3 4

      • KGHM

        • 3 1

    • PG Eksploatacja nie jest dobrze prosperującą firmą przynoszącą zysk do Skarbu Państwa

      • 8 5

  • Poznań (4)

    W zasadzie to Poznań już leży nad morzem dzięki jednemu zaradnemu z PGE

    • 39 2

    • (3)

      Będzie wesoło.
      Ciekawe czy ministerstwo się temu przygląda

      • 8 0

      • (2)

        Ten minister G..........(dopisz sobie miejsca wykropkowane)

        • 9 2

        • (1)

          Czyli gang Mikołajczaków dostanie ładny prezent

          • 23 0

          • A ze w pge jeszcze nie wygoniliście zarządu i dyr handlowego

            Ogarnijcie się tym pge

            • 10 0

  • "jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej" (2)

    być może mają ale jak to rozpoznać, skoro wydał już ktoś opinie uprzedzającą?

    BTW za czasów rządów poprzedniej koalicji (wiadomo jakiej, Tej najsławniejszej - dzisiaj w opozycji w Sejmie) ,
    dowództwo Marynarki przeniesione zostało 300 km od lądu i nikt tego nie weryfikował wówczas,
    to co się zmieniło teraz ? :)

    • 14 7

    • (1)

      A obecna sprzedaje co się da bo braki w kasie trzeba czymś załatać

      • 3 2

      • na przykład co sprzedają i komu?

        • 1 0

  • (5)

    Zarząd Portu chce się za wszelką cenę pozbyć typowej spółki przeładunkowej czyli świadczącej uslugi portowe bo nie umie tego robić. Łatwiej, prościej i bez ryzyka można przecież wydzierżawiać teren prywatnym operatorom, liczyć kasę a następnie chwalić się nie swoimi sukcesami.

    • 31 1

    • Opinia wyróżniona

      Tak. I nie. (2)

      Tak, chce się pozbyć, ale nie za wszelką cenę - gdyby tak było, to już dawno by to sprzedali, albo nawet nie stali się właścicielem. Bo najpierw port został podzielony na infrastrukturę (ZMPG) o funkcje operacyjne (PGE, Westerplatte, WOC, Siark-Port i inne). Potem, w wyniku przekształceń, przejęć, zadłużeń, restrukturyzacji PGE skupiła znaczny zakres operatorki, ale i ZMPG stał się jej właścicielem, czyli właściwie wróciliśmy do punktu wyjścia. Jeśli jednak zakładamy, że infrastruktura powinna być oddzielona od przeładunków (nie oceniam), a funkcjonują inne firmy przeładowcze, to - żeby konkurencja była uczciwa - PGE nie może być własnością ZMPG. I dla tego trwa proces jej sprzedaży. Aha - PGE nie jest kurą znoszącą złote jaja - przez przerost zatrudnienia, związki zawodowe, brak inwestycji i ciągłe funkcjonowanie "na sprzedaży", więc zmiana właściciela dobrze jej zrobi.

      • 18 9

      • (1)

        Nie do końca tak było jak w powyższym opisie . To był bardziej skomplikowany proces i nie tylko oparty o zasady ekonomiczne . Nie mniej uważam że Port jest miejscem strategicznym i Państwo powinno mieć decyzyjność .A jak będzie za tym kolejnym podejściem ...? . Na pewno pora by PGE znalazł w końcu swoje stabilne miejsce i nie był zawieszony w tymczasowości.

        • 0 0

        • Może trochę uprościłem,

          ale skoro twierdzisz, że było inaczej, to może łaskawie wyjaśnij, co się nie zgadza, zamiast pisać jedynie "to nie tak".

          • 0 1

    • I wydawać kase

      • 3 0

    • Własnie,pylą na całą okolicę.

      • 1 0

  • (4)

    Czyli de facto publiczne mienie na korzystnych dla prywaciarza warunkach zostanie sprywatyzowane.. Dobrze rozumiem? Gdzie tu interes publiczny???? Kto na tym wałku zarobi?

    • 34 4

    • (3)

      Jeszcze badylarzem i kułakiem nazwij, socjalisto.

      • 3 4

      • (2)

        Jak można to nazywać interesem publicznym.
        Wystarczy porównać Nazwiska w zarządach.
        Współczuję pracownikom, mieli ciężko, a robi się coraz gorzej. Nie dajcie się zabić.

        • 12 0

        • (1)

          No to podaj proszę te powiązane ze sobą nazwiska, dawaj.

          • 1 7

          • Nie stać cię

            • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie rozumiem, (7)

    dlaczego nie można tego oddać menedżerom i pracownikom w zamian za kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego. 20 lat spłacania i byłoby po sprawie, bez zagraniczniaków i malwersantów w najważniejszym polskim porcie.

    • 86 13

    • nie no po co sprzedawać za pieniądze skoro można za darmo oddać menedżerom którzy sami to opchną po 5 latach.

      • 24 2

    • przecież mogą założyć spółkę

      i wystąpić o ten kredyt a następnie wystartować w przetargu na rynkowych warunkach

      • 12 3

    • Menadżerowie PGE? (2)

      XD

      • 19 0

      • to samo chciałem powiedzieć (1)

        Banda kolesi, wszystkie wyższe stanowiska w porcie są rozdawane zasłużonym a nie fachowcom. Jeżeli jakiś się trafi to tylko zbieg okoliczności.

        • 24 0

        • Przeładunki pylące i śmierdzace róbcie dalej od terenów zamieszkałych w Nowym Porcie,ludzie chorują.Zróbcie sobie wreszcie wjazd i wyjazd towarów po swoim portowym terenie,którego macie nadmiar,a nie niszczycie rewitalizowanej za grube pieniądze dzielnicy NP.,szczególnie ul.Wyzwolenia,która jest odległa od portu gdańskiego.Mieszkańcy mówią dość.

          • 9 3

    • bo spółka na minusie

      i 10 zwiazków zawodowych, tylko prywatyzacja i to nie polska, bo zaraz znowu wszystko sie zacznie od poczatku.

      • 10 5

    • Może dlatego, że PGE już raz była oddana menedżerom i pracownikom. Efektem tamtej prywatyzacji był brak inwestycji, a po latach bankructwo i przejęcie spółki przez zarząd portu.

      • 3 4

  • Dlaczego nie firma z Radomia? (3)

    • 9 3

    • I Pcimia?

      • 1 1

    • bo Radom w branzy morskiej nie ma kogo wsadzic

      Szlanta sie nie sprawdzil...

      • 2 0

    • Bo handlowy, rodzina i kumple

      są z Poznania.

      • 6 0

  • Dzien dobry (2)

    A jakie były inne podmioty w tej prywatyzacji?

    • 11 0

    • Dlatego, ze w Radomiu walczą jeszcze z dinozaurami. (1)

      Ewa

      • 0 4

      • A połączenie morskie mają tylko z San Escobar?

        • 1 2

  • (4)

    Zmpg wszystkie spółki portowe rozwala np Florian Sopg itd
    Polityka władz jest taka rozwalić wszystko

    • 35 3

    • (1)

      Polityka jest taka, żeby żyć z dzierżawy i nie mieć na głowie związków zawodowych czy potencjalnych problemów czy kosztów.
      Dzierżawa gruntów to w zasadzie samograj. W tą stronę idzie zarzad portu

      • 11 0

      • Nowaczkiewicz dziś ma ugadanie przekrętów z Lebalem.

        • 5 5

    • Florian to akurat żyje jak pączek w maśle (1)

      To prywatne firma. Do końca nie wiadomo po co istniejąca. Niby są strażą portową a jak będzie pożar to ma przyjechać straż państwowa i gasić !

      • 3 3

      • Nagrody za nic

        No jak po co
        Żeby kochanka prezesa Greinke odbierała nagrody od spółki Florian
        Nie wiadomo za co???? A może za rozkładanie

        • 6 2

  • (1)

    Firma z Poznania właściciel z Niemiec:)

    • 17 2

    • Właściciele Lebal SA: rodzina Hyżyk -typowo niemieckie nazwisko:-)))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane