• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa platformy "Petrobaltic" wstrzymana. Kolejny raz nie "dopięto" umowy

Robert Kiewlicz
31 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji. Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Teraz te plany stoją pod znakiem zapytania. Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji. Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Teraz te plany stoją pod znakiem zapytania.

Fiaskiem okazało się drugie już podejście do przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic" na centrum produkcyjne. Umowa dotycząca przebudowy miała zostać podpisana 30 kwietna 2015 roku, jednak terminu tego nie dotrzymano, a umowa nadal nie weszła w życie. Może to zaprzepaścić całkowicie szanse na szybkie rozpoczęcie przez Lotos pełnego wydobycia na bałtyckim złożu B8. Spółka twierdzi, że ze względu na niskie ceny ropy nie wyklucza ponownej optymalizacji kosztowej i operacyjnej projektu wydobycia ropy z podmorskich złóż na Bałtyku.


Czy powinniśmy zwiększać wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce?


Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Koszt przebudowy platformy szacowano na ok. 380 mln zł, a zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Władze Lotosu tłumaczyły wówczas, że tylko dzięki podjęciu decyzji dotyczących zmiany zakresu modernizacji platformy "Petrobaltic" udało się znacznie obniżyć koszty remontu, co miało pozytywnie wpłynąć na opłacalność realizacji całego programu zagospodarowania złoża B8.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku jednak będzie mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania.

Przedstawiciele MARS-a uspokajali, że przedłużające się negocjacje z Lotosem nie wpłyną na realizację kontraktu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, sam Lotos nie miał natomiast podpisanych umów z bankami mającymi współfinansować przebudowę platformy.

- Spółka Lotos Petrobaltic jest w trakcie finalizacji potwierdzenia finansowania przebudowy platformy "Petrobaltic". Decyzje instytucji finansujących są spodziewane w najbliższym czasie. Umowa z konsorcjum Energomontażu Północ Gdynia i Stoczni Nauta na przebudowę platformy "Petrobaltic" została zawarta z warunkiem zawieszającym wejścia w życie po spełnieniu warunków uruchomienia finansowania. Aktualnie prowadzone są ustalenia między stronami kontraktu dotyczące uwarunkowań terminu wejścia umowy w życie. Moment uruchomienia docelowego wydobycia jest szczegółowo analizowany pod kątem dostępności finansowania oraz z uwagi na aktualne wahania notowań ropy naftowej. Ceny surowca w ciągu ostatniego miesiąca spadły o 25 proc. i są na najniższym poziomie od ostatnich sześciu miesięcy. Nie wykluczamy, że przy utrzymaniu się tego trendu konieczna będzie dalsza optymalizacja kosztowa i operacyjna realizacji projektu B8 - twierdzi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Lotos znów chce ciąć koszty dotyczące przebudowy "Petrobaltic", choć już poprzednia optymalizacja inwestycji miała gwarantować koncernowi opłacalność wydobycia ropy z tego złoża nawet przy cenie ropy poniżej 50 dolarów za baryłkę. W chwili obecnej cena za baryłkę ropy wynosi ponad 53 dolary.

Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji od platformy "Lotos Petrobaltic". Miało to nastąpić w połowie 2016 roku. Potencjał wydobywczy złoża B8 został oszacowany na ok. 3,5 mln ton ropy naftowej, co stanowi ok. 14 proc. rocznego zapotrzebowania Polski. Przy rocznym wydobyciu na poziomie 250 tys. ton miała to być trzecia pod względem wielkości kopalnia ropy naftowej w Polsce.

- Projekt uruchomienia wydobycia ropy naftowej ze złoża B8 jest realizowany. Trwa m.in. wykonanie ostatniego odwiertu na złożu. Według przyjętego harmonogramu wstępna produkcja ruszy pod koniec września 2015 roku. Będzie ona realizowana przy pomocy zakupionej na początku 2014 roku platformy "Lotos Petrobaltic" - zapewnia Zachowicz.
"Lotos Petrobaltic" to jednak przede wszystkim platforma wiertnicza, która w pełni nie może zastąpić centrum wydobywczego, jakim miała stać się przebudowana platforma "Petrobaltic". Istnieje obawa, że kolejna optymalizacja cenowa jej przebudowy postawi pod znakiem zapytania dalszy sens wydobycia z bałtyckich złóż Lotosu.

Rozwiązaniem może być włączenie się w proces inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu, która już analizuje możliwości dofinansowania przebudowy platformy "Petrobaltic".

Podpisanie pierwszej umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic".



Platforma "Lotos Petrobaltic" wpłyna do gdyńskiego portu.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Na portalu gospodarkamorska.pl (1)

    Jest info, że ARP uratuje ten cały bałagan i da niezbędne pieniążki. Znów z kasy podatnika. Oj, Kopaczowe gwiazdki, już niedługo...

    • 11 3

    • taka prawda

      Moze przyjdą kaczorowe gwiazdeczki i eksperci i zniszczą do końca.

      • 0 0

  • TO już wiemy dlaczego ceny benzyny na swoich stacjach podnoszą.

    • 3 1

  • Po co remontować trupa (3)

    Może NIK skontroluje w końcu Petrobaltic. Kolejny przetarg na remont i znowu nic, a dla czego, a dla tego że nikt normalny nie weźmie czegoś co kiedyś nsiło miano platformy wiertniczej a teraz nadaje się ew na taras widokowy. Jak to możliwe, że zarząd spółki najpierw wypatroszył platformę ze wszystkich sprawnych istalacji wiertniczych, a dopiero teraz zastanawia się kto i jak ma jaą przerobić. Śęk w tym żęzadna szanująca się stocznia nie podejmie sie tego projektu poniewaz najzwyczajniej w swiecie nie ma on sensu tak jak nie miał sensu zakup zapuszczonej platformy Lotos petrobaltic ( kiedyś MONITOR ), moim zdaniem Lotos skazał całą spółkę Petrobaltic na straty poieważ jej istnienie najzwyczajniej w świecie nie ma sensu. Przestarzałe platformy, z okrojonymi do minimum załogami, które nawet nie są w stanie ustawić się na wszystkich domniemanymch polach z powodu zbyt dużej głębokości. O tym że Lotos moze chciec sie pozbyć PB swiadczy też rezygnacja ze sprzedazy Lotos Kolej oraz Lotos Serwis, które to spółki miały sfinansować inwestycje Petrobalticu.

    • 11 1

    • Expert

      Powyżej sie znalazł kolejny expert od eksploatacji złóż na morzu. Działania Lotosu sa takie jakie sa czyli wyprowadzaniem środków finansowych przykładem jest Yme teraz pozorne kupowanie trupa i przebudowa Petrobalticu . Gdyby Petrobaltic był samodzielna firma dawno by złoże B8 funcjonowalo bez cymbałów z Elblskiej

      • 5 0

    • Platforma Petrobaltic była sprawna do puki jakis idiota sie nie zabrał za przebudowę to w tak idiotyczny sposób ze włosy dęba stają.To jest celowe działanie zaciągu elblskiego

      • 7 0

    • Cele biznesowe są najważniejsze

      Niesłowność jest jednym z elementów takich celów. Panie P.

      • 4 0

  • gwóźdź

    Obawiam się , że ta przebudowa to gwóźdź do trumny spółki petrobaltic. Cały projekt wyraźnie ciągnie w dół lpb.

    • 7 1

  • Abb

    Pierwszy był zamech to teraz czas na rozpierduche w Petrobalticu juz niektórzy maja doświadczenie z Elbląskiej

    • 9 0

  • Żałobny rapsod czas grać (1)

    Rdza zeżre rdzę. Gdzie są służby, które ogarną ten chaos?

    • 8 0

    • Ubekistan

      Czego oczekujesz od byłych ubekow to układ zamknięty

      • 7 0

  • Słyszałem pogłoski, że klasa karalucha warunkowo do sierpnia 2015?

    W specjalistycznych mediach czytałem, że klasa na 5 lat, czyli ktoś kłamie. Szykuje się powrót do stoczni. Klasyfikator jest cierpliwy, wyjątkowo.

    • 4 0

  • Co dalej z platformą "obywatelską"

    • 3 0

  • Jednym slowem wstyd jak kij !!!

    tak dzialaja polskie firemki..

    • 3 1

  • Platforma do wygaszenia ...

    jak cała reszta przemysłu. Powinny zostać wyłącznie dyskonty lub ewentualnie callcenter.

    Alternatyą jest wygaszenie innej platformy...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane