• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przez mierzeję ma się opłacić

Jacek Stańczyk
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:09 (14 maja 2008)
Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma sens i się opłaci - stwierdzili specjaliści, którzy przygotowali studium wykonalności inwestycji.



Jak twierdzą autorzy dokumentu z konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przekop sprawi, że w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście, w obrębie Zalewu Wiślanego i Obwodu Kalingradzkiego. To z kolei przełoży się na znaczne korzyści ekonomiczne dla całego regionu.

Specjaliści stwierdzili również, że spośród czterech lokalizacji branych pod uwagę: Przebrna, Piaski w gminie Krynica Morska oraz Nowy Świat i Skowronki w gminie Sztutowo, do lokalizacji inwestycji najbardziej nadaje się ta ostatnia.

- Jest tam najmniej ziemi do wybrania. Poza tym ta lokalizacja najbardziej skraca drogę na Bałtyk. To z kolei przekłada się na oszczędność w kosztach transportu - wymienia najważniejsze przesłanki Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. To właśnie Urząd całą inwestycję nadzoruje.

Według studium, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nie przyniesie negatywnych skutków dla środowiska, zarówno w trakcie prowadzenia prac, jak i po ich zakończeniu. Z tym akurat nie zgadzają się władze Krynicy Morskiej i ekolodzy, którzy zwracają uwagę, że budowa kanału ma przebiegać przez tereny chronione europejskim programem Natura 2000. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości do końca tego roku firma Ekokonsult przygotuje raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne.

W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Budżet państwa przeznaczy na ten cel 417 mln zł.

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • 50 lat za pozno (6)

    lepiej pozno niz wcale. Tylko czemu za tyle lat dopiero? Hitler zbudowal autostrady po Polsce raz dwa, a to nie jego kraj!

    • 2 1

    • Nie hitler, pacanie (3)

      Tylko nasi dziadkowie siłą wcieleni i zmuszeni do pracy

      • 1 0

      • Teraz też by można zmusić tych leni (2)

        co do Irlandii uciekają, niech zapracują na kraj i wtedy mówią, że nic nie dostali w zamian.

        • 0 0

        • lenie?! - oni chociaz cos robia, szkoda tylko, ze uciekaja z polandu...

          • 0 0

        • Leni?

          czyżby pracownik któremu nie chciało Ci się płacić zwiał Ci za granicę? I boli bo na zmywaku zarabia więcej jak u nas w biurze.

          Ludzie jadą za granicę nie z lenistwa a do pracy. Często sporo cięższej niż mieli u nas ale przynajmniej za godziwe pieniądze.

          Autostrady niech pobudują Ci co z nich korzystają lub korzystać będą. Winietami, podatkiem drogowym, opłatami za tony produktów które po tych drogach chcą turlać ku swojej korzyści.

          • 0 0

    • Gdzie? (1)

      A gdzie Hitler te autostrady w Polsce pobudował? Pytam serio z ciekawości.

      • 1 0

      • np Tczew - Malbork

        albo Szczecin - Berlin

        • 0 1

  • BZDura!! (5)

    ten przekop jest nie opłacalny, na zalew mozna sie dostac z baltyku przez szkarpawe co starcza dla zeglarzy,a poza tym sam zalew nie jest przystosowany do plywania duzych statków z ładunkiem.

    • 1 2

    • (2)

      glupi jestes

      • 0 0

      • (1)

        przynajmniej mądrzejszy od ciebie,jak nie wiesz to sie nie wypowiadaj,

        • 0 0

        • moi drodzy parafianie odp....ole wam kazanie na zalewie sie nieznata tylko temat przeciagata

          • 0 0

    • żeglarz się odezwał....

      jak dla żaglówek to możesz sobie pływać przez szkarpawę człowieku, tu chodzi o statki handlowe głównie, tor wodny jest na Zalewie i jednostki może nie największe, ale 'kapcie' spokojnie mogą do np. Elbląga zawijać z towarami - jednym słowem to co Ty piszesz jest tylko z Twojego zawężonego pkt. widzenia, człowieku przejrzyj trochę na oczy, zacznij się oriętować w szerszej perspektywie i nie patrz tylko na czubek swojego nosa!!!!

      • 0 0

    • "nieopłacalny" sie pisze młotku

      • 0 0

  • Kopac

    "w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście". No z tym trojmiastem to bym nie przesadzal, dla 3miasta to bez znaczenia. Uwazam, ze kanal nalezy budowac ale moze warto na polnoc od Krynicy Morskiej?

    • 1 1

  • KOPAĆ!!!!

    • 2 1

  • Ale po co? (1)

    Bo jakoś nadal nie widzę sensu budowy tego kanału, który może całej mierzei zagrozić. Jakby ktoś twierdził, że przesadzam, to przypominam, że ruch piasków na Mierzei Helskiej jest zakłócony przez port we Władysławowie i trzeba się nieźle napracować, żeby zachować ją w odpowiednim kształcie.

    • 1 2

    • zyska na tym gospodarka regionu

      Potrzebne są takie inwestycje żeby ożywić region. Pomysł popieram!!

      • 0 0

  • (2)

    Co ma p[ort we Władysłaowie do Mierzeji Wiślanej???

    • 2 0

    • Helskiej

      Helskiej przecież napisał.

      • 1 0

    • Port we Władysławowie powoduje erozję mierzei helskiej. W przypadku przkopu mierzei wiślanej będą zachodzić takie same zjawiska. Mam nadzieję, że projektanci uwzglednią je.

      • 0 0

  • BURSZTYN!!!$$$$$$$ (2)

    Na tym przekopie najbardziej skorzystają firmy które podpłacą wykonawcę na przesiew piasku w poszukiwaniu bursztynu.Na takim odcinku i głębokości jest prawdopodobnie mnóstwo bursztynu.
    Poszukiwacze bursztynu nielegalnie kopią bursztyn w lasach mierzei a dziurki mają głebokośc ok.1,5m i szer. 1m to w tym przekopie bedzie bardzo duża ilośc bursztynu.W nocy miejscowi bedą nielegalnie i po kryjomu przesiewac piasek.;-)

    • 0 0

    • no i co z tego, że ktoś coś wyłowi. Spróbuj i Ty!

      • 0 0

    • Bursztyniarzu, wiesz, że łamiesz prawo?

      • 0 0

  • Tu sie coś przekopie, tam sie (5)

    wytnie 4.000 drzew, zabije sie jakies łosia, poprowadzi droge przez bagna,zlikwiduje jakis park, wyleje jakis beton, cos sie zaasfaltuje, postawi w Parku Hipermarket. Przyroda wytrzyma wszystko , aż któregoś dnia sie zemści na człowieku jak na dinozaurach.

    • 1 1

    • (1)

      chcesz powiedziec ze natura zemscila sie na dinozaurach?
      za puszczanie bakow?

      • 0 0

      • na przykład x)

        • 0 0

    • (1)

      o EKOOSZOLOM

      • 0 0

      • o, zwykły oszołom

        • 0 0

    • dinozaury były za duże i za dużo żarły tę naturę, więc się któregoś dnia wpienila i im pi...ła głazem. Podłe dinozaury. STOP eko-świrom!

      • 0 0

  • port dla ładunków tranzytowych

    Autor nie napisał bardzo ważnej rzeczy. Port handlowy w Elblągu ma uzupełniać ofertę Portu Gdynia i stać się jego portem satelitarnym. Elbląg ma się specjalizować w pozyskaniu tranzytu ukraińskiego, słowackiego i białoruskiego. To temat, do którego duże porty Trójmiasta nie bardzo wiedzą, jak się zabrać. Mały Elbląg ma w tym względzie większą dynamikę i realizuje niestandardowe pomysły, jak np. "Bałtycka Ukraina", "Bałtycka Słowacja". Wszystko jest opisane na portalu www.baltic-ukraine.com Z informacji, które tam są, wynika, że sprawa idzie do przodu i to całkiem nieźle, szkoda więc że media o tym nie wspomninają.

    • 2 0

  • Ekolodzy od siedmu boleści... (3)

    Kiedyś byłą biurokracja a teraz ekolodzy.
    Czy WY nie rozumiecie, ze Polska to nie np. KAZACHSTAN?
    To cena cywilizacji, i gdybyście tak jeszcze byli konsekwentni w swoich działaniach.
    Czuje analogię do reklamowek. Zapytajcie fachowców ile skutków ubocznych produkcji jest toreb papierowych a ile fioliowych.
    To samo z mierzeją! Przeciez to nie jest jezioro! To JEST połączone z morzem! i nikt nie chce burzyć całej a zrobic jedynie PRZEKOP, szanowni POGROMCY Z BAGIEN!!!!

    • 4 1

    • Biurokracja jest nadal, nawet większa niz była, taka przychodzi z Europy. A zacofaniu naszej części Europy mozemy byc wdzięczni, ze nie popełnilismy wielu błędów, takich jak na Zach. E.

      Chociaż na razie jestem za przekopem.

      • 0 0

    • Nieważna jest cena w momentach uniesienia.

      Zawsze ktoś ucierpi, ważne przecież, że teraz jest dobrze. A potem niech się dzieje co chce. Najwyżej nasze dzieci zakopią z powrotem. Tacy Chińczycy potrafią zalać 600tyś ludzi żeby postawić tamę w poprzek największej rzeki swiata. No ale taki Chińczyk nie jest przecież świrem.

      • 0 1

    • Ty najwyraźniej nawet nie wiesz, co to znaczy "mierzeja", jak więc mam Cię traktować poważnie?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane