• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przez mierzeję ma się opłacić

Jacek Stańczyk
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:09 (14 maja 2008)
Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma sens i się opłaci - stwierdzili specjaliści, którzy przygotowali studium wykonalności inwestycji.



Jak twierdzą autorzy dokumentu z konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przekop sprawi, że w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście, w obrębie Zalewu Wiślanego i Obwodu Kalingradzkiego. To z kolei przełoży się na znaczne korzyści ekonomiczne dla całego regionu.

Specjaliści stwierdzili również, że spośród czterech lokalizacji branych pod uwagę: Przebrna, Piaski w gminie Krynica Morska oraz Nowy Świat i Skowronki w gminie Sztutowo, do lokalizacji inwestycji najbardziej nadaje się ta ostatnia.

- Jest tam najmniej ziemi do wybrania. Poza tym ta lokalizacja najbardziej skraca drogę na Bałtyk. To z kolei przekłada się na oszczędność w kosztach transportu - wymienia najważniejsze przesłanki Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. To właśnie Urząd całą inwestycję nadzoruje.

Według studium, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nie przyniesie negatywnych skutków dla środowiska, zarówno w trakcie prowadzenia prac, jak i po ich zakończeniu. Z tym akurat nie zgadzają się władze Krynicy Morskiej i ekolodzy, którzy zwracają uwagę, że budowa kanału ma przebiegać przez tereny chronione europejskim programem Natura 2000. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości do końca tego roku firma Ekokonsult przygotuje raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne.

W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Budżet państwa przeznaczy na ten cel 417 mln zł.

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • pomylone pojęcia (1)

    Proponuje najpierw sprawdzić w słowniku co oznacza Ekologia i Ekolog...

    • 1 0

    • To proste

      Ekolog = Terrorysta, Ekologia = Teroryzm

      • 0 0

  • Port w Elblągu (1)

    mniej więcej to samo co lotnisko w Gdyni,
    lokalna megalomania,
    nie trzeba przekopu - trzeba dogadać się z ruskimi i naprawić to co spartoliła sofotygowna minister od dwóch braci!

    • 1 1

    • Taaa, co do lotniska, juz teraz Rebiechowo jest przepelnione, ruch pasazerow sie zwieksza - trzeba myslec o przyszlosci. Poza tym, to wszystkie wieksze miasta (na Zachodzie) maja wiecej niz jedno lotnisko, sprzyja to konkurencji i ulatwia zycie pasazerom.
      Gdzie jest megalomania w rozwijaniu mozliwosci transportowych Elblaga? To chyba dobrze, ze miasto bedzie moglo sie lepiej rozwijac. Nikt nie mowi o budowaniu portu dla super kontenerowcow tylko do obslugi malej zeglugi morskiej.
      A na koniec warto nie byc zaleznym od Ruskich, chociazby w temacie dostepu do Zalewu...
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • BURSZTYN!!!$$$$$$$ (2)

    Na tym przekopie najbardziej skorzystają firmy które podpłacą wykonawcę na przesiew piasku w poszukiwaniu bursztynu.Na takim odcinku i głębokości jest prawdopodobnie mnóstwo bursztynu.
    Poszukiwacze bursztynu nielegalnie kopią bursztyn w lasach mierzei a dziurki mają głebokośc ok.1,5m i szer. 1m to w tym przekopie bedzie bardzo duża ilośc bursztynu.W nocy miejscowi bedą nielegalnie i po kryjomu przesiewac piasek.;-)

    • 0 0

    • Bursztyniarzu, wiesz, że łamiesz prawo?

      • 0 0

    • no i co z tego, że ktoś coś wyłowi. Spróbuj i Ty!

      • 0 0

  • czas w końcu wykorzystać elblaski port

    tak jak to bywało przez wieki !

    • 0 0

  • jak zapadłą decyzja o budowie gdyni to też większosć psioczyła (1)

    że sie nie opłaci i nas nie stać.....

    • 0 0

    • gospodarka i polityka

      Ale Gdańsk wtedy prowadził bardzo głupią politykę. Przez całe wieki to miasto bogaciło się dzięki uprzywilejowanej pozycji w eksporcie polskiego zboża do Europy zachodniej, a w 20-leciu międzywojennym zadęli się, że nie chcą odprawiać polskich towarów. W ten sposób negatywne uczucia zwyciężyły w walce z chłodną kalkulacją ekonomiczną.

      • 0 0

  • A Elbląg nie lezy nawet w naszym województwie

    może mi ktoś napisać na jakiej KONKRETNIE zasadzie przekop ma niby korzystnie wpływać na gospodarkę Pomorza? Co niby ma obsługiwać port o tak śmiesznej głębokości? Kajaki?

    • 0 0

  • Tu sie coś przekopie, tam sie (5)

    wytnie 4.000 drzew, zabije sie jakies łosia, poprowadzi droge przez bagna,zlikwiduje jakis park, wyleje jakis beton, cos sie zaasfaltuje, postawi w Parku Hipermarket. Przyroda wytrzyma wszystko , aż któregoś dnia sie zemści na człowieku jak na dinozaurach.

    • 1 1

    • (1)

      o EKOOSZOLOM

      • 0 0

      • o, zwykły oszołom

        • 0 0

    • dinozaury były za duże i za dużo żarły tę naturę, więc się któregoś dnia wpienila i im pi...ła głazem. Podłe dinozaury. STOP eko-świrom!

      • 0 0

    • (1)

      chcesz powiedziec ze natura zemscila sie na dinozaurach?
      za puszczanie bakow?

      • 0 0

      • na przykład x)

        • 0 0

  • tak, bardzo opłacalny

    trzeba być skończonym bałwanem, żeby kupić tekst, że zamienianie drogi lądowej na tak krótkim odcinku jak Trójmiasto - Elbląg, na drogę morską będzie miało jakikolwiek wpływ na rozwój Pomorza. tym bardziej, że do 2013 będzie już funkcjonowała A1

    • 0 0

  • BZDura!! (5)

    ten przekop jest nie opłacalny, na zalew mozna sie dostac z baltyku przez szkarpawe co starcza dla zeglarzy,a poza tym sam zalew nie jest przystosowany do plywania duzych statków z ładunkiem.

    • 1 2

    • "nieopłacalny" sie pisze młotku

      • 0 0

    • żeglarz się odezwał....

      jak dla żaglówek to możesz sobie pływać przez szkarpawę człowieku, tu chodzi o statki handlowe głównie, tor wodny jest na Zalewie i jednostki może nie największe, ale 'kapcie' spokojnie mogą do np. Elbląga zawijać z towarami - jednym słowem to co Ty piszesz jest tylko z Twojego zawężonego pkt. widzenia, człowieku przejrzyj trochę na oczy, zacznij się oriętować w szerszej perspektywie i nie patrz tylko na czubek swojego nosa!!!!

      • 0 0

    • (2)

      glupi jestes

      • 0 0

      • (1)

        przynajmniej mądrzejszy od ciebie,jak nie wiesz to sie nie wypowiadaj,

        • 0 0

        • moi drodzy parafianie odp....ole wam kazanie na zalewie sie nieznata tylko temat przeciagata

          • 0 0

  • Za Piaskami.

    Kanał można wybudować na granicy w Piaskach i zostawić sowietom wyspę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane