• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przez mierzeję ma się opłacić

Jacek Stańczyk
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:09 (14 maja 2008)
Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma sens i się opłaci - stwierdzili specjaliści, którzy przygotowali studium wykonalności inwestycji.



Jak twierdzą autorzy dokumentu z konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przekop sprawi, że w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście, w obrębie Zalewu Wiślanego i Obwodu Kalingradzkiego. To z kolei przełoży się na znaczne korzyści ekonomiczne dla całego regionu.

Specjaliści stwierdzili również, że spośród czterech lokalizacji branych pod uwagę: Przebrna, Piaski w gminie Krynica Morska oraz Nowy Świat i Skowronki w gminie Sztutowo, do lokalizacji inwestycji najbardziej nadaje się ta ostatnia.

- Jest tam najmniej ziemi do wybrania. Poza tym ta lokalizacja najbardziej skraca drogę na Bałtyk. To z kolei przekłada się na oszczędność w kosztach transportu - wymienia najważniejsze przesłanki Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. To właśnie Urząd całą inwestycję nadzoruje.

Według studium, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nie przyniesie negatywnych skutków dla środowiska, zarówno w trakcie prowadzenia prac, jak i po ich zakończeniu. Z tym akurat nie zgadzają się władze Krynicy Morskiej i ekolodzy, którzy zwracają uwagę, że budowa kanału ma przebiegać przez tereny chronione europejskim programem Natura 2000. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości do końca tego roku firma Ekokonsult przygotuje raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne.

W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Budżet państwa przeznaczy na ten cel 417 mln zł.

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • Polacy są dziwni

    tylko by niszczyli i niszczyli. Tymczasem cywilizowana nieco bardziej część Europy już dawno przestała majstrować tak beztrosko przy środowisku naturalnym. Ale Polacy muszą być przecież lepsi, co tam im doświadczenia z innych krajów, grunt, że rozpieprzą własny.

    • 0 0

  • Proszę mnie nie rozczulać bo mam zajady!

    "Jak twierdzą autorzy dokumentu z konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska" - czyli gółwni potencjalni wykonawcy projektu i realizacji inwestycji (w takiej lub innej konfiguracji).

    Giełda w Barniewicach do dzisiaj odbija się czkawką. A jakie studium wykonalności było! Jaki biznes plan!

    • 0 0

  • zuse

    KOPAC, wysadzac, dweastowac i jeszcze raz KOPAC...KOOOPAC !!

    • 0 0

  • gratuluję polskim podatnikom!

    port w Elblągu ma fatalne położenie, budowa i eksploatacja nabrzeży, dróg, placów na torfowym podłożu i pomysł, żeby po 400 latach z Elbląga zrobić port morski, i rzekomo jszcze satelitany wobec Gdyni, co miałoby uzasadniać kilkaset milionów wyrzucone na przecięcie mierzei, wykopanie torów wodnych przez Zalew, ciągłe pogłebianie, utrzymanie, zniszczenia środowiska = wszystko to tak głupkowate, że aż śmieszy. Oczywiście państwo polskie i Unia zapłacą do spólki, bo są bogate. Takie dęte plany tonami zalegają we wszelkich urzędach. Może i dobrze, skoro takie pogięte.

    • 0 0

  • Zamknąć port w wiosze gdańsk i kopać nowy

    nadzieja, że ten syf w porcie gdańskim zginie na wieki - wszystkie nabrzeżą zapadają się - stocznie i fosfory tony odpadów z malowanych/konserwowanych statków i produkcji nawozów - walą do kanału i nikt tego nie sprząta, nikt nie zabezpiecza metropilii przed kurzem, pyłem, ołowiem, substancjami ropopochodnymi - Motława to szambo - woda ma kolor malowanego aktualnie statku. Jedyna alternatywa to zaorać ten syf i wybudować nowy.

    • 0 0

  • Ruski sie nie zastanawiał,czy ENKLAWA koło PL mu sie opłaci!

    Teraz nasi durnie debatuja,zamiast NATYCHMIAST zabrać sie do roboty i UNIEZALEŻNIĆ od POzwoleń sowietów!!!

    • 0 0

  • jestem za nawet gdyby sie nie oplacal

    za uniezaleznienie sie od Rosji warto zaplacic

    • 0 0

  • Ostfront (1)

    Tusk podobno odnosi takie sukcesy na froncie wschodnim (embargo żywnościowe, festiwal piosenki radzieckiej w Zielonej Górze), a Elbląg nadal zablokowany? Za poprzedniego rządu mówiło się, że to dlatego, że Fotyga za głupia-ale co powiedzieć teraz?

    • 0 0

    • teraz trzeba udawać, że to nowy pomysł

      • 0 0

  • jak zapadłą decyzja o budowie gdyni to też większosć psioczyła (1)

    że sie nie opłaci i nas nie stać.....

    • 0 0

    • gospodarka i polityka

      Ale Gdańsk wtedy prowadził bardzo głupią politykę. Przez całe wieki to miasto bogaciło się dzięki uprzywilejowanej pozycji w eksporcie polskiego zboża do Europy zachodniej, a w 20-leciu międzywojennym zadęli się, że nie chcą odprawiać polskich towarów. W ten sposób negatywne uczucia zwyciężyły w walce z chłodną kalkulacją ekonomiczną.

      • 0 0

  • Za Piaskami.

    Kanał można wybudować na granicy w Piaskach i zostawić sowietom wyspę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane