• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunek ropy ze złoża B8 na Bałtyku

erka
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.
  • Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade.

Na bałtyckim złożu B8 - należącym do Grupy Lotos - odbyła się 70. i pierwsza w tym roku operacja przeładunku ropy na morzu pomiędzy zbiornikowcami, zwana operacją STS (ship to ship). W ciągu 16 godzin przepompowano prawie 19 tys. m sześc. surowca.



Ropa wydobyta ze złoża B8 i magazynowana w tankowcu Apatyth została przepompowana na statek armatora norweskiego Songa Jade, którym popłynęła do Naftoportu na rozładunek do zbiorników Grupy Lotos. W operacji wzięły udział cztery statki - wspomniane dwa zbiornikowce, statek ahts Bazalt, który stabilizował tankowce i trzymał je na holu, oraz statek asystujący Kambr, który również zapewniał osłonę przeciwrozlewową.

Operacje STS wykonuje się w Lotos Petrobaltic od 2014 r. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu, a następnie transport ropy do portu wiązały się ze wstrzymaniem produkcji na złożu prawie na dwie doby. Przeładunek "ship to ship" nie tylko nie wstrzymuje wydobycia. Unika się dzięki niemu także spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża.

Operacje STS wymagają dobrych warunków pogodowych, o co szczególnie trudno w okresie jesienno-zimowym ze względu na często występujące silne wiatry, a także sztormy. W czasie takiego przeładunku prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/sek., a wysokość fali dwa metry, zaś widzialność musi wynosić co najmniej 1 milę morską.
erka

Miejsca

Opinie (55) 4 zablokowane

  • Żądam dodatkowego podatku dla firm, które handlują paliwem na otwartym morzu. (1)

    • 2 8

    • ropa

      widziałeś kiedyś wydobytą ropę???
      kto by miał im to przerobić na nadającą się do jazdy???

      • 2 0

  • Wstrząsająca informacja...... na morzu północnym takie rzeczy to codzienność.......

    • 9 0

  • haha

    340 k za huśtawkę i leżak niezłe jaja. ;)

    • 1 0

  • Songa Jade (2)

    Tak mu sie spieszyło ze uderzył w stanowisko "0" w nafotoporcie. Pewnie wina Pilotów ale poszło na kapitana.

    • 2 1

    • Poczytaj sobie w ilu miejscach na swiecie (1)

      Pilot ma conn, jak jest na burcie...

      Wtedy dostaniesz odpowiedź na swoje pytanie

      • 2 0

      • 1

        • 2 0

  • Ktos wie dlaczego ta potega swiatowa

    jaka jest z kolan wstanieta Polska, wykorzystuje lewackie zbiornikowce do transportu "swojej" ropy?

    Dlaczego nie Polskie... i ten... no gdzie jest prom pinokio?

    • 1 7

  • (2)

    No no. Ale osiagnięcie - co najmniej namiarę Odkrycia Ameryki.

    • 3 0

    • Jak wielki kraj tak wielkie "operacje" (1)

      • 2 0

      • Nie ma trawlerów dalekomorskich

        To taka akcja jest ogromnym wyzwaniem a na łowiskach była standardem.

        • 1 0

  • 70 przeładunków po 120 tys Bbls w 7 lat.... (5)

    Czyli jakieś 100 tys. baryłek miesięcznie....
    Dużo to to nie jest.... ciekawe jakie mają koszty w przeliczeniu na baryłkę - 15/20 USD?

    • 4 0

    • Ale ten no... prestiż narodu!

      • 1 1

    • Oplaca sie (3)

      Na B8 jest stała umowa na odbiór ropy po ponad 60$. Opłaca się ;)

      • 1 1

      • Ten hedż już się kończy.

        • 0 0

      • Zastanawiam dię jakie są koszty stałe....

        ....przy 105 kBd mamy ok 25 usd/b.
        Tyle że to deep water.

        • 0 0

      • Sympatyk PB

        Break ceny ropy dla tego złoża był 70usd/bb...po tylu latach zagospodarowania nie maja najmniejszych szans ... generują stratę ... oczywiście w raportach odcinają capex i pokazują pseudo zysk...to złoże na siebie nie zarobi biorąc pod uwagę zasoby do wydobycia

        • 0 0

  • ojojojoj....

    tez mi wyczyn ... norma to 200 tys m3 w 15-20 h. ale to robia prawdziwe shuttle tankery a nie badziewie....

    • 8 3

  • rownie wyjatkowa operacja jak tankowanie auta na stacji,robiono to od czasu gdy wynaleziono tankowce ktore towarzyszac flocie pozwalaly jej dluzej przebywac na morzu/oceanie.

    • 3 0

  • (1)

    kiedys w stoczni widzialem dwa duze kutry dalmoru z pokrzywionymi burtami to byl efekt o tym mowili w telewizji,ze kutry aby zdac zlowione ryby nie musi wchodzic do portu odbior odbywa sie na morzu ale o tym wadza przemilczala

    • 4 1

    • Ja tez ja tez... kutry widzialem.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane