Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak

Najnowszy artukuł na ten temat

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT


Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

tak, takie miejsce z odpowiednią infrastrukturą powinno być wyznaczone 96%
nie, nie widzę powodu, dla którego władze portu mają iść na rękę przewoźnikom 4%
zakończona Łącznie głosów: 323

- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu zobacz na mapie Gdańska. Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?

Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek

- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.

Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.

- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.

- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.

Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?

Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.



- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.

Opinie (46) 1 zablokowana

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Janusz Jarosiński

Były prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Związany z tym przedsiębiorstwem na różnych...