Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak


Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Zobacz wyniki (323)

- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu zobacz na mapie Gdańska. Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?

Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek

- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.

Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.

- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.

- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.

Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?

Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.



- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.

Opinie (46) 1 zablokowana

  • (10)

    W tym zacofanym kraju parkingów brak wszędzie. Od terminala po większość dróg i centra miast.

    • 35 9

    • Sitwa Adamowicza zasponsorowała wieżowiec (2)

      Tak właśnie buduje Adamowicz i zezwala na takie coś

      • 5 8

      • syf i marazm

        i dzieci na ulicach się z głodu przewracają

        • 1 0

      • PO blokuje wszystko gdzie tylko może

        Pieniądze na takie cele są w samorządzie w tzw Agencjach Rozwoju itd są to pieniądze unijne a tam nadal rządzi PO. To Adamowicz powinien wyznaczyć działkę na budowę parkingu ale nie zrobi nic ponieważ on i jego świta dostali kopa z ZMPGdańsk. W Gdyni takie parkingi powstały z pieniędzy unijnych. Dodam że problem stojących pojazdów na Marynarki Polskiej tak szybko nie zniknie ponieważ przy przewozach materiałów sypkich jak śruta, pszenica itd znaczącą rolę odgrywa pogoda. Zazwyczaj natłok powstaje kiedy jest statek wystarczy że spadnie deszcz i oficer zamyka ładownie i załadunek staje a składowanie towaru zabiera znacznie więcej czasu. Reasumując Pan Adamowicz szybko zmienia projekty zagospodarowania przestrzennego dla developerów ale słabiej mu idzie ze zrobieniem czegoś dla ludzi tyle w temacie.

        • 0 0

    • (1)

      Po co parking do terminala? Nie mogą poczekać poza miastem?

      • 5 6

      • Możesz na próbę już zaparkować na polu przy moście w Kiezmarku

        • 10 1

    • (2)

      mam dla Ciebie dobrą wiadomość. PiS przejmuje w końcu władzę i skończy się bałagan i korupcja. Niedługo wszystkie problemy ustąpią, a my wstaniemy z kolan i dumnie będziemy przeć do przodu z krzyżem na piersiach i orłem w koronie ze złota

      • 9 4

      • Już wstalismy z kolan

        Tylko że ty w Gdańsku nadal jesteś na kolanach przed oszustem z PO

        • 7 9

      • Myślisz trolu zafajdany, że zabłysnołeś ?

        • 5 3

    • w centrach miast to akurat tu parkingow zbyt wiele. (1)

      i za tanich.

      • 5 2

      • i ciągle biedadurni w szpachlowozach nie stać

        • 0 0

  • Adamowicz to zabór niemiecki dla Gdańska

    Władze obiecywały wiele a na końcu nas okradli z OFE i praca do śmierci to zafundowała partia Adamowicza PO co jest dnem w sondażach. Adamowicz uchodźcami się zajmuje bo Tuska tak każe

    • 28 37

  • 100 lat planowania (2)

    parkingów w Polsce

    żenada, wstyd przed firmami transportowymi

    • 29 4

    • tylko Nowy Prezydent Horała może zmienić układ i wybuduje tyle parkingów, że z niemiec będą przyjeżdżać

      Horała Gdynie Zbaw!!!

      • 4 2

    • firmy transportowe to przedsiebiorstwa prywatne nakierowane na zysk

      jesli mialyby wiekszy zysk, gdyby ich pracownicy mieli super parking, to bylyby parkingi prywatne.

      Nie widze wiekszej potrzeby budowy specjalnych parkingow, skoro port (jako inne przedsiebiorstwo nakierowane na zysk) nie robi tego. Dlaczego podatnik ma placic za to?

      • 2 5

  • Chcielibyśmy mieć w Gdyni takie problemy... U nas parking jest tylko armatorzy uciekli do Gdańska:( (3)

    na BCT i GCT planowane są grupowe zwolnienia, przeładunki spadają po kilkanaście procent rocznie.

    • 28 7

    • Szczur i Budyń w jednej siedzą Sitwie

      Ci co rządzą Trójmiastem nie mają pojęcia o portach. To plebs jest!

      • 4 9

    • PiS niedługo to załatwi jednym precyzyjnym cięciem .

      Horała Gdynie Zbaw!!!!

      • 5 6

    • To prawda , jeden juz polecial , teraz w Norwegii siedzi , no ale wsumie to lepiej tam zarabia, wiec mu nie szkoda.

      • 0 0

  • Gdański port jest trendy (1)

    i stawia na transport rzeczny oraz kolejowy dlatego utrudnia życie kierowcom ciężarówek jak się tylko da. Jest tylko jeden mały problem... skanalizowanie rzek oraz linie kolejowe są u nas na poziomie murzynowa. Szczególnie rzeki to jest dramat, zamulone i bez infrastruktury zaniedbanej i zdewastowanej po '89 roku.

    • 12 12

    • Więc jak chcecie dorównać portom na zachodzie

      skoro tylko przeszkadzacie i utrudniacie? Jak chcecie być konkurencją dla takiego Hamburga, Bremerhaven czy Rotterdamu skoro macie problemy poziomu rynsztokowego? Wystarczy spojrzeć na mapy satelitarne portów zachodnich z ogromnymi parkingami dla ciężarówek i kilometrami bocznic kolejowych (nie licząc uregulowanej i regularnej żeglugi śródlądowej) żeby stwierdzić że Gdańsk (nawet do spółki z Gdynią) nigdy nie dorówna samą tylko kulturą obsługi towaru portom na zachodzie.

      • 6 4

  • To port ma zapewnić miejsca dla obsługi ładunków

    a nie miasto

    • 32 2

  • Bydyń gdzie jest parking ? W Trzecin Świecie w Afryce są parkingi przy portach !!!!!!!!!!!!!

    • 9 18

  • (2)

    Inwestycja po polsku: wybuduj terminal, zapomnij o parkingach. "Jakoś to będzie" - jakoś bylejakość stała się u nas standardem.

    • 25 6

    • U was w Gdańsku. Jaki prezydent taka jakość. Szkoda miasta. Kilka godzin trzeba jechać do stolicy województwa. Adamowicz to standardy PO. Byle jakość

      • 1 7

    • raczej mentalność kolonialna właścicieli terminalu - my zainwestujemy minimum aby zarobić a infrastrukturę to z podatków Państwo nam zafundują

      • 6 1

  • (3)

    Zbudowano super parking przy stacji Lotosu na Przeróbce i co? Kierowcy i tak zastawiają stację benzynową i okoliczne ulice bo przecież nie będą płacić kilku złotych za parking.

    • 14 2

    • (1)

      Nie kilka tylko kilkadziesiat. Za weekend 100zl. Abonament 270zl tyle ze raz czy dwa razy samochod tam zostanie. Czy drogo czy nie. Nie mi to oceniac. :)

      • 2 2

      • Ale parking jest. A jak widać firmy transportowe chcą wszystkiego za darmo.

        • 3 1

    • Bo pryncypal żydzi 30 zlotych

      • 1 0

  • co robi wojewoda Drelich?! (2)

    • 8 2

    • To samo

      To samo co Struk PO. Oszukuje i kradnie z kolesiami

      • 4 2

    • czeka

      na wezwanie z Nowogrodzkiej.

      • 3 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane