• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak

Wioletta Kakowska-Mehring
23 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kierowcy wolą korzystać z placu przed parkingiem.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Na palcu jest tylko jedna toaleta.
  • Kierowcy niechętnie korzystają z parkingu.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Parking oświetla tylko jedna latarnia tuż przy bramie wjazdowej.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.

Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu zobacz na mapie Gdańska. Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?

Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek

- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.

Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.

- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.

- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.

Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?

Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.



- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • (5)

    Parkingów brak, a pensje 2500zl brutto dla kierowcy ciężarówki w porcie to żenada i porażka.

    • 2 2

    • Zmien prace (4)

      trzeba było się uczyć....
      Oficer mechanik na kontrakcie lat 35
      24 tys pln on/off

      p.s Wiem ,ze boli...czekam na hejt

      • 2 9

      • Nikogo nie bolą wynurzenia jakiegoś ciapciaka piszącego bajki w internetach, nie pochlebiaj sobie :)

        • 4 1

      • Nie znizam się do Twojego poziomu. Poza bajkami jest jeszcze Świat realny, taki jak np rodzeństwo młodsze których wykształcenie było ważniejsze i rodzice musieli wybierać. Takie jak przyczyny zdrowotne, dojazd do szkoły czy pracy itp itd. Oczywiście i tak tego nie zrozumiesz, nawet ironi dotyczącej wyzysku. Zrób prawo jazdy kat. C+ E, kurs na przewóz rzeczy, chociażby podstawowe ADR, przejdź stosowne i kosztowne badania w tym okresowe, wyrób kartę kierowcy, nabierz doświadczenia nie zabijając przy tym nikogo. Wydaj ponad 12tys na to i idź do pracy za 2500zl brutto. Wtedy możemy rozmawiać o szkole itp... Masz jeszcze coś do powiedzenia??
        A gdy jeszcze nie Ci kierowcy bez szkoły, kursów itp to guzik miałbyś tu do roboty, bo kto by Ci rozwiózł ten towar. Może pociągi od razu z portu pod markety itp... ha ha

        • 5 1

      • A kto ci pozazdrosci puszczajacej sie żonki

        Stary daj spokój.
        Lepiej pracować na kasie w biedronce i mieć codziennie żonę w łóżku niż być marynarzykiem i tatłać się w syfie jak robol a do tego spać jak ksiądz.

        P.S. Junior developer w Kraju 8 h dziennie 26 lat 17 000 zł. Po wyjeździe do Niemiec lub Irlandii tyle samo ale w Euro. Wyjazd tylko na początku a później praca zdalna z kobietą w nocy.

        • 0 0

      • To jeszcze napisz co robisz hahaha

        • 0 0

  • Władze portu się osmieszaja.

    Tyle w temacie.

    • 8 2

  • Zakazać wjazdu TIRów do portu. (1)

    A także w rejon portu. Zpowodu braku infrastruktury. Gwarantuję, że parkingi powstaną w góra trzy dni.

    • 5 0

    • Dojadą pociągi

      Hahaha
      Tiry są zbędne

      • 0 0

  • Z kierownikiem poproszę

    Protest był w 2016 roku. Proszę poprawić błąd i proszę do końca dnia o informację co zamierza Pani zrobić aby więcej nie popełniać błędów tego typu

    • 1 0

  • czy się doczekamy...

    artykułu informującego że wraz z rosnącymi przeładunkami rosną wypłaty ludzi którzy te przeładunki wykonują, zapewne nigdy, gdyż pracodawcy maja w głowach tylko cyferki,, jak najwięcej dla mnie, a reszta się nie liczy,,

    • 1 1

  • ludu , mój ludu

    a co ma Adamowicz do parkingów , jego auto parkuje pod urzędem i parking ma
    to sprawa spółek portowych,przeładunkowych ,one tam trzepią kasę ale pracę ludzi typu kierowcy to oni mają wiecie gdzie ?nol wiecie

    • 1 1

  • Kontenery wozi się koleją na całym świecie nawet w Afryce!

    Ale w Gdańsku naturalnie smrodzącymi gratami i jest problem.
    Tiry to brudne parkingi brudne powietrze zapchane drogi wypadki ssaki leśne i kiła i mogiła.
    XxI wiek i ciężarówki to jak używanie liczydeł w księgowosci.
    Dawniej jedna lokomotywa zastępowała 24 wozy konne obecnie jedna lokomotywa zastępuje minimum 70 tirów.

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane