- 1 Zwrot kosztów za pracę zdalną. Stawkę ustala pracodawca (58 opinii)
- 2 "Remontowa" buduje drugi prom dla PŻM (84 opinie)
- 3 W kwietniu aż dwie niedziele handlowe (192 opinie)
- 4 Logo Orlenu na budynku siedziby Lotosu (10 opinii)
- 5 Kolejny niszczyciel min będzie "Jaskółką" (55 opinii)
- 6 Paliwa morskie mają być czystsze (78 opinii)
Przez gdański Naftoport płynie ropa do Niemiec. Naftowe sankcje na Rosję
- Prowadzimy z Niemcami intensywny dialog w sprawie działań, które mogłyby wesprzeć stronę niemiecką w zwiększeniu niezależności od ropy rosyjskiej - poinformowała na konferencji prasowej minister klimatu Anna Moskwa. Surowiec na potrzeby niemieckiej rafinerii w Leunie już jest dostarczany przez gdański Naftoport. Rząd w Berlinie chce też zabezpieczyć dostawy dla rafinerii Schwedt, która obecnie należy do rosyjskiego koncernu Rosnieft.
Rosja wstrzymała dostawy gazu, wstrzyma też dostawy ropy naftowej?
Obecnie zapotrzebowanie roczne polskich rafinerii wynosi ok. 27 mln ton.
- Oznacza to, że Naftoport ma jeszcze margines, by zaoferować moce partnerom niemieckim - zapewnił w rozmowie z Biznes Alert prezes PERN Igor Wasilewski.
Naftoport zapewni dostawy ropy rafineriom niemieckim
- Prowadzimy techniczne rozmowy na temat integracji procesu rafinacji po obu stronach - wyjaśniła minister Anna Moskwa. - Potrzebna jest integracja dostaw, rodzajów ropy, optymalizacji procesów w portach. To bardzo duże zadanie techniczne. Pracujemy wspólnie z Niemcami, co zrobić, aby te procesy przyspieszyć.
Gazprom wstrzymał dostawy gazu. Powodem rozliczenia w rublach
Rząd niemiecki szuka sposobów na ratowanie rafinerii Schwedt, która należy obecnie do rosyjskiego koncernu Rosnieft. Według informacji w mediach niemieckich rosyjski właściciel utrudniał inwestycje i modernizację obiektu - Rosnieft zablokował produkcję zielonego wodoru. Rafineria przerabia obecnie głównie ropę z rurociągu Przyjaźń.
Przypomnijmy, że w ramach szóstego pakietu sankcji w odpowiedzi na rosyjską inwazję na Ukrainę Komisja Europejska zaproponowała zakończenie importu ropy naftowej z Rosji w ciągu pół roku, a produktów rafinowanych do końca 2022 r.
Przeładunki ropy i paliw w Naftoporcie
Naftoport - terminal przeładunkowy ropy i paliw należący do Grupy PERN, przeładował od początku istnienia spółki, czyli od 1991 roku, już ponad 300 mln ton ropy naftowej i paliw. Tylko w 2021 r. tą drogą klienci PERN sprowadzili prawie 18 mln ton surowca i produktów naftowych. Naftoport jest dziś kluczową spółką zapewniającą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do Polski.
Rosyjska ropa w gdańskim porcie. Czy można wstrzymać dostawy ze Wschodu?
W ciągu ostatnich lat wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską. Polskie rafinerie coraz więcej surowca sprowadzają z innych kierunków niż wschodni, aby uniezależnić się od rosyjskich dostawców. Taką politykę ułatwiają inwestycje PERN - czyli nowe zbiorniki na surowiec zlokalizowane u wybrzeży Bałtyku. PERN wybudował nowe zbiorniki w Bazie Gdańsk i Terminalu Naftowym w Gdańsku. W sumie pojemności na ropę zwiększyły się o blisko 20 proc., czyli o prawie 600 tys. m. sześć.
Tankowce z ropą w gdańskim porcie
- Nasz potencjał umożliwia przeładunek 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów - podkreśla Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.
Akcja Greenpeace na Zatoce Gdańskiej. Protest wobec importu rosyjskiej ropy
W 2012 r. Naftoport obsłużył blisko 270 tankowców. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 i zanurzeniu 15 m. Do dyspozycji Klientów jest aż pięć stanowisk przeładunkowych. Ropa w imporcie poprzez Naftoport na potrzeby krajowe pochodziła w ostatnich latach z Arabii Saudyjskiej, Rosji, Kazachstanu, Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA, Iraku, Nigerii i Angoli oraz polskich i litewskich złóż na Morzu Bałtyckim.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-12 13:16
Ale się czasy porobiły (3)
Jeżeli Niemcy, faktycznie zrezygnują z rosyjskiej ropy, do momentu wybudowania swojej infrastruktury, aby zapewnić 100% pokrycia na ten surowiec, będą poniekąd uzależnieni od naszego kraju...
To jest niesamowite, że komuś kiedyś do głowy przyszło aby uskuteczniać te naftoporty niewiedząc czy to się przyda .. Gdyby sytuacja była odwrotna, Niemiec kazałby sobie płacić grubą kaskę w euro albo pokazałby środkowy palec....- 48 12
-
2022-05-12 15:12
tak sobie tlumacz, ty i te twoje polskie kompleksy.
- 10 6
-
2022-05-13 18:35
prof. Witold Andruszkiewicz
Był pomysłodawcą budowy Portu Północnego.
- 3 0
-
2022-05-24 19:43
Nieprawda
Niemcy biorą tylko 12% zapotrzebowania na ropę z Rosji.Nie wiem, czy to oznacza zależność od Polski.Polska kupuje w tej chwili brakujący ruski gaz Jamałem z Niemiec.Czy Polaka jest od Niemiec uzależniona?Jedyna różnica jest w cenie.Niemcy kupują tani gaz z umów długoterminowych Nordstreamem 1 a sprzedają Polsce gaz po cenie rynkowej.
- 0 1
-
2022-05-12 08:30
Czemu nie wybuduja nitki od Szczecina do Berlina tylko przez Gdansk leci? (10)
W sumie ciesze sie ze Gdansk zarobii ale to jak jechac do Elblaga przez Czestochowe.
- 9 36
-
2022-05-12 08:43
Co z rozładunkiem?
W zespole portowym Szczecin - Świnoujście nie ma odpowiedniej instalacji.
- 17 2
-
2022-05-12 08:46
No przecież po to kopią Wielki Rów na Mierzei (2)
żeby z Elbląga jechać w świat
- 10 11
-
2022-05-12 12:07
Kajakami. (1)
- 6 5
-
2022-05-12 13:14
ponton a'la gumowa kaczusia
- 5 2
-
2022-05-12 09:39
Bo jest połączenie czynne do 60 lat.
A budowa nowego oraz terminalu surowcowego w porcie w Szczecinie - to lata i miliardy.- 9 0
-
2022-05-12 10:44
Kiedy lata świetlne temu Porta-Petrol chciała rozwijać działalność tego typu to niemieccy ekolodzy nie pozowolili. Byli to
- 8 0
-
2022-05-12 12:59
w Szczecinie nie ma terminalu do przeładunku ropy, w Świnoujściu też , po piszesz jak nic nie kapujesz ??
- 7 0
-
2022-05-12 13:51
Bo to koszt wielu miliardów a budowa by zajęła z 4 lata minimum
- 2 0
-
2022-05-14 09:26
Piotr
Budowanie rurociągu to czas, którego nie ma a w Gdańsku jest wszystko gotowe. Dodatkowo utrzymanie toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
- 2 0
-
2022-05-25 22:20
Bo nie ma tam terminala do przeladunku paliw płynnych...
A po drugie nawet jak by był tam terminal to nie mogły by wpływać tam tak duże statki jak do Gdańska. Właściwie na Bałtyku terminal w porcie Północnym jako jedy może przyjąć największe zbiornikowce jakie mogą wpłynąć na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie....A przy przewozie tego typu liczy się ilość im większy statek tym taniej wychodzi transport.
- 0 0
-
2022-05-12 08:57
Kto by pomyślał. (6)
Naftoport nazywali nietrafioną inwestycją epoki Gierka. Zaraz po jego ukończneiu okazało się, że temat importu libijskiej ropy jest definitywnie zamknięty. Był podawany jako przykład inwestowania zagranicznych pożyczek w nietrafione projekty. Oczywiście nikt wtedy nie wiedział co się wydarzy w 2023r, ale nawet przy tamtych władzach jakiś pomysł na równoległe dostawy do rosyjskich był.
Dziś bez Naftoportu bylibyśmby w czarnej d.... .- 91 3
-
2022-05-12 09:41
Za Gierka wybudowano falochron i jedno nabrzeże. Naftoport w obecnym kształcie to rozbudowa lat 90-tych i poprzedniej dekady.
- 22 0
-
2022-05-12 10:56
Eksport
Głównym zadaniem naftoportu był export ruskiej ropy. Całe szczęście że można tą instalację wykorzystać w dnie strony
- 12 1
-
2022-05-12 12:07
póki co nikt jeszcze nie wie co wydarzy się w 2023r ;)
- 14 0
-
2022-05-12 13:31
W latach 70 ktoś mądry postanowił kupic instalację do produkcji paliw płynnych z węgla (1)
Ot, tak na wszelki wypadek. Aby rusek kurka nie zakręcił.
Oczywiście temat zatrzymano, czym prędzej. Był telefon z Moskwy.- 7 1
-
2022-05-12 21:00
Pamiętasz, bo osobiście odbierałes ten telefon.
- 0 3
-
2022-05-12 19:49
Decyzja o budowie Portu Północnego
w tym do przeładunku ropy zaladla pod koniec lat 60tych za Gomółki.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.