Puma w gotowości, Narwal wciąż bez rejestracji

Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby.
Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby. fot. materiały prasowe

Temperatury znów mamy dodatnie, a to alarm dla... lodołamaczy. Słynna jednostka Puma już jest gotowa do służby, ale Narwal wciąż czeka na rejestrację. Dwa nowe lodołamacze mają wzmocnić flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.



Kiedy lodołamacze ruszają do akcji? Pogotowie lodowe zostanie ogłoszone w momencie zaobserwowania tzw. dużego pochodu lodu.

- Gdy pochód lodu się zatrzyma, rzeka przestanie samodzielnie odprowadzać krę do Zatoki Gdańskiej, podjęta zostanie  decyzja o rozpoczęciu akcji lodołamania. Decyzję podejmuje dyrektor RZGW. Sytuacja taka następuje dopiero, gdy temperatura powietrza staje się dodatnia, co skutkuje zwiększonym pochodem lodu, czyli pęka pokrywa lodowa i odrywa się lód brzegowy. Wtedy powstaje zagrożenie zatorów lodowych. A to zatory przyczyniają się do powstawania najgroźniejszej formy powodzi na Dolnej Wiśle, powodzi zatorowej - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Gospodarka morska w Trójmieście



W tym roku RZGW został wzmocniony o dwie nowe jednostki. Niestety jedna z nich wciąż nie przeszła procesu rejestracji.

- Pierwsze dwa nowe lodołamacze, zbudowane na potrzeby pracy na Dolnej Wiśle, Puma i Narwal, zostały odebrane od producenta, stoczni MSR Gryfia w Szczecinie. Puma już przystąpiła do służby, weszła w skład floty pozostającej w gotowości do akcji lodowej. Narwal przechodzi jeszcze procedury rejestracyjne, po których Wody Polskie zostaną oficjalnym armatorem jednostki (do tej pory była nim stocznia) i wtedy również zostanie włączony do akcji zimowej - powiedział Bogusław Pinkiewicz.
Procedura trwa, choć Narwal przybył do Gdańska pod koniec października ub. roku.

- Od października trwały prace związane z odbiorem technicznym jednostki od wykonawcy, które były prowadzone bardzo skrupulatnie. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy procedury dobiegną końca - zapewnia Bogusław Pinkiewicz.

Obecnie RZGW w Gdańsku dysponuje pięcioma lodołamaczami starszej generacji: czołowym - Tygrysem (rok budowy 1984) oraz liniowymi: Rekinem (1991 r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.) i Żbikiem (1989 r). Są to statki już wyeksploatowane wieloletnią służbą, ale utrzymywane w dobrym stanie technicznym. Flotę już zasiliła Puma, czyli lodołamacz czołowy.
W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.
W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa. fot. materiały prasowe

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia

Przypomnijmy. Według umowy z 2017 r. pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 r. Budowa w sumie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Wykonawcą jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia przy współpracy ze Stocznią Szczecińską. Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia "Puma" stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Potem pojawiły się informacje, że jednostka ma problemy z układem chłodzenia. Na szczęście udało się je wyeliminować i Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Pod koniec października ub. roku został przekazany kolejny, czyli Narwal. W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.

Opinie (26)

  • (1)

    Stan techniczny i wiek lodołamaczy jest o wiele lepszy niż stan Marynarki Wojennej.., zatem nie ma się co bać powodzi

    • 20 2

    • Najwiekszym a zarazem najdroższym atutem Pumy jest farba :)

      • 0 0

  • To ta słynna Puma (2)

    Gdzie robiono zdjęcia nie pospawanych styków zaklejonych taśmą do wodowania?

    • 28 0

    • dokładnie tak

      • 5 0

    • strach pomyśleć jak pospawili Narwala

      że przez pół roku nie dało się go zarejestrować

      • 14 0

  • Ładne kolory. (1)

    • 12 1

    • takie krasne

      • 0 0

  • Jakie to wszystko żałosne

    • 11 4

  • Widać że to lepszy świat, na bogato.

    • 7 0

  • Prywatnie chciał bym taki stateczek (2)

    Zamieszkał bym w nim i dobrze się bawił ale nie w Polsce.....

    • 4 2

    • tytus (1)

      Zawsze możesz wrócić skąd przybyłeś lub twoja rodzina tu przybyła jak ci się nie podoba w Polsce , lub możesz wrócić na UPAine

      • 3 5

      • Powiedź skąd jesteś? Gdzie się urodziłeś i skąd są twoi rodzice?

        • 3 0

  • NOWE a wygląda jak stary.

    • 15 1

  • stoi od września i "już za dwa miesiące" będzie gotowy do służby (1)

    czyli jak wiosna się zacznie. Paranoja. Jak można sprawdzać tak niewielką jednostkę 6 miesięcy?

    • 5 0

    • Jak można było tak ją sp....dolić, żeby teraz odbierać ją przez 6 m-cy i wciąż nie móc podpisać protokołu?

      • 5 0

  • Wygląda na jednostkę wybudowaną

    W latach 30. ubiegłego stulecia (1930) w stoczni holenderskiej wzgl. angielskiej.
    Super. A jeszcze tyle cyrku z usterkami przy odbiorze! To ta stocznia od słynnego promu Morawieckiego? (sprawdziłem - ta sama - Gryfia)

    • 12 1

  • To rusek już nam niestraszny - te 2 lodołamacze zatrzymają flotę armii czerwonej :)

    To zapewne efekt Narodowego Programu Budowy Lodołamaczy ? xxxxx xxx :)

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane