• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Puma w gotowości, Narwal wciąż bez rejestracji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby. Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Już została włączona do służby.

Temperatury znów mamy dodatnie, a to alarm dla... lodołamaczy. Słynna jednostka Puma już jest gotowa do służby, ale Narwal wciąż czeka na rejestrację. Dwa nowe lodołamacze mają wzmocnić flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.



Kiedy lodołamacze ruszają do akcji? Pogotowie lodowe zostanie ogłoszone w momencie zaobserwowania tzw. dużego pochodu lodu.

- Gdy pochód lodu się zatrzyma, rzeka przestanie samodzielnie odprowadzać krę do Zatoki Gdańskiej, podjęta zostanie  decyzja o rozpoczęciu akcji lodołamania. Decyzję podejmuje dyrektor RZGW. Sytuacja taka następuje dopiero, gdy temperatura powietrza staje się dodatnia, co skutkuje zwiększonym pochodem lodu, czyli pęka pokrywa lodowa i odrywa się lód brzegowy. Wtedy powstaje zagrożenie zatorów lodowych. A to zatory przyczyniają się do powstawania najgroźniejszej formy powodzi na Dolnej Wiśle, powodzi zatorowej - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Gospodarka morska w Trójmieście



W tym roku RZGW został wzmocniony o dwie nowe jednostki. Niestety jedna z nich wciąż nie przeszła procesu rejestracji.

- Pierwsze dwa nowe lodołamacze, zbudowane na potrzeby pracy na Dolnej Wiśle, Puma i Narwal, zostały odebrane od producenta, stoczni MSR Gryfia w Szczecinie. Puma już przystąpiła do służby, weszła w skład floty pozostającej w gotowości do akcji lodowej. Narwal przechodzi jeszcze procedury rejestracyjne, po których Wody Polskie zostaną oficjalnym armatorem jednostki (do tej pory była nim stocznia) i wtedy również zostanie włączony do akcji zimowej - powiedział Bogusław Pinkiewicz.
Procedura trwa, choć Narwal przybył do Gdańska pod koniec października ub. roku.

- Od października trwały prace związane z odbiorem technicznym jednostki od wykonawcy, które były prowadzone bardzo skrupulatnie. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy procedury dobiegną końca - zapewnia Bogusław Pinkiewicz.

Obecnie RZGW w Gdańsku dysponuje pięcioma lodołamaczami starszej generacji: czołowym - Tygrysem (rok budowy 1984) oraz liniowymi: Rekinem (1991 r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.) i Żbikiem (1989 r). Są to statki już wyeksploatowane wieloletnią służbą, ale utrzymywane w dobrym stanie technicznym. Flotę już zasiliła Puma, czyli lodołamacz czołowy.
W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa. W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia

Przypomnijmy. Według umowy z 2017 r. pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 r. Budowa w sumie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Wykonawcą jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia przy współpracy ze Stocznią Szczecińską. Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia "Puma" stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Potem pojawiły się informacje, że jednostka ma problemy z układem chłodzenia. Na szczęście udało się je wyeliminować i Puma we wrześniu ub. roku przybyła do Gdańska. Pod koniec października ub. roku został przekazany kolejny, czyli Narwal. W szczecińskiej stoczni Gryfia wciąż powstają dwa kolejne lodołamacze liniowe, czyli Manat i Nerpa.

Miejsca

Opinie (26)

  • A to nie jakiś odmalowany 60 letni statek??

    Wygląda jak z ubiegłego wieku. I ta nazwa PUMA. już prędzej kaczuszka, rdzewiak,spawek. bardziej do niego pasują. Wygląda tak jakby zespawali go z części statków które poszły na żyletki.

    • 6 1

  • Statki

    Jak. Można w 21 wieku projektować tak archaicznie wyglądający statek?.

    • 4 1

  • Malowanie rewelacyne.

    Kolory tworzą spójną kompozycję. Piękny, nowoczesny przykład prymitywizmu.

    • 4 0

  • ale profesorki i doktorki idealnie rozpieprzyli PLO - Polskie Linie Oceaniczne w Gdyni

    • 1 0

  • PRS już raz wyskoczył z ....

    • 0 0

  • Pablo

    Szkoda ze akurat ten projekt wygral przetarg. W Trojmiescie kilka firm probowalo wejsc w ten przetarg z fajnymi konceptami lodolamaczy rzecznych. Niestety wygral stary projekt. Mozliwe ze dobry nie mnie to ocenic ;)

    • 0 0

  • Kto znajdzie lód?

    Zamawiający przewiduje zlodowacenie, więc przezorny zawsze ubezpieczony. Wrócił Don Kichot

    • 0 0

  • lodołamacze

    komuna w stanie upadku zbudowała 5 a demokracja w rozkwicie przez 31 lat zbudowała 2 w tym jeden nie do końca

    • 0 0

  • fajne jednostki

    Nowe lodołamacze to świetne jednostki zbudowane na mega solidnych silnikach Cummins. Odświeżamy jako Państwo swoje zasoby techniczne. No ile można jeździć 20-letnim Volkswgenem. Pachnące nowością stateczki. Pracowałem przy tym projekcie więc chwalę. Wszystko przynajmnie co do napędu dobrze policzone. Problemy techniczne przezwycięzone. Mało się już w Polsce konkretnych projektów budowy statków przeporwadza na nasze potrzeby więc się cieszmy i chwalmy. Może teraz temat ruszy jednostek do obsługi farm wiatrowych. Pozdrawiam wszystkich.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane