- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (148 opinii)
- 2 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (254 opinie)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (61 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (181 opinii)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (49 opinii)
RPP podniosła stopę referencyjną do 4,5 proc.
Rada Polityki Pieniężnej podwyższyła stopę referencyjną do 4,5 proc. z 3,5 proc., podał Narodowy Bank Polski. Było to siódme z rzędu posiedzenie RPP zakończone decyzją o podwyżce stóp.
Niższa stawka PIT - 12 proc. zamiast 17. Zmiany w trakcie roku podatkowego
Rada postanowiła podwyższyć stopy procentowe NBP o 1 pkt. proc. do poziomu:
- stopa referencyjna 4,5 proc. w skali rocznej;
- stopa lombardowa 5 proc. w skali rocznej;
- stopa depozytowa 4 proc. w skali rocznej;
- stopa redyskonta weksli 4,55 proc. w skali rocznej;
- stopa dyskontowa weksli 4,6 proc. w skali rocznej.
Zboże będzie drogie. Ceny pieczywa też pójdą w górę
RPP kolejny raz podwyższa stopy procentowe
Rada oceniła, że utrzymuje się ryzyko kształtowania się inflacji powyżej celu inflacyjnego NBP w horyzoncie oddziaływania polityki pieniężnej. Aby ograniczyć to ryzyko, a więc dążąc do obniżenia inflacji do celu NBP w średnim okresie, Rada postanowiła ponownie podwyższyć stopy procentowe NBP. Podwyższenie stóp procentowych NBP będzie także oddziaływać w kierunku ograniczenia oczekiwań inflacyjnych.
Zerowy VAT na żywność. Obniżki cen krótkotrwałe i bez dużego wpływu na inflację
Dalsze decyzje Rady będą zależne od napływających informacji dotyczących perspektyw inflacji i aktywności gospodarczej, w tym od wpływu agresji zbrojnej Rosji przeciw Ukrainie na polską gospodarkę.
Podwyżki z ograniczonym wpływem na inflację
- Inflacja w dalszym ciągu jest gorącym tematem zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Niestety puentą wielu codziennych rozmów o wciąż rosnących cenach jest to, że szkoda nam osób z kredytami, ale stopy procentowe muszą rosnąć dla dobra ogółu - komentuje Aleksander Pawlak, prezes zarządu Tavex. - Podwyżki stóp procentowych będą miały bardzo ograniczony wpływ na inflację, głównie wygenerowany ze strony kredytobiorców zaciskających pasa w celu nadpłaty kredytów (będą oni zmniejszać swój popyt na towary i usługi spowalniając wzrost cen). Przy aktualnym wzrostowym trendzie, statystyki nowo udzielanych kredytów zapewne będą tylko gorsze niż aktualne. Według danych BIK, w lutym 2022 r., w porównaniu do lutego 2021 r., w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły więcej tylko kredytów gotówkowych o (+5,5 proc.). Spadek o (-35,4 proc.) odnotowały limity w kartach kredytowych, kredyty mieszkaniowe (-24,3 proc.) i kredyty ratalne (-7,3 proc.).
Kredyty-zmiany kwietniowe (44 opinie)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-06 15:24
(38)
To się nazywa w ekonomii okresem strzyżenia owiec.
Największa akwizycja kredytów w PLN była przy zerowych stopach.
Analogicznie największa akwizycja kredytów denominowanych w CHF była przy kursie około 2 PLN za 1 CHF.
Oba przypadki to nomen omen nie przypadek.
Bankierzy bardzo dobrze wiedzieli, że zarówno kurs CHF jaki stopy procentowe będą rosły.
Współczuję ludziom, ktorzy będą przezywać niejodnokrotnie życiowy dramat.- 203 20
-
2022-04-08 07:16
"Nomen omen"? Chyba nie umiesz
- 0 0
-
2022-04-07 14:13
Miała być rata 1200, obniżyli stopy to płaciłem nieco ponad 900 przez 2 lata. Teraz mam 1400 a będzie 1500. Mam dom bezczynszowy, prąd z paneli. To i tak mniej niż wynajem kawalerki w falowcu. Odkładam kasę i spłacę kredyt po 10-15 latach zamiast 30. To i tak dobry biznes dla mnie
- 2 1
-
2022-04-07 08:39
wziąłem kredyt w 2016
z pełną świadomością, dostałem nawet tabelę co się stanie jak wibor będzie 20% i ją podpisałem, ręka drżała, ale ostrzegano mnie że stopy są niskie i na pewno urosną. Nie mam prawa mieć do nikogo pretensji.
- 11 3
-
2022-04-07 08:23
(1)
trzeba było brać stałe oprocentowanie
- 0 3
-
2022-04-07 17:39
jakbym mógł to bym wziął....
Który bank miał to (realnie!) w ofercie? Podpowiesz?
- 3 0
-
2022-04-07 05:17
noooo...
raczej goleniem baranów....
- 0 0
-
2022-04-07 00:28
Nie tylko bankierzy ale każdy z dwoma komórkami widział co robi NBP
wzrost gospodarczy pobudzany dodrukiem na cele socjalne i inflacją która od lat przekracza cel inflacyjny - nadal mamy oprocentowanie niższe od inflacji o 6-7% i o tyle jeszcze mogłyby wzrosnąć stopy.
i nie mówcie że to niemożliwe - Turcja się z wami nie zgadza- 8 0
-
2022-04-06 22:38
No ciekawe, ze przy najnizszych stopach ludzie brali kredyty (2)
Przy niskich cenach cukru ludzie kupują cukier.. dostrzegasz analogię?
Kredyt hipoteczny to nie jest kredyt na 5 lat (chociaż może nim być), zmiana stóp tak samo dotyczy osób, które brały kredyt 5 lat temu na WIBOR 2,3%, jak i jeszcze wcześniej z wyzszym.
Prawdziwym strzyżeniem jest wywindowanie mieszkań do takiego stopnia, że kupienie mieszkania staje się niemożliwe dla singla, który wkracza dopiero w rynek pracy.- 15 1
-
2022-04-08 07:32
No przecież tak jest zawsze
Właśnie niemożliwe do kupienia. Bo skąd on ma mieć te pieniądze. Jeśli ma to nie swoje
- 0 0
-
2022-04-07 00:31
kupujesz cukier na zapas bo wiesz że jest tanio i cena wzrośnie
ale kupując kredyt przy niskich stopach nie wiesz że stopy mogą wzrosnąć a a waluty podrożeć?
naiwne to tłumaczenie strasznie- 6 2
-
2022-04-06 18:50
(1)
Rozumiem dlaczego możesz tak uważać, jednakże nie masz racji. Sztucznie utrzymywane stopy procentowe spowodowały pozorną aktrakcyjność inwestowania w nieruchomości stąd najwięcej branych kredytów tuż przed podwyżkami stóp. Nie jest to jednak spisek a bardzo prosta zależność. Im dłużej sztucznie tańszy kredyt tym bardziej się wydawało że nic tylko brać i kupować nieruchomości. Mam nadzieję, że przy Twoim stanie wiedzy tego nie zrobiłeś.
- 15 0
-
2022-04-07 14:28
Merytoryczna i do tego kulturalna wypowiedź na 3miasto.pl, jestem w szoku!
- 3 0
-
2022-04-06 17:15
Ale przeliczenia (1)
Czyli jak kupiłem mieszkanie 2 lata temu którego wartość wzrosła o 800 tys to ile lat wyższego WIBORu musi minąć abym stracił? 26 lat. Oczywiście przy założeniu stałej że już więcej to mieszkanie nie wzroście przez 26 lat rzeczywiście potrzebna jest edukacja
- 3 8
-
2022-04-06 18:09
Kupiłeś mieszkanie w 2019 roku za 4 mln PLN?
Nie bujaj :)
- 7 2
-
2022-04-06 16:33
(1)
Nie chodzi o to że wiedzieli... Oni to ukartowali.
- 17 2
-
2022-04-06 18:17
To miłe. Zawsze miło patrzeć jak frajer ląduje na tyłku
- 0 19
-
2022-04-06 16:00
Oni wciąż uważają tak jak klepie ich mentor na yt i**ota m...l od wynajmu (9)
Że jak rata urośnie to przeżuci się to na najemce bo najemcy to studnia bez dna i zawsze się znajdzie taki co zapłaci bo ludzie muszą gdzieś mieszkać.... powodzenia
- 16 5
-
2022-04-06 16:35
(8)
ceny najmu już poszły w górę więc coś w tym jest
- 14 5
-
2022-04-06 16:37
urosła pod ukraińców bo chytre ludzie chcą się dorobić na ludzkiej krzywdzie (7)
wzięli te mieszkania bo musieli i są dotacje, a jak dotacje się skończą ? będzie nieciekawie
- 20 9
-
2022-04-06 16:43
Pamiętaj że Janusze biznesu którym ktoś spłacał kredyt w najmie (6)
nie będę chcieli dopłacać przy wzroście raty - to też oznacza wzrost ceny najmu
- 14 6
-
2022-04-06 18:30
to tak nie działa (3)
o cenie najmu decyduje popyt\podaż a nie stopy procentowe
- 7 7
-
2022-04-06 19:08
Nie do końca (2)
Każdy wynajmujący ustala cenę za wynajem jako rata kredytu + zysk, a najemca może się na to zgodzić, albo może szukać dalej, ale jeśli nie obniży swoich oczekiwań to taniej nie znajdzie.
- 6 5
-
2022-04-07 23:45
ja już znalazłem
Ciekawe ile może postać puste. Powodzenia.
- 0 0
-
2022-04-07 10:52
ktoś pęknie pierwszy, gdy najmy oderwą się od wynagrodzeń, nikt nie będzie tyrał tylko po to żeby na mieszkanie zarobić. Nie mówiąc już o pracy zdalnej która się upowszechnia coraz bardziej, w branżach które sobie tego nawet nie wyobrażały parę lat temu, typu bankowość.
- 6 0
-
2022-04-06 17:14
Nie Poprostu młodzi (1)
Będą dłużej mieszkać z rodzicami , czekając np. Na spadek po dziadkach
- 20 6
-
2022-04-06 18:16
W spadku po dziadkach często mieszkają już właśnie rodzice
A dziadkowie/ dziadek w klitce 30 m z płyty która jak pójdzie na załóżmy trójkę czy czwórkę wnuków to taki zastrzyk że ho ho, ruszą na zakupy chyba do Kwidzyna
- 18 3
-
2022-04-06 15:59
Ale to nie jest grzech że wiedzieli. Jakbyś wiedział że skoczy cokolwiek, frank, soja czy uran to też byś się nie wahał i kupił jakiś kontrakt.
- 3 3
-
2022-04-06 15:27
(10)
Tak się kończy, jak ludzie bez jakiejkolwiek edukacji ekonomicznej podejmują decyzję finansowe.
- 42 35
-
2022-04-06 22:17
zapomniałeś dodać że w kraju rządzącym przez złodziei
- 7 2
-
2022-04-06 18:14
Tym bardziej że trąbiono w internecie o takim niebezpieczeństwie.
Wszyscy płaczący frankowicz itp powinni że swoich 80 metrowych apartamentów przenieść się do 28 metrowych kawalerek, jeśli nie dadzą rady. Ku przestrodze
- 18 11
-
2022-04-06 15:55
edukacji ekonimicznej? tu wystarczy odrobina inteligencji i wyobraźni aby przewidzieć, że kredyt wysoki pod korek przy (7)
historycznie stopach procentowych nie wróży dobrze na przyszłość
- 38 6
-
2022-04-06 16:23
(6)
Tak, że edukacji. To powinno być w szkole przerabiane.
Ale zamiast podstaw ekonomii mamy 2h religii w tygodniu.- 68 13
-
2022-04-06 21:27
Także, a nie "tak, że"
- 0 1
-
2022-04-06 20:03
one tez sa potrzebne...
Ale widac, ze banksterzy na nich wagarowali...
Sprowadzanie stosunkow spolecznych do poziomu "kradnij albo inni cie okradna" ma krotkie nogi...
Ekonomia nie jest nauka scisla. Bo dotyczy umow, ktorych sie przestrzega albo nie. Bo ludzie maja na to wplyw.- 2 4
-
2022-04-06 18:12
Historia zamiast ekonomii i takie efekty
Polak potem myśli że jak w skali 1:40 pokonał Niemca z lepszym wyposażeniem to co tam dla niego jakiś trzykrotny wzrost raty
- 10 9
-
2022-04-06 16:29
W mojej szkole była przedsiębiorczość i to już wiele lat temu (2)
Więc nie wiem do jakiej szkoły chodziłeś że cię nie uczyli ekonomii
- 13 33
-
2022-04-06 20:45
przedsiębiorczość to było co innego niż ekonomia. Ale skoro ją miałeś to nie masz więcej niż 40 lat. Zatem domyśl się, można było chodzić do tej samej szkoły co ty.
- 5 3
-
2022-04-06 17:16
ten przedmiot to byla kpina totalna, tak samo jak Przysposobienie Obronne :D (w masce gazowej wydlubalem szybki)
- 22 6
-
2022-04-06 15:17
Za mało i za późno (27)
Teraz to gaszenie pożaru kubkiem.
Ale dobrze, że w ogóle coś robią.
Tylko pamiatajcie, że przez tak późna reakcję mamy co mamy - inflację i chore ceny mieszkań.
Podziękujcie Glapinskiemu i rządowi za rozkręcenie kryzysu.- 244 36
-
2022-04-07 09:18
Kazmierz (2)
Inflacja już dawno startowała a wszystko po uruchomieniu programów rządowych typu 500+.
Rozdawnictwo daje tylko na początku w dłuższym terminie zawsze skutkuje to wielką inflacją.
Aż się dziwie że mamy premiera ekonomistę, który dobrze wie jakie będą skutki rozdawnictwa , a pomimo to kłamie i obiecuje cuda, że ludziom będzie żyło się lepiej,
Spójrzcie na Argentynę , Wenezuele , tam też zaczęło się od dawania i gdzie teraz są.- 13 1
-
2022-04-07 11:00
(1)
"Spójrzcie na Argentynę , Wenezuele , tam też zaczęło się od dawania i gdzie teraz są." no niestety typowo dla polakówa w sieci nie masz pojęcia o czym piszesz. Oba te kraje dołują z zupełnie innych powodów. W Norwegii też mają ropę i też "dają" i jakoś nie bankrutują? Doucz się o obu tych pryzpadkach, zacznij od Wenezueli i tematu sankcji USA oraz monokultury paliwowej, potem może coś zrozumiesz z tego co się stało w Argentynie.
- 2 6
-
2022-04-08 07:37
Brednie. Uzależnienie od ropy tylko dobiło Wrnezuelę ale w kryzys wpdali przez...
rozwiązania socjalne na których dokładnie wzorują sie Polacy. Łącznie z bonami turystycznymi, powielają co się da
- 0 0
-
2022-04-07 09:20
Kazmierz
Przypomnijcie sobie nagrania , mamy pracować za miskę ryżu i inflacja właśnie to ma z nami zrobić.
Mamy być tanią siłą roboczą dla Europy , nie możemy stać się silnym niezależnym krajem.- 3 0
-
2022-04-06 20:08
To bzdury (2)
Podnoszę stóp w sytuacji kiedy drukuje się kolejne banknoty i je rozdaje na prawo i lewo nie ma najmniejszego sensu. Zwiększa tylko strach, niepewność jutra i wzbogaca banki
- 18 2
-
2022-04-06 20:20
Tak jest. (1)
Dodruk napędza inflację, a wysokie stopy hamują rozwój. Równia pochyła.
- 14 1
-
2022-04-06 23:29
Ostatni gasi światło
- 5 0
-
2022-04-06 17:01
Glapiński jest tylko krzywym trybikiem w globalnej machinie. (7)
Rząd niewiele może zrobić, bez względu, czy ich lubisz czy nie.
- 5 23
-
2022-04-06 19:54
Rzad moze zrobic bardzo duzo poprzez racjonalna polityke monetarną. (4)
Przez to , że rząd nic nie robił a teraz działa z poważnym opóźnieniem mamy 4 najwyższy poziom inflacji w Europie.
Więcej trzynastek, 500+, podwyżek dla wojska a inflacja skoczy jeszcze bardziej.- 32 1
-
2022-04-06 20:18
Rząd nie prowadzi polityki monetarnej. (3)
Robi to NPB i RPP (z Glapińskim na czele).
- 2 12
-
2022-04-07 09:41
Oczywiście zupełnie niezależne od rządu ;)
- 7 0
-
2022-04-07 08:18
(1)
Bo oni wcale nie są w kieszeni pisu....
- 11 0
-
2022-04-07 17:01
To już inna sprawa.
Trzymajmy się jednak definicji.
- 0 1
-
2022-04-06 18:48
kmiocie!,to wina tuska i dulkiewicz!!
- 2 16
-
2022-04-06 17:54
Wystarczyło nie rozdawać pieniędzy toby sytuacja była 3x lepsza
- 38 7
-
2022-04-06 16:28
(11)
Inflacja jest przez nieudolne rządy pisowczyków, którym jak z nieba spadły pandemia i wojna bo mają na co zrzucić odpowiedzialność. Rozdawnictwo i podnoszenie pensji minimalnej nakręca w 90 procentach inflację.
- 68 10
-
2022-04-07 08:26
(1)
czyli 15% inflacji na Litwie, inflacja w UE 6% to też wina Pisu? mamy jedną z najwyższych w Europie ponieważ do inflacji ogólnoświatowej dochodzi rozdawnictwo pisu ale to tylko 50% ich "zasług" obecna inflacja to wina: A) pseudopandemii, B) wojen o ropę oraz C) wojny
- 4 6
-
2022-04-07 14:32
no widzą same minusy ekonomiści i geopolitycy!
- 1 0
-
2022-04-06 21:03
Spokojnie, jest inflacja
Zatem wszystkie koszty rosną. Na 5/6 % się zatrzyma, to znowu histeryczne ruchy Gapinskiego. Muszę powiedzieć ze niekompetencja ludzi PiSu jest wręcz zabawna;)!
- 12 4
-
2022-04-06 17:02
Powtarzaj sobie dalej, albo wyjrzyj przez okno i popatrz na świat. (5)
Może zrozumiesz w czym tkwi zasadniczy problem.
- 5 32
-
2022-04-06 19:37
Widzę, że nikt z minusujących nie kuma tego ci się dzieje na świecie . Podpowiem: (4)
Litwa 14,2%, Estonia 12, Czechy 11, Bułgaria 10, Hiszpania 10, Słowacja 9, Belgia 8, Niemcy 7,3% , USA 8%. Trochę się rozjaśniło?
- 10 29
-
2022-04-07 20:39
W Polsce jest 15. Zależy jak się liczy ale realna na pewno nie jest niższa niż 15
- 0 0
-
2022-04-06 21:15
w tvp usłyszałeś?
- 5 1
-
2022-04-06 19:52
(1)
jeszcze jak byś napisał jakie są stopy procentowe w tych krajach to byś był kompetentny, no chyba że się boisz prawdy o swoim nie udolnym rządzie
- 16 6
-
2022-04-06 20:14
Gdyby rząd był mój, to bym mógł go zmienić.
Niestety jest też Twój, więc płać i płacz.
Stopy procentowe w strefie euro 0%, zapowiadana podwyżka. Czechy 5%.- 6 11
-
2022-04-06 16:43
(1)
Nie 90% a jakieś 2/3 (taką analizę gdzieś czytałem) ale co do zasady masz rację.
PiS nas po prostu wszystkich zrujnuje w imię zachowania władzy.- 55 4
-
2022-04-06 23:31
Ciekawe co byś napisał
Jak byś przeczytał że 1/4.
- 1 4
-
2022-04-06 16:00
Ciekawe jak zwiększanie obciążenia przedsiębiorcom (10)
Ma pomóc w walce z inflacją? Przecież każdy z nich ma jakiś kredyt obrotowy, inwestycyjny czy chociażby hipoteczny (np. przy działalnościach jednoosobowych). Po podwyżkach stóp podwyższą ceny swoich produktów i usług co spowoduje... jeszcze większy wzrost inflacji. :)
- 108 18
-
2022-04-08 07:44
Wzrost stop powoduje zmniejszenie budżetów gospodarstw domowych a co za tym idzie wydatków które powodują inflacje. Mniej kupujemy ceny spadają- proste prawda?
- 1 1
-
2022-04-07 07:29
Inny punkt widzenia (4)
Widzisz tylko jedną stronę medalu czyli tych co mają kredyt.
Tymczasem wysoka inflacja i niskie stopy to jawne okradanie milionów którzy mają jakiekolwiek oszczędności. Dziś np. 10 000 oszczędności to realna strata ok 1700 zł w rok (licząc realną inflację a nie zakłamaną CPI).
Ta sytuacja jest ogromnie na rękę wszystkimWidzisz tylko jedną stronę medalu czyli tych co mają kredyt.
Tymczasem wysoka inflacja i niskie stopy to jawne okradanie milionów którzy mają jakiekolwiek oszczędności. Dziś np. 10 000 oszczędności to realna strata ok 1700 zł w rok (licząc realną inflację a nie zakłamaną CPI).
Ta sytuacja jest ogromnie na rękę wszystkim zadłużonym rządom i korporacją - bo w ich sytuacji wartość realna długu którego i tak nigdy nie spłacą mocno spada.
Stopy procentowe powinny od roku wynosić min. 10% i rosnąć- 6 4
-
2022-04-07 08:14
nikt nie zmusza Cię (3)
do inwestowania w coś co się nie opłaca.
Inwestuje się w coś co ma wysoką stopę zwrotu np. nieruchomosci, ziemia, złoto, waluty. Nikt cie znie zmusza do trzymania kasy na lokacie oprocentowanej 0,01%.
BDW to mimo iż stopy wzrosły lokaty nadal są oprocentowane nisko. Powinno to sie odbywac z automatu. Niestety złodziejstwo kwitnie i płacisz ratę z wiborem prawie 5% ale lokate masz dalej na ułamek procenta.- 2 7
-
2022-04-07 08:49
(1)
Robisz podstawowy błąd. Lokaty będą oprocentowane wyżej, kiedy banki będą potrzebować pieniędzy. Dzisiaj ich nie potrzebują więc po co przepłacać?
- 5 3
-
2022-04-07 20:25
banki juz nie potrzebuja pieniedzy
Same je kreuja.
Nie musza nawet ich drukowac...- 1 0
-
2022-04-07 08:42
Czyli jednak mało zrozumiałeś- o mnie się nie martw bo mam i wiele nieruchomości (bez kredytów) i różne aktywa o których niw chcę wspominać. Trzeba jednak widzieć więcej niż swój czubek nosa - wytlumacz to swoim rodzicom, babci, czy nawet młodym którzy odmawiali sobie wiele by zaoszczędzić a dziś są w ten sposób okradani na potęgę i finalnie zostaną z nic nieznaczącymi papierkami
- 10 1
-
2022-04-06 18:45
to nie jest jakaś wiedza tajemna, jak poszukasz informacji na ten temat to znajdziesz
- 8 0
-
2022-04-06 17:20
W punkt.
- 14 7
-
2022-04-06 16:35
Glapinski i PiS nie kumajom
- 21 3
-
2022-04-06 16:06
Erdogan to ty?
- 10 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.