• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Ewa Budnik
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • I tak będę jeździł samochodem (4)

    • 30 10

    • boś ze wsi (2)

      toć to je dla kumatych a nie dla parobkow.

      • 11 17

      • Niekumaty parobek jestem widocznie (1)

        Autobus + SKM + własne nogi = 1 godz. 15 minut (jak nie ma opóźnień)
        Własny samochód = 45 minut (jak są straszne korki, przy normalnym ruchu da się zejść poniżej pół godziny)

        • 17 6

        • A tyłek rośnie...

          • 1 1

    • a kogo to obchodzi?

      • 1 0

  • PKM nie wypali

    Od kiedy zrezygnowlai z wybudowania przystanku Park & Ride przy Kielnieńskiej w Osowej ta cała PKM'a mi już wisi....

    • 23 9

  • jaki kurna sukces jak to linia tylko dla tych co na lotnisko jadą!!

    i to zaczynająca się Wrzeszczu innym nawet niebedzie sie ołacało dojechać do niej bo przesada sie na autobus i wyjdzie taniej tak samo szybko

    • 23 5

  • Gimbusy i lemingi wierzą ze sie polepszy? (1)

    a realia będą takie, tania siła robocza z "koscierzyny" bedzie miala latwiejszy dostep - oni sie staraja o prace, maja dobre wyniki , a pieniadze chca G..... SZCZERZE! wiec czesc z was zostanie wyparta przez tych nowych , którym bedzie sie oplacalo przyjezdzac - a wy - no cóż - mamy juz tyle metrów na call center....

    • 29 7

    • oni juz tu są

      desant kaszubow na 3miasto ma miejsce juz od wielu lat. Popatrz na blachy samochodów tkwiących co rano na Słowackiego, AK itd.

      Jezeli PKM cos zmieni to na lepsze - może chociaż cześć z nich przesiądze z Golfów II na kolejkę

      • 12 3

  • "Eksperci" - Naganiacze szukający usprawiedliwień dla PKM i naganiający na zakup mieszkań

    Co za bzdury ci pseudo-eksperci piszą. Ludzie mieszkający w obrębie PKM już pracują w 3mieście i PKM w żaden sposób nie powiększy dostępnego kapitału ludzkiego. A te naganianie na mieszkania w obrębie poligonu to już żenada.

    To po prostu 2 analizy na zlecenie. Jedna ma za zadanie usprawiedliwić gigantyczne środki wydane na PKM , a druga zrobiona na zlecenie deweloperki ma zachęcić do kupna mieszkań.

    • 46 8

  • Czy wiecie, ze beda dwa odrebne bilety?

    Moze warto sobie uzmyslowic fakt,ze na razie nie ma planow jednego biletu PKM i SKM...Problem typu skup butelek- nierowiazywalnylny

    • 31 0

  • Kaszebe bez przystanku Chwaszczyno, Osowa

    No jo a Chwaszczyno część Osowy i Kacze Buki bez przystanku piszę o Kielnieńskiej. Mieszkańcy zebrali ponad 2000 podpisów i sprawę wrzucono do kosza .... A teraz przystanek przy Barniewickiej podrożał z 6 do 24 mln. Ludzie ratunku! :-)

    • 21 4

  • Redłowo jest dzielnica biurową? (2)

    to chyba ja jestem lepszym ekspertem i poprosze na dzien dobry jakies 10.000 za konsultacje

    • 22 6

    • pewnie specjalistka rezyduje w Warszawie (1)

      • 5 3

      • raczej z gdyni

        • 1 0

  • porządnie

    Nareszczie coś dla mieszkańców to nie inwestycja poityczna !!!!!
    brawo

    • 4 14

  • PKM to nieudana inwestycja (1)

    W takiej formie to jest wielki niewypal. Dwa odzielne bilety i przesiadka skreslaja ja jako alternatywe dla auta. Dojazd do lotniska - z calym szacunkiem ale to moze bys najdrozszy tramwaj dla pracownikow lotniska bo gro pasazerow i tak bedzue jezdzic taxi czy autem. Kierunek Gdynia totalnie zmarginalizowany... No coz, mamy nastepny drogi bubel.

    • 48 7

    • drogi bubel

      TO jest mega drogi bubel ! Ponad 1 mld na bzdurę ! Bo tak jak jest to wyżej opisane kierunek gdynia margines , dwa bilety, przesiadki.... a co jak się pociąg wysypie (zepsuje) na takiej stacji kiełpinek?!

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane