• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Ewa Budnik
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Poprawić (2)

    Bez sensu został ulokowany przystanek Rębiechowo tak blisko Lotniska,kto tam bedzie wsiadał.
    Powinien powstać przystanek Barnierwice jest dobre miejsce na usytuowanie jak też bliżej do osiedla Osowa -południe dawna wieś Barniewice- coraz więcej buduje sie domów.
    Projektanci bez wyobrażni i polotu.

    • 2 6

    • (1)

      "Bez sensu został ulokowany przystanek Rębiechowo tak blisko Lotniska,kto tam bedzie wsiadał."

      Hmm, jakiś odsetek z tych ponad 3 milionów pasażerów (obecnie) korzystających z lotniska?
      A wyobrażasz sobie ludzi zaiwaniających z bagażami z Barniewic do/z terminalu? Akurat przystanek z bezpośrednim i krótkim przejściem na lotnisko jest potrzebny, co nie wyklucza, że w przyszłości nie będzie mógł powstać kolejny między Matarnią a lotniskiem.

      • 5 0

      • Tam będzie i stacja Port Lotniczy przy terminalu i Rębiechowo (następna stacja).

        • 3 0

  • PKM zmieni obraz Trójmiasta. Będzie teraz napływać podejrzane towarzystwo z Kartuz i Kościerzyny. Jo, jo ...

    • 7 1

  • okazja

    Pomyślcie tylko kibole lechii ile to krzaków żeby sobie znowu gejowską orgietke urządzić. Uważajcie tylko żeby z PKM nikt wam foty nie strzelił bo znowu trzeba będzie demolkę zrobić.

    • 4 0

  • Pomorska Kolei MetropolitaRna? (2)

    Kto tak pisze hahah Metropolitarna :D

    Czy to tylko ja zauwazylem?

    • 1 1

    • A może Nekropolitalna skoro miasto się sypie przez długi?

      • 4 2

    • Obydwie wersje są dopuszczalne

      • 0 0

  • Cel glowny to pozyskanie bardzo taniej siły roboczej (1)

    aby w trojmiescie nie podnosic pensji wymyslono ze wagonami bedzie dowozic sie tania siłe robocza do trojmiasta. Poniewaz zycie na wsi jest tansze ludzie ci beda bardziej sklonni podejmowac prace za 1730. Skonczyly sie sloiki z Mazur zaczną się z Kaszub. Jednak w porownaniu z Kaszubami ludzie z Warmi i Mazur to elita. Teraz dopiero Gdanszczanie ujrza prawdziwa dzicz.

    Przystanki ulokowano nie przy istniejacych osiedlach, ale w szczerym polu na ktorym niedlugo beda budowane kolejne biurowce i XiX wieczna manufaktura powracajaca z Chin. Pensje w Chinach na dzien dzisiejszy sa wieksze niz w Polsce wiec tam juz sie powoli przestaje oplacac. W Chinach pozostana jedynie zaklady ultratoksyczne (ze wzgledu na brak ograniczen emisji).

    Nikomu nie bedzie zalezalo na bilecie wspolnym bo z zalozenia Kaszubi - robotnicy beda dojezdzac jedynie PKM do zlokalizowanych przy trasie fabryk. PKM nie jest przeciez wcale dla Gdanszczan, jesli ktos tak mysli to jest naiwny na maxa.

    • 4 3

    • Zamknęli ogrodnictwo przy stacji Strzyża

      Na pewno powstanie tam biznes dla obsługi mieszkańców Kaszub. Tak więc mieli rację ci internauci, którzy wieszczyli układ marszałka z deweloperami.

      • 1 0

  • sr*li muchy...

    Będzie tak jak zwykle, czyli syf, kiła i mogiła.

    • 3 0

  • Rozważania są ABSOLUTNIE teoretyczne !!! Żeby ktoś z czegoś korzystał, to musi to być WYGODNE i TANIE.. (1)

    W przypadku komunikacji są to: właściwe TRASY i właściwe bilety. Czyli nie Wrzeszcz a Gdańsk Główny i JEDEN BILET na całą trasę. Reszta, tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia. Końcowy przystanek we Wrzeszczu niweczy cały sens budowy PKM !! Doprawdy, szokujące jest to, że decydenci na to przystali. Czyżby zabrakło im umiejętności czytania ze zrozumieniem ? A może zwyczajnie nie czytali, olewając tym samym MILIARD społecznych złotówek ? Podobnie jest z biletem ...
    Ale o słuszności moich wywodów przekonają się już wkrótce sami....

    • 7 2

    • zalozeniem bylo jedynie dowiezienie Kaszubow do pracy i zabudowa pol pod 3 city

      dlatego sluszne uwagi o ktorych piszesz zostaly pominiete / nieprzemyslane.

      • 3 0

  • Zadaje

    to pytanie ,co raz zostało usunięte . Czy przewidziano przewożenie kiboli na mecze i ustawki???

    • 2 0

  • Ja jeżdżę rowerem, codziennie 10km w jedną stronę nawet w śniegu i nie płaczę. :)

    Rower to samo zdrowie, polecam. :)

    • 1 0

  • Najlepsza trasa by była przez Kokoszki, Starą Piłę, więcej ludzi by jeździło....

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane