• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • Tylko BCT jakoś nie potrafi się dostosować. (9)

    BCT najgorsze miejsce w trójmieście, w stosunku do obsługi samochodów ciężarowych. Oczekiwanie na złożenie lub podjęcie kontenera ok.2 godziny. Totalna olewka. Syf i 2 metry mułu.

    • 20 20

    • (1)

      Horala tam pracowal.

      • 6 0

      • I pani Arciszewska tam kiedyś pracowała

        Ale ani jedno, ani drugie nie zajmowało tam żadnego eksponowanego stanowiska.
        Widać w polityce prościej zrobić karierę.

        • 5 0

    • Oj tam, oj tam-zaraz, że bct nie potrafi się dostosować.

      Potrafi, potrafi, tylko nie chce, bo nie musi. Widocznie najlepszy prezes na świecie i w okolicach uznał, że kierowcy mogą sobie poczekać na manewry z kontenerami. A jak on już coś uzna, to wara się wychylać!

      • 2 0

    • (1)

      "Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku."

      tu wyraznie widac rabunkowa wycinke polskich lasow prowadzona przez pisuar
      trujaca szyszka

      • 3 2

      • To wywóz drewna po wichurach z 2017r.

        • 2 0

    • (1)

      No to chyba Panie nie byłeś u Chińczyka.Tam to jest dopiero padaka.
      Tam się czas zatrzymał 10lat temu.Nic się tam nie zmieniło.Firma cień.

      • 1 2

      • Może i tak ale jeśli u Chińczyka czas się zatrzymał 10 lat temu, to w bct czas się zatrzymał 15 lat temu.

        I tyle w temacie.

        • 0 0

    • (1)

      Normalna sprawa ze trzeba czekać. Nikt nie będzie Cię całował po rękach żeś przyjechał.

      • 1 1

      • Dziękuję Panie Prezesie za szczerość.

        • 1 0

  • I jednak da sie dogadac z PISem. (8)

    A jak sie juz dogadali to widac efekty, PO i Tusek rzadzili tyle lat i co?
    Wystarczy sie tylko jak ludzie cywilizowani i kulturlani zachowywac a beda same plusy.
    Gdanszczanei mieli teraz szanse po budyniu na normalnego wladce i na ogromne rzadowe pieniadze ale jak widac kolejna szanse zaprzepaszczaja...
    Brawo dla Ministerstwa Obrony i Pana Ministra Antoniego i Pana Mariusza:)

    • 23 86

    • ale powiedziałes,ci z pisu są wyjątkowo kulturalni i cywilizowani

      To dlaczego im słoma z butów wychodzi?

      • 19 2

    • tusk to by sprzedał porty Niemcom (1)

      • 7 22

      • wy wszyscy zwalacie winę na jedną osobę

        a w rzeczywistości wszystko zależy od tych najniżej

        • 6 2

    • Masz grafikę od 1990 roku pisowski bezzębny buraku

      • 9 2

    • Zmień psyxhiatrę

      Nie wiem co bierzesz, ale bierz pół dawki

      • 6 1

    • co ty bierzesz ?

      że aż tak cię sponiewierało

      • 5 2

    • (1)

      Tylko Misiu zobacz kto jest prezesem Zarządu Portu Gdynia i kto jest w zarządzie? Przecież to nominaci z Pisu . I jak tu się nie dogadać.

      • 0 2

      • W dużym stopniu winni są też członkowie Rady Interesantów Portu Gdynia!

        Sprawdź sobie kto tam zasiada i kto był/jest Przewodniczącym.

        • 0 0

  • (7)

    Niedługo budowa dct 3 i Gdańsk was zje do końca śledziki

    • 26 56

    • idz siac ferment na jakies niemieckojezyczne fora (1)

      • 15 13

      • Proszę Państwa

        po co ta agresja...

        • 15 2

    • (3)

      Niedługo pogłębione kanały i szersze wejście do portu. Niedługo budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Zobaczymy kto tu kogo będzie zjadał, bo jak na razie to w Gdyni inwestycje idą pełną parą, a w Gdańsku jakaś posucha...

      • 12 12

      • Pan z równoległej rzeczywistości do nas zawitał? (1)

        Co do skali inwestycji w obu portach to jest nieporównywalnie większa w Gdańsku tym bardziej w zakresie planowanych. Życzę obu portom jak najlepszego rozwoju, nie ma jednak co się oszukiwać, że port w Gdynii zamiast konkurować powinien współpracować z Gdańskiem co dało by dużo lepsze rezultaty w ogólnym rozrachunku.

        • 14 8

        • To, Gdansku, wspolpracuj...

          ...

          • 7 5

      • To widać jak kolega w temacie

        • 3 0

    • I, oczywiście, dyżurny gdańszczanin - wolnościowiec

      Radujący się, że sąsiadowi krowa zdechła...
      Toż to gorzej niż Kargule i Pawlaki, ci przynajmniej poszli po rozum do głowy...
      Zamiast cieszyć się, że jest synergia, jest zarobek, jest opinia a nie ma przestoju i kar...
      Takie ludzie to tylko w Gdańsku a taki sąsiad, to prawdziwe nieszczęście...

      • 6 4

  • te kolosy wpływają tylko dlatego, że DCT się zatkał. (5)

    • 42 14

    • (3)

      Dokładnie, a śledzie podniecają się.

      • 12 18

      • Przecież żaden śledź tu się nie odzywa (2)

        • 15 2

        • (1)

          No to DCT ma się czym chwalić rzeczywiście. Że się zatkał ...

          • 24 3

          • Bo się rozwija w porównaniu z gct, bct, a rozwój wymaga poświęceń, pojedź sprawdź, potem pisz.
            Tam budują aktualnie plac, a mało tego, że budują plac to zajeli aktualny plac, zeby mieć miejsce na budowe nowych (nie używanych jak GCT) STSów i RTGów

            • 9 5

    • To przez to zatkanie Motława szambem popłynęła? Tak wiem to moja wina i prezydenta Szczurka .Ja się przyznaję bo mieszkam w Gdyni. A dodam jeszcze że Gdańsk jest moim rodzinnym miastem z którego jestem dumny ale nie z części ludzi którzy teraz tam słoikują i durne teksty o innych wypisują.

      • 5 4

  • w tym roku ma paść rekord przeładunku węgla, siarki i paszy. (1)

    • 16 1

    • I kiełbasy wyborczej...

      • 1 1

  • szacunek dla portu, mimo że nie ma wsparcia szczurka, mimo tego że szczurek w tereny około portowe wciska deweloperów (4)

    port rozwija się. Brawo Port!!!

    • 36 14

    • (3)

      Czy Ty jesteś ten pan z "wysokiego zamku" ? Ty Szczurka umieścisz nawet w zakrystii gdzie razem z plebanem odpusty sprzedają.

      • 2 3

      • taka szczurkowa robota (2)

        Dawać twarz do działań miasta.
        On jest jego przedstawicielem i firmuje działania rady i urzędu.
        A te przyjazne wobec portu nie były i nie są.
        Wiele mozna zarzucić kolejnym zarządzającym portem ale miasto swoje dołożyło.

        • 4 3

        • (1)

          Tylko zauważ że port jako Zarząd Portu nie jest już bezpośrednim podmiotem który wykonuje krótko mówiąc przeładunki . Wszystkie rejony i zakłady zostały sprzedane i są prywatne. Jak sobie wyobrażasz że miasto wspomagałoby nieraz duży i obcy kapitał który działa na terenie portu . Dopiero byłby krzyk że Szczurek pewnie bierze .Weź przykład Estakady Kwiatkowskiego : droga miejska ,miasto remontuje z naszych pieniędzy a oprócz mieszkańców kto intensywnie korzysta nie dokładając się ? Czy Ty będąc np zarządcą wspólnoty będziesz bardziej dbał o dobro firmy która wynajmuje lokal czy będziesz pilnował interesów mieszkańców?

          • 4 3

          • to są efekty

            a nie przyczyny...
            Proces trwa jakieś 20 lat. Zarząd Portu jest zarządcą, przedstawicielem własciciela. Jak tę role sprawuje, wszyscy wiemy. Eufemistycznie mówiąc "dużo do zrobienia". Odpowiadając na twoje pytnie, dbałbym o dobro podnajmujących, bo oni wypracowują pieniądze. Ale równiez przestrzegałbym umów i egzekwowałbym należności.
            Miast miało "swoje" 5 minut w zarządzaniu portem i jednym z "ciekawszych efektów" są stępowe "gondole" i "municypalizacja" portowych terenów.
            Po prostu, zamiast dbać o rozwój działalności, każdy zajął się jak najszybszym osiągnięciem partykularnych korzyści.
            "Bo jutro na zbity pysk wyp***lą!"

            • 1 1

  • W Porcie Gdynia wzrost o 10% (5)

    a tym czasem w Porcie Gdańsk wzrost 20%.

    • 21 26

    • (2)

      Nie w Porcie Gdańsk, tylko w jednym terminalu który właśnie się przytyka.

      • 12 4

      • I jest na sprzedaż.

        • 6 3

      • Wcale nie w jednym terminalu. Gdański Port osiągnął znacznie lepsze wyniki

        • 2 3

    • No i co w związku z tym?

      Mnie cieszy że oba porty się rozwijają.

      • 10 0

    • W samym bct już niedługo przodownicy pracy będą wyrabiać 150% normy (ku chwale Zarządu).

      • 1 1

  • To się skończy (3)

    Kiedy tylko otwarty zostanie przekop i wielki port w Elblągu....

    • 26 22

    • Niedługo będziemy (1)

      wozić pieniądze na taczkach . Tyle chajsu będziecie mieli . Obiecuje to wam . Jest jeden warunek. Musicie na mnie zagłosować . Obiecuje Wam że będziecie mieli tyle hajsu że go nie dacie rady udzwignąć .

      • 13 0

      • taka będzie inflacja? :D

        • 4 0

    • No niestety, ale przekopu nie będzie

      • 1 4

  • (3)

    Kiedy wypływa?

    • 4 3

    • W niedziele wplywa do DCT

      • 2 1

    • Do Gdyni wpłynął, zostawić tylko 2 puste kontenery i pobrać prowiant

      • 2 3

    • Będzie

      Przedwczoraj po południu.

      • 0 0

  • xx (1)

    jutro wyplywa pykniemy go i nastepny z redy z gdanska bo tam cieniasy

    • 10 7

    • Przed wplynieciem do Gdańska zarządzam dezynfekcję statku, bo po takim długim postoju w wiosce rybackiej napewno będzie waliło śledziem

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane