• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding buduje żaglowiec dla Algierii

Wioletta Kakowska-Mehring
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Długość całkowita jednostki to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Długość całkowita jednostki to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw.

Będzie tysięcznym statkiem zwodowanym w gdańskiej stoczni i doskonałym "prezentem" z okazji jubileuszu 70-lecia Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Żaglowiec szkolny zamówiony przez armatora z Afryki Północnej ma być zwodowany jesienią.



Żaglowiec jest już w trakcie budowy, jesienią zostanie zwodowany, a następnie wyposażany. Oddanie jednostki ma nastąpić pod koniec 2016 roku. O tym kontrakcie informowaliśmy już w marcu, wówczas jednak szczegóły umowy były owiane tajemnicą. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać będzie udział w zawodach i regatach międzynarodowych. Jednostka otrzyma imię "El-Mellah", czyli po arabsku "nawigator", "żeglarz".

Długość całkowita jednostki to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6°B). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest biuro projektowe Choreń Design & Consulting. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej.

To nie koniec. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone będzie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.

Jubileusz Remontowej

W tym roku stocznia obchodzi jubileusz 70-lecia. Przez ten czas Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) zbudowała blisko 1000 statków. Dzisiaj Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Miejsca

Opinie (35) 1 zablokowana

  • Miał być budowany w Stoczni Gdańsk.

    Było, minęło.

    • 8 2

  • Czy związkowcy okradają prywatne stocznie czy tam zrobiono z nimi porządek? (2)

    • 18 3

    • są i tam (1)

      ale za okradanie prywatnej stoczni, odrąbuje się takim łapy przy szyi i kieruje do pośredniaka

      • 4 3

      • Pomarzyć !

        Pomarzyć fajna rzecz.

        • 2 4

  • Piękna rzecz.

    • 9 0

  • Szybszy od wiatru? 17 węzłów to ca 31 km/h. (3)

    Od którego wiatru jest szybszy? Skala Beauforta określa siłę wiatru czy raczej stan morza i jest powiązana z prędkością. 6 stopni to prędkość wiatru 40 - 50 km/h, tak więc na pewno szybszy od wiatru być nie może. No chyba, że z tyłu w żagle dmucha autor tego njusa.

    • 6 12

    • dzisiaj wieje 15 km/h więc szybszy

      • 2 1

    • "szybszy od wiatru i od konia wiejącego w czasie burzy"

      • 0 0

    • Szybszy od wiatru

      Ten żaglowiec akurat szybszy od wiatru nie będzie, ale np. bojery już są :-)

      • 0 0

  • Dopłyną od razu do Anglii.

    Żaglowiec lepszy od pontonu!

    • 6 4

  • Choreń Design & Consulting (13)

    To jedyne w Europie Biuro konstrukcyjne Potrafiące projektować tego typu statku i j właściwie jedyne w Polsce potrafiące konstruować statki. Tyle zostało po rzezi intelektualnej jaką nam zafundowali politycy przez ostatnie 25 lat transformacji w tzw "Wolnej Polsce" Gdzie są te wszystkie biura i ich potencjał intelektualny, które w latach 70 i 80 UB. W. Konstruowały właściwie wszystkie rodzaje statków produkowanych w Polsce? Dziś nasze stocznie większość projektów muszą kupować za granicą w biurach w których pracują uczniowie naszych inżynierów. Tak się dzieje gdy nie szanuje się siebie swojego dorobku, nie ma się poczucia własnej wartości.

    • 34 20

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz (8)

      W trójmieście działa kilka biur okrętowych wykonujących projekty dla stoczni lokalnych i zagranicznych. Wystarczy wspomnieć RMDC, MMC, StoGda, Damen i jeszcze kilka mniejszych ...
      Nie ma to jak przespać rzeczywistość i budząc się od czasu do czasu ponarzekać.

      • 10 5

      • Się trchę zagalopowałeś/łaś (7)

        Damen w Polsce nie projektuje, StoGda raczej też bez szaleństwa. Modelowanie konstrukcji to nie projektowanie

        • 5 4

        • Calkowita racja (3)

          Dokladnie, wykonanie konstrukcji na zaprojektowanym kształcie to nie to samo co projektowanie statku. Projekt zaczyna sie od założeń armatorskich, dobraniem i dopracoeaniem kształtu kadłuba tak aby spełnił te założenia (prędkośc, zanurzenie, nosnośc itp.). Dopiero potem jest wykonanie konstrukcji na dopracowanym kształcie i ogólnym podziale przestrzennym. W Polsce nie projektuje sie już statków 'od zera'. :(

          • 7 4

          • RMDC, MMC, DAMEN projektuje (2)

            powtarza pan kłamliwe opinie.
            zatrzymał się pan zawodowo na latach 90-tych.

            • 7 5

            • RMDC tak, MMC tak, DAMEN nie (1)

              Aby projektować trzeba mieć projektantów ;-)
              Damen to zwykły podwykonawca dla projektów wymyślonych w centrali.
              RMDC/MMC to prawdziwe biura gdzie projektuje się statki od konceptu.

              • 4 4

              • RMDC

                RMDC akurat w RSB to tylko przekuwa na nasze standardy dokumentację Wartsilii, LNG RolsRoyce, wiem bo z nimi współpracuję. Jak dzwonisz do takiego "projektanta" z pytaniem co miał na myśli w rysunku to często nie wie, on tylko taki zrzut z modelu dostał...

                • 2 0

        • damen posiada biuro projektowe w Gdansku (2)

          zatrudniające ok 50 osób.
          coś tam raczej projektują.

          • 4 1

          • Ale Damen jest Holenderski. (1)

            Nawiązując do wpisu pierwotnego, w Polsce chyba jedynie projektuje od początku do końca RMDC przy udziale CTO bądź PG. Gdyż żadne biuro projektowe nie ma własnego basenu modelowego.

            • 3 2

            • hehe PG

              Pół-żartem pół serio to akurat czym dalej WOiO PG trzyma się dalej od prawdziwego projektowania tym lepiej.

              • 3 3

    • Ktoś kto zna historię budownictwa okrętowego w Polsce począwszy od "Sołdka" wie ........ (1)

      że to co pozostało dzisiaj,to nie jest nawet 10% potencjału jaki istniał do 1990roku.Biur projektowych to też dotyczy

      • 4 1

      • Choreń to "Ostatni Mohikanin" tamtych czasów

        • 3 0

    • Facet bredzisz , nie jedz tego i przestaw sie na diete .

      Aha nie ogladaj Trwamac ani sluchaj ojca z ryjem.
      Moze jestes do uratowania

      • 1 3

    • jan

      kompletny brak rozeznania.
      Są w Gdańsku i w Gdyni wspaniale biura projektowe, część pod szyldem zagranicznym, bo pod naszym mało płacą. Rusz siedzenie i popytaj zanim cos napiszesz.

      • 0 0

  • Co oznacza akapit - szybszy od wiatru? (2)

    Ciekawe zamówienie swoją drogą.

    • 7 0

    • To znaczy, że szybciej się pisze, niż myśli

      • 5 1

    • To artystyczny skrót myślowy, cepy.

      • 1 5

  • Ale to w Damenie płacą najlepiej. (1)

    Dwa razy lepiej.

    • 4 3

    • Kolaboracja z przyjezdnymi obcokrajowcami zawsze na krótszą metę była opłacalniejsza.

      Później było już mniej różowo.

      • 2 1

  • Bardzo dobrze, niech Remontowa się rozwija, buduje i przejmuje powoli teren po SG na wyspie.

    • 21 4

  • Choren Design to ciekawe biuro niszowe, jedne z nielicznych które potrafi zaprojektować duże żaglowce. (1)

    Na świcie mało kto już to potrafi.

    I tak na marginesie: Polska nigdy nie była potęgą morska w erze żaglowców. A teraz zniknęły żaglowce, zniknęła wiedza jak je projektować, została tylko w Polsce... Chichot historii.

    • 11 1

    • ja też potrafię

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane