Remontowa Shipbuilding nagrodzona za Festøya

Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. fot. materiały prasowe

Pasażerski prom hybrydowy z napędem bateryjnym Festøya został zauważony na konferencji Shippax Ferry Conference. Remontowa Shipbuilding dostała za jego budowę prestiżową nagrodę Shippax Award.



Festøya to pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled. Został on przekazany zamawiającemu w czerwcu ub. roku. Prom został zbudowany według projektu LMG 120-DEH opracowanego przez LMG Marin oraz szczegółowej dokumentacji przygotowanej przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Spełnia wymogi przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV i Norweskiej Administracji Morskiej.

Nagrody Shippax Adwards przyznawane są od 1999 roku przez niezależne jury w kilku kategoriach. Wyróżnienia te mają nagradzać kreatywność i innowacyjność lub niezwykłe rezultaty w zakresie projektowania, budowy i przebudowy statków wycieczkowych, promów oraz jednostek ro-ro. Gala odbyła się na pokładzie promu Seaways Pearl.

Nagrodę w imieniu stoczni Remontowa Shipbuilding odebrał członek zarządu Dariusz Jaguszewski.
Nagrodę w imieniu stoczni Remontowa Shipbuilding odebrał członek zarządu Dariusz Jaguszewski. fot. materiały prasowe

Nagrodzony prom reprezentuje nową generację hybrydowych statków z napędem bateryjnym, spełniających bardzo rygorystyczne międzynarodowe przepisy dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych i jest jednym z najbardziej energooszczędnych statków w swojej klasie. Prom napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Gospodarka morska w Trójmieście



Na statku zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków. Warto również wspomnieć o rozwiązaniu, w którym pomieszczenia dla pasażerów znajdują się pod pokładem samochodowym, co znacznie poprawia przepływ osób i zwiększa ogólną dostępność statku.

Festøya i pozostałe trzy (Solavågen, Mannheller i Fodnes) promy budowane były w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Wszystkie zostały już przekazane armatorowi. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii obsługuje połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe kursują pomiędzy Mannheller i Fodnes.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (30)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane