Remontowa Shipbuilding zbuduje kolejne niszczyciele min typu Kormoran

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Pierwszy z serii zbudowany przez tę stocznię wszedł do służby pod koniec listopada. To nie koniec dobrych informacji. W ub. tygodniu podano, że stocznia z Gdańska wygrała przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.



W Warszawie podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. To jednak nie koniec. Według wstępnych zapowiedzi możliwe jest zbudowanie jeszcze jednego.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

Na podpisanie tego kontraktu czekano od dawna. Od podpisania umowy na budowę prototypu niszczyciela min wydawało się jasne, że kolejne będzie budowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Jednak po zapowiedzi zakupu Stoczni Marynarki Wojennej przez specjalnie do tego powołaną Stocznię Wojenną, czy informacjach o powierzeniu budowy innych jednostek dla MON stoczni Gryfia podpisanie kontraktu z Remontowa Shipbuilding już nie było takie jasne. W środowisku mówiło się, że grono chętnych do bycia liderem konsorcjum powiększyło się. Emocje i niepewność podsycał sam resort obrony, który do ostatniej chwili nie chciał wprost przyznać z kim podpisze kontrakt. Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiadał, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II. Nie podawano jednak kiedy do tego dojdzie i z kim zostanie podpisana.

ORP Kormoran już służy



Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada tego roku. Okręt będzie służyć w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.



Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 59 m długości, 10 szerokości, a ich kadłuby wykonane będą ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na próbach morskich.



Dwa statki dla urzędów morskich



To nie koniec dobrych informacji dla stoczni z Gdańska. W ub. piątek rozstrzygnięto przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez - należącą do Remontowa Holding - stocznię Remontowa Shipbuilding, spełniającą wszystkie wymagania zamawiającego. Otrzymała ona 100 punktów według sprecyzowanych kryteriów oceny. Każdy ze statków ma mieć długość całkowitą około 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting. Statki posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław morskich. Będą również wyposażone w urządzenia niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniać będą funkcje ratownicze.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.

Opinie (121) 10 zablokowanych

  • (6)

    Ciągną za uszy tą Remontową, Ktory to był przetarg na lodołamacze 4 czy 5?

    • 6 23

    • Ciągną za uszy????? (5)

      Jedyna stocznia, która ma na swoim koncie sukcesy. Jedyna!!!! Resztę załatwili pogrobowcy Bolkopodobni.

      • 12 8

      • Sukcesy (4)

        Spójrz na kadłub Kormorana. To jest sukces? To jest wizytówka stoczni?

        • 5 2

        • (2)

          rozróżniasz stal zwykłą od stali austenitycznej ?
          Proponuję się dokształcić ...

          • 3 1

          • Dokształciłem się (1)

            i dlatego rozróżniam gatunki stali. Mam dla Ciebie propozycję sprawdź jak wygląda kadłub okrętu podwodnego 212A

            • 1 0

            • Kwestia grubości blach. Kadłub okrętu podwodnego jest zbudowany z dużo grubszej blachy. Porównanie "z pupy".
              Porównaj z innymi okrętami nawodnymi ze stali austenitycznej, o podobnej wielkości.

              • 0 0

        • Dokładnie pawęż i nadburcia wyglądają jak zgniecione sreberko od czekolady

          • 4 1

  • szkoda ze państwo dotuje nieudane projekty prywatnej stoczni (3)

    • 10 10

    • Gdyby projekt nie był udany, to nie było by dalszych zamówień. (2)

      A ponieważ jest udany, to jest zamówienie na serię.
      Zapłata za dobrze wykonaną pracę nie jest dotacją państwową, tylko rozliczeniem finansowym wynikającym z umowy.
      Po dotacje z budżetu wyciągają przeważnie łapy nieudolne firmy państwowe.

      • 1 1

      • Może wytłumaczysz

        z czego wynika że projekt jest udany?, na podstawie dotychczasowej jedno miesięcznej eksploatacji. Dobrze wykonana praca - spójrz na kadłub, płakać się chce.

        • 1 1

      • a z pieniędzy z Kormorana RSB sfinansuje stratę wynikającą z nieudolnego budowania RALi i PSV

        • 2 3

  • Dlaczego te blachy takie pomarszczone? (3)

    Okręt potrzebny, nowoczesny tylko dlaczego taki pomarszczony? Pływałem kiedyś na statkach tureckiej budowy, wyglądały podobnie. Każdy pilot portowy pytał zaraz na wstępie... kto to budował? Drugie pytanie ... dlaczego nie rozprężali blach?

    • 8 4

    • Dlaczego te blachy pomarszczone. (1)

      Proste.Jak byś zobaczył kadłub z drugiej strony to byś zobaczył wręgi i wzmocnienia wzdłużne do których są spawane pasy blach. Każde prostowanie wymaga obróbki termicznej ,a każda obróbka termiczna wpływa negatywnie na wytrzymałość stali.

      • 1 1

      • To nie jest takie proste dla RSB. Jakbyś sobie zadał trochę trudu to zobaczyłbyś inne kadłuby okrętów wykonanych z tego samego materiału np M1092 "Hameln"> Oni potrafili a my nie. Na miejscu Piotra Soyki pogoniłbym ludzi do pracy.

        • 2 0

    • Dlatego, bo

      nie mają doświadczeń w spawaniu blach. Mają szczęście, że nie ma kadry w Rejonowym Przedstawicielstwie Wojskowym która posiada wiedzę dotyczącą możliwości spawania blach ze stali amagnetycznych. Wystarczy spojrzeć na inne kadłuby wykonane z tego materiału i co można Panowie Prezesi? Spójrzcie na kadłuby NATO wykonane z tego materiału nie wstyd Wam?

      • 7 4

  • Jak ja widzę (7)

    te pofalowane blachy na poszyciu okretu ( zdjecie ), to widzę jaka to jakość. Co za grubość poszycia i technologia spawania? !!!!!!! Nowy okręt marynarki. Wygląda jak głodna szkapa.

    • 16 13

    • Eksperci (1)

      zapraszam ekspertów spawalnictwa na warsztat

      • 6 1

      • naprawdę?

        Zapraszasz do RSB ? Tam się dopiero uczą.

        • 0 0

    • malo wiedzy

      To nie jacht który po pospawaniu szpachluje się aby wyglądał cacy. Pofalowanie dla bojowości okrętu nie ma znaczenia nawet dobrze komponuje się z pofalowanym morzem. Ba nawet jest to forma maskowania. Jest mniej widoczny. Czyli zbudowaliśmy polska odmianę okrętu typu stealth .

      • 1 2

    • A głupiś

      Kolejny expert meczy kapucyna

      • 3 1

    • Masz rację (1)

      To jest nowa jednostka i wygląda tak jak maluch po gradobiciu. Jeżeli mają problemy ze spawaniem blach amagnetycznych to niech się nie podejmują takiego zadania.

      • 5 7

      • amagnetyczne to one byly zanim zaczeli je spawac, piaskowac cos obok, i stawiac na nieprzygotowanym nabrzezu. teraz juz sa magnetyczne

        • 6 5

    • oj oj

      Nie znasz sie Panie,oj nie

      • 7 5

  • (5)

    Bardzo dobrze że to polskie stocznie budują,pieniądze zostają w kraju,fachowcy mają prace

    • 21 12

    • Co za debile !!! Byłoby dobrze gdyby one były na sprzedaż ale będą budować za moje pieniądze z podatków g*wno (1)

      Do pływania dla pijanych wojskowych którzy gó.No robią proste zasady ekonomii wydadzą w błoto miliardy aby używali go ludziki którzy też mnie kosztują milardy

      • 0 0

      • Za moje podatki mogą budować. Nie tylko ty jesteś podatnikiem.

        • 0 1

    • (1)

      Tak...za 15zl na godzine non stop po12-14godzin zero wolnego z jedna tylko przerwa a jak sie nie podoba to wypad bi na twoje miejsce wezma Ukrainca i jeszcze problemy z odzyskaniem pieniedzy... norma w stoczni....

      • 1 1

      • Chyba piszesz o pracy w spółkach. W stoczni średnia stawka 20 złotych za godzinę na rękę. Plus pełen socjal. Posiłki regeneracyjne w okresie zimowym. Woda cały rok. Ubrania robocze. Środki ochrony indywidualnej. Środki czystości. Więc nie należy narzekać.

        • 2 1

    • Fachowcy z Ukrainy. Ewentualnie z Północnej... Ale nie stoczni lecz Korei :)

      • 5 5

  • Ciekawe czy (2)

    przeprowadzono audyt w RSB, który zbadałby jej kondycje finansową. Stocznia to jest po uszy zanurzona w długach do banków finansujących zerwane kontrakty. To są setki milionów czystej straty. Jak ma się to do zabezpieczenia interesu Państwa, za które odpowiada SKW ?
    Czy realizacja jest zabezpieczona i kto w tej sytuacji zabezpieczy pieniądze podatnika trafiające w prywatne ręce pogrążone w zobowiązaniach do banków i to zagranicznych banków. Projekt Ratownik to kto ma zaprojektować i zbudować w ramach PGZ. Ryzyko utopienia 700 mln zł polskiego podatnika. Czy ktoś fachowo sprawdził kompetencje w PGZ potrzebne do realizacji tego zamówienia ? No chyba, że chcemy czeka 15 lat bez gwarancji sukcesu. Nie chce narzekać ale brak tu fachowych pytań i opinii a problemy tkwią w niewidocznych szczegółach.

    • 4 1

    • Problemy finansowe sa z tegk powodu ze w doki stoja 2 nie odebrane RAL, e kupcow juz prawie znaleźli pozatym remontowa holding ma sie swietnie i dokapitaliziwala tydzuen temu stocznie na 80mln

      • 1 1

    • Ratownik

      Opóznienie w budowie będzie ok dwóch lat i zapewne pogrzebie stocznie. Tym razem z kar wywineli się ale póżniej będzie tylko gorzej.

      • 1 1

  • (5)

    Czyli powrót do programu zaczętego za PO, tyle że po dwóch latach przerwy - i to ma być "kolejny sukces rządów PiS???
    Tylko patrzeć jak Caracale Antonio zamówi :D

    • 7 7

    • Tematy biezace (1)

      Carakale we francji sa uziemione i nie lataja to60% tych carakali i polska miala by kupic trefne carakale i jeszcze za potrojna cene tak sie nie stalo i dobrze szacun dla min.Macierewicza .Brawo.

      • 7 3

      • kowalik

        Co ma piernik do wiatraka. Francja to państwowe spółki. Brak pieniędzy na serwisowanie nie świadczy źle o sprzęcie ale o gospodarzu. Czy wiecie jak dużo sprzętu u nas stoi: samolotów, czołgów z powodu braku kasy na serwis? Jak nie stać mnie na serwisowanie Mercedesa to znaczy według Kaznowskiego ze Mercedesy są złymi samochodami.

        • 1 0

    • Jęcz dalej tyle tylko potrafisz

      Męczysz

      • 0 0

    • (1)

      ale sie TVNu wczoraj naoglądałeś

      • 4 5

      • Polecam portale branżowe, może coś zrozumiesz.

        • 0 6

  • To stocznie jednak są.

    A pisuary twierdziły, że nie ma już stoczni, że rudy ukradl, a to nie Jaworski sprzedał ( przy okazji jaka była odprawa z PZU ?), no pisuarki jak tem sprzedaż idzie (słuszna i potrzebna) ostatniej polskiej tzw stoczni MW ?.

    • 1 1

  • Wzieliby sie raczej za (6)

    budowe kilku fregat patrolowo rakietowych szybkiego reagowania...
    Miny i miny

    • 54 16

    • matole

      ...wiesz w ogóle o czym piszesz..

      • 0 0

    • Trochę zdrowego rozsądku (3)

      Fregaty na Bałtyku ?
      Mamy bronić naszej strefy ekonomicznej i naszego wybrzeża, a nie zdobywać Madagaskar.

      • 22 3

      • To po co fregaty niemcom na Bałtyku? (1)

        Teraz budują nówki sztuki, typu 125, o wyporności 7200t. Potężnie uzbrojone. No po co? Na ten mały Bałtyk? A ruskom po co? Dwa niszczyciele rakietowe i 3 fregaty? Po kiego grzyba?

        • 6 5

        • Niemcy nie leza tylko nad Baltykiem.

          Po wtóre, oprócz okrętów typu Komoran, mogą sobie pozwolić na właściwe co chcą. Nas trzyma za gardło budżet...

          • 7 2

      • Twoim zdaniem patrolowiec

        To okret na Madagaskar??
        Chyba chlopaku nie masz pojecia o czym piszesz.
        Polska wlasnie zamiast tych kaczych kuprow jakimi sa niszczyciele min potrzebuja jednostek szybkiego reagowania,Wiesz co to? Cos na rodzaj tego okręt patrolowy Falai-2
        Nie nie wiesz.Wiec zamknij kopare.

        • 4 8

    • Co miny ?

      Głupie miny !

      HAHAHA

      • 6 3

  • Dobra zmiana (3)

    • 59 28

    • Pisowskie szm.Ty wydaja moje pieniądze niech w końcu stworzą coś co przynosi dochód

      bo każda głupia kur.a potrafi wydawać nie swoje pieniadze

      • 2 2

    • (1)

      Nie ma przed kim niszczyć min i kogo ratować. Bo nie ma najważniejszego: okrętów bojowych. Najważniejsze to wydać kasę.

      • 10 6

      • idz pod sąd poskakac KODziarzu

        • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane