• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding zbuduje kolejne niszczyciele min typu Kormoran

Wioletta Kakowska-Mehring
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W środę w Ministerstwie Obrony Narodowej podpisano umowę na dostawę dwóch niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego. Na zdjęciu Bartosz Kownacki, wiceminister MON i Piotr Soyka, szef Remontowa Holding.
  • Uroczystość podniesienie bandery i przyjęcia do służby najnowszego polskiego niszczyciela min ORP Kormoran.

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Pierwszy z serii zbudowany przez tę stocznię wszedł do służby pod koniec listopada. To nie koniec dobrych informacji. W ub. tygodniu podano, że stocznia z Gdańska wygrała przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.



W Warszawie podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. To jednak nie koniec. Według wstępnych zapowiedzi możliwe jest zbudowanie jeszcze jednego.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

Na podpisanie tego kontraktu czekano od dawna. Od podpisania umowy na budowę prototypu niszczyciela min wydawało się jasne, że kolejne będzie budowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Jednak po zapowiedzi zakupu Stoczni Marynarki Wojennej przez specjalnie do tego powołaną Stocznię Wojenną, czy informacjach o powierzeniu budowy innych jednostek dla MON stoczni Gryfia podpisanie kontraktu z Remontowa Shipbuilding już nie było takie jasne. W środowisku mówiło się, że grono chętnych do bycia liderem konsorcjum powiększyło się. Emocje i niepewność podsycał sam resort obrony, który do ostatniej chwili nie chciał wprost przyznać z kim podpisze kontrakt. Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiadał, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II. Nie podawano jednak kiedy do tego dojdzie i z kim zostanie podpisana.

ORP Kormoran już służy



Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada tego roku. Okręt będzie służyć w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.



Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 59 m długości, 10 szerokości, a ich kadłuby wykonane będą ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na próbach morskich.



Dwa statki dla urzędów morskich



To nie koniec dobrych informacji dla stoczni z Gdańska. W ub. piątek rozstrzygnięto przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez - należącą do Remontowa Holding - stocznię Remontowa Shipbuilding, spełniającą wszystkie wymagania zamawiającego. Otrzymała ona 100 punktów według sprecyzowanych kryteriów oceny. Każdy ze statków ma mieć długość całkowitą około 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting. Statki posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław morskich. Będą również wyposażone w urządzenia niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniać będą funkcje ratownicze.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.

Miejsca

Opinie (121) 10 zablokowanych

  • Nareszcie Minister Obrony Narodowej (5)

    Który robi coś dla bezpieczeństwa Polski,w odróżnieniu od swoich dwoch poprzedników

    • 31 43

    • (4)

      a niby co robi? - zlecenie na kolejne statki Kormoran zostało wstrzymane przez PIS o cały rok - Pierwszy statek wszedł do służby ale kolejny miał być już budowany od roku, ale przecież plan odbudowa "Wielkich Polskich Stoczni" wiec teraz niech one budują... W koncu my nie damy rady? Tyle ze ani Nauta, a tym bardziej SMW, chyba jednak nie dają rady. No i jednak opcje na kolejne statki trzeba podpisać z Remontowa - i to pilnie bo za pare dni te 2mld przepadłyby... Tak wiec dowiedz sie najpierw paru rzeczy a potem pisz

      • 14 7

      • W sumie to potwierdziłeś,że coś się dzieje (3)

        Są trudności,jednak MON i minister działają.

        • 5 13

        • (1)

          Działają, ale na nerwy.

          • 10 2

          • Są konkrety,powstają okręty

            • 7 9

        • Polska -To panstwo teoretyczne-I nic wlasciwie od czasow wypowiedzenia tamtych slow przez autora sie nie zmienilo.

          • 7 3

  • będą krowie miny tym usówać, po co minowiec jak nnnej floty nie mamy

    • 11 7

  • Za PŁO mieliśmy tylko ADMIRAŁÓW Teraz przynajmiej będzie jakaś flota. (2)

    • 20 29

    • Jakaś flota to znaczy jaka? Czy trałowcami kogoś zaatakujemy, czy odeprzemy atak? Bajdurzysz chłopie.

      • 11 3

    • Co bedzie ?Flota?Cha,cha,cha

      • 8 1

  • I tak

    Uciekną, jak w 39.

    • 7 8

  • Zwolniono masę ludzi

    Drugie tyle zwolniło się samo. Kto, to zbuduje ? Słabo to widzę.

    • 23 8

  • Miny???

    Nic innego nie potrafia zbudować? ?? Zebysmy mogli wykorzystać te okrety to wróg musi produkowac tylko miny;)

    • 13 5

  • 4RP jak 2RP stawia na miny

    Analogia?w 2 Rzecz.Posp. największy okręt stawiacz min Gryf"do tego podwodne stawiacze min plus do kompletu ,,ptaszki"Tylko mieliśmy jeszcze super nowoczesne okręty uderzeniowe!Ad rem nareszcie następne okręty nie będą miały już tego23mm złomu OPL.Ciemny lud kupił AM-Mistrale za dolca,fregaty od Australijczyków.Czekam na super-tranzakcję wodoodporne-kuloodporne-modlitewniki bojowe

    • 13 6

  • minki mowia same za siebie

    • 6 3

  • (6)

    Ciągną za uszy tą Remontową, Ktory to był przetarg na lodołamacze 4 czy 5?

    • 6 23

    • Ciągną za uszy????? (5)

      Jedyna stocznia, która ma na swoim koncie sukcesy. Jedyna!!!! Resztę załatwili pogrobowcy Bolkopodobni.

      • 12 8

      • Sukcesy (4)

        Spójrz na kadłub Kormorana. To jest sukces? To jest wizytówka stoczni?

        • 5 2

        • Dokładnie pawęż i nadburcia wyglądają jak zgniecione sreberko od czekolady

          • 4 1

        • (2)

          rozróżniasz stal zwykłą od stali austenitycznej ?
          Proponuję się dokształcić ...

          • 3 1

          • Dokształciłem się (1)

            i dlatego rozróżniam gatunki stali. Mam dla Ciebie propozycję sprawdź jak wygląda kadłub okrętu podwodnego 212A

            • 1 0

            • Kwestia grubości blach. Kadłub okrętu podwodnego jest zbudowany z dużo grubszej blachy. Porównanie "z pupy".
              Porównaj z innymi okrętami nawodnymi ze stali austenitycznej, o podobnej wielkości.

              • 0 0

  • (2)

    Czy ktoś widział ostatnio jakieś miny na Bałtyku?

    • 14 8

    • To, ze obecnie nie widac, nie znaczy, ze nigdy sie nie pojawia.

      Już w tym momencie posiadamy sporo infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na morzu/w strefie przybrzeżnej - porty, naftoport, gazoport, podmorskie kable przesyłu energii itd. Powstanie znacznie więcej.
      Czy literalnie JEDNA rosyjska groźba "zagubienia miny" Bałtyku nie może zakłócic działania np. gazoportu? Kto przysle do nas gazowiec bez zapewnienia przez nas asysty?

      • 7 6

    • Miny?

      Oczywiście,naszych wodzów.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane