Remontowa Shipbuilding zbuduje kolejne niszczyciele min typu Kormoran

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran. Pierwszy z serii zbudowany przez tę stocznię wszedł do służby pod koniec listopada. To nie koniec dobrych informacji. W ub. tygodniu podano, że stocznia z Gdańska wygrała przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.



W Warszawie podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ (należy do niej Stocznia Marynarki Wojennej). Pierwszy, prototypowy, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. To jednak nie koniec. Według wstępnych zapowiedzi możliwe jest zbudowanie jeszcze jednego.

Czytaj też: Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby

Na podpisanie tego kontraktu czekano od dawna. Od podpisania umowy na budowę prototypu niszczyciela min wydawało się jasne, że kolejne będzie budowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Jednak po zapowiedzi zakupu Stoczni Marynarki Wojennej przez specjalnie do tego powołaną Stocznię Wojenną, czy informacjach o powierzeniu budowy innych jednostek dla MON stoczni Gryfia podpisanie kontraktu z Remontowa Shipbuilding już nie było takie jasne. W środowisku mówiło się, że grono chętnych do bycia liderem konsorcjum powiększyło się. Emocje i niepewność podsycał sam resort obrony, który do ostatniej chwili nie chciał wprost przyznać z kim podpisze kontrakt. Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiadał, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II. Nie podawano jednak kiedy do tego dojdzie i z kim zostanie podpisana.

ORP Kormoran już służy



Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada tego roku. Okręt będzie służyć w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.



Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 59 m długości, 10 szerokości, a ich kadłuby wykonane będą ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na próbach morskich.



Dwa statki dla urzędów morskich



To nie koniec dobrych informacji dla stoczni z Gdańska. W ub. piątek rozstrzygnięto przetarg na dwie specjalistyczne, wielozadaniowe jednostki dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez - należącą do Remontowa Holding - stocznię Remontowa Shipbuilding, spełniającą wszystkie wymagania zamawiającego. Otrzymała ona 100 punktów według sprecyzowanych kryteriów oceny. Każdy ze statków ma mieć długość całkowitą około 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Projekt wykonało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting. Statki posłużą do utrzymania i aktualizacji oznakowania dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław morskich. Będą również wyposażone w urządzenia niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniać będą funkcje ratownicze.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP Kormoran.

Opinie (121) 10 zablokowanych

  • Dobra zmiana

    • 59 28

  • Sie uwzieli na niszczenie min. A jakies sensowne okrety? Czy kropidla nas w razie czego obronia?

    • 61 63

  • Słyszałem że mają byc podwyżki

    • 35 5

  • Jo

    Dla Prezesa.czlonkow zarzadu.dyrektorow.kierownikow a reszta niech zapomni.

    • 15 3

  • brawo Remontowa

    brawo Remontowa

    • 81 12

  • ja też słyszałem, byłem w narzędziowni na PW to chłopaki mówili że 3zł dla każdego a w następnym roku 5zł dla każdego, żyć nie umierać!

    • 13 2

  • Wzieliby sie raczej za

    budowe kilku fregat patrolowo rakietowych szybkiego reagowania...
    Miny i miny

    • 54 16

  • A gdzie okręty zwalczające siłę wroga? Słyszymy tylko o trałowcach, okrętach hydrograficznych, holownikach, motorówkach. Demontaż floty postępuje. Zapomniałem, Antek niedawno kupił całą eskadrę samolotów dla VIP-ów, w razie potrzeby można je przerobić na bombowce strategiczne.

    • 52 25

  • Skończ waść pie**olić, idź się szkolić

    A co byś chciał? Okręt liniowy? Lotniskowiec? Morze Bałtyckie jest na tyle małym akwenem, że niszczyciele min, ew. kutry rakietowe lub małe fregaty w zupełności wystarczą. Zresztą i tak nie zrozumiesz. Idź dalej oglądać Star Trek-a.

    • 42 25

  • Trochę zdrowego rozsądku

    Fregaty na Bałtyku ?
    Mamy bronić naszej strefy ekonomicznej i naszego wybrzeża, a nie zdobywać Madagaskar.

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane