• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo.

Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.


Czy popierasz zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.

W Remontowa Shipbuilding konsternacja

Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.

Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?

Polska stocznia w starciu z państwowymi

Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.

Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.

Na wolnym rynku spowolnienie

To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.

Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.

Nowe holowniki nie wiadomo kiedy

Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Opinie (103) 1 zablokowana

  • holowniki (2)

    Będzie budował Szczecin a w Gdańsku jak zamówi Budyń .

    • 9 9

    • Szczecin tam czuc paprykaza

      • 6 1

    • w bajki wierzysz?

      tak Szczecin będzie budował jak ktoś nam da za darmo helikoptery... Tylko Putin się cieszy z działań naszych "wodzów" - Kaczyńskiego i Macierewicza; to agenci którzy pracują dla Rosji - niszcza i demoralizuja' Polskę wewnętrznie i zewnętrznie...Nie ma wspólnej Polski, tylko"lepszy i gorszy sort", nie ma polskiej armii, jest tylko pisowska armia, nie ma ochrony zdrowia - jest radziwił i jego pomysły na brak systemu ochrony zdrowia, nie ma ochrony środowiska-jest bandycka wycinka; nie ma porzadnej reformy oświaty - sa zwolnienia nauczycieli, likwidacja szkół i brak programu szkolnego;Co jeszcze wymieniac?

      • 10 2

  • pis to komuna

    Lepiej budować drożej, dłużej. Bo trzeba wykarmić związkowców elektorat mierny ale wierny.

    • 34 4

  • Pewnie stocznia w Radomiu dostanie kontrakt.

    • 27 1

  • Kolejna kara dla Pomorza. Brawo p. ministrze.

    • 22 2

  • Jak na gorze stoją tacy co nic nie umieją i nie wiedza nic nigdy z tego dobrego nie wyjdzie, pokażcie mi dobra firmę ze słabym szefostwem, zawsze coś nie tak

    • 9 2

  • Zniszczyć stocznię, Gdańsk, Polskę (4)

    Będzie miał co opowiadać pan Macierewicz przed przyszłym Trybunałem Narodowym. Razem z Kaczyńskim, Szydło, Morawieckim, Dudą i innymi Ziobrami.

    • 29 1

    • kuc (2)

      przemysł stoczniowy ktoś już dawno zniszczył ... a niemieckie stocznie świetnie prosperują

      • 1 12

      • (1)

        no akurat w sprawie gdańska rękę maczali pisowcy którzy sprzedali stocznię ukraińcom

        • 12 2

        • Stocznie to akurat posadził Miller

          Problem w tym, że nikt już nie pamięta kto i jak rozłożył stocznie. Stocznie za rządu millera miały się dobrze i komuś to nie pasowało, więc zerwał kontrakty, wysłał agencje rządowe na trzepanie dokumentów itd. Nagle kilka stoczni popłyneło i można o tym poczytać sporo.
          Problem w tym, że większość tylko pamięta udzielenie dotacji przez PIS, dodanie kolejnych przez PO i nagle nam UE pokazało, że są one nie zgodne. Problem w tym, że zapomniono czemu PIS i PO musiało ratować stocznie. Za to rząd millera powinien iść przez TS.

          • 1 0

    • Kempe zapomniales

      • 2 1

  • " Brawo" Antoś. Nasza armia rozwija się w zaj.....stym tempie. Niemal tak szybko jak odchodzi najlepsza kadra, byli źołnierze i dowódcy GROM. Pisowska źenada!

    • 26 2

  • U kogo był Morawiecki na początku marca?

    • 9 1

  • przeciez chodzi o konsolidację remontów i budów pod kontrolą (7)

    co was to ludzie obchodzi, macie wujka w remontowej, że aż tak przeżywacie te przetargi. Tu chodzi o większą strategię dla wojska, które nigdy nie pozwoli sobie na śmieszną konkurencję w postaci shipbuilding remontowa. A wasze "mundrzenie się" pokazuje tylko komu kibicujecie. Zresztą widać to też po ilości minusów nad każda sensowną wypowiedzią antyPO. Bastion platformy nadal mocno trzyma w trójmieście

    • 5 48

    • (1)

      Tu nie chodzi debilu o żaden bastion, tylko po prostu niszczą nasze stocznie i ludzi którzy tam pracują. Stocznie dla Gdańska to jak kopalnie dla Śląska. Rozumiesz to.

      • 24 1

      • chyba cycki cię swędzą

        w Gdyni stocznia upadła i jakoś miasto nie upadło, a ty chcesz się martwić za prywatną stocznię remontową. Zresztą kogo ty k...a obchodzisz co będziesz robił i co żarł

        • 0 1

    • Tu chodzi o to że Maciarewicz

      założył sobie stocznię w Radomiu a tu okazało się że Remontowa miała lepszą ofertę. A tak na marginesie to Shipbuilding Remontowa to w połowie dawna Stocznia Północna która przez kilkadziesiąt lat zajmowała się właśnie produkcją okrętów wojennych no ale to były okręty dla komuszej marynarki wojennej więc tu może jest powód uwalenia kontraktu...

      • 16 1

    • Budowanie wstecz czyli jak PiS zaklina rzeczywistość (2)

      Panie Zonk, te wspaniałe hasła o strategii, rozbijają się o jedną historię pewnego okrętu wojennego budowanego przez państwową stocznię (Stocznia Marynarki Wojennej), korweta gawron przejadła już setki milionów złotych przekazanych w ramach umowy społecznej na hasło "czy się stoi czy się leży..." wspaniałym budowniczym związkowcom i nadal korwetą nie jest, została teraz okrętem patrolowym ze zmienioną nazwą (podobno ma być znowu zmieniona na Kaczyńskiego). Niestety w naszym kraju po 45 latach komuny nadal mamy problem z pracą w państwowych czyli niczyich firmach, tam po prostu się należy i basta... W tym samym czasie na rynku powstały całkiem dobrze radzące sobie stocznie takie jak Remontowa, lecz jeżeli ma konkurować z dotowaną (nielegalnie) stocznią z Radomia to takiej konkurencji nie sprosta żaden przedsiębiorca... I jeżeli agent sowiecki Maciere..cz odda te kontrakty do państwowej stoczni to tylko po to aby te holowniki nie powstały przez najbliższe 10 lat, i po to aby nie wspomagać prywatnego biznesu który jak widać solą w oku jest Panu Kacz...mu

      • 15 3

      • Korweta Gawron...

        ....kosztowała już prawie 1,5 mld zł.....co patusy z peło robiły przez 8 lat ? - NIC. Simoniak razem z bulem za to trzy razy był na wizytacji przy budowie i z wielkimi fanfarami był na wodowaniu gołego kadłuba statku.......więc o czym ty mówisz ?

        Za tą kasę mogli by kupić / zbudować dwa gotowe statki tego typu. Tam kasa przeleciała na konta byłych agentów, ci się podorabiali......

        A co do Macierewicza - większość żołnierzy zawodowych nie powiązanych ze służbami itp (typu synek generała/ pułkownika) ocenia pozytywnie jego decyzje....więc zanim coś napiszesz to posłuchaj w całości jego wypowiedzi a nie posiłkuj się fragmentami wyrwanymi z kontekstu w g...e wyborczym lub ubek-vn-ie....

        • 3 8

      • liberal i PO kibicujesz??

        przecież oni już dawno odeszli od liberalizmu na rzecz kolesiostwa i przekrętów na skalę masową

        • 1 1

    • W remontowej nie

      Tylko bratanka w naucie - prezesa.

      • 1 0

  • jaki kraj (4)

    polecacie na emigrowanie ,zaczynam się nad tym poważnie zastanawiać z rodziną patrząc co się wyrabia w tym kraju.

    • 16 1

    • Ale co się wyrabia? (1)

      Że dla MW nie mającej za bardzo wartościowych okrętów bojowych anuluje się przetarg na holowniki? O ile one podniosły by wartość bojową MW? I co miałyby holować?

      • 3 6

      • co holować

        Te trupy 30 letnie, co się ciągle psują, na wiosłach nie dopłyną do portu.

        • 8 1

    • W Anglii fajne klimaty pubowe, ale wiadomo, duzo kolorowych. W Norwegii dobre zarobki ale czujesz sie obcy bo oni sa sztuczni i zaklamani. U Niemcow juz strach bo dzieci chodza do szkoly z uchodzcami. Powiem tak: bez wzgledu na to, jaki burdel u nas w kraju to czlowiek jest u siebie.

      • 9 2

    • geograf

      Jest taki kraj w Ameryce środkowej pytaj waszczykowskiego

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane