- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (138 opinii)
- 2 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (54 opinie)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (250 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (180 opinii)
- 6 Luksusowy statek na Westerplatte (15 opinii)
Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska
Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.
Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.
- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.
W Remontowa Shipbuilding konsternacja
Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.
Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza
Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.
- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.
Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?
Polska stocznia w starciu z państwowymi
Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.
Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa
Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.
Na wolnym rynku spowolnienie
To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.
Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.
Nowe holowniki nie wiadomo kiedy
Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.
Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.
Opinie (103) 1 zablokowana
-
2017-03-14 16:06
holowniki (2)
Będzie budował Szczecin a w Gdańsku jak zamówi Budyń .
- 9 9
-
2017-03-14 16:45
Szczecin tam czuc paprykaza
- 6 1
-
2017-03-14 17:18
w bajki wierzysz?
tak Szczecin będzie budował jak ktoś nam da za darmo helikoptery... Tylko Putin się cieszy z działań naszych "wodzów" - Kaczyńskiego i Macierewicza; to agenci którzy pracują dla Rosji - niszcza i demoralizuja' Polskę wewnętrznie i zewnętrznie...Nie ma wspólnej Polski, tylko"lepszy i gorszy sort", nie ma polskiej armii, jest tylko pisowska armia, nie ma ochrony zdrowia - jest radziwił i jego pomysły na brak systemu ochrony zdrowia, nie ma ochrony środowiska-jest bandycka wycinka; nie ma porzadnej reformy oświaty - sa zwolnienia nauczycieli, likwidacja szkół i brak programu szkolnego;Co jeszcze wymieniac?
- 10 2
-
2017-03-14 17:57
pis to komuna
Lepiej budować drożej, dłużej. Bo trzeba wykarmić związkowców elektorat mierny ale wierny.
- 34 4
-
2017-03-14 18:17
Pewnie stocznia w Radomiu dostanie kontrakt.
- 27 1
-
2017-03-14 18:28
Kolejna kara dla Pomorza. Brawo p. ministrze.
- 22 2
-
2017-03-14 19:09
Jak na gorze stoją tacy co nic nie umieją i nie wiedza nic nigdy z tego dobrego nie wyjdzie, pokażcie mi dobra firmę ze słabym szefostwem, zawsze coś nie tak
- 9 2
-
2017-03-14 20:02
Zniszczyć stocznię, Gdańsk, Polskę (4)
Będzie miał co opowiadać pan Macierewicz przed przyszłym Trybunałem Narodowym. Razem z Kaczyńskim, Szydło, Morawieckim, Dudą i innymi Ziobrami.
- 29 1
-
2017-03-14 20:12
kuc (2)
przemysł stoczniowy ktoś już dawno zniszczył ... a niemieckie stocznie świetnie prosperują
- 1 12
-
2017-03-14 20:31
(1)
no akurat w sprawie gdańska rękę maczali pisowcy którzy sprzedali stocznię ukraińcom
- 12 2
-
2017-03-16 01:50
Stocznie to akurat posadził Miller
Problem w tym, że nikt już nie pamięta kto i jak rozłożył stocznie. Stocznie za rządu millera miały się dobrze i komuś to nie pasowało, więc zerwał kontrakty, wysłał agencje rządowe na trzepanie dokumentów itd. Nagle kilka stoczni popłyneło i można o tym poczytać sporo.
Problem w tym, że większość tylko pamięta udzielenie dotacji przez PIS, dodanie kolejnych przez PO i nagle nam UE pokazało, że są one nie zgodne. Problem w tym, że zapomniono czemu PIS i PO musiało ratować stocznie. Za to rząd millera powinien iść przez TS.- 1 0
-
2017-03-15 18:55
Kempe zapomniales
- 2 1
-
2017-03-14 20:12
" Brawo" Antoś. Nasza armia rozwija się w zaj.....stym tempie. Niemal tak szybko jak odchodzi najlepsza kadra, byli źołnierze i dowódcy GROM. Pisowska źenada!
- 26 2
-
2017-03-14 20:13
U kogo był Morawiecki na początku marca?
- 9 1
-
2017-03-14 20:21
przeciez chodzi o konsolidację remontów i budów pod kontrolą (7)
co was to ludzie obchodzi, macie wujka w remontowej, że aż tak przeżywacie te przetargi. Tu chodzi o większą strategię dla wojska, które nigdy nie pozwoli sobie na śmieszną konkurencję w postaci shipbuilding remontowa. A wasze "mundrzenie się" pokazuje tylko komu kibicujecie. Zresztą widać to też po ilości minusów nad każda sensowną wypowiedzią antyPO. Bastion platformy nadal mocno trzyma w trójmieście
- 5 48
-
2017-03-14 21:05
(1)
Tu nie chodzi debilu o żaden bastion, tylko po prostu niszczą nasze stocznie i ludzi którzy tam pracują. Stocznie dla Gdańska to jak kopalnie dla Śląska. Rozumiesz to.
- 24 1
-
2017-03-15 22:39
chyba cycki cię swędzą
w Gdyni stocznia upadła i jakoś miasto nie upadło, a ty chcesz się martwić za prywatną stocznię remontową. Zresztą kogo ty k...a obchodzisz co będziesz robił i co żarł
- 0 1
-
2017-03-14 23:19
Tu chodzi o to że Maciarewicz
założył sobie stocznię w Radomiu a tu okazało się że Remontowa miała lepszą ofertę. A tak na marginesie to Shipbuilding Remontowa to w połowie dawna Stocznia Północna która przez kilkadziesiąt lat zajmowała się właśnie produkcją okrętów wojennych no ale to były okręty dla komuszej marynarki wojennej więc tu może jest powód uwalenia kontraktu...
- 16 1
-
2017-03-14 23:57
Budowanie wstecz czyli jak PiS zaklina rzeczywistość (2)
Panie Zonk, te wspaniałe hasła o strategii, rozbijają się o jedną historię pewnego okrętu wojennego budowanego przez państwową stocznię (Stocznia Marynarki Wojennej), korweta gawron przejadła już setki milionów złotych przekazanych w ramach umowy społecznej na hasło "czy się stoi czy się leży..." wspaniałym budowniczym związkowcom i nadal korwetą nie jest, została teraz okrętem patrolowym ze zmienioną nazwą (podobno ma być znowu zmieniona na Kaczyńskiego). Niestety w naszym kraju po 45 latach komuny nadal mamy problem z pracą w państwowych czyli niczyich firmach, tam po prostu się należy i basta... W tym samym czasie na rynku powstały całkiem dobrze radzące sobie stocznie takie jak Remontowa, lecz jeżeli ma konkurować z dotowaną (nielegalnie) stocznią z Radomia to takiej konkurencji nie sprosta żaden przedsiębiorca... I jeżeli agent sowiecki Maciere..cz odda te kontrakty do państwowej stoczni to tylko po to aby te holowniki nie powstały przez najbliższe 10 lat, i po to aby nie wspomagać prywatnego biznesu który jak widać solą w oku jest Panu Kacz...mu
- 15 3
-
2017-03-15 14:53
Korweta Gawron...
....kosztowała już prawie 1,5 mld zł.....co patusy z peło robiły przez 8 lat ? - NIC. Simoniak razem z bulem za to trzy razy był na wizytacji przy budowie i z wielkimi fanfarami był na wodowaniu gołego kadłuba statku.......więc o czym ty mówisz ?
Za tą kasę mogli by kupić / zbudować dwa gotowe statki tego typu. Tam kasa przeleciała na konta byłych agentów, ci się podorabiali......
A co do Macierewicza - większość żołnierzy zawodowych nie powiązanych ze służbami itp (typu synek generała/ pułkownika) ocenia pozytywnie jego decyzje....więc zanim coś napiszesz to posłuchaj w całości jego wypowiedzi a nie posiłkuj się fragmentami wyrwanymi z kontekstu w g...e wyborczym lub ubek-vn-ie....- 3 8
-
2017-03-15 22:41
liberal i PO kibicujesz??
przecież oni już dawno odeszli od liberalizmu na rzecz kolesiostwa i przekrętów na skalę masową
- 1 1
-
2017-03-16 05:52
W remontowej nie
Tylko bratanka w naucie - prezesa.
- 1 0
-
2017-03-14 20:43
jaki kraj (4)
polecacie na emigrowanie ,zaczynam się nad tym poważnie zastanawiać z rodziną patrząc co się wyrabia w tym kraju.
- 16 1
-
2017-03-14 21:05
Ale co się wyrabia? (1)
Że dla MW nie mającej za bardzo wartościowych okrętów bojowych anuluje się przetarg na holowniki? O ile one podniosły by wartość bojową MW? I co miałyby holować?
- 3 6
-
2017-03-14 21:24
co holować
Te trupy 30 letnie, co się ciągle psują, na wiosłach nie dopłyną do portu.
- 8 1
-
2017-03-14 23:27
W Anglii fajne klimaty pubowe, ale wiadomo, duzo kolorowych. W Norwegii dobre zarobki ale czujesz sie obcy bo oni sa sztuczni i zaklamani. U Niemcow juz strach bo dzieci chodza do szkoly z uchodzcami. Powiem tak: bez wzgledu na to, jaki burdel u nas w kraju to czlowiek jest u siebie.
- 9 2
-
2017-03-14 23:32
geograf
Jest taki kraj w Ameryce środkowej pytaj waszczykowskiego
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.