• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort uregulował zaległości za prom

VIK
18 czerwca 2024, godz. 09:55 
Opinie (105)
Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji.

Stocznia od prawie roku nie otrzymywała pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Była to jedna z pierwszych informacji, jaką otrzymałem po objęciu resortu - przyznał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o Gdańską Stocznię Remontowa, która realizuje kontrakt dla spółki Polskie Promy, podpisany w listopadzie 2021 r. Prom powstaje dla państwowej Polskiej Żeglugi Morskiej.



W październiku ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu. Teraz trwa jego wyposażanie, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 r. W budowie jest już kolejny z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło się 28 marca 2023 r.


- Jedną z pierwszych informacji, jaką otrzymałem jako wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, było to, że stocznia od prawie roku nie otrzymuje pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Poprzednia władza zabrała się za to tak samo jak za stępkę czy budowę doku. Załatwienie spraw związanych z płatnością za budowę promu zajęło nam kilkanaście tygodni. Zależało nam, aby uregulować długi i uniknąć wstrzymania tej inwestycji. Pierwszy okres naszej władzy w ministerstwie upłynął nam w dużej mierze pod znakiem rozliczania skandali personalnych i gaszenia pożarów w spółkach - poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury w wywiadzie udzielonym branżowemu portalowi wnp.pl.
Wiceminister Marchewka przyznał głośno to, o czym w branży szeptano od dłuższego czasu. Niestety żadna ze stron nie chciała komentować tej sprawy. Stocznia prowadziła prace pomimo kłopotów.



Przypomnijmy: kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła specjalnie powołana spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa ma wybudować trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden ma być dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t

Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding. Przy jego budowie "Remontowa" korzysta z pracy podwykonawców, którymi są mniejsze gdańskie zakłady, m.in. Stocznia Wisła czy Montex Shipyard.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (105)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane