Rosja chce zakazać eksportu benzyny. Lotos gotowy na wahania rynku

Czy rosyjski zakaz eksportu benzyny wpłynie na polski rynek? Przedstawiciele Grupy Lotos twierdzą, że są przygotowani na wahania rynku.
Czy rosyjski zakaz eksportu benzyny wpłynie na polski rynek? Przedstawiciele Grupy Lotos twierdzą, że są przygotowani na wahania rynku. fot. Wojtek Jakubowski /Fotokombinat/KFP

Rekordowo wysoka cena benzyny na rosyjskiej giełdzie towarowej spowodowała, że władze zastanawiają się nad wprowadzeniem zakazu eksportu paliwa. Przedstawiciele Lotosu twierdzą, że pozostanie to bez wpływu na strukturę przerabianych rop w gdańskiej rafinerii, jednak może wpłynąć na wzrosty notowań benzyny, a co za tym idzie - na wzrost opłacalności tego paliwa w Europie.



Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej to:

Zobacz wyniki (706)
Cena benzyny 95 oktanowej na rosyjskiej giełdzie towarowej przekroczyła ostatnio 60 tys. rubli. Nikołaj Szulginow, minister energii, zapowiedział, że jeśli ceny będą utrzymywać się na tak wysokim poziomie, władze rozpoczną proces zakazu eksportu benzyny. Tylko w 2020 r. Rosja eksportowała 5,83 mln ton benzyny. Czy rosyjskie decyzje mogą wpłynąć na pracę gdańskiej rafinerii?

Lotos odporny na wahania na rynku



Jak twierdzi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos, koncern Lotos podejmuje szereg istotnych działań mających zapewnić ciągłość i stabilność dostaw ropy naftowej, uodparniając gdańską rafinerię na podobne zdarzenia.

Pierwsza dostawa nigeryjskiej ropy naftowej w gdańskiej rafinerii



- Jednym z takich działań jest dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia, będąca narzędziem poprawy efektywności produkcji oraz budowy doświadczenia w przerobie zróżnicowanych gatunków rop naftowych, takich jak m.in.: Abo, Egina, Schiehallion czy Culzean. Jako główny surowiec Grupa Lotos wykorzystuje ropę Rebco (Russian Export Blend Crude Oil) - tłumaczy Kasprzyk. - W porównaniu z globalnym notowaniem referencyjnym ropy naftowej Brent, Rebco jest mieszanką rop cięższych, o wyższej zawartość siarki i pozwala wyprodukować więcej tzw. średnich destylatów (diesla, paliwa lotniczego). W gdańskiej rafinerii przerabia się także ropę z polskich złóż (Lubiatów i Rozewie) oraz ze złóż litewskich. Pozostałą część surowca stanowią ropy naftowe pochodzące z innych kierunków. Jeżeli zapowiedzi rosyjskiego ministra miałyby się potwierdzić, to pozostanie to bez wpływu na strukturę przerabianych rop w gdańskiej rafinerii.

Wzrost cen benzyny na rynku



Jeśli chodzi o sytuację na rynku benzyny, to jako że Rosja jest jednym z większych dostawców benzyny motorowej na rynek europejski, naturalną konsekwencją zmniejszenia podaży w Europie są zmiany na rynku.

Przerób i kierunki dostaw ropy naftowej w 2020 r.
Przerób i kierunki dostaw ropy naftowej w 2020 r. źródło: Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

- Przy obecnie obserwowanym rosnącym popycie mógłby to być m.in.: wzrost cracku, giełdowe wzrosty notowań produktu, a co za tym idzie - wzrost opłacalności tego paliwa na naszym kontynencie. Obecnie Europa sporo benzyny eksportuje do USA, więc w pierwszej kolejności można by oczekiwać zmniejszenia ilości produktu transportowanego przez Atlantyk. Jeśli chodzi o rynek polski, to niedobór krajowy w przypadku benzyny jest stosunkowo niski. Natomiast jeśli chodzi o główne kierunki importowe, to są to przede wszystkim kraje Europy Zachodniej oraz Południowej - dodaj Kasprzyk.

Rosja głównym dostawcą ropy naftowej



Jak wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w 2020 r. ropę dla krajowych rafinerii kupowano głównie z kierunku wschodniego, a skala dywersyfikacji zmalała w stosunku do roku 2020. Dostawy ropy - oprócz Rosji - pochodziły głównie z Arabii Saudyjskiej, Nigerii, Kazachstanu i Norwegii, uzupełniająco również z Wielkiej Brytanii i Litwy. Udział rosyjskiej ropy Rebco w zaopatrzeniu kraju zwiększył się z 66,6 proc. w 2019 r. do 69,7 proc. w 2020 r. O zwiększeniu dostaw z kierunku wschodniego zdecydowały warunki ekonomiczne, dostosowanie technologiczne rafinerii oraz wykorzystanie rurociągów dalekosiężnych, które są optymalnym środkiem transportu ropy naftowej.

Mniej rosyjskiej ropy płynie przez Naftoport



W 2020 r. nie było już kłopotów z zanieczyszczonym surowcem, który trafił do Polski w roku 2019 właśnie rurociągami z kierunku wschodniego i znacząco wpłynął na obniżenie poziomu tłoczeń. Sytuacja ta wymusiła dostawy drogą morską, ale zanieczyszczona ropa w pewnej części wciąż zalegała w magazynach polskich operatorów logistycznych.

Coraz większa dywersyfikacja dostaw



Ropa inna niż Rebco stanowiła w strukturze przerobu PKN Orlen 42 proc. (identycznie jak przed rokiem), a dla Grupy Lotos było to około 11 proc. (8 punktów procentowych mniej niż w 2019 r.). Dla obu polskich koncernów łącznie - ropa inna niż Rebco - stanowiła 29,5 proc. przerobu.

Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu



Pozycję umocniła nieco ropa Rebco, chociaż polskie rafinerie utrzymały wysoką skalę dywersyfikacji, wykorzystując do tego instalacje Naftoportu w Gdańsku. Do Polski w 2020 r. zaimportowano około 18,2 mln ton ropy Rebco (o około 0,2 mln ton mniej niż w 2019 r.), z czego około 15 mln ton (o około 0,3 mln ton więcej) przetransportowano rurociągami należącymi do PERN z kierunku wschodniego. Pozostałe gatunki ropy dotarły do krajowych rafinerii z wykorzystaniem instalacji portowych w Gdańsku, a w przypadku ropy wydobywanej wewnątrz kraju - przy udziale transportu kolejowego.

Gdańska rafineria przerabia różne gatunki ropy



Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca - między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (160)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane