• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęło się pogłębianie gdyńskiego portu

Piotr Weltrowski
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
Prace prowadzi pogłębiarka o długości 60 metrów i szerokości 20 metrów. Prace prowadzi pogłębiarka o długości 60 metrów i szerokości 20 metrów.

Rozpoczęły się prace związane z pogłębianiem wewnętrznych akwenów Portu Gdynia. Inwestycja ma spowodować pogłębienie portowego basenu o około 2,5 metra, co pozwoli obsługiwać w terminalach 400-metrowe jednostki o zanurzeniu sięgającym nawet 15 metrów.



- Podstawowym celem realizacji tego projektu jest umożliwienie zawijania do portu największych na Bałtyku statków. Realizacja projektu przyczyni się do pełniejszego wykorzystania potencjału portu, wzrostu poziomu przeładunków w terminalach, a tym samym zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego - mówił kilka miesięcy temu, podczas podpisywania umowy na realizację inwestycji Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Pogłębienie wewnętrznych akwenów portu jest częścią większej, prowadzonej od lat inwestycji.

W ubiegłych latach została już wykonana przebudowa nabrzeży: NorweskiegoMapka, SłowackiegoMapka oraz WłoskiegoMapka. Wykonano również skrócenie Północnej Ostrogi Pilotowej oraz przebudowę Ostrogi PilotowejMapka oraz Nabrzeża Portowego.

Wszystko to miało umożliwić wykonanie kluczowych dla portu pogłębień. Dziś bowiem portowy basen ma około 13,5 metra głębokości, a dzięki inwestycji mieć będzie aż 16 metrów.

Prace prowadzone są przy użyciu ogromnej pogłębiarka mającej 65 metrów długości i 20 metrów szerokości. Ta sama maszyna niedawno pogłębiała zresztą wejście do Portu Północnego w Gdańsku.

W ramach prac wyczerpane zostanie około 4 mln metrów sześciennych urobku, który zdeponowany zostanie na tzw. klapowisku morskim. Żeby dobrze zobrazować skalę tej inwestycji, wystarczy napisać, że taka ilość urobku umożliwiłaby zasypanie 1600 pełnowymiarowych basenów olimpijskich.

Prace związane z pogłębianiem portu potrwać mają przez około 16 miesięcy.

Pogłębienie portu zostało zaprojektowane przez biuro Wuprohyd, a wykonawcą prac jest belgijska firma JanDeNul.
Prace mają potrwać przez około 16 miesięcy. Prace mają potrwać przez około 16 miesięcy.
09:07 9 LISTOPADA 22

Pogłębiarka gotowa do pracy (6 opinii)

Pogłębiarka wpływa do gdyńskiego portu.
Pogłębiarka wpływa do gdyńskiego portu.

Miejsca

Opinie (78) 4 zablokowane

  • tak dla inwestycji, nie dla socjalu (5)

    tylko tą drogą pójdziemy do przodu

    • 44 9

    • Inwestycjami nie wygrywa się wyborów (2)

      A rozdawnictwem socjalu dla motłochu - tak.

      • 14 7

      • Na bank przegracie, nazywając Polaków motłochem.

        Tak dla inwestycji, tak dla wspierania polskich rodzin.

        • 7 6

      • Jak to mówił kapitan Bąba " tępe !@#e"

        • 5 0

    • Gdynia Gdynią, ale Łebę należałoby porządnie pogłębić

      • 0 2

    • Pycha kroczy przed upadkiem. Nienawiść do biednych i przekonanie o nadludzkiej wyższości nad innymi Polakami pomoże wam opozycjo, przejść do historii tak jak Adolfowi H. i Józefowi S.

      • 3 5

  • Sypnie sukcynitem :) (1)

    • 1 4

    • mewy

      trzeba obserwować mewy na powierzchni wody i "śmieć" na plaży ;) latarka i jazda po sztormie po zbiory!

      • 3 0

  • (1)

    Przyroda i tak się o swoje upomni

    • 7 6

    • Gdyby przyroda chciała, to sama by pogłębiła ten port.

      • 1 1

  • "Zielonych" tam jeszcze nie ma? (1)

    Glony i wodorosty ulegają degradacji....

    • 13 12

    • przeczytają i natychmiast polecą do Brukseli

      .

      • 2 1

  • Za parę dni przeczytamy, że pogłebiarka się przewróciła.

    A potem, że nie tam kopano co trzeba...

    • 2 19

  • Po co? Mamy przecież port w Hamburgu. (17)

    Martwi mnie ta awanturnicza polityka gospodarcza polskiego rzadu. Takich nieodpowiedzialnych pomysłów jest dużo więcej np. pomysł aby usprawnić żeglugę na Odrze, albo plany budowy cpk, opodatkowanie banków i handlu wielkopowierzchniowego.Takie pomysły oznaczają przecież ogromne straty dla naszych zachodnich sąsiadów., a oni są naszymi wielkimi dobroczyńcami. To oznacza niestety ,ze nie szanujemy wartości europejskich i mamy coraz większe kłopoty z demokracja.

    • 67 101

    • (1)

      Właśnie! Hamburg, Petersburg, Osaka. What else ?

      • 10 5

      • Po co Polska skoro liberałowie mają Niemcy z Berlinem?

        • 12 8

    • I lotnisko w Berlinie

      • 9 5

    • Właśnie, po co u nas przemysł, przecież fabryki są w Chinach

      • 16 2

    • pcim

      Pcim to jest właściwe miejsce , czyż nie pisowski trollu?

      • 10 11

    • Nie mieszaj sensownych pomysłów z d**ilnymi. (9)

      CPK czyli Centrum Pobierania Kasiory. Jak powiedział sam Horała, kiedy Wprost opublikował info o prawdopodobnym skasowaniu projektu, w przyszłym roku CPK nie będzie generowało dużych kosztów. Co oznacza że kolejny rok będą brać kasę za nic. A ciemny lud pieję z zachwytu że przegonimy hub w Frankfurcie, Monachium lub Stambule. Tylko po co coś zbudować skoro najlepiej zarabia się na budowaniu.

      • 9 10

      • CPK jest sensownym pomysłem. (8)

        Może pchnąć nasz system transportowy o lata świetlne do przodu. Pytanie tylko czy rzeczywiście jesteśmy w stanie taki projekt zrealizować?

        • 11 9

        • CPK nie ma żadnych opóźnień. (1)

          Brednie o zamknięciu inwestycji powielają antypolskie media jak TVN i ten trol u góry.

          • 7 11

          • Horała nie przesadzaj.

            Wszyscy poważni eksperci (oczywiście nie Ci z PiS bo jak powiedział wicerzecznik "PiS nie zatrudnia ekspertów bo nie chcą realizować naszych pomyslów") już mówią że jest opóźnienie. Na to samo zwraca uwagę NIK. Tylko PiS mówi że jest ok, ale tak samo mówił że inflacji nie będzie, węgiel będzie poniżej 1000 złotych, wystarczy nie kraść itd.

            • 6 3

        • Tak samo sensowny jak przekop mierzei? (3)

          Jakie linie lotnicze będą latały z tego portu? Lot ma za mało samolotów. Oprocz Lotu w Polsce króluje Lufthansa, Wizzair i Ryanair. Lufthansa nie ma w tym żadnego interesu. Chyba że będzie zbierała pasażerów do swoich hubów, ale przecież CPK ma być hubem. Natomiast linie niskokosztowe mają inny model biznesowy. Liczymy na to że jakaś inna linia się pojawi będzie nam obsługiwała te połączenia? Nie ma ani jednej która ma w tym interes.
          Jakie pchanie naszego transportu masz na myśli? Lotniczo to kiepski pomysł. Autostrada już jest więc nic tutaj nie zwojujemy. Kolejowo możemy zbudować jakąś linie, ale co to da że z CPK będę mógł sobie pojechać do Gdańska w 3 godziny. Lepiej zaparkować na parkingu lotniskowym polecieć do Frankfurtu czy Monachium i lecieć gdzie chce. Niż tłuc się Pendolino z zawrotna prędkością 160km/h jak nie ma opóźnienia. Lepiej tą kasę zainwestować w szybką kolej, ale taką prawdziwie szybką. Że y nie trzeba było latać na lotach krajowych.

          • 6 8

          • (2)

            Lot systematycznie się rozwija i powiększa swoją flotę. Do czasu ukończenia CPK będzie miał wystarczająco dużo czasu by podołać zadaniu. Przy obecnej sytuacji geopolitycznej będziemy bardzo dogodnym oknem na świat także dla państw nadbałtyckich, Ukrainy, Słowacji czy Czech. Linie kolejowe realizowane w ramach projektu CPK będą w standardzie prędkości 250 km/h, z możliwością dalszego podniesienia w przyszłości do 350 km/h. Dla naszej kolei to będzie prawdziwy krok milowy naprzód. Z CPK dojedziesz do Gdańska pociągiem w półtorej godziny. Cywilizacyjnie może to pchnąć nasz kraj o kilkadziesiąt lat w przód, pod względem systemu transportowego dołączymy do czołowych państw zachodnich. Boję się tylko czy jesteśmy w stanie finansowo i organizacyjnie podołać tak wielkiemu przedsięwzięciu? Gra jest jednak warta świeczki.

            • 5 8

            • Właśnie sytuacja geopolityczna sprawia ze ma jeszcze mniej sensu. (1)

              Skoro nie możemy latać przez Rosję to po co robić Hub tak blisko Rosji? Żeby potem ją omijać?
              Nawet jak będzie można przez Rosję. To jaki interes mają Czesi czy Slowacy żeby do nas latać? A Ukraińcy? Dogodniejszy dla nich jest Stambuł, który już istnieje. Jedynie państwom bałtyckim może to się opłacać, ale tylko na południe lub wschód, bo na zachód mają Amsterdem lub Kopenhagę.
              Dodatkowo już w raporcie NIK wyszło że LOT się tak nie rozwinie jak planuje i nie osiągnie wielkości która zapewniałaby rentowność CPK (rentowność, a nie zwrot z inwestycji). Nie ma też perspektyw wzrostu raz przez pandemia, a dwa przez wysokie koszty paliwa. Dodatkowo problemy gospodarcze, w Polsce i na świecie, połączone ze spadkiem dochodu rozporządzalny gospodarstw domowych nie sprzyjają dalszemu wzrostowi. Poza tym LOT kasuje za bilety tyle co Lufthansa, a standard jest o wiele gorszy.
              Co do kolei to będzie prowadzona do Łodzi i Warszawy, a do Gdańska? Tory na głównej magistrali kolejowej nie są dostosowane do tych prędkości. Więc te 1,5h to można wsadzić miedzy bajki.
              Zamiast dołączyć do głównych państw zachodu zbudujemy sobie misia.

              • 2 3

              • Będzie nowa linia budowana do Gdańska.

                Zgrywasz eksperta a nie znasz podstawowych założeń tego projektu.

                • 0 3

        • Rok świetlny (1)

          Rok świetlny jest miarą odległości a nie czasu.

          • 1 1

          • I właśnie taki był zamysł mojej wypowiedzi. :)

            Że taka inwestycja może pchnąć nas hen daleko w przód. Pozdrawiam!

            • 1 2

    • Niezła próba pisowski trollu. I tak Was wsadzimy za malwersacje, łamanie konstytucji i nieprawdopodobny w swojej skali nepotyzm.

      • 2 2

    • Po co nam tacy inteligentni ludzie jak ty?

      Przecież mamy jednego z najmądrzejszych ludzi na świecie sterującego naszym państwem.

      • 0 0

  • Po co pogłębiać port w Gdyni gdy mamy pogłębiać Zalew Wiślany (2)

    Ku chwale Wielkiego Prezesa

    • 15 23

    • PiS pogłębi to i to. (1)

      Tyle inwestycji w tym samym czasie, nie do zrobienia dla totalnych nieudaczników.

      • 4 6

      • A co ty chcesz wozić do/z Elbląga, skoro w pobliżu masz dwa potężne i doskonale skomunikowane porty trójmiejskie?

        • 2 1

  • Biedny Elbląg (1)

    Mają port, ale jest za płytko
    Biedna Gdynia, maja port i będzie pogłębiony ale nie mają tunelu...
    Biedna Rumia, mają tunel ale nie mają portu.
    Biedny Sopot... Tam nic nie mają...
    Bravo Gdańsk, mają dwa porty, morski i Nowy mają tunel i to podwójny....

    • 5 20

    • Elbląg nie jest biedny tylko zadowolony ze nie ma takiego głąba w swoich granicach jak ty.

      • 12 1

  • Polsat, gość wydarzeń wicemarszałek sejmu Piotr Zgorzeliski

    "nasza kampania prewyborcza jest średnio zgodna z prawem" hahahaha jak tu nie mieć beczki z takiej totalnej opozycji jak się rozgada.

    • 7 3

  • Piasek (2)

    Może ktoś wie gdzie będzie wysypywano piach z pogłębiania portu bo pewnie go będzie sporo ? Raczej bursztynu tam nie będzie ale ciekawostek może być sporo

    • 13 3

    • Klapowisko inaczej wysypisko na środku zatoki powodzenia:)

      • 8 0

    • Piasek będzie usupany w Szadółkach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane