• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęto budowę kolejnego niszczyciela min

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Uroczyste cięcie blach w Remontowa Shipbuilding.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, który wszedł do służby w listopadzie ub. roku.
  • Uroczyste cięcie blach w Remontowa Shipbuilding.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

W Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste cięcie blach na niszczyciel min typu Kormoran II. Jest to drugi z serii trzech, jakie zamówiono. Pierwszy - ORP Kormoran - został przekazany do służby w ub. roku.



Umowę na budowę kolejnych dwóch niszczycieli podpisano pod koniec grudnia ub. roku. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ. Pierwszy, prototypowy niszczyciel min, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Pierwszy z serii również wybudowała Remontowa Shipbuilding.

Tak jak zapowiadano, czyli po wakacjach, rozpoczyna się budowa kolejnego niszczyciela min. Przez ostatnie miesiące Remontowa Shipbuilding przygotowywała się do budowy. Czekano na materiał, który był wytapiany na specjalne zamówienie. Chodzi o stal amagnetyczną. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 58,5 m długości, 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r (wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki). Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada 2017 roku. Okręt służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.


ORP Kormoran na próbach morskich.

Miejsca

Opinie (114) 5 zablokowanych

  • A PO zwijala Polska flote !!!

    • 2 2

  • Ale tu Bolków ...

    • 0 2

  • Świetny artykuł gratuluję

    Dodam tak na marginesie że na Bałtyku jest jeszcze masa niewybuchów i wraków okr.woj.których dezaktywację mogą te okręty przyspieszyć choćby w ramach ćwiczeń

    • 0 0

  • Njabardziej potrzebny

    Będzie rzucał minami w lotniskowce, lodzie podwodne i flotę desantowe wroga. Która armia w 21 wieku używa min

    • 0 0

  • Z wejściem do UE podpisaliśmy umowy:P

    Z wejściem do Uni Europejskiej podpisaliśmy umowy dotyczące zbrojenia naszego kraju i o rodzaju broni, które mogą występować w Polsce. Niestety pewnego uzbrojenia nigdy nie będziemy mieć! A wystarczyło by mieć jedną bombę atomową i już nikt naszego kraju by nie tkną:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane