• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęto budowę kolejnego niszczyciela min

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Uroczyste cięcie blach w Remontowa Shipbuilding.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, który wszedł do służby w listopadzie ub. roku.
  • Uroczyste cięcie blach w Remontowa Shipbuilding.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

W Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste cięcie blach na niszczyciel min typu Kormoran II. Jest to drugi z serii trzech, jakie zamówiono. Pierwszy - ORP Kormoran - został przekazany do służby w ub. roku.



Umowę na budowę kolejnych dwóch niszczycieli podpisano pod koniec grudnia ub. roku. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ. Pierwszy, prototypowy niszczyciel min, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Pierwszy z serii również wybudowała Remontowa Shipbuilding.

Tak jak zapowiadano, czyli po wakacjach, rozpoczyna się budowa kolejnego niszczyciela min. Przez ostatnie miesiące Remontowa Shipbuilding przygotowywała się do budowy. Czekano na materiał, który był wytapiany na specjalne zamówienie. Chodzi o stal amagnetyczną. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 58,5 m długości, 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r (wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki). Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada 2017 roku. Okręt służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.


ORP Kormoran na próbach morskich.

Miejsca

Opinie (114) 5 zablokowanych

  • (2)

    Pierwszy okręt został naprawiony? Z tego co pamiętam było sporo usterek :) chociażby działo na dziobie wróbel było tylko atrapą :D.

    Nie chciałbym pływać na tych okrętach w czasie wojny.

    • 2 7

    • A na jakich bys chcial ?

      Moze lotniskowiec bedzie odpowiedni dla takiego fachowca jak ty ?

      • 2 1

    • do tej pory te usterki są

      • 0 1

  • Troche to żenujące, przez caly okres budowy statku wszystko było ściśle tanje tylko po to żeby teraz pokazac to na filmiku?

    • 3 2

  • spokojnie!

    Jesteśmy w UE i nato. po co nam bron ? Niemcy i USA mają - wystarczy. Skupmy się na produkowaniu żołnierzy zwiekszając zapomogi 500 + i 300+

    • 6 5

  • ta wiadomość zniszczyła mi doszczętnie minę (1)

    buduje się to, w zakresie czego potrafimy pociąć blachę, jeśli chodzi o niszczyciele, łodzie podwodne i korwety rakietowe, to stępki do tych jednostek czekają w stoczni szczecińskiej... kiedy ogłosimy neutralność naszego kraju? orp kormorany powinny zasilić służby komunalne i pomóc w zbieraniu plastiku i stolców z bałtyku, min już nie ma na morzu panowie... możecie co najwyżej sinicę neutralizować, ale na ch%j za tyle miliardów złotych polskich?!

    • 5 4

    • Nic dodac nic ujac

      • 0 0

  • trzy kajaki torpedowe i lotniskowiec dla dronów i wracamy do gry!!!

    • 3 1

  • a gdzie

    minister płaszczka,nie było spadkobiercy antonia,taki sam a i może jeszcze gorszy niż antonio,tylko parady i wieńce a po cichu wycinanie generałów

    • 0 5

  • To jakiś żart (1)

    Jakim trzeba być d**ilem żeby produkowac okręt tego typu

    • 3 5

    • A skad oni maja sie znac na Marynarce Wojennej,Morze znaja tylko z urlopu w Chorwacji

      • 1 0

  • Czyściciel min?

    Skąd ta nazwa? Jak dobrze pamiętam były to zawsze trałowce.

    • 3 1

  • Niszczyciela budżetu Państwa (1)

    i pieniędzy podatników, takie okręty są nam niepotrzebne

    • 3 5

    • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL

      • 4 1

  • może kolejny kadłub będzie ładniejszy (1)

    Panowie stoczniowcy, poprzedni kadłub Kormorana wygląda strasznie. Czy nie możecie opracować technologii spawania kadłuba, tak żeby wyglądał normalnie?. Panie Prezesie Piotrze Soyka czas na zmiany. Tak swoją drogą to zapłaciliście wszystkim podwykonawcom?

    • 3 2

    • g*wno Cie to obchodzi czy zapłacilismy spółka

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane