SAR pozostanie samodzielną służbą

Obecnie w SAR zatrudnionych jest 273 pracowników.
Obecnie w SAR zatrudnionych jest 273 pracowników. fot. materiały prasowe

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa pozostanie odrębną jednostką. Ministerstwo Infrastruktury wycofało się z pomysłu włączenia SAR w struktury Urzędu Morskiego w Gdyni. Wbrew protestom ratowników taki pomysł był forsowany przez ostatnie miesiące.



Pomysł włączenia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, czyli SAR do Urzędu Morskiego to inicjatywa nieistniejącego już Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pomysł miał już nawet kształt prawny. Projekt zmiany ustawy o bezpieczeństwie morskim zakładał zniesienie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i przejęcie zadań tej służby przez terenowe organy administracji morskiej, czyli urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie. Twórcy projektu argumentowali, że takie rozwiązania zapewnią nie tylko optymalizację struktur administracji, ale także lepsze wydatkowanie środków publicznych.

Połączenia obawiali się ratownicy. Twierdzili, że niepokoi ich brak informacji, jak będzie rozwiązana sprawa dotycząca zatrudnienia na statkach ratowniczych - czy zwiększy się liczba zatrudnionych w Służbie i czy reorganizacja nie wpłynie negatywnie na współpracę SAR z ratownikami ochotnikami, a także z Marynarką Wojenną RP. Obecnie w SAR zatrudnionych jest 273 pracowników.

Gospodarka morska w Trójmieście



Po likwidacji resortu gospodarki morskiej sprawę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, które zrezygnowało z wdrożenia w życie tego pomysłu.

- Na wniosek ministra infrastruktury z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został wycofany projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (UD93) zakładający włączenie Służby SAR do Urzędu Morskiego - poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.
Jaki był powód zmiany decyzji, nie podano.

Do zadań SAR należy poszukiwanie i ratowanie każdej osoby znajdującej się w niebezpieczeństwie na morzu, bez względu na okoliczności, w jakich znalazła się w niebezpieczeństwie, oraz zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń olejowych i chemicznych środowiska morskiego.

Opinie (39) 6 zablokowanych

  • (4)

    Po prostu nie ma komu przeprowadzić tej operacji a to oprócz krotkiego zapisu w ustawie jest ogrom pracy formalnej, prawnej i organizacyjnej w tym redukcja wielu dublujących się etatów np. z działów ogólnych sar i um czyli kadry, księgowość i td. Poza tym zwalnianie ludzi z budżetówki w obecnym czasie to strzał w stopę i własną karierę. Nikt się tego nie podejmie.

    • 41 3

    • w takiej panstwowej firmie to pewnie ratownikow jest malo (3)

      A wiekszosc to zarzadzajacy i biurokracja.
      Calkiem normalne,ze sie boja zmian

      • 3 4

      • w ciemno mogę strzelać,że większość pracowników jeździ dieslami (2)

        Jak myślicie ? Dlaczego ?

        • 2 1

        • (1)

          Głupi jesteś,zawsze można zamienić na benzyne.Ceny są podobne.

          • 1 2

          • no niech zgadnę - bo im matołuszek obiecał polskie elektryki do końca kadencji

            więc czekają aż zacznie się produkcja? ;))))

            • 3 0

  • No i dobrze (11)

    Wysłuchano rad ludzi pracujących w SAR dobrze świadczy to o zarządzających.

    Wszystkim pracownikom SAR samych spokojnych wacht życzę , zdrowia i pomyślności

    Wesołych Świat Bożego Narodzenia i wszystkiego dobrego w Nowym Roku

    • 70 7

    • nie nie wysłuchano..

      po prostu ministertwo tej jakieś gospodarki już nie istnieje XD

      • 10 4

    • tak na prawdę z artykułu wiemy tylko tyle że SARowcy bali się o strukturę zatrudnienia (2)

      po takim połączeniu. Normalne jest że są roszady jak łączą się dwie firmy. Zawsze się harmonizuje struktury, zwalnia dublujące stanowiska itp. Jeśli to było powodem wycofania z projektu to bez sensu. O innych powodach nie napisano.

      • 6 3

      • inny powód to brak większej ilości swoich Mi$iów do obsadzenia "nowych" stanowisk (1)

        już to co przejęli gdzieś indziej - to nie dają rady swoimi PiSkami obsadzić
        ... choć ustawę podmienili, że teraz znowu obowiązuje zaPiS - i nie matura, a chęć szczera...
        nie trzeba mieć formalnego wykształcenia, ani 3lat na stanowisku kierowniczym ... i nawet tego mi$ki nie spełniają!

        • 1 1

        • A to takie gamonie to są wszedzie

          Niezależnie od partii politycznej

          • 1 1

    • Wynagrodzenia załóg statków ratowniczych są żenujące. (5)

      Przede wszystkim pracownikom SAR życzę podwyżek.

      "Jak twierdzą przedstawiciele SAR, młodzi kandydaci na ratowników często pytają, czy oferowane w służbie wynagrodzenie podawane jest w euro czy jako tygodniówka, podczas gdy jest to wynagrodzenie miesięczne."

      "Jeżeli ktoś ma przyjść z dyplomem Kapitana Żeglugi Wielkiej i ma zasadniczą pensję 3500 zł brutto to każdy widzi, że to jest żenujący poziom"

      • 16 2

      • sr*lis mazgalis basjeros roweros. (4)

        Znam tam pracująca jedna osobę a to cfaniak pierwszej klasy. Za marne grosze to on by nie pracował, zresztą widzę jaki ma standard życia.

        • 3 6

        • Nie szukają kapitanów ani oficerów (3)

          Więc wynagrodzenia muszą być atrakcyjne, zwłaszcza dzięki dodatkom.

          • 5 1

          • (2)

            Za to szukają załóg szeregowych: młodszego marynarza, marynarza i starszego marynarza.

            1920 złotych na rękę to nie jest dobre wynagrodzenie.

            • 3 2

            • 1920

              to historyczna kwota - aż wali po oczach nieoPiSanym patriotyzmem

              • 3 0

            • Fikcyjna jawność

              Rakiem całej budżetówki jest fikcyjna jawność płac, czyli samo wynagrodzenie zasadnicze bez całej masy dodatków.

              • 0 1

    • sprzeciw...

      Wytlumacz..prosze -czemu nie zgadzasz sie z opinia wiekszoszci...Byles kiedys na morzu...Chyba ze zyjesz nad Oceanem Zegrzynskim...???

      • 0 0

  • przede wszystkim (1)

    należy w końcu zlikwidować chory twór, jakim jest Urząd Morski w Słupsku

    • 26 13

    • Od kwietnia nie ma już Urzędu Morskiego w Słupsku.

      Po likwidacji obszar na zachód od Ustki przeszedł w kompetencje Urzędu Morskiego w Szczecinie, a na wschód od Ustki oraz Port Ustka w kompetencje Urzędu Morskiego w Gdyni.

      • 19 0

  • (1)

    Co to był za kretyński (dosłownie) pomysł... I oni mają się za lepszych od poprzedników... Śmiech na sali!

    • 27 7

    • szykowali posadkę dla biedronki, a ten poszedł w cholerę

      • 5 0

  • PiS ma to do siebie, ze (3)

    czasem idzie po rozum do glowy. PO nigdy.

    • 27 69

    • pis=moskwa

      jasiu=iwanie, trollu

      • 9 6

    • Wielka Pomyłka

      Pomyliłeś głowę z odbytem.

      • 6 3

    • są siebie warci, banda karierowiczów

      • 0 0

  • Oczywiście chodzi o stołki nie o ratownictwo (3)

    Ileż to dyrektorskich stołków by zniknęło gdyby połączyć SAR z UM?
    Ciekawe czy swoich kapelanów mają?

    • 33 14

    • (1)

      No dla twojej ciekawości nie ma kapelanów

      • 6 3

      • ufff

        a księgowych?

        • 3 2

    • Ratownik

      I w końcu spokój

      • 0 0

  • I całe szczęście

    • 13 0

  • Dyletanci patałachom ..

    Dyletanci z MGMiŻŚ oddali temat fachowcom z MinInfr. Sęk w tym, że to ci sami ludzie, tylko z inną pieczątką. Mają teraz trzy lata by dalej nomen omen markować jakąkolwiek robotę

    • 14 2

  • I bardzo dobrze

    SAR obecnie pracuje jak dobrze naoliwiona maszyna. Świetni ludzie i dobry sprzęt (sprzęt mógłby być jeszcze lepszy). Jeśli zacząłby podlegać pod organa (narządy) władzy, wówczas świetnych ludzi zastąpili by kolesie, efektywność spadła a z SARu pozostały by zgliszcza... Tyle w temacie.
    P.S. robicie naprawdę świetną robotę. Dziękujemy

    • 28 2

  • SAR... (1)

    Temat pewnie powróci za jakiś czas odkąd pamietam było już wcielenie do MW potem do SG teraz miał być UM ... co będzie następne Straż Pożarna ?

    • 13 4

    • SM hahahaha

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane