• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Saab otwiera biuro w Gdyni. Liczy na wojskowe kontrakty

Robert Kiewlicz
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 7 lat) 
Opinie (90)
Szwedzka stocznia Kockums jest autorem projektu okrętu podwodnego typu A26. To nowej generacji okręty podwodne z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP (air independent propulsion) opartym na silniku Stirlinga. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych okrętów mają być bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu.

Szwedzka stocznia Kockums jest autorem projektu okrętu podwodnego typu A26. To nowej generacji okręty podwodne z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP (air independent propulsion) opartym na silniku Stirlinga. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych okrętów mają być bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu.

Saab AB otwiera pierwsze biuro w Trójmieście. Będzie się ono mieścić w Centrum Kwiatkowskiego w Gdyni. Przedstawiciele szwedzkiego koncernu liczą na nawiązanie mocnych relacji z polskim przemysłem stoczniowym. Koncern jest jednym z trzech najpoważniejszych graczy w wyścigu o kontrakty na modernizację Marynarki Wojennej RP. Program operacyjny "Orka", dotyczący uzbrojenia marynarki w okręty podwodne, to projekt wart ok. 7,5 mld zł.



- Mamy biuro w Warszawie od ponad sześciu lat. Jednocześnie prowadzimy wiele spraw na północy Polski, zdecydowaliśmy więc, że to odpowiedni czas na otwarcie biura także w Trójmieście. Jesteśmy mocno zaangażowani w przygotowania do programu modernizacji Marynarki Wojennej RP - mówi Tobias Wennberg, starszy wiceprezes Saab ds. Europy Centralnej i Wschodniej. - Biuro w Gdyni jest naszym pierwszym krokiem do zwiększenia naszej obecności w regionie i jeśli uda nam się wygrać przetarg, jaki zostanie ogłoszony przez resort obrony, na pewno zwiększymy naszą obecność w Trójmieście. Na razie nowe biuro zajmować się będzie sprawami związanymi między innymi z budową niszczyciela min Kormoran II.

Zgodnie z założeniami koncepcji rozwoju polskiej floty, Marynarka Wojenna RP w 2030 roku ma dysponować nowoczesnymi okrętami, w tym trzema okrętami podwodnymi. Wszystkie firmy, które chcą walczyć o kontrakt dla polskiej Marynarki Wojennej, mają w swojej ofercie najnowocześniejsze klasyczne jednostki podwodne (czyli nienapędzane reaktorami atomowymi). Okręty wyposażone są też w napędy AIP. O kontrakt powalczą francuski koncern DCNS, hiszpańska Navantia, czy niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems GmbH, stocznia Kockums, która należy obecnie do Saab AB.

Szwedzka stocznia Kockums jest autorem projektu okrętu podwodnego typu A26. To nowej generacji okręty podwodne z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP (Air Independent Propulsion) opartym na silniku Stirlinga. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych okrętów mają być bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu.

Saab współpracuje już przy kontraktach wojskowych z polskimi firmami. Niszczyciel min Kormoran II, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. będzie wyposażony w bezzałogowe pojazdy podwodne Double Eagle, których producentem jest właśnie Saab. Za budowę jednostki odpowiedzialne jest konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding. Double Eagle służy do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania. Pojazdy bezzałogowe firmy Saab znajdują się na wyposażeniu kilku marynarek wojennych, w tym sił morskich Danii, Finlandii, Norwegii i Szwecji.

- Naszym głównym celem jest jednak program dotyczący budowy nowych okrętów podwodnych dla polskiej marynarki. Chcielibyśmy połączyć polski oraz szwedzki program dotyczący budowy nowych jednostek. Mamy przy tym wsparcie rządu naszego kraju. To na pewno jest bardzo interesujący pomysł dla strony polskiej. Zamiast tradycyjnego podejścia opartego na sprzedażny gotowych okrętów, chcemy zaoferować podzielenie produkcji pomiędzy Polskę i Szwecję - tłumaczy Wennberg. - Oznacza to uczestnictwo polskiego przemysłu, także w modernizacji szwedzkiej marynarki. W chwili obecnej rozmawiamy z potencjalnymi partnerami - Stocznią Remontową Nauta oraz Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni. Ta ostatnia wydaje się pasować do naszej koncepcji. Nie jest może obecnie w najlepszej kondycji finansowej, jednak posiada wysokie kompetencje i długą tradycję budowy jednostek na potrzeby marynarki. Co jest niezbędne, aby postawić ten zakład na nogi, to właśnie uczestnictwo w dużym projekcie.

Czy Marynarka Wojenna RP ma szansę na szybką modernizację floty?


Szwecja ma zamiar wybudować trzy nowe okręty podwodne, tak samo jak Polska. - Naszą ambicją jest połączenie tych programów. Wcześniej trzeba jednak położyć na stole obydwa projekty i ustalić, za którą jego część odpowiadać będzie strona szwedzka, a za którą strona polska. Takie podejście spowoduje, że polski przemysł będzie odpowiedzialny także za poważną część szwedzkiego programu modernizacji marynarki. Nie będzie jedynie podwykonawcą - dodaje Wennberg.

Jak twierdzą przedstawiciele szwedzkiego koncernu podstawową różnicą cechującą ich ofertę w stosunku do propozycji konkurentów, jest to, że Polska będzie uczestniczyła w budowie tego okrętu od samego początku. - Łatwiej podzielić pracę na papierze. Konkurencyjne okręty podwodne są produkowane w Niemczech i Francji już od jakiegoś czasu. Oferentom francuskim i niemieckim łatwiej współpracować ze stroną polską jako z podwykonawcą - mówi Wennberg. - Natomiast szwedzki program to jedyna możliwość dla polskiego przemysłu, aby zostać partnerem, a nie jedynie klientem. Oczywiście mamy też zamiar eksportować nowe okręty. Oznacza to, że strona polska będzie także zaangażowana w każdy kolejny kontrakt. Sam program dotyczący budowy, a następnie utrzymania okrętów podwodnych to ogrom pracy i to dla obu stron, na najbliższe 30 czy 40 lat. Jeśli do tego dodamy programy Miecznik i Czapla (programy dotyczące budowy okrętów obrony wybrzeża i okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min) to mamy do czynienia nawet z dłuższą perspektywą.

Miejsca

Opinie (90) 2 zablokowane

  • ... (16)

    Czekam na komentarze czemu to polskie stocznie nie budują tych okrętów.
    Czemu to dajemy zarobić Niemcom/Szwedom/Francuzom, a nie polskim firmom.
    Przecież mamy takie doświadczenie w budowie statków, zwłaszcza z napędem AIP.

    • 81 10

    • (1)

      zapytaj się w Warszawie na Nowym Świecie w biurze funduszu MARS

      • 30 3

      • w przypadku Saab, który robi naprawdę świetnę OP jest jeden problem kurcze.

        Nie mają wyrzutni rakiet. To znaczy, że nie spełniają wymagań polskich. Niemcy też nie spełniają. Jedynym OP, który ma takie wyrzutnie jest francuski sprzęt. Szkoda, bo Szwedzi mają najlepszy sprzęt jeśli chodzi o niewykrywalność, mogliby zbudować OP z wyrzutniami rakiet.

        • 5 0

    • Czekaj to ile okrętów podwodnych nasze stocznie wybudowały i jak się mają programy badawcze nad technologiami koniecznymi do budowy takowego okrętu? W internecie się tego wszystkiego nie znajdzie. Poza tym Tusk już kilka lat temu dogadał się z Merkel że okręty podwodne kupimy u nich (stocznia w Kiel'u musi przecież na siebie zarabiać a kontrakt na łodzie dla Grecji w zamian za który Grecy dostali pomoc w czasie kryzysu już się kończy - tutaj należy się uczyć od Niemców jak omijać udzielenie zakazanej w UE pomocy publicznej firmom). Już rok temu dziennikarze zgłaszali że zaproponowane przez Niemców okręty nie spełniają założeń taktycznych na których nam najbardziej zależy i co za tym idzie okręty te też nie wpisuja się w zapytanie ofertowa przygotowane przez MON.... no ale MON szybko zmienił wymagania i już U-boot'y spełniają wszystkie wymagania, a to że nie potrafią wystrzeliwać jakichś tam rakiet to przecież nie ważne.

      • 26 4

    • Nie ma maszyn do gięcia pierścieni na kadług okrętu podwodnego

      I nie musimy go kupować, aby okręt zbudować. Możemy je wyposażyć i zespawać. Wberew pozorom jest to jedna z najbardziej trudnych operacji - która decyduje o trwałości okrętu podwodnego

      • 14 0

    • Polskim stocznom dalismy już budować Gawrona... (4)

      ....i jak dobrze pójdzie to za 200 lat skończymy na Wróblu...

      • 26 5

      • (2)

        to nie wina stoczni tylko "rządu"

        • 11 15

        • masz rację ale ludzie tego nie zrozumieją

          dlatego wyemigrowałem,
          miałem dosyć czerwono-czarnej mafii.

          a wchodzę na trójmiasto sprawdzić czy obywatele mądrzeją,
          ale nie,
          bredzą jak ruskie matoły gdzieś z głebokiego wypizdowa,
          choć czasem słychać głosy rozsądku

          • 8 5

        • Dokładanie - wina rządu - bo pozwolił budować okret w burdelu zwanym SMW

          zamiast w stoczni.

          • 0 0

      • i stracili kontrakt na Queen Mary II na klapy do silników strumieniowych

        przez ociąganie się i nieumiejętnośćpodjęcia decyzji,
        ta sama przyczyna spowodowała, żenie powstały fabryki samochodów,
        bo nasi patafianie nie umieli podjąć decyzji o pozwoleniu na budowę drogi.

        • 7 1

    • (2)

      Ponieważ w Polsce pracownicy stoczni wynieśli by znowu całą stocznie śrubka po śrubce w torbie na drugie śniadanie.

      • 27 9

      • (1)

        Prostych robotników się nie czepiaj. Pretensje miej do dyrektorów, prezesów, kierowników, którzy z finansowych przekrętów budują sobie domy.

        • 14 7

        • właśnie od prostych robotników należy zacząć

          czy to śrubka czy kilkadziesiat tysięcy, fakt jest taki, że to kradzierz. Ale "daj nam spokój, czym są te nasze śrubki skoro oni kradną miliony". "Zacznij od prezesów i kierowników".
          To taka sama patologia tylko skala inna.
          Wynosząc długopisy czy ryze papieru z pracy niczym nie różnimy się od posłów pobierających dietę za podróż samochodem do londynu

          • 12 1

    • Widzę, że co poniektórzy nie widza ironii w moim wpisie.
      Dla wyjaśnienia. Polska taki okręt zbudowałaby może za 10lat i wydała na to nie 2 mld zł, a pewnie co najmniej 10.

      • 17 0

    • Bez szans

      Szwedzi sa bez szans. decyzja już zapadła - okret podwodny dla Polski musi mieć wyrzutnie rakiet zdolnych osiągnąć Petersburg i Moskwę. Rakiety mają miec głowice konwencjonalne z opcją mozliwej wymiany na termojadrowe i wszystko w temacie :)

      • 4 2

    • budowy (1)

      jak niebuduja a stocznia rsb gdansk buduje kormorany a nauta ma budowac okrety podwodne i patrolowce

      • 1 0

      • he he he

        • 2 0

  • Brawo Gdynia !!! (8)

    Miasto najszybciej rozwijajace sie w Polsce wraz z najlepszym Prezydentem. Wygrywamy wszystkie ranking - oby tak dalej !

    • 42 100

    • najszybciej rozwijające? w czym?

      ah no tak, prawie zbudowaliście lotnisko.

      macie przepiękny kiosk z informacjami.

      • 41 11

    • najszybciej rozwijające się w ogłupianiu własnych mieszkańców

      to na pewno

      • 43 8

    • Megaloman

      Najlepszy Prezydent?! Chyba największy bufon z wydumanym ego, który wywalił I chyba nadal chce wywalać kasę na lotnisko, które jest zupełnie nie przydatne I bezsensowne.
      Wyboje na 10 lutego, no i co za tępa pała zdecydowała wymienić bruk zamiast zastąpić go asfaltem (ulica przy dworcu)
      Albo oszpecanie Skweru Kościszki latem budami KFC I Starbucksa.

      Powinno się wprowadzić max 2 kadencje, bo tu zaczyna sie krUlestwo - chłopaki z UM odlecieli jak Mucha ostatnio od rzeczywistości

      • 35 5

    • Klakier

      • 11 2

    • przecież typ ironizuje, a wy się spinacie

      • 21 2

    • Marna prowokacja! (1)

      • 5 4

      • właśnie dobra prowokacja - widać ilu kmiotów się na nią nabiera:)

        • 20 2

    • a parkingów w mieście BRAK- dla miejscowych i turystów!!! Nigdy więcej na masową imprezę do Gdyni.

      • 1 3

  • okręty

    dobrze, że firma Saab otwiera swe biuro. przypomnieć należy , że jednostki Kormoran miała budować stocznia Nauta lecz po kuchennych rewolucjach Piotra S. kontrakt realizuje holding gdańskiej stoczni remontowej.Nauta jak wiadomo utraciła zdolności wykonawcze i by je odbudować trzeba będzie wielu działań nowego prezesa zarządu Nauty. Co do innych jednostek to do wzięcia są kontrakty Miecznik i Orka i in. W przypadku Orki to kwota ponad 7,5 mld zł na trzy okręty podwodne tutaj robiono szum medialny opowiadając , że będą już budowane przez państwowy holding MARS a dokładnie stocznię NAUTA. Jak na razie nie ma przetargu na te jednostki.Stocznia Marynarki Wojennej w upadłości likwidacyjnej z Gdyni też nie zasypia gruszek w popiele. Jak na razie kontrakty Kormoran realizowane są Gdańsku.

    • 27 3

  • za tej władzy jaką mamy teraz nic się nie może udać ... (2)

    przecież oni mają problem z zakupem szybszego pociągu, a co dopiero mówić o okrętach podwodnych
    jak kupili czołgi od Niemców, to się okazało, że ich pociski nie przebiją pancerza ruskiego czołgu, a teraz niemiaszki śmieją nam się w twarz i mówią, że wszystko jest zgodne z kontraktem

    • 35 6

    • T-34

      Pendolino bez pendolino kupili, to te czolgi z Niemiec tez pewnie zubozone i tylko z KM na wiezy, albo bez wiezy.To bedzie tez problem z ruskimi czolgami.
      Nawet jakby T-34 przyjechali.

      • 7 6

    • Oj du schwachkopf . To nie czolgi przebijaja pancerz .!!

      • 0 0

  • a kiedy przeczytamy? (20)

    polska firma XYZ produkująca w pomorskim, otwiera biura w Berlinie, Paryżu, Rzymie i Londynie licząc na kontrakty?

    • 71 3

    • (4)

      pokaż wszystkim i to sam zrób, zbuduj imprerium, biznes który rozejdzie Ci sie po świecie. W Polsce to nierealne.

      • 11 11

      • (2)

        nie zbuduje bo urzad skarbowy zje go na starcie ....

        • 32 5

        • rozumiem, ze probowales i wiesz (1)

          czy po prostu siedzisz w kalesonach przy piwku z biedronki i tak biadolisz, aby bylo weselej.

          • 7 3

          • ludzie emigrują bo mają dosyć przekupnych urzędników

            a policja do dziś bierze w łapę

            • 1 2

      • dlatego też pozwoliłem sobie na to pytanie, które pozostaje bez odpowiedzi...

        • 11 2

    • Kiedy państwo w końcu stanie się przyjazne przedsiębiorcom (7)

      zamiast traktować ich jak potencjalnych złodziei, krętaczy i wyzyskiwaczy, których należy kontrolować na każdym kroku i łupić z ciężko wypracowanych zysków.
      W takich warunkach, jak polskie, nie da się prowadzić konkurencyjnej działalności, zdolnej przeciwstawić się międzynarodowym molochom.

      • 21 1

      • Jak Korwin-Mikke zabierze władzę złodziejom POPiSowym!! (6)

        • 17 12

        • Kolego, jeden człowiek, a zwłaszcza JKM, tego nie zmieni. (4)

          Zmiany muszą zajść w samym postsowieckim socjalistycznym myśleniu, że tylko wódz wie, co dla narodu najlepsze. I żeby tego pilnować musi otoczyć się armią wiernych (a najczęściej miernych) urzędasów, którzy będą jego wolę przekuwać na przepisy.
          Przez dziesiątki lat ludowi wpajano pod kopuły, że prywaciarze są złem, agentami zgniłego Zachodu i wrzodem na zdrowej tkance socjalistycznego społeczeństwa. Do dzisiaj lud karmi się tymi frazesami i daje się szczuć urzędasom, że przedsiębiorcy to krwiopijcy, kombinatorzy i złodzieje i tylko szukają sposobu, jak tu oszukać własne państwo. I społeczeństwo - jak te owce - idzie za tym głosem, patrząc z ukosa na ludzi zaradnych, którzy w pocie czoła próbują coś osiągnąć i wybić się ponad szarą masę przeciętności.
          W tym kraju przyklaskuje się bylejakości i biedzie, zamiast dać ludziom szansę wzbogacić się i poprawić swój byt, a w efekcie dobrobyt całej ojczyzny.
          Mimo wszystko liczę, że wreszcie zacznie się to zmieniać i Polska stanie się miejscem z przyjaznym klimatem do rozwijania działalności gospodarczej zamiast rajem dla polityków i urzędników.

          • 18 1

          • (3)

            Co ma twoja wypowiedź wspólnego z biurem Saab w Polsce??

            • 3 10

            • Słyszałeś o czymś takim, jak dygresja? (2)

              Polecam uzupełnić wiedzę.

              • 10 0

              • (1)

                Dygresja polega na okresowym wprowadzeniu wątków luźno związanych z podstawową treścią wypowiedzi.

                • 3 0

              • Brawo.

                Tak też uczyniłem.

                • 4 0

        • Nawiedzony z korwinlandu ,hahahahahah

          Jak kurkinMike zabierze wladze --HAHAHAHAAHa.

          • 0 0

    • przeczytasz wtedy kiedy karaluh otworzy biura w Berlinie, Paryżu czy Rzymie

      • 3 0

    • prosze bardzo malkontencie (5)

      biznes.pl/kraj/szymon-grabowski-polak-ktory-stoi-za-jedna-z-najszybciej-rozwijajacych-sie-firm-w-usa/8ml57

      facebook.com/ DrutexSA /photos/a.128587673896310.34860.121874891234255/457161271038947/

      brw.com.pl/ black-red-white/ o-firmie/

      info.wyborcza.biz/szukaj/gospodarka/inwestycje+zagraniczne+kghm

      orlen.pl /PL/ BiuroPrasowe/ Strony/Ekspansja-zagraniczna-wymaga-przemyslanej-strategii.aspx - choc akurat orlen niezbyt potrafi inwestowac...

      znalezione w 5 minut. Przykladow jest duzo wiecej. Wiecznie tylko narzekac. Wiecznie tylko biadolic. Zalosne.

      • 3 5

      • nie rozumiesz, że to negacja podniety obcymi markami przy braku informacji, które wymieniłeś

        • 3 1

      • no to rugujemy (1)

        KGHM - skorumpowana, obsadzona agentami KOPALNIA,
        tak na prawdę należy to traktować jak sowiecką gospodarkę rabunkową,
        nie ma tu myśli technicznej ani nic ambitnego

        Orlen- to samo, posowiecka przechowalnia agentów, rabunkowa gospodarka, nic nie wytwarza

        Twoje źródło informacji, PAP - odchylona propagandowa agencyjka posowieckiego bloku, nieobiektywne media według rankingów światowych sterowane przez postkomunistyczne popłuczyny, odchylenie można mierzyć, są raporty światowe

        Drutex i BRW, nie wiem ale jestem przekonany, że podobnie, profil działalności jest identyczny.

        • 3 0

        • czyli rozumiem, ze niewazne jak jest

          wazne aby narzekac. Skad wiesz, czym jest Saab? Albo inne firmy zagraniczne. Kto tam nie jest przechowywany.

          Ludzie, ogarnijcie sie. Wiecznie narzekacie. Zrobcie cos ze swoim zyciem, bo jestescie po prostu zalosni.

          • 3 1

      • popatrz lepiej na firmy,które realnie coś wytwarzały (1)

        Unitra, Stocznie, huty,
        wszystko sprzedane jak nie 'Ukraińskim' sowietom
        to innym bandytom.

        • 4 1

        • zobacz na nowoczesne firmy zbudowane od podstaw, ktore zainstnialy na polskim/europejskim/swiatowym rynku

          PESA, Newag, GetResponse, Ivona, LPP.

          No tak, ale jesli sie przyzna, ze w Polsce mozna odniesc sukces, to nalezy zaczac za porazki winic siebie - nie Tuska/Kaczynskiego/Millera.

          A niewolnik nie lubi ponosic odpowiedzialnosci za nic. Bedzie narzekal na swojego pana, ale jak tylko go zobaczy padnie na kolana.

          • 5 1

  • Wydadzą i z 10 mld na okręty tylko na papierze

    a okręty będą tak nowoczesne ze nie będą musiały wypływać na powierzchnie
    i teraz udowodnij człowieku ile tych okrętów będzie w polskiej tonącej marynarce wojennej.

    • 17 4

  • Praca u Szweda (11)

    Ktoś zna szczegóły?
    Jestem żywo zainteresowana pracą w ich biurze.

    • 16 3

    • Warunki są proste. (6)

      Musisz być muzułmanką albo lesbijką. Nie odważą się odrzucić Twojej aplikacji.

      • 40 3

      • Przemyślę to... (4)

        ;))

        • 10 0

        • hahaha (3)

          u Szweda jest dobrze pracować. W przeciwieństwie do polskiego pana.

          • 6 3

          • Ja nie narzekam na rzadnego z moich dotychczasowych polskich szefow (2)

            • 0 6

            • to musi być ciekawy zawód, prosimy o szczegóły

              umieramz ciekawości
              a pomysły mam przeróżne

              • 3 0

            • Jaki procent kwoty oferty trzeba przeznaczyć na łapówki?

              • 1 0

      • Niestety, stanowisko zostało już obsadzone przez pierwszego czarnego transseksualnego homo-imama w Polszy. Przepraszamy, prosimy spróbować za rok. Allahu akbar i do przodu!

        • 13 4

    • (3)

      Poproszę Pan Imię i nazwisko skontaktujemy się z Panem

      • 3 0

      • Wiktor Traktor (1)

        • 6 0

        • a na drugie Ursus, Lambo

          czy Ferguson?

          • 4 0

      • - Ale ja jeszcze nie podałem numeru telefonu ani e-maila.
        - W porządku. Zadzwonimy do pana, proszę czekać na telefon.

        • 5 0

  • Cienuśka propozycja szwedów... (3)

    ... 4 wyrzutnie??? Brak możliwości wystrzeliwania spod wody rakiet manewrujących ??? Co nam po technologii "stealth" skoro Bałtyk jest tak brudny i zanieczyszczony, że nawet "Kobben" się w nich schowa i nikt go nie znajdzie...???? Zdaje się, że nie takie były założenia zakupu nowych okrętów podwodnych. Znów skończy się tym czym zwykle....PÓŁŚRODKAMI :))

    • 14 13

    • ... (1)

      Ale z ciebie onetowy dyletant
      Powtarzasz tylko jakiś medialny bełkot

      • 1 1

      • ale to prawda, Polska potrzebuje OP z wyrzutniami rakiet manewrujących.

        Inaczej kasa w błoto. Saab ma świetne właściwości Stealth, ale nie ma niestety tych wyrzutni.

        • 2 1

    • sterling, diesel i akumulator..., co za g... dlaczego nie reaktor?!

      • 0 0

  • Firmy zachodnie zwietrzyły kasę.

    I teraz kombinują, jak się dobrać do tych fruktów, które ma zamiar zmarnować MON na podwodne ambicje naszych kałużowych admirałów, roztaczających cywilnemu ministrowi chore wizje ze snu o potędze polskiej wielkobałtyckiej floty. Zachodnie cwaniaki czarują ile wlezie i nawet komplementują tego upadłego trupa stoczniowego, byle ugrać swoje.
    Czy można jeszcze liczyć na jakieś opamiętanie i na racjonalność w wydatkowaniu pieniędzy w MON-ie?

    • 16 4

  • a gdzie info (2)

    ile ludzi zatrudnili, gdzie i ile m2 wynajęli.

    Bo znając życie i propagandę um gdynia to pewnie zatrudnili 5 nowych osób i wynajęli 50m2

    • 22 7

    • to 5 osob ma prace

      i 50m^2 biura ktos wynajmuje. Ten ktos tez daje prace.

      • 1 0

    • To znowu sPISsek zachodu ktory jest utrzymywany przez biedna POlske.!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane