• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Safe Caledonia" żegna się z Trójmiastem

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Operacja wydokowania platformy. W filmie wykorzystano materiały wykonane przez Gdańską Stocznię Remontowa.


Platforma socjalna remontowana od kwietnia ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa wypłynęła na próby morskie. Jeśli wyjdą pomyślnie ta ogromna konstrukcja, której przybycie do gdańskiego portu, a potem wyjątkowe dokowanie budziło tyle emocji, już nie powróci do Gdańska, tylko zostanie odholowana na Morze Północne.


Tak wyglądała platforma przed remontem. Tak wyglądała platforma przed remontem.

Czy wiedziałe(a)ś, że GSR remontuje platformy?


"Safe Caledonia" jest tzw. platformą socjalną, czyli zapleczem dla pracowników platform wiertniczych. Jest przygotowana do przyjęcia 450 osób. Ma ok. 50 metrów wysokości, jej długość całkowita to 91 m, a szerokość 79 m. Jej właścicielem jest firma Prosafe, potentat wśród właścicieli platform wiertniczych. Działa na całym świecie, ma siedzibę w Limassol na Cyprze, ale jest firmą szwedzką notowaną na giełdzie w Oslo.

Operacja wydokowania była niemniej emocjonująca niż przeprowadzona w listopadzie operacja dokowania. Przypomnijmy. Ważący 12 tys. ton kolos został podniesiony z wody, by można było wyremontować jego podwodną część. Do operacji wydokowania użyto barki zanurzalnej Rem Lift. To ona uniosła kolosa. Taką operację wykonano po raz pierwszy w Polsce. Trwała ona kilkanaście godzin i wymagała ogromnej precyzji. Barka została kupiona przez stocznię kilka miesięcy temu od holenderskiej firmy Smit. Wcześniej służyła głównie do transportowania obiektów morskich, ale nie tylko. Barka, jeszcze jako Giant 4, została użyta przez poprzedniego właściciela do podniesienia wraku rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego "Kursk", który zatonął w sierpniu 2000 roku w wyniku eksplozji podczas przygotowywania do odpalenia torped ćwiczebnych.

Operacja wydokowania, czyli mówiąc najprościej "zdjęcia" platformy z barki i zanurzenia jej w wodzie też była bardzo skomplikowana i trwała dwa dni (26-27 stycznia). Ostatecznie "Safe Caledonia" została wydokowana w niedzielę w rejonie pirsu rudowego w Porcie Północnym (w sąsiedztwie terminalu DCT). Przez najbliższe dni platforma przejdzie próby morskie na kotwicowisku nr 4 na redzie Portu Gdańsk. Jeśli wypadną one pomyślnie wkrótce powróci do służby na polu naftowym BP Andrew, na które zostanie przeprowadzona przez holowniki oceaniczne Siem Opal i Siem Garnet należące do norweskiego armatora

Branża offshore to w ostatnich latach kolejna z nisz, w którą angażuje się Gdańska Stocznia Remontowa. Jak do tej pory, remonty i przebudowy przeszło w stoczni 11 obiektów tego typu, zarówno platformy socjalne, jak i wiertnicze. Ostatnio do stoczni wpłynęła kolejna, czyli 12. konstrukcja. Platforma FPF1 zostanie wyremontowana, ale także przebudowana na małą rafinerię.

Operacja dokowania platformy, która odbyła się w listopadzie ub. roku.

Miejsca

Opinie (14) 6 zablokowanych

  • Do Redakcji (1)

    Jeśli piszemy Port Północny to mówi o nazwie spółki funkcjonującej na terenie portu. Natomiast obszar mylnie nazywany Portem Północnym to Port Zewnętrzny.

    • 9 7

    • Ciekawe czy w szkole byłeś taki mądry?

      • 6 10

  • no i niech nie wraca (1)

    Najwyższy czas, bo ta platforma wykończyła wielu ludzi psychicznie.

    • 18 14

    • nigdy więcej takich projektów

      polecam państwu nową dietę, brak schematów napięte terminy i dużo nadgodzin
      pozdro dla siwego

      • 7 0

  • (4)

    Widać ją z daleka. Wieczorem oświetlona wygląda jakby jakieś UFO wylądowało na Zatoce.

    • 8 1

    • (3)

      to oświetlenie zew wykonane przez RMS

      • 0 1

      • (1)

        Remontowa Marny Serwis :) Oczywiście przy wsparciu chłopaków z Electric Department Service.

        • 2 0

        • inż Ściemnicki

          To wszystko moja zasługa, ja jestem najlepszy.

          • 3 0

      • zrąbana robota

        haha nie masz się czym chwalić. Poprawiałem po was te oświetlenie- nie potraficie nawet dobrze lampy podłączyć.

        • 0 0

  • Coraz dziwniejsze statki zawijają do gdańskiego portu (1)

    • 1 0

    • To chyba dobrze, co?

      Prosty kontenerowiec albo masowiec to każda byle chińska stocznia jest w stanie zrobić dużo taniej niż polska stocznia. Co innego takie dziwadła, za które można dostać prawdziwe pieniądze.

      • 8 0

  • Pani Wioletto (1)

    Prosze nie pisac bzdur, jak Pani nie wie to wystarczy zapytac, tym bardziej, ze na burcie sa Polacy... Prosafe nie ma nic wspolnego z branza wiertnicza, maja tylko platformy hotele (jak Caledonia) albo nurkowe... z wierceniem nie maja nic wspolnego, a do potentatow tez im daleko....

    Serdecznie pozdrawiam

    • 6 0

    • Jakie zapytać ?

      Przecież to jest zlepek komunikatów prasowych - tych z wiosny zeszłego roku i jakiegoś obecnego. Żeby zapytać, to trzeba wyjść z Zieleniaka ;)

      Przykład:
      Aktualności Urzędu Morskiego w Gdyni, fragment:

      Właścicielem platformy jest firma Prosafe wiodący na świecie właściciel i operator platform wiertniczych.

      A, że słowo "wiodący" za bardzo brzmi reklamowo - jak na gust pani Wioletty nawet - to zrobimy z niego "potentata".....bezpieczniej będzie :)

      • 3 0

  • toydy

    pracowałem na platformie nic takiego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane