• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saudowie zainteresowani rafinerią Lotosu

Robert Kiewlicz
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Saudyjski koncern paliwowo-chemiczny - Saudi Aramco ma być zainteresowany przejęciem 30 proc. udziałów w gdańskim zakładzie Lotosu. Saudyjski koncern paliwowo-chemiczny - Saudi Aramco ma być zainteresowany przejęciem 30 proc. udziałów w gdańskim zakładzie Lotosu.

Naftowy gigant Saudi Aramco jest zainteresowany przejęciem 30 proc. akcji rafinerii Lotosu - podaje Deutsche Welle. Sprzedaż udziałów gdańskiego zakładu to jeden z warunków, pod jakimi Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie gdańskiej spółki przez PKN Orlen.


Jaka przyszłość czeka gdańską rafinerię po przejęciu przez Orlen?


Według Deutsche Welle przejęcie części zakładu na północy Polski otworzyłoby dla koncernu z Arabii Saudyjskiej możliwość ekspansji w regionie Morza Bałtyckiego i Europie Środkowej. 

Sprzedaż udziałów w gdańskiej rafinerii



Przypomnijmy, że jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny. Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw.

  • Saudi Arabian Oil Company to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.
  • Saudi Arabian Oil Company to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.

Orlen szuka chętnych na akcje gdańskiego zakładu



Orlen aktywnie szuka partnerów zagranicznych. Na początku października 2020 r. media spekulowały, że udziały w gdańskiej rafinerii może przejąć węgierski MOL.

Ostatnio Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, spotkał się premierem Rumunii oraz ministrem gospodarki, energii i otoczenia biznesowego. Oficjalny powód to zacieśnienie relacji i rozpoznanie potencjalnych możliwości biznesowych. Ostateczne efekty negocjacji w sprawie środków zaradczych mamy poznać do połowy 2021 r.

Saudi Aramco zainteresowany inwestycją w Lotos



Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco, to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Koncern jest największym na świecie pod względem dziennej produkcji - zaspokaja ponad 10 proc. światowego zapotrzebowania na ropę. Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie nawet 12 mln. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tys. pracowników z 77 krajów.

Pierwsza w historii długoterminowa umowa bezpośrednia na dostawy ropy naftowej dla polskiego koncernu PKN Orlen została podpisana z Saudi Aramco w 2016 r. - wcześniej realizowane były dostawy spotowe lub pośrednie.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Masakra

    Wpuszczenie Arabow na polski i europejski rynek to upadek Orlenu i Lotosu w perspektywie 5-10 lat. Dorwą sie do rynku i go przejmą . Cóż wystarczy dumping przez pewien czas aby Orlen i Lotos padły . A Arabowie stać na to aby dołożyć. Sprowadzą Arabowie z rodzinami tj. Swoich inżynierów i nas zasiedlą. Islamizacja pełną gębą.

    • 19 5

  • saudowie - pastuchy na ropie

    Pogonić!

    • 10 5

  • (1)

    PISowi to nie przeszkadza, iż państwowy Lotos pójdzie w zagraniczne ręce. Potrzebne są pieniądze do rozdawania na prawo i lewo. A Orlen zajął się obecnie wydawaniem prasy. Polski rząd zwariował.

    • 21 6

    • kolo

      ale pi..isz

      • 0 0

  • 30% to jeszcze nie sprzedaż Orlenu.Pomyślcie choć troche!

    .

    • 1 23

  • obajte

    • 7 2

  • Lotos (2)

    Czy nie tak dawno słyszeliśmy zapewnienia p.Obajtka że będzie budował koncern multienergetyczny??????? wtórowali mu również posłowie PiS a teraz okazuje się że to wielka ściema była i Lotos po prostu chcą sprzedać,a tak się zarzekali.
    Teraz widać naprawdę jaki był cel.

    • 20 5

    • Problem rządu - brak kasy (1)

      • 7 0

      • To dla nich nie problem...albo nam dokreca srobe podatkowa albo nas zadluza ...

        • 0 0

  • m (4)

    To chyba lepiej nic nie zmieniać LOTOS i ORLEN oddzielnie niech funkcjonują jako nasze polskie rafinerie

    • 21 3

    • Trzeba krety ruskie wywalić z Lotosu wsadzone za PO (2)

      • 4 10

      • buhhhaaaha

        • 7 0

      • pis=moskwa

        agetów arabów zGRU pełno tam

        • 6 0

    • no ale to PIS tego chciał na siłę

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Kto przy zdrowych zmysłach sprzedaje kurę znoszącą złote jajka? LOTOS po odbiorze projektu EFRA przerabia ropę naftową w 98%. Jest najnowocześniejszą rafinerią ropy naftowej w Europie i drugą bądź trzecią najnowocześniejszą na świecie. Jest producentem najlepszego oleju bazowego z którego firmy takie jak Castrol, Shell, Mobil i inne produkują swoje oleje smarne do silników. Kto posiadając 53 % akcji i jest decydentem pozbywa się 30 % by być tylko wykonawcą? Wpuszczenie na rynek polski konkurenta paliwowego nie wpłynie na obniżkę cen paliwa, gdyż te regulowane są przez podatki a te ustala rząd. Mówienie, że połączenie lotosu z orlenem wpłynie na obniżenie ceny zakup ropy na giełdach światowych to jest bajka. W chwili obecnej obie rafinerie mogą kupować ropę w ramach wspólnego zamówienia a następnie procentowo co do możliwości przerobowych dzielić się zakupionym towarem. Państwo polskie posiada jedynie 27% udziałów w orlenie. już samo to świadczy o tym, że ORLEN nie jest państwową firmą. Zastanowić się trzeba, kto jest kretem w tej całej sytuacji i na kogo korzyść pracuje bo na pewno nie na korzyść Polski i jej obywateli. Proszę spojrzeć na to jak zachodnie firmy są wykańczają polskie przedsiębiorstwa. W dobie kryzysu, covidowego szaleństwa prężnie rozwija się niemiecka sieć sklepów spożywczych pod nazwą ALDI. Codziennie otwierają sklep. Jeśli się władze nie opamiętają będziemy murzynami w własnym kraju pracującymi za miskę ryżu.

    • 177 8

    • Jak im kasy w budżecie na pińcetplusa i majteczki w kropeczki brakuje, to nawet Wawel sprzedadzą z zawartością. (1)

      • 22 0

      • Wedel i Wawel dawno sprzedane

        • 10 1

    • Nie bez powodu wszystkie inicjatywy tego tzw rzadu maja w nazwie "narodowy" z pominieciem polska .

      • 11 0

    • skąd to zdziwienie?

      Pan Premier kiedyś już wspominał o pracy za miskę ryżu. A Orlen bardziej zainteresowany jest przejmowaniem gazet niż rozwojem swego podstawowego biznesu. Saudyjczycy widzą takich obajtków u steru ciekawych firm, więc to dla nich wspaniała szansa by przejąć doinwestowaną i rozwiniętą za czasów Olechnowicza firmę. Ja p....

      • 11 0

    • A już tak nie jest ?

      Ciekawe ... aczkolwiek to jest ostatni dzwonek żeby coś zmienić po 30 latach d*pokracji. Olać wszystkie i wszelkie partie polityczne, tendencyjne analizy ekonomiczne, ściemy inwestorskie ... dążyć do realnego wzrostu wynagrodzeń do poziomu europejskiego. Idziesz do pracy, dostajesz z bomby równowartość 1000 euro. Zwolnienia podatkowe itp. dla małych polskich firm a nie przyzwalanie na wałki podatkowe dużych korporacji i ich elastyczności finansowej.

      • 1 0

    • To najlepszy i najbardziej merytoryczny tekst jaki padl na temat tego cyrku.

      To przejecie to jawna zdrada stanu i zdrada Polskich interesow.Naimski i Obajtek -pod sad!

      • 0 0

  • PIS sprzedał Pomorze. (1)

    Sprzeda obojętnie komu, aby na złość.

    • 28 6

    • taka prawda

      • 5 1

  • Niech ktoś wytłumaczy (1)

    Dlaczego unijne urzędasy warunkują nam fuzje polskich firm i dlaczego to mamy się pozbyć dużej części własności dlatego że się firmy połączyły?

    • 9 9

    • ehhh... jest to mechanizm, który ma zapobiegać monopolizacjom rynku, ustalony i zaakceptowany przez wszystkie państwa członkowskie, a nie jakiś abstrakcyjny byt.
      Podobne mechanizmy istnieją w innych państwach jak np. USA i chodzi o to aby nie powstawały duże molochy, które zlikwidują konkurencje i same będą narzucały ceny itd...

      I tu właśnie jest problem fuzji lotos orlen, przejęcie tego pierwszego, przez drugiego spowoduje monopol jednego państwowego molocha, który pozbawiony największej konkurencji jaką jest LOTOS, będzie mógł robić co chce na rynku, typu wywyższać ceny (nawet te 10 gr na litrze w górę to dużo, a taka podwyżka co rok jest już odczuwalna), zresztą energa już zaczęła podwyższać ceny, a nie minął nawet rok od wchłonięcia.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane