• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sejmik zaniepokojony przejęciem Lotosu przez Orlen

Robert Kiewlicz
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni województwa pomorskiego przyjęli stanowisko dotyczące konsolidacji rynku paliw płynnych w Polsce. Radni województwa pomorskiego przyjęli stanowisko dotyczące konsolidacji rynku paliw płynnych w Polsce.

Po burzliwej dyskusji radni województwa pomorskiego przyjęli stanowisko dotyczące konsolidacji rynku paliw płynnych w Polsce, która polega na przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen. Za stanowiskiem głosowało 18, a przeciw było 12 radnych, jedna osoba wstrzymała się od głosu. Jak twierdzą radni warunki, jakie Komisji Europejskiej przedstawił polski rząd oraz władze PKN Orlen, daleko odbiegają od hasła tworzenia narodowego czempiona energetycznego czy utworzenia państwowego giganta, a jedynym beneficjentem planowanej transakcji stanie się Skarb Państwa.


Jak planowana fuzja Orlen-Lotos wpłynie na lokalną gospodarkę?


- Sejmik Województwa Pomorskiego wyraża przekonanie, że "fuzja" Grupy Orlen i Grupy Lotos, a faktycznie pozbawienie niezależności Grupy Lotos, odbije się negatywnie także na rynku pracy w regionie, który i tak jest bardzo mocno nadszarpnięty w następstwie występującej i ciągle przecież trwającej - wbrew zapewnieniom rządu RP - pandemii choroby Covid-19 - czytamy w stanowisku Sejmiku - Efektem "fuzji" będzie ostatecznie zmniejszenie liczby miejsc pracy z uwagi na fakt, że wiele obszarów działalności obu przedsiębiorstw jest zbieżnych (np. spółki asfaltowe). O podejściu władz PKN Orlen oraz obecnego obozu władzy do Lotosu świadczą przedstawione warunki przejęcia, według których to Lotos i jego majątek ma stać się ofiarą transakcji. Łatwo więc przewidzieć, w jakim kierunku będą szły optymalizacje kosztów, o których już dziś mówią władze PKN Orlen.
Według Sejmiku Województwa Pomorskiego jedynym beneficjentem planowanej transakcji
stanie się Skarb Państwa, który zostanie zasilony pieniędzmi PKN Orlen, a utworzenie jednej
spółki, na wzór peerelowskiej Centrali Paliw Naftowych, może jedynie odbić się negatywnie
na cenach detalicznych dla konsumentów.

- Obecnie na rynku paliwowym w Polsce panuje zdrowa konkurencja. Dwa konkurencyjne podmioty, czyli PKN Orlen i Grupa Lotos, różnią się. Na rynku paliw płynnych w Polsce Lotos dysponuje 30 proc. rynku i jest spółką Skarbu Państwa (53 proc. akcji). Z kolei w przypadku Orlenu to prawie 28 proc. - Lotos ma być przejęty przez PKN Orlen. W efekcie Orlen ma zostać właścicielem 66 proc. akcji Lotosu, czyli wykupić to, co posiada Skarb Państwa i odkupić akcje od innych właścicieli - mówił podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego wicemarszałek Leszek Bonna.

Nastąpi depolonizacja majątku Lotosu?



Zgodnie z warunkami gdańska rafineria ma stać się odrębną spółką, w której 30 proc. akcji ma mieć konkurencyjna do Orlenu firma, posiadająca też prawo do ok. połowy produkcji rafinerii. Część majątku ma być sprzedana i ta firma ma konkurować z narodowym czempionem. Zdaniem Leszka Bonny należy spodziewać się depolonizacji majątku pomorskiej spółki.

Zdaniem radnych Koalicji Platforma-Nowoczesna Lotos straci majątek szacowany na wiele mld zł i zostanie przejęty przez spółkę, w której Skarb Państwa posiada zaledwie 27 proc. udziałów. Warto podkreślić, że wartość giełdowa 30 proc. akcji Grupy Lotos, które zostaną przejęte przez inną firmę, wynosi prawie 3,3 mld zł. Ponadto, fuzja odbije się negatywnie na gospodarce regionu. Dochody województwa z podatku CIT będą uszczuplone o ponad 70 mln zł, co w 2019 r. stanowiło 14 proc. dochodów budżetu województwa.

- Grupa Lotos ma sprzedać dziewięć składów paliw niezależnemu operatorowi logistyki oraz 389 stacji paliw (80 proc.). Ponadto, zostaną sprzedane np.: Lotos Paliwa, Lotos Infrastruktura, Lotos Biopaliwa i Lotos Terminale oraz bazy paliwowe w Jaśle, Czechowicach-Dziedzicach, Poznaniu, Rypinie i Piotrkowie Trybunalskim. Natomiast Orlen musi zbyć bazy paliwowe w Gdańsku, Gutkowie, Szczecinie i Bolesławcu - podkreślał Leszek Bonna. - Sprzedane zostanie 50 proc. udziałów w spółce Lotos i BP, które dostarczają paliwa lotnicze, m.in. do Okęcia, Gdańska, Katowic, Lublina, Poznania. Mają być też sprzedane dwa zakłady spółki Asfalt.

Opozycja w Sejmiku ufa prezesowi Orlenu



Przeciwni przyjęciu stanowiska dotyczącego planowanego połączenia PKN Orlen oraz Lotos byli radni Prawa i Sprawiedliwości.

- Fuzja Lotosu z Orlenem to próba budowania dobrego, średniego europejskiego koncernu - mówił radny PiS Jerzy Barzowski. - Dodatkowo, prezes Orlenu Daniel Obajtek, wielokrotnie powtarzał, że kwestie podatkowe zostaną zachowane i nikt na tym nie straci. Przecież nikt zakładu w Gdańsku nie weźmie i nie przeniesie zagranicę. Przejęcie wspólnego stanowiska Sejmiku uważam za zbędne i my się pod nim na pewno nie podpiszemy.
- Połączenie obu spółek spowoduje lepszą możliwość negocjowania cen, a szacowany zysk dla Skarbu Państwa wyniesie od 1 mld do 2 mld zł. Rząd polski nie doprowadzi do wyprzedaży majątku narodowego - wtórował mu Karol Guzikiewicz z PiS.
Z kolei Piotr Zwara z PiS zauważył, że konsolidacja to trend zwłaszcza w związku z globalnym kryzysem, który nadchodzi.

- Ufam prezesowi Obajtkowi jeśli chodzi o kwestie zapewnień odnośnie pozostawienia na Pomorzu dochodów podatkowych oraz utrzymania dotychczasowego zatrudnienia. Co do samej koncepcji konsolidacji na warunkach przedstawionych przez Komisję Europejską jestem dalece sceptyczny czego wyrazem było wstrzymanie się (jako jedyny radny opozycji) w głosowaniu nad przedmiotową uchwałą - stwierdził Zwara.

To nie fuzja tylko przejęcie



- Procesy przejęć są naturalnym elementem rynku. Komisja Europejska nie chce hamować rozwoju, ale jej decyzja to tzw. środki zaradcze, zawierające konkretne wytyczne - mówił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Nie będzie fuzji czy połączenia, a przejęcie Lotosu. Oznacza to, że Lotos będzie spółką zależną od Orlenu. Co ważne, Orlen odsprzeda całą infrastrukturę Lotosu oraz zwolni powierzchnie magazynowe pomorskiej spółki. Bardzo obawiam się tej prywatyzacji.
- Nie jest to fuzja dlatego, że transakcja nie zwiększy możliwości samego Orlenu. Jest to zwykłe przejęcie. Wiemy, że rząd PiS potrzebuje, na gwałt, pieniędzy. Dodatkowo Orlen już przejął Ruch. Po co go kupił. Czy za rok PKN Orlen nie zacznie skupować prywatnych spółek medialnych? - pytała Kinga Borusewicz, radna PO.
Głos w dyskusji zabrał też, obecny podczas sesji, poseł na Sejm RP Tadeusz Aziewicz.

- Planowana transakcja to strategiczna decyzja dla Pomorza, która wpływa na wszystkie obszary gospodarki. Niestety jest niedobra dla regionu. Oczywiście polski rząd mógłby odstąpić od realizacji tej konsolidacji. Chcę wierzyć w dobre intencje prezesa Daniela Obajtka, jednak za parę lat może go przecie nie być na obecnym stanowisku i decyzje rynkowe dotyczące Lotosu podejmą już zupełnie inne podmioty, a w długim okresie dojdzie po prostu do pełnej konsolidacji obydwu koncernów - stwierdził Aziewicz.

Orlen zapewnia, że nie sprzedaje majątku Lotosu



W odpowiedzi na stanowisko Sejmiku PKN Orlen wydał oświadczenie.

- PKN Orlen nie sprzedaje majątku Grupy Lotos. W przypadku sprzedaży detalicznej, nawet po realizacji środków zaradczych, PKN Orlen i Grupa Lotos nadal będą dysponowały największą siecią w Polsce. Co istotne, wdrożenie zaleceń Komisji otwiera drogę do wzmocnienia pozycji zintegrowanej Grupy na rynku europejskim. Nadrzędnym celem PKN Orlen będzie znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy - czytamy w stanowisku koncernu. - To szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że obecnie już 60 proc. przychodów generowanych przez Grupę Orlen pochodzi z zagranicy. Zresztą zastosowanie środków zaradczych w obszarze sprzedaży detalicznej to standardowa praktyka w postępowaniach KE. W procesie dotyczącym przejęcia kontroli przez Statoil nad Dansk Fuels w 2016 r. przedmiotem transakcji było ok. 70 proc. stacji paliw kontrolowanych przez Dansk Fuels. Finalnie do zewnętrznego nabywcy trafiła ok. 30 proc. sieci firmy z Danii. Może i rafineria Lotosu jest dziś jedną z najnowocześniejszych na świecie, ale z rynkowego puntu widzenia będzie miała problem, aby sprostać transformacji energetycznej.
Orlen zapewnia też, że Grupa Lotos zachowa pełną odrębność i zachowane zostaną wpływy do regionalnego budżetu. Nie zmieni się też podejście do sponsoringu Grupy Lotos. PKN Orlen już aktywnie działa w tym obszarze na Pomorzu.

Miejsca

Opinie (70) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Szkoda, ze marszalek nie wyrazal swoich obaw gdy Lotos mial zostac sprzedany Rosjanom.

    • 63 44

    • (4)

      Dlaczego kłamiesz. Nikt nie chciał sprzedać Rosjanom. Tusk tylko powiedział, że ofertę może złożyć każdy, nawet Rosjanie. Złożenie oferty nie oznacza zgody na sprzedaż. Brak zgody na złozenie oferty łamie prawa międzynarodowe. Ile jeszcze lat będziecie bezkarnie gadać te brednie.

      • 37 13

      • To nie są brednie (2)

        Rosyjska spółka TNK-BP, wtedy z udziałami brytyjskiego BP, jako jedna z czterech firm została zaproszona do złożenia wiążącej oferty na Lotos. Nie były to więc tylko kurtuazyjne słowa Donalda Tuska, za tym szły konkretne działania - to ówczesne Ministerstwo Skarbu Państwa podejmowało decyzje o wyborze oferentów i jakieś prawo międzynarodowe nie miało nic do tego.

        Do sprzedaży Lotosu nie doszło wówczas tylko dlatego, że żadna firma z krótkiej listy nie zdecydowała się złożyć ostatecznej oferty w wymaganym terminie.

        • 10 17

        • Coś się nie zgadza?

          • 1 2

        • Lemingom sie przepalily styki, nie rozumieja wiec minusuja. Proste.

          • 1 0

      • Trep

        Dlaczego klamiesz ruski mieli wykupic lotos oraz port przeladunkowy paliw i po Polsce palanici dal bym z bekendu oszuscie z PO

        • 1 0

    • (1)

      Znowu te same kłamstwa. Jedynym faktem jest sprzedaż przez PiS i Solidarność stocznię gdańską oligarchom na Ukrainie.

      • 25 10

      • Gdzie jest kasa

        którą zbierał ten z Torunia w postaci cegiełek na ratowanie stoczni?

        • 1 0

    • nie kłam, nie kłam, nie kłam.

      Nie dostąpisz zaszczytu nieba, za te perfidne klamstwa

      • 3 6

  • Brawo Polska! (4)

    Przeszkadza im połączenie.
    Gdyby rządzili,sprzedany byłby i Lotos i Orlen w niemieckie ła..ręce.

    • 48 52

    • Kłamiesz. A to grzech.

      • 11 6

    • Wyprany masz ten móżdżek przez PiS i TVP. Ciekawe czy Pinokio podejmie się repolonizacji Opla i innych niemieckich firm? A "ciemny lud" pisowski łyka te bzdury jak pelikan.

      • 15 3

    • biznes !!!

      Biznes nie ma narodowości , ważne żeby był skuteczny , no i żeby był ..niemiecki.

      • 3 4

    • A teraz to co robią lemingu? Lotos 53% udziałów Skarbu Państwa, Orlen 27%. Mówiąc krótko, sprzedają lotos w obce ręce!

      • 5 1

  • Jak sprzedali GPEC! (5)

    Jak sprzedali GPEC niemcom i 44mln złotych co roku idzie do Lipska zamiast zostać w Gdansku to jakoś nie mieli obiekcji. Jak sprzedali Saur Neptun żabojadom to nie mieli obiekcji .Jak tusk chciał sprzedać Lotos ruskom to też nie mieli obiekcji. A dlaczego bo siedzieli (siedzą)w zarządach i przytulali kase do swoich kieszeni.A teraz się sr*ją bo nic z tego nie mają samorzadowcy z dulką na czele.

    • 59 34

    • Heh brak wiedzy i tyle (1)

      Saur Neptun został sprzedany za Franciszeka Jamroża, czyli obecne PiS (KO/PC). Lotosu zaś TUSK nie sprzedał, bo wtedy także był sprzeciw w regionie i wtedy regionu posłuchano.

      Czyli na 3 zarzuty raptem tylko GPEC rzeczywiście PO sprzedało i czy było to dobre czy nie to ciężko ocenić. W tamtym czasie GPEC był zrujnowany, a i miasto Gdańsk było w bardzo słabej kondycji. Co by nie mówić były to czasy, gdy Gdańsk patrzył jak Gdynia odjeżdża rozwojowo. Obecnie sytuacja jest zupełnie i inna i z racji dobrej kondycji Gdańska nikt by na sprzedaż GPEC nie pozwolił, ale na odkupienie GPEC w obecnej kondycji Gdańska też nie stać.

      • 20 6

      • Bardzo łatwo za to ocenić, kto dobrze zarobił w zarządach tych sprywatyzowanych spółek.

        Wiadomo też, że kwota na przejęcie GPEC-u pochodziła z kredytu wziętego z zabezpieczeniem na majątku spółki. Jak nic wychodzi kiepskie zarządzanie wiedzione ideologicznym dyktatem prywatyzacji. I brak moralnych zasad, żeby nie czerpać korzyści z dwuznacznych źródeł.

        • 0 1

    • (2)

      A Lipsk przypadkiem nie wyłożył kupy kasy na inwestycje w GPEC, kasy której Gdańsk nie był w stanie.

      • 13 1

      • a Gdańsk kasy nie mógł wyłożyć?

        może pora niedouków układowych wy*ieprzyć i zatrudniać fachowców.

        • 2 11

      • Wyłożył - z kredytu zabezpieczonego majątkiem kupowanego GPEC-u.

        Taka inwestycja bez ryzyka.

        • 2 1

  • (6)

    Kacperek może zamiast parkingami byś się zajął "rozkradaniem" pomorskich zakładów przez komunę PiS. Za chwilę się przekonasz jak było w PRL.

    • 45 27

    • Komuchy pisowskie realizują hasło "Proletariusze wszystkich zakładów łączcie się". Powrót do PRL i centralizacji staje się. faktem. PiS to PZPR bis.

      • 27 19

    • no to może niech PO to wykaże złodziejstwo zamiast rzucać sloganami (1)

      to jest rola opozycji. Tyle ze to za cienkie bolki

      • 4 9

      • Nikt nie musi wykazywać złodziejstwa

        wystarczy zobaczyć jakie są warunki dla tej fuzji i złodziejstwo masz jak na dłoni.

        • 13 2

    • Było

      na Pana Kacpra głosować a nie na Olę.

      • 3 7

    • Chyba komunę PO!

      • 1 2

    • Kacperkowi mógłbyś buty czyścić, może?

      • 1 0

  • Platforma kłamała i dalej kłamie (2)

    Warunki postawiła Komisja Europejska a nie Rząd Polski.

    • 37 38

    • Powiem więcej!

      To Tusk postawił warunki!

      • 1 0

    • więc na te warunki nie ma zgody

      • 0 0

  • Lista podpowiedzi dla trolli (4)

    Tusk chciał sprzedać Ruskim, skończą się stołki dla kolegów, mała Sycylia, podatki zostaną w Gdańsku, dziejowa szansa, wszędzie są takie fuzje, Lewandowski wyprzedał polski przemysł, wszyscy na tym skorzystają, Obajtek to mistrz, Lotos był za mały, to wina Unii Europejskiej, tworzymy koncern multienergetyczny, będziemy konkurować z globalnymi firmami, PiS ma zawsze racje.

    • 37 25

    • GL

      Obajtek mistrz po magisterce w Radomiu ha ha ha!

      • 10 1

    • Gdyby chciał to by sprzedał

      • 0 0

    • Dzięki! Brawo!

      Dziękuję

      • 2 0

    • I oczywiście niezniszczalne

      Wina Tuska!

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Rzad nie spodziewał się, ze wytyczne z Komisji Europejskiek dot. podzialu Lotosu będa aż tak restrykcyjne (1)

    Teraz nie wiedza co mają zrobić, brnięcie w fuzję to zdecydowanie silne osłabienie Lotosu. Oczywiście najważniejsze jest podporządkowanie firmy pod Płock a nie Gdańsk. Tu pies jest pogrzebany, interes partyjny i cheć zemsty na samorzadzie Gdanska ważniejszy jest od interesu państwa...

    • 45 11

    • trzeba się wycofać i już.

      i powiedzieć prawdę: chcieliśmy dobrze, ale w unii się nie da!

      • 1 0

  • To nic innego jak polityka i robienie sobie pod gorkę ( PIS vs PO) bez wzgledu na wszystko.
    Z punktu widzenia czystej ekonomii i strategii biznesowej taka fuzja i konsolidacja kapitału jest słuszna. Generalnie duży może więcej

    • 12 17

  • Ciekawe kto przejmie pół Lotosu wystawione na sprzedaż? (1)

    może Rosjanie albo Niemcy? Albo PIS-owscy oligarchowie, tak powstają nowe elity, żona Morawieckiego waży już 70 mln pln, brat Szumowskiego 200 mln pln i ciągle im mało

    • 25 13

    • Stacje Lotosu ma kupić BP

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Demontaż Grupy Lotos

    to działanie na szkodę Państwa Polskiego, rozbiór świetnie prosperującej firmy, z najnowocześniejszą rafinerią w tej części Europy, wrogie przejęcie, marginalizacja a przy tym likwidacja Lotosu Paliwa, Lotosu Asfalt i innych firm z Grupy, co z tego, że siedziba rafinerii pozostanie w Gdańsku, z produkcji i sprzedaży hurtowej przychody firmy a co za tym idzie zyski spadną na łeb na szyję, będzie mniej podatków i mniejsze wpływy do budżetu Gdańska i Pomorza, Obajtek mówił o rozwijaniu Lotosu i inwestycjach, ale już na starcie ogołaca Lotos z połowy aktywów, co to jest za rozwój? Nie będzie zwolnień grupowych, ale i tak pracę straci minimum 1000 osób, będą pełzające zwolnienia i brak rekrutacji nowych pracowników, to też wymierne straty podatkowe dla Pomorza, cała ta akcja ma na celu osłabienie gospodarcze niepokornego Miasta i Regionu popatrzrmy na Energę, kiedyś największy płatnik CIT na północy Polski, dzisiaj miliard w plecy na Ostrołęce, z czego tutaj będą podatki, ze strat?

    • 30 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane