• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sejmowa komisja zajmie się sytuacją stoczni Nauta

VIK
19 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu. Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu.

W przyszłym tygodniu ma się odbyć nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej poświęcone sytuacji finansowej Stoczni Remontowej Nauta. Być może wówczas dowiemy się, jak się przedstawia. Władze zakładu uspokajają, że to typowe dla branży zawirowania. Jednak pojawiają się informacje, że sytuacja jest poważniejsza.



Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio "Gazeta Wyborcza" poinformowała jednak, że biegły rewident badający finanse spółki odrzucił sprawozdanie finansowe za ubiegły rok i miał uznać, że nie jest ona w stanie prowadzić działalności.

Stocznia Crist powraca do Gdańska



Na te informacje stanowczo zareagowała SR Nauta, wydając oświadczenie, w którym podkreśla, że "kwestie związane z badaniem sprawozdania finansowego nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność operacyjną stoczni i jest ona realizowana bez żadnych przeszkód".

Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu.

A jak sprawę audytu tłumaczy Nauta?

- Trwa badanie sprawozdania finansowego Stoczni i żadna opinia na jego temat nie została jeszcze wydana. Opinia, jaką wydaje biegły rewident dotyczy tylko sprawozdania finansowego, a więc stwierdza ona, czy prezentowane w nim dane przedstawiają w sposób rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową Spółki. Biegły rewident, badając sprawozdanie ocenia m.in. przyjęte przy sporządzaniu sprawozdania finansowego założenie kontynuacji działalności, ale tylko w zakresie, w jakim wpływa ono na prezentowane w sprawozdaniu dane. Nie jest jego rolą orzekanie, czy badana spółka może kontynuować działalność i żadne oświadczenie audytora w tym zakresie nie zostało wydane. W związku z wyżej wymienionymi informacjami prasowymi przewodniczący Rady Nadzorczej SR Nauta, która rutynowo zleca badania rocznych sprawozdań finansowych, zwrócił się wczoraj do audytora z prośbą o informacje na temat prowadzonego badania. W swojej odpowiedzi biegły audytor jasno zaznaczył, że opinia nie została wydana - czytamy w oświadczeniu zamieszczonym na stronie przedsiębiorstwa.

Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej



To tylko konkurencyjny rynek?



W oświadczeniu nie poinformowano, jak faktycznie wygląda sytuacja finansowa, dość ogólnie zasugerowano jednak, że bywa różnie.

- Odnosząc się do sytuacji finansowej Nauty, pragniemy poinformować, że - podobnie jak wiele innych podmiotów z branży stoczniowej - musi ona mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie bardzo konkurencyjny i podlegający silnym wahaniom koniunkturalnym rynek stoczniowy. Podobnie też jak w innych stoczniach na rynku, regulacja należności i zobowiązań finansowych w dużej mierze związana jest z cyklem produkcyjnym, terminami realizacji kolejnych etapów zleceń i harmonogramem rozliczeń z armatorami. W stoczni zdarzają się opóźnienia w rozliczeniach z podwykonawcami, wynikające przede wszystkim z nierentownych kontraktów na budowę statków, jakie zawierane były w latach 2012-2013 - czytamy w oświadczeniu.
A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Negatywny wynik badań modelowych dla wymiarów kontraktowych statku spowodował zmianę całego projektu już po podpisaniu umowy. Konieczne stało się podpisanie aneksu. W protokole konieczności zapisano, że wszystkie dodatkowe koszty związane ze zmianą wymiarów i kształtu kadłuba zostaną pokryte przez wykonawcę, czyli Stocznię Remontową Nauta. Dodatkowe koszty związane ze zmianą długości statku oszacowano na 14 mln zł.

Skagerak zamiast badać morze wciąż stoi w Naucie



Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2017 roku w stoczni Nauta pływający dok, do którego wprowadzony był statek "Hordafor V", przechylił się i zatonął. Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic. Ostatecznie dużą cześć prac na platformie przeprowadziła Gdańska Stocznia Remontowa. W ubiegłym roku zapalił się magazyn właśnie na terenach Zakładu Nowych Budów Stoczni Nauta.

Koniec Zakładu Nowych Budów



Do tego dochodzą roszady kadrowe. Na początku maja poinformowano, że Stocznia Remontowa Nauta poszukuje prezesa i wiceprezesa. Niestety, choć termin podany w ogłoszeniu dawno minął, wciąż nie obsadzono stanowisk. Kilkukrotnie zwracaliśmy się z pytaniem, co stoi na przeszkodzie i dlaczego na czele Nauty stoi pełniący obowiązki prezesa, a nie prezes, ale nie otrzymaliśmy dotąd odpowiedzi.

Nie powiodły się też plany dotyczące budowy nowych jednostek w Gdańsku. Ostatnio zamknięto Zakład Nowych Budów, uruchomiony w 2013 roku na terenach po Stoczni Gdańsk. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. Obecnie majątek po Zakładzie Nowych Budów dzierżawi stocznia Crist.
VIK

Miejsca

Opinie (96) 6 zablokowanych

  • Zlikwidujcie związki zawodowe (2)

    Będzie mieć zdecydowanie mniejsze koszty i większą elastyczność jak zlikwidujecie tego raka zwanego związkami. Doją i niszczą każdy państwowy zakład w tym kraju. W biznesie nie ma miejsca na niańki.

    • 38 14

    • Przecież w tej stoczni związki nic nie robią

      • 4 0

    • w tej stoczni z 40% pracowników ma umowę o prace i słyszało o jakikoliwek zwiazkach

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Kroplówka plus to program dla całego przemysłu stoczniowego ... (2)

    Tym co zrobiono w ostatnich 4 latach i wcześniej w.s. reanimacji przemysłu stoczniowego to powinna się zająć Międzyresortowa Komisja ale Śledcza (złożona z prokuratorów , funkcjonariuszy , finansistów , analityków itp.). Aktualnie trwa realizacja programu kroplówka dla tzw wszystkich Państwowych stoczni , które podpięte są pod ARP , Marsy itp. skąd płyną życiodajne środki finansowe . Rola prezesów w zasadzie ogranicza się do przyjazdów do agencji celem realizacji przelewów na wypłaty. Za wszystko ponoszą odpowiedzialność związki zawodowe, które nie miały żadnego pomysłu na stocznie i zwyczajnie okłamywały decydentów. I nie trzeba jakiejś wielkiej by dostrzec fakt , że związkowcy po wymuszeniu danej decyzji strategicznej czy personalnej za którą optowali po jej wdrożeniu zaraz zmieniają zdanie . Ten zabieg ma na celu zatarcie odpowiedzialności. A ona jednak ,gdzieś jest bo topi się publiczne środki w coś co nie ruszy z miejsca. Warto także zwrócić uwagę komu na rękę jest fakt upadku polskich stoczni i wcale nie mam na myśli zagranicznych podmiotów bo do nich to jesteśmy ...

    • 67 7

    • kroplówka ?

      Pieniądze to nie wszystko. Np. przed upadłością Stoczni Gdynia państwo przekazywało olbrzymie kwoty rzędu kilku miliardów złotych ( patrz sprawozdania z kontroli NIK ) a jak to się skończyło ?Dzisiaj problem jest jeszcze większy przede wszystkim brakuje ludzi znających się
      na budowie i remontach statków oraz na organizacji pracy stoczni. Dziś wiadomo, że Stocznia NAUTA oprócz milionowych strat ma kilkaset milionów zobowiązań ( kredyty, pożyczki ...).
      A nie ma kadry technicznej oraz robotników umiejących wykonywać prace stoczniowe.

      • 14 0

    • ZZ

      Co wy macie do ZZ. Jestem w 100% pewny że w tym przypadku nie ma to nic wspólnego z ZZ

      • 8 12

  • Dyletanci Partyjni !!!

    oczywiście, że biegły rewident wydaje opinię dotycząca zagrozeń kontynuowania działaności !!!!
    Tiu nie radio toruń, rachunkowość to nie jest partyjna książeczka dla salowych i mechanizatoró rolnictwa wysłanych przez Partę na synekury do rad nadzorczych !!! a gdzie wasz 'batory" dla ludu 500+ ? zardzewiał na pochylni ??? ? haahahaaaaaaa !!! :))))

    • 26 6

  • opinia dotycząca zagrożeń ...

    ... biegli księgowi zawsze wydają opinię czy są zagrożenia dla możliwości kontynuowania przez badaną spółkę działalności w roku następującym po roku badanym. Również piszą czy kapitał obrotowy przyjmuje wielkości dodatnie a kapitał własny pokrywa majątek trwały, badają rentowność i czy spółka jest w stanie generować zyski i spłacać swoje zobowiązania.

    • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    Teraz, to już nie przeszkadzajcie. (2)

    Niestety, kłopoty finansowe w branży stoczniowej dotyczą... jedynie podmiotów państwowych lub z udziałem skarbu państwa :-)) Czyli nauty. a dlaczego? Wszystko co napisano w artykule, to prawda. ALE nie napisano dlaczego tak jest. Jeżeli podpisuje się kontrakty "niedoszacowanie", albo złe, ponieważ koszty związane ze zmianą zakresu prac pokrywa wykonawca, tzn. że ktoś niekompetentny przygotowywał i prowadził kontrakt. Co więcej, brak działań oszczędnościowych i typowy dla przedsiębiorstw państwowych "wyciek" pieniędzy, w sfery "zarządzania", "administracji" i "obsługi zewnętrznej" powoduje brak kasy na bieżące funkcjonowanie związane z produkcją. Każda duża stocznia realizuje kontrakty podwykonawcami. ale tutaj... I może nie będę pisał nic więcej. W każdym razie, koszty księgowo się zgadzają ;-)) Reasumując, NAUTA już wychodzi z dołka i bez sensu jest bicie piany. Trzeba jej nie przeszkadzać. Pozostaje kwestia... nadzoru zarządzania ;-)

    • 61 15

    • Taka prawda!

      Niech państwo zabierze łapy od przedsięwzięć gospodarczych. Jeśli coś się opłaca to zawsze znajdzie się przedsiębiorczy człowiek, który to wykorzysta, a jak za coś zabiera się "państwo" to zawsze pojawiają się problemy nie widziane wcześniej. Wałki, łapówki, koszty z kosmosu, polityczny zarząd, itd. itp. Jedyne co państwo powinno zrobić to nie przeszkadzać przedsiębiorcom.

      • 18 5

    • Komisja da radę

      Decyzją Komisji sejmowej stocznia zostanie dofinansowana przez którąś ze Spółek SP albo dołączy do wspólnej realizacji kolejnych chybionych projektów. Państwowe znaczy niczyje.

      • 8 2

  • A ja mam takie jedno pytanie... (3)

    Kiedy w końcu pogonią tych wszystkich pseudo prezesów po MBA ??? Im większy głąb tym wyższy stopień MBA.

    • 39 1

    • A co ty misiu wiesz o MBA? (1)

      • 0 9

      • "po owocach ich poznacie"

        I wystarczy tej wiedzy aby wiedziec, ze to kupione "papierki".
        Bez praktyki I osiagniec, do "panstwowki" przychodza robic se darmowe "assesments" i inne, kosztowne najczesciej, eksperymenta.

        • 4 0

    • kiedys, 20 lat temu, MBA to byly porzadne studia

      teraz mamy lokalnego dealera papierów MBA
      Wstyd!!!
      Za kasę wszystko!!!

      • 2 0

  • taa zajmą się jak Konrem Nauta .. (1)

    od tego czasu zaczeły się problemy

    • 12 2

    • Stachu

      chyba nie bo nie ma skąd kasy wyprowadzać. Z konrem stach ,F przywlaszczyl sporo pieniędzy.

      • 2 0

  • zapytanie

    A w zarządzie Spółki to chyba niedouczone pocioty siedzą.... Przecież jak biegły odrzuci sprawozdanie to chyba sygnał dla dostawców że zarządza firmą banda oszustów...

    • 20 1

  • Ludwik

    Guziuka na prezesa i śmigola dwa lata i stocznia się podniesie

    • 7 0

  • tylko jaworski z horałą uzdrowią stocznie (1)

    plus wsparcie pinokia oraz doświadczeń ze stoczni szczecińskeij

    • 25 3

    • szczegolnie jaworski. horale dalbym na zastepce.

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane