stat

Sejnery z Nauty i tramwaj wodny z Alumileksu Gdynia

Najnowszy artukuł na ten temat

Trawler z Remontowa Shipbuilding

Wodowanie sejnera Don Ole.


Najpierw był sejner dla peruwiańskiego armatora, a po kilku godzinach również sejner, ale dla Duńczyków. W Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku należącym do stoczni Nauta odbyły się dwa wodowania. A w sobotę w Gdyni wodowanie... Słońca Krynicy.



Sejner Don Ole wykonany został na zlecenie norweskiej stoczni Fitjar Mekaniske Verksted AS, która z kolei buduje tę jednostkę dla armatora z Peru. Sejner to statek rybacki służący do połowów ryb w ławicach, np. śledzi, tuńczyków czy sardynek. Zgodnie z kontraktem zawartym we wrześniu 2014 r. Nauta wykonała częściowo wyposażony kadłub. Stępkę pod jednostkę położono w połowie stycznia. Statek ma ponad 60 m długości i ponad 12 m szerokości. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Budowa prowadzona jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas.

Druga z jednostek to również sejner. Nauta zbudował go na zlecenie dla stoczni Karstensens Skibsvaerft AS z Danii. To już trzeci projekt realizowany dla tej stoczni. Ruth, bo takie imię będzie nosił statek, jest większy od sejnera Don Ole, bo ma aż 88 m długości. Do pracy będzie gotowy w przyszłym roku. To nie ostatnie zlecenie dla tej stoczni. W planach są trzy kolejne jednostki.

Władze Nauty zapowiadają też kolejne wodowania. - W tym roku w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku planujemy jeszcze cztery takie uroczystości - powiedział Krzysztof Juchniewicz, prezes zarządu Stoczni Nauta.

Nauta w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach. W czerwcu 2012 roku zarząd podjął decyzję o zintensyfikowaniu działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać kilka kontraktów, m.in. na budowę katamaranu "Oceanograf", który zwodowano w u. tygodniu, trawlera dla armatora norweskiego czy statku badawczego dla uniwersytetu w Goeteborgu.

Z kolei w sobotę w Gdyni odbędzie się nietypowe wodowanie. W gdyńskiej marinie zobacz na mapie Gdyni o godzinie 8:00 zwodowany zostanie tramwaj wodny. Jednostka jest kontynuacją tramwajów wodnych, jakie produkuje firma Alumilex Gdynia. Tramwaj o imieniu Słońce Krynicy będzie pływał po Zalewie Wiślanym jako jednostka rekreacyjna.

Wodowanie tramwaju wodnego w Gdyni


Czytaj też: Czy "Kinga" z gdyńskiej stoczni oczaruje włodarzy?

Firma Alumilex Gdynia istnieje na rynku od 1994 roku. Produkcją katamaranów zajmujemy się od początku 2006 roku, jednak od 1994 roku produkuje konstrukcje aluminiowe i stalowe w szerokim zakresie. W swojej ofercie posiada szeroką gamę jednostek do przewożenia pasażerów, zwanych popularnie tramwajami wodnymi. Długość budowanych tramwajów wodnych mieści się w przedziale od 15 do 21 m. Są one zdolne do przewożenia od 50 do 94 pasażerów po wodach śródlądowych.

Opinie (35)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...