• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu

Robert Kiewlicz
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.
  • Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie likwidacji Lotosu. Wśród uczestników zabrakło prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka.

Podczas specjalnej sesji Rady Miasta Gdańska zajęto się przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen i obawami, jakie niesie ta transakcja. Chodzi o likwidację miejsc pracy w Lotosie czy sprzedaż majątku spółki. W sesji uczestniczą: europosłowie i posłowie oraz senatorowie z województwa pomorskiego, przedstawiciele biznesu i ekonomiści. Zaproszony został też prezes zarządu PKN Orlen, Daniel Obajtek. Nie pojawił się on jednak na sesji. Na sali zabrakło też parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości.



Negocjacje w Warszawie, demonstracje w Gdańsku. Pikieta pod Lotosem



Obawiasz się skutków sprzedaży Lotosu?

- Sama transakcja jest elementem działań, które mogą mieć znamiona odwetu na niepokornym regionie. Najpierw była Energa, która miała 11 prezesów i została wmanewrowana w niedokończoną inwestycję w elektrownię Ostrołęka - mówił europoseł Janusz Lewandowski. - Dodatkowo warunki Komisji Europejskiej, które tak naprawdę są autorstwa Jacka SasinaDaniela Obajtka, a nie Brukseli, to kastracja firmy, nieuzasadniona ekonomicznie. Rynek oddawany jest najgroźniejszemu rywalowi Orlenu w naszym regionie. MOL nie jest łącznikiem z kulturą Zachodu, lecz Wschodu.
- Demagogii w postępowaniu władzy jest bardzo dużo, jednak jeśli dotyczy to Lotosu, to mnie to wcale nie śmieszy. Nie ma konkretów i słyszymy tylko hasła o dużym potencjale fantazji. Dzisiaj wiemy, że to nie fuzja, tylko likwidacja firmy wraz z jej marką i sprzedaż najbardziej zyskownych aktywów - mówił Paweł Olechnowicz, były prezes Grupy Lotos. - Nie mam też wątpliwości, że Saudi Aramco nie wchodzi na nasz rynek po to, aby słuchać się Orlenu, tylko realizować własne plany.

BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu



- Nigdy nie zapomnimy o okazyjnym nabyciu przez Orlen koncernu Energa. Ktoś, bo nie krasnoludki, się na to zgodził. Teraz mami się nas wizją wielkiego multienergetycznego koncernu. Na razie większość zysku Orlenu pochodzi ze spekulacji certyfikatami CO2 - twierdził poseł PO Tadeusz Aziewicz. - Apeluję do rządzących, aby zatrzymać tę transakcję, jest jeszcze na to czas. Żadna władza nie trwa wiecznie.
- Wszyscy wiemy, że transakcja ta nie ma sensu i jej prawdziwy cel jest inny - mówiła posłanka PO Agnieszka Pomaska. - Chcę zaapelować do posłów PiS, nie zgadzajcie się na wrogie przejęcie.

Transakcja sprzeczna z interesem Pomorza



Jak stwierdził Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, nie mamy do czynienia z fuzją, a z rozbiorem.

- KE postawiła bardzo trudne warunki i mieliśmy nadzieję, że wpłynie to na otrzeźwienie władz w sprawie łączenia Lotosu i Orlenu. Najcenniejsze aktywa mają zostać sprzedane, więc nie zasilą PKN Orlen, dlaczego więc mówimy o fuzji? Będziemy pamiętać o osobach, które podjęły nierozważne decyzje - nie w interesie Pomorza i nie w interesie Gdańska - mówił marszałek Struk.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu Artur Dziambor
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu - Tadeusz Aziewicz.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Agnieszka Pomaska.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Agnieszka Pomaska.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Sławomir Rybicki.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Artur Dziambor.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Mieczysław Struk.
  • Sesja Rady Miasta Gdańsk w sprawie Lotosu. Na zdj. Małgorzata Chmiel.

- Rządzi nami partia, dla której ważna jest polskość i wstawanie z kolan, jednak obecna hipokryzja mnie męczy. Według PiS Polska musi posiadać fabrykę butów roboczych, ale nie musi jednak posiadać nowoczesnej rafinerii na Pomorzu - mówił Artur Dziambor, poseł Konfederacji. - Uważam, że tej fuzji nie powinno być i jestem za tym, aby ją powstrzymać, jednak nie wiem, czy mamy ku temu jakiekolwiek możliwości.
- Orlen zapowiada, że nie będzie zwolnień, nie wiadomo jednak, jakie plany ma nowy saudyjski właściciel. Może będzie chciał całkowicie przebudować zakład? - pytała Małgorzata Chmiel, posłanka PO.
- Fundujecie nam debatę o Niderlandach na jakie nie mamy wpływu - mówił Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu Prawo i Samorządność w Radzie Miasta Gdańska. - Rafineria nie jest rekinem biznesu rafineryjnego w świecie. W ostatnich latach wiele podobnych rafinerii w Europie zostało zamkniętych. Los gdańskiej rafinerii jest pewny. Wszystko w ramach multienergetycznego koncernu, na którym skorzysta cały nasz region.

Obajtek nieobecny na sesji. Zaprasza radnych do Płocka



- Prezes Daniel Obajtek, jako prezes spółki Skarbu Państwa, powinien być obecny na tej sali i odpowiadać na pytania. Jego nieobecność jest przejawem arogancji - mówił senator Sławomir Rybicki. - Państwo polskie pod rządami PiS wydaje zbyt wiele pieniędzy i tych pieniędzy nie wystarcza. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży Lotosu zostaną przeznaczone na kolejne transfery socjalne i tyle zostanie z tego niemądrego pomysłu.

Samorządowcy apelują do posłów, przedsiębiorcy nie chcą likwidacji



- Jeśli radni Miasta Gdańsk chcą merytorycznej rozmowy na temat przejęcia Lotosu przez PKN Orlen, to zapraszamy ich do naszej siedziby. Jednocześnie przypominamy, że zarząd odpowiada przed akcjonariuszami, którzy w 85 proc. wyrazili zgodę na transakcję, nie zaś przed miejskimi radnymi - czytamy w oświadczeniu prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. - To, co powinno być w kręgu państwa zainteresowań, to podatki, które w tym samym wymiarze będą odprowadzone w mieście Gdańsk, oraz miejsca pracy, które zgodnie z naszymi deklaracjami będą utrzymane.

Połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos



W połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (202)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane