• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć Circle K zainteresowana stacjami Lotosu

VIK
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce. Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce.

Międzynarodowa sieć Circle K zainteresowana jest zakupem stacji paliw należących do Lotosu. W procesie fuzji z PKN Orlen właściciela zmienić musi 389 stacji gdańskiego koncernu paliwowego.



Jaka przyszłość czeka Lotos po przejęciu przez Orlen?

- Patrzymy na Polskę jako na strategiczny rynek zarówno na poziomie europejskim, jak i globalnym. Chcemy się tu rozwijać i wzmacniać naszą pozycję. (...) Jesteśmy zainteresowani możliwością przejęcia części biznesu, który objęty jest środkami zaradczymi Komisji Europejskiej - mówi Michał Ciszek, prezes Circle K Polska, w wywiadzie dla wnp.pl i przyznaje, że koncern jest zaangażowany w proces fuzji Orlenu i Lotosu.
Circle K działał w Polsce początkowo jako Statoil. Dziś prowadzi ponad 370 stacji paliw w całym kraju, a w tym flagowe stacje własne, stacje segmentu ekonomicznego oraz stacje franczyzowe. W 2012 r. właścicielem spółki została kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard Inc. To jedna z największych na świecie firm działających w obszarze handlu detalicznego, w formacie convenience. Prowadzi działalność w Ameryce Północnej, Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie. Akcje Alimentation Couche-Tard notowane są na giełdzie w Toronto (TSE).

Przypomnijmy. W lipcu 2020 r. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe. W lipcu tego roku KE wydłużyła termin na realizację środków zaradczych do 14 listopada 2021 r.

Czytaj też:

Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego



Władze Orlenu twierdzą, że w tym przypadku PKN Orlen i Grupa Lotos nadal będą dysponowały największą siecią w Polsce i mogą nawet wzmocnić pozycję na rynku europejskim. Nadrzędnym celem ma być znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Oprócz sprzedaży części stacji Orlen ma zbyć 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi. KE nakazała też sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych oraz  zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce i dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (247)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane