• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Niegospodarność i lepkość rąk tej władzy przekracz wszelkie granice (1)

    Absolutnie wszelkie!!!

    • 47 9

    • Ważne, że Matousz Moradziecki mógł sobie zdjęcia na insta zrobić, za jedyne 2mln zł.

      • 10 0

  • Ludzie czyście powariowali??? (1)

    Życie Wam nie miłe?? Przecież wszystko co zrobili jest niebezpieczne dla zdrowia i życia. Gdyby było z nią wszystko ok to powstał by statek a tak chcecie coś wstawić do swojego bo po taniości i wpuścicie ludzi na statek? Proszę podać nazwę promu to będę wiedział który omijać bo katastrofa gwarantowana!
    A na serio...czy ktoś sprawdzał ten bubel poklejony szarą taśmą czy nadaje się do czegoś więcej niż na złom?

    • 31 16

    • ręce opadają

      Ludzie którzy nie znają się na temacie, nie powinni się odzywać. Jak sie nie zna to powinnosie spytać, a nie i**otyzmy wypisywać

      • 4 1

  • kasa Misiu, kasa (1)

    powołali spółkę, kasę wydali, a teraz inna firma państwowa ma posprzątać. Ważne żeby odprawy dla swoich się znalazły - kolejne kilka milionów. Tak się kradnie naszą kasę w białych rękawiczkach.

    • 30 10

    • Nie trafiłeś.

      Remontowa w Gdańsku nie jest państwowa tylko prywatna.

      • 11 0

  • Na stempkie to łapalimy szczupaki na Narwi w 93'.

    Stasiek.

    • 4 4

  • ???

    Czyli będzie prom wraz z muzeum - ale czyim?

    • 16 12

  • Śmiać się czy śmiać się do rozpuku?

    Bez komentarza

    • 22 9

  • (3)

    moja propozyja,do huty i przetopic na balast staly.

    • 14 6

    • (2)

      os mi mowi ze po tych kotraktach grupa Remontowa podzieli los Komuny parykiej i Lenina.politycy zaczeli statki budowac.

      • 11 3

      • stocznia (1)

        A czy ta stocznia ma jakieś kontrakty zagraniczne? Ostatnio jak czytam to produkują tylko na zamówienia rządowe, a to holownik, czy jakiś patrolowiec dla marynarki, teraz te promy. A może czemuś zagraniczni armatorzy omijają ją szerokim łukiem? To jak to jest w końcu?

        • 0 2

        • Nie omijają.

          Takie zjawisko jak okresowe wzrosty i spadki zamówień nazywa się koniunktura.

          • 2 0

  • Powinna być umieszczona na jakimś pomniku (3)

    Jako symbol partactwa i niekompetencji tej władzy. Obok wielkiego - jak na Westerplatte - napisu "nigdy więcej PiS"

    • 36 9

    • dobry pomysł, na poważnie

      • 11 1

    • Obok pomnika Araba ze stadniny w Janowie

      • 9 0

    • Świetne. Naprawdę doskonała myśl

      • 3 0

  • Prawda jest taka ze w panice chca umoescic bubel gdzies (1)

    Bo boją się że po zmianie rządu bekną za niegospodarność a tak to powiedzą że nie było tematu bo nic się nie stało
    Nie w tym statku to w promie. To jedyna przyczyną która nazywa się panika na okręcie:) uciekajcie szczury uciekajcie

    • 63 17

    • A po co man ta stępka?

      A kto by chciał po nich rządzić, to porażka w oczach społeczeństwa już na starcie. Niech piją to słone piwo, a stępkę należy postawić w stolicy na jakimś placu i niech stoi w spokoju. Ostatnią serię 4 promów dla stena line budowaliśmy na przełomie lat 70/80-tych i z bólem wyszło tylko 3,5 promu.

      • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane