• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Wioletta Kakowska-Mehring
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa.

Stoczniowa działkaMapka z pochylniami i słynnymi dźwigami KONE będzie miała nowego właściciela. Duńska stocznia Karstensen, kupi udziały w spółce Synergia 99, która jest właścicielem tej infrastruktury.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy w tej części miasta nadal powinna odbywać się produkcja stoczniowa?

Jak się dowiedzieliśmy, umowa jest już finalizowana. Nabywcą jest duńska firma Karstensen Shipyard Poland, a sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa.

- W marca 2022 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczące zbycia wszystkich udziałów Spółki. Wobec zgłoszenia kompletnej i bezwarunkowej oferty przez Karstensen Shipyard Poland, PGZ dokonała wyboru oferty Karstensen Shipyard Poland jako nabywcy udziałów. W chwili obecnej trwają ustalenia ostatecznej treści umowy sprzedaży udziałów. W związku z powyższym w najbliższym terminie zostanie dokonania transakcja sprzedaży udziałów spółki Synergia 99 - poinformował nas Jacek Matuszak z biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Stoczniowe dźwigi KONE będą miały nowego właściciela



Synergia 99 to spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami. Jednak kupując ją, można stać się właścicielem bardzo atrakcyjnej działki i słynnej stoczniowej infrastruktury, czyli pochylni i zielonych dźwigów KONE, które wrosły w gdański krajobraz.


Od 2019 roku spółka Synergia 99 należała do PGZ, po tym jak udziały w niej przekazała Stocznia Remontowa Nauta, która prowadziła tam Zakład Nowych Budów. PGZ kilka razy ogłaszała przetarg na sprzedaż udziałów w Synergii 99, ale wciąż brakowało chętnych. Cena wywoławcza wynosiła 83 mln zł. Niestety nie był to "łatwy temat". Mówiło się, że powodem są m.in. obawy ewentualnych oferentów przed obostrzeniami wynikającymi z wpisania tego terenu w rejestr zabytków. Kolejna sprawa to "trudne sąsiedztwo". Działka wciąż jest przeznaczona pod produkcję, a wokół ulokowali się deweloperzy. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską.

Majątek stoczniowy spółki Synergia 99

  • Łączna powierzchnia terenów: 10,4847 ha
  • Treny przemysłowe: 8,0198 ha
  • Place: 2,4349ha
  • Pochylnie: 2
  • Dźwigi: 7
  • Łoża: 4
  • Suwnice: 8
  • Nabrzeża: 160 m

Po wycofaniu się stoczni Nauta z Gdańska od 2019 roku dzierżawcą działki i infrastruktury była stocznia Crist. Umowę zawarto na pięć lat. Już wówczas mówiło się, że produkcją na tym terenie zainteresowana była także stocznia Karstensen.

Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej? Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej?

Co ciekawe, jednym z powodów, dla których Nauta zrezygnowała z korzystania z infrastruktury w Gdańsku, było to, że jeden z głównych jej kontrahentów, czyli właśnie stocznia Karstensen, uruchomiła własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu IndyjskimMapka w Porcie Gdynia.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft ma być nowym właścicielem stoczniowych dźwigów KONE



Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów. Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft pojawiła się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Najpierw w Gdyni, a teraz w Gdańsku. Mówi się, że ma się przeprowadzić jeszcze w tym roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Przypomnijmy, że w 2013 roku spółka Synergia 99 odkupiła je od Stoczni Gdańsk.

Dźwigi i pochylnie na terenach po Stoczni Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • mam wątpliwości (6)

    kupili aby potem pociąć na żyletki, i tyle z tego będzie.

    • 51 31

    • (3)

      Złom jest tera w cenie.

      • 8 7

      • ale nie aż takiej (2)

        aby na tym zarobić...

        • 3 1

        • zależy za ile poszły. (1)

          • 1 2

          • jest ta informacja

            W tekscie.

            • 2 0

    • (1)

      Wątpię, przecież decyzją NSA z 2016 roku bodajże zostały wpisane do rejestru zabytków i są pod ścisłą ochroną

      • 6 4

      • No i co z tego to mi zapłacą jakąś małą karę i cześć

        • 1 3

  • (3)

    Dziwne ,że nie sprzedali terenu żeby zaraz betonować Pani O smutna

    • 44 25

    • Teren wokół dźwigów jest w cenie

      • 2 1

    • To pani O sprzedała, czy tłuste koty z PGZ?

      • 2 4

    • Dunczycy to zrobia

      Nie PO to kupili

      • 0 1

  • Ankieta godna podziwu (3)

    Stocznia tam była zanim mieszkania powstały...

    • 98 4

    • No i co z tego, że stocznia była wcześniej? (2)

      Na Oruni kiedyś działała lisia ferma, a teraz są mieszkania. Na Ujeścisku były pola kapusty, a są mieszkania. Na Zaspie było lotnisko, a są mieszkania. We Wrzeszczu były koszary wojskowe a są mieszkania. Miasto się zmienia, potrzeby jego mieszkańców się zmieniają, zabudowa też się zmienia -co w tym dziwnego?

      • 3 21

      • No właśnie. Po co w Polsce przemysł stoczniowy skoro jest w niemczech?

        • 6 0

      • nie widzisz roznicy miedzy kapusta a stocznia? Roznicy dla miasta i jego mieszkancow?

        nie slyszales o tym,ze Chiny i Korea Poludniowa swoj start do dobrobytu zaczely od produkcji stoczniowej? Od mysli inzynieryjnej po fachowosc spawaczy,traserow itd-to czynilo dobre miejsca pracy,rozwoj,wzrost bogactwa...A my co ? Kapusta? Apartamentowce nad kanalami stoczniowymi? To jest pomysl na ktraj w rodzaju Kazachstanu czy Moldawii-i taki poziom niestety osiagniemy.

        • 0 0

  • (2)

    Za kilka lat nie będzie tam już tych dźwigów a powstanie co najwyżej osiedle betonowych pudeł.

    • 121 22

    • Oby nie

      • 23 4

    • A grupka aktywistów napisze kredą na asfalcie: dźwigi Kone na zawsze w naszych sercach. Wszystkich nas nie przewrócicie. Kurtyna.

      • 5 0

  • i pójdzie wszystko na złom (1)

    i powstanie osiedle domów, - Betonowy kloc

    • 50 6

    • Shipyard cranes riverbank lofts - mam już trendi nazwę :)

      • 9 1

  • (7)

    Najpierw Lotos teraz dźwigi. Co następne?

    • 47 13

    • Nie mąć. (5)

      Inny właściciel, inna produkcja, inna forma prawna. Tam konsolidacja tu zmiana właściciela. Najważniejsze by nadal istniała produkcja. Sama deweloperska i korporacje to słaby rozwój.

      • 8 7

      • To najlepszy rozwój jaki może być. (3)

        Po co truć się ciężkim przemysłem, kiedy usługi generują więcej PKB?

        • 5 9

        • (1)

          Dokładnie. Domówki z widokiem na stocznię to najlepsza inwestycja.

          • 3 0

          • Widok na pracujące dźwigi stoczniowe i rosnące statki jest o niebo lepszy i bardziej romantyczny niż widok na ruchliwa ulicę.

            • 0 0

        • I w razie np wojny takie firmy zabierają krzesło i laptop i tyle je zobaczymy.A my będziemy z papierów,które po tych firmach zostaną robić kulki i strzelać nimi przez słomkę.

          • 0 0

      • sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa na wsparcie Orlenu.moze ktos Obajtka kupi z Sasinem w gratisie.

        • 5 3

    • Nie zapomnij o GPEC-u.

      • 1 1

  • Niszczenie stoczni trwa w najlepsze (3)

    Świetnie oby tak dalej.

    • 66 29

    • Ptzecież te dźwigi kupiła inna stocznia, która wykorzysta je do produkcji satków

      O jakim więc niszczeniu stoczni mowa?

      • 17 4

    • nic tam nie ma a sprzedali firmie stoczniowej, gdzie tu niszczenie stoczni? stoczni już nie ma! zapamiętajcie sobie solidaruchy, tak walczyliście, z komuną, że stocznie zlikwidowaliście!

      • 12 4

    • Wdech, wydech, wdech, wydech. A teraz na spokojnie przeczytaj jeszcze raz cały artykuł.

      • 6 2

  • Ej ej!!! (2)

    Żeby nasze symbole tylko za chwilę nie zniknęły, oby w umowie było że nie znikną z tej ziemi NIGDY!!!

    • 51 5

    • Co to da, że będą tylko istnieć ? (1)

      Powinny pracować.

      • 5 0

      • Ale on tego nie rozumie

        • 3 0

  • Polska

    Zniszczyć Resztę tego Co stworzyli i o co walczyli nasi Przodkowie

    • 48 10

  • Zabytki (9)

    A co z wpisem do rejestru zabytków? Czy te dźwigi nie są już zabytkami?

    • 66 5

    • Chyba są. (2)

      Ale spokojnie, przewrócą się "same"

      • 13 5

      • Tak, po to wydali 80 mln zł, żeby teraz te dźwigi zniszczyc ;) (1)

        • 7 4

        • Czesław Białek opisuje to zjawisko....

          • 0 0

    • (3)

      nie dla obecych wladz Gdanska, ktore wola sie rozczulac nad kamieniem byleby tylko przypominal symbolike niemicka

      • 10 4

      • Jak to jest, że najpolszy z polskich wyborca PiSu to zawsze analfabeta? (2)

        • 3 7

        • Jak to jest, ze folskdojcze i komunisci z PO nie są wstanie sie domyśleć co jest napisane z drobnymi literówkami? (1)

          • 4 1

          • Błysnąłeś jak Suski. Wielki patriota słabo

            piszący w ojczystym języku.

            • 0 1

    • Zabytki

      Wypisały się same ze spisu zabytków,.....

      • 0 0

    • Jak zabytek to do muzeum

      A jaka nie to do naprawy i do pracy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane