Spółka DCT wydzierżawiła kolejną działkę od Portu Gdańsk


Gdański terminal DCT znów się powiększył. Pod koniec grudnia podpisano z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę na 30-letnią dzierżawę 6,5 ha działkiMapka. Powstaną tam place, parking i budynek biurowy.



To kolejna działka inwestycyjna, jaką od Portu Gdańsk wynajął terminal DCT - w sumie jest to już ok. 95 ha.

- Cztery lata temu oddaliśmy do użytku drugie głębokowodne nabrzeże T2, o długości 650 m. Zostało wyposażone w 8 nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 24 tys. TEU. Nasz potencjał przeładunkowy podwoił się z 1,5 do 3 mln TEU rocznie, co potwierdziło naszą pozycję największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Teren objęty najnowszą umową umożliwi nam odsunięcie od nabrzeży procesów, które nie muszą być wykonywane tak blisko burty, ale też pozwoli nam poszerzyć portfel usług. Dzięki temu nie tylko zwiększymy naszą przepustowość, ale również zwiększymy naszą atrakcyjność dla klientów - mówi Laurent Spiessens, zastępca dyrektora generalnego DCT Gdańsk.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



Na terenie Portu Gdańsk wciąż dostępne są tereny pod inwestycje, o łącznej powierzchni ponad. 70 ha - w tym bardzo atrakcyjny teren z bezpośrednim dostępem do już istniejącego pirsu głębokowodnego. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Port Gdańsk odzyskał w Porcie Zewnętrznym działkę o pow. ok. 26 ha, na której spółka OT Logistics planowała zbudować terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro.

- Jesteśmy gospodarzem niemal 700-hektarowego obszaru. Prowadzimy intensywne prace mające na celu udostępnienie pozostałej jeszcze powierzchni pod inwestycje. Porządkujemy przestrzeń, utwardzamy place i budujemy coraz nowocześniejszą infrastrukturę, by maksymalnie przyśpieszyć rozwój nowego biznesu, ale także umożliwić obecnym operatorom osiąganie coraz lepszych wyników. W połowie tego roku zakończymy współfinansowane ze środków CEF przedsięwzięcia, czyli pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, modernizację nabrzeży o łącznej długości ponad 5 km oraz rozbudowę i modernizację sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, której celem jest polepszenie dostępu do portu od strony lądu - mówi Bartosz Bloch, menedżer ds. rozwoju biznesu w Porcie Gdańsk.
Plan rozbudowy DCT.
Plan rozbudowy DCT. fot. materiały prasowe

A to nie koniec inwestycji. Przypomnijmy, że DCT rozważa kolejną rozbudowę. Od kilku lat mówi się o planach powstania kolejnego nabrzeża. Ostatnio mówiło się o terminalu "na wodzie". W marcu ub.r. DCT wystosowało zapytanie ofertowe ws. ceny za wykonanie badań geotechnicznych i geologicznych w związku z planowaną rozbudową. Jak przyznano, firma rozpoczęła prace przygotowawcze do wykonania projektu budowlanego i budowy kolejnego pirsu głębokowodnego terminalu kontenerowego. W ramach umowy w pierwszej kolejności zostaną wykonane badania geotechniczne, a po wyborze projektanta i stworzeniu projektu robót geologicznych zostanie wykonany komplet badań geologiczno-inżynierskich. DCT przewiduje wykonanie min. 350 odwiertów. Planowana inwestycja będzie zlokalizowana na akwenie wodnym w bezpośrednim sąsiedztwie pirsu T1. Według wstępnych założeń terminal miał powstać do 2023 roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



DCT Gdańsk to największy terminal głębinowy w regionie Morza Bałtyckiego i jedyny obiekt, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal posiada głębokowodne nabrzeże o długości 1,3 km, obsługiwane przez 14 suwnic nabrzeżowych STS i obsługuje rocznie ponad 620 statków (w tym 100 największych kontenerowców świata). Rozpoczął działalność w 2007 roku, a w 2019 przekroczył 2 mln TEU przeładunków.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • (2)

    No to Wyzwolenia jeszcze bardziej utonie w przeładowanych tirach;(

    • 12 71

    • Słoik

      To ty chyba nie wiesz gdzie jest DCT A gdzie wyzwolenia.

      • 28 0

    • Po pisowni widać, że jesteś prymitywnym dzikusem.

      Nigdy nie byłeś w Nowym Porcie. Tiry wyjeżdżają z DCT ul. Sucharskiego. Większość kontenerów kontynuuje podróż koleją.

      • 16 2

  • Bye bye Stogi (15)

    Obietnica UM Gdańsk o zachowaniu plaży Stogi coraz bardziej małymi kroczkami się rozmywa... Ale dobrze to są rozwojowe tereny przemysłu !!!

    • 77 24

    • Kąpiel ze rdzewiejącymi statkami (8)

      ciekawe kto będzie się chciał kapać obok rdzewiejącego statku słuchając szumu i dźwięków z terminala zamiast szumu fal :)

      • 20 62

      • ja będę chciał (5)

        ja bardzo chętnie. jest kilkaset km plaż, plaż, plaż. a plaża, gdzie masz na horyzoncie największe statki kontenerowe świata - w Gdańsku takie miejsce może być jedno. oby się zrealizowało. to będzie przyciągać więcej turystów, na ten odcinek plaży, na który i tak już widać terminal

        • 32 5

        • takiej plaży jest tylko kilka kilometrów (2)

          a w Gdańsku jest ona jedyna i unikalna.

          • 6 2

          • to najpiękniejsza plaża w Gdańsku

            • 4 1

          • Jest tak unikalna,

            że unikam. No chyba, że statki oglądać przyjadę. W sezonie za bardzo "sielsko" jak na mój gust.

            • 0 0

        • Wykreujemy zapotrzebowanie na szczepionki i plusy pod opiniami.

          • 1 1

        • Gdzie indziej możesz się opalać wdychając zapach mazutu i kąpiąc się w zużytym oleju silnikowym i smarach?

          Gdzie indziej możesz wypoczywać w rytm miarowego łoskotu suwnic?
          Gdzie indziej zamiast nudnego widoku na morze możesz obserwować "fabrykę"?
          ps. Można latać dronem nad portem?

          • 2 0

      • Ja sie zawsze kąpałem na tej plaży w miejscu drugiego pirsu! (1)

        Bylo super bo pusto a przede wszystkim ten widok kiedy wpływały te kolosy z maersk - niezapomniany!
        Brakuje mi tamtej dzikiej plaży dlatego nie można dać im sie rozrastać kierunku stogów! Niech se wgłąb morza budują..

        • 11 5

        • Plaże na Wyspie Sobieszewskiej są lepsze.

          • 1 6

    • warto zajrzeć do dużych portowych miast Europy (2)

      80% ich wybrzeży to nie plaże.

      Albo albo. Albo chcemy być dużymi Juratami, albo miastem z dużym portem i przemysłem morskim. Wybór należy do nas.

      • 38 7

      • plaża w postaci bałtyckiej

        nie jest powszechną formą brzegu...
        Ale tam gdzie są, raczej miasta starają się je zachować. Właśnie dlatego, że nie są powszechną atrakcją.

        • 9 1

      • Nie obchodzi nas zdanie troli z ministerstwa.

        Betonuj sobie podworko w Radomiu a od naszych plaz sie odstosunkuj.

        • 6 2

    • Plaze zapewne zostanie zachowana. Bedzie po prostu krotsza.

      • 28 0

    • plaza jest dlugaaz do golasow pod Gorki Zach mozna sie opalac

      • 2 0

    • Mało masz plaży.Polowa plaży pusta w sezonie Janusze leżą jeden obok drugiego w ciasnocie i nie potrzeba plaży.A po drugie plaże dla DCT zarezerwowano już 15 lat temu.

      • 1 0

  • (5)

    Bardzo dobrze. Niech wszystkie pudła na południe i poludniowy wschod czyli Czechy Slowacja Wegry Ukraina i td ida przez Gdańsk a nie np porty niemieckie. Im więcej tym lepiej.

    • 126 3

    • niestety Pisiory budują południowcom autostradę do portów Litwy i Łotwy (4)

      na złość Gdańskowi

      • 9 9

      • Polaczenie do CPK od samej Gdyni i portu zenwetrznego który powstaje mówi to coś panu (2)

        Dzięki pisowi będą dwie trasy wschodnia i centralna... Dzięki po masz kilka stadionów na które przychodzi po 5 k ludzi i kropeczki autostrad na które poszły miliardy a PiS je systematycznie łączy. Nawet epidemia nie przeszkodziła. Można? Można ale co wy tam wiecie jak wasze hasło wyborcze to '' na nic nie ma pieniedzy nie da rady'' pozdrowienia dla szczurka, po samej stagnacji było widać z kim trzyma.

        • 8 6

        • To tylko dalsza czesc realizacji programu ktory powstał za PO (1)

          • 2 1

          • powstal znacznie wczesniej

            jako dalsze etapy rozwoju Portu Polnocnego.
            I wyciagnieto go z szuflady...

            • 1 0

      • glosujecie na zlodzieji z platformy i sbecki sady to pisiory nam obcinaja kase

        • 1 0

  • jak najszybciej startować z budową DCT 3 (19)

    aby podwoić moce przerobowe do 5-6 mln TEU i Gdańsk stanie się największym portem nad Bałtykiem

    • 95 12

    • (5)

      Racja , a wypracowany zysk niech płynie w obce ręce

      • 10 19

      • nie, skoro jako społeczność Gdańska mamy wpływ na pewne decyzje (pośrednio) (1)

        to należy tak wynegocjować z inwestorem, aby uzyskać możliwie wiele dla miasta i mieszkańców.

        Jak zarabia Krauze czy Pellowski to też nie jestem pewien czy ja z tego cokolwiek mam.

        • 22 3

        • a na co masz wpływ?

          Poza tym, 30% DCT to kapitał państwowy, więc negocjacje moga być... trudne.

          • 4 0

      • (1)

        Z Portu Gdańsk ponad 20 miliardów do budżetu rocznie wpływa z cła, akcyzy i VAT.
        Wiesz o tym?

        • 3 0

        • wiem o tym, że to jest kasa...

          która wypłynie z mojej kieszeni w postaci ceny produktu.
          Więc nie jest to warość dodania, szczególnie portu...

          • 1 4

      • Zainwestował to mu się należy zysk !!!! Proste jak drut

        • 0 1

    • jeżeli ten terminal zarabia (9)

      dla Skarbu Państwa ponad 10 mld pln rocznie, to przynajmniej 10 % z tej kwoty powinno zasilać budżet Miasta Gdańska

      • 56 12

      • a to dlaczego? (4)

        co jest wkładem Gdańska, że żąda "spóły"?

        • 9 5

        • Tereny, oddzialywanie halasu i niszczenie drog .przez przewoznikow -Tyle wystarczy. (3)

          Po za tym od 95 r Wolne Miasto Gdansk nie jest juz pod powiernictwem polskim wiec moze trzeba bedzie oddac nam i port i rafinerie,,,bezprawnie przejete przez Obajtkow i podobnych samowolnych obcych decydentow a wybudowanych na obszarze terenow miasta panstwa.Wspolpraca tak-ale na wspolnych wypracowanycgh zasadach.Mozecie np > dalej splawiac do Gdanska zboze tratwami.

          • 7 5

          • myślę że czas ci sprawdzić, ile z tych zysków przekazuje miasto...

            szpitalowi na Srebrzysku...

            Tereny portu są własnością skarbu państwa, częściowo zajumane przez miasto za pomocą nieszczęsnych ustaw portowych z przełomu wieków. Dla prawników sprawa prosta, akcjonariusz, który nie wniósł aportu, nie ma prawa decydowania i jego postanowienia sa nieważne. Więc - tu ulubiona słowo gdańskich kobiet - i tyle.
            Hałas? A czy ktoś nakazuje miastu budować mieszkaniówkę na terenach przemysłowych?
            Drogi? To niech Gdańsk zwróci koszty Południowej, Krajowej, Karczemek i A1.

            • 2 1

          • Nie ma czegoś takiego jak Wolne Miasto Gdańsk !!!!!

            • 2 2

          • o jprd ty się leczyć musisz, i to ostro

            Po 1. Gdańsk leży na terenie RP, i co niektórym włodarzom pod kopułami się coś po**ło, że myślą że są na prywatnym folwarku - to państwo jest właścicielem tych terenów i to z kasy Skarbu Państwa są prowadzone inwestycje i pod zarządem Urzędu Morskiego - włodarze miasta nie są w stanie chodnika wymienić w centrum od 20 lat a ty oczekujesz że zbudują port....może dla dewelopera. W Gdańsku wszystkie nabrzeża wzdłuż Motławy i Wisły też UMorski remontuje

            Po 2. "Po za tym od 95 r Wolne Miasto Gdansk nie jest juz pod powiernictwem polskim" co to znaczy, rozwiń tą złotą myśl ?

            O jakiej współpracy ty mówisz ? Władze centralne mają kłaniać się np Dulczas bo tu jest Rafineria ? hahaha - a co Gdańsk ją postawił ? Niech się niedojdy z UMiejskiego cieszą, że tu stoi bo podatki wpływają i zasilają ten ***urwi dołek - gdyby nie ta kasa, był by to drugi Sosnowiec albo Ustka - taka prawda. Te "syski" miasta to 70% kasa z podatków Portu Gdańsk i Rafinerii + kilka innych większych firm. Wydatki to nieprzemyślane inwestycje pod deweloperów i niegospodarność. Tutaj jak i w całym trójmiejskie powinny być co roku audyty robione na co i za co i upubliczniane, wtedy pomimo bełkotu wyborczego wielu by mogło się przekonać jak działa miasto i wielu by się bardzo zdziwiło

            • 0 0

      • (2)

        ten terminal zarabia przede wszystkim dla właściciela, skarb państwa podatki typu cit itd, natomiast od zysków już mniej bo inwestują itd. a kapitał nie jest krajowy

        • 7 0

        • (1)

          Już w 30% jest.
          Państwo weszło tam z buciorami, prawie jedną trzecią udziałów nabył państwowy PFR.

          • 0 3

          • dlaczego z buciorami?

            było na sprzedaż, to zostało kupione...

            • 5 2

      • jak wladze gdanska beda lojalne wobec PL to i 20% dostaną

        • 2 1

    • największym? (2)

      sama Ust Uługa ma wyniki 2x większe od Gdańska.
      Ogólnie, Polska to 10% obrotów na Bałtyku.
      Ambicje to chwalebna rzecz ale "centralizm" i wewnętrzna konkurencja raczej ma negatywne skutki. Nalezy cieszyć się ze wzrostów ale to raczej zobowiązanie a nie osiągnięcie.
      Zawdzieczamy to wzrostom koniunktury a nie konkurencyjnością.

      I najważniejsze, nie sztuka się narobić. Sztuka jest zarobić.

      • 1 3

      • (1)

        Największy terminal kontenerowy na Bałtyku to DCT. 15 miejsce w Europie. Przeładunki na poziomie 2 mln TEU czyli ponad 20 mln ton rocznie czyli niewiele mniej niż cały Port Gdynia. Port Gdansk jest 4 na Bałtyku 2 razy większy przeładunek od Gdyni. Awansował do pierwszej 20 portów Europejskich !!!

        • 1 1

        • to nadal nie zmienia faktu, że globalnie to pojedyncze procenty obrotów na Bałtyku

          Skoro tak chętnie porównujesz kontenery do globalnych przeładunków Gdyni...
          Czyli porównujesz ziemniaki z odkuwką stalową...

          • 1 1

  • I z czego ta radość?? (3)

    Z jeszcze większych ilości chińskiego badziewia?

    • 24 68

    • To tez eksport (1)

      A co z eksportem?

      • 0 2

      • Export a jaki on jest w porownaniu do importu?

        Marginalny.

        • 2 1

    • Barziewie piszesz?

      Nie masz pojęcia co produkują i sprzedają Chińczycy. Zatrzymałeś się na tenisówkach z lat 60-tych XX wieku.

      • 5 2

  • A jak płacą

    • 12 7

  • To pewnie zaraz Szczurek nie będzie gorszy i deweloperka zacznie dalej zabudowywać działki portowe. (4)

    Rada dzielnicy zapewne jednogłośnie przyjmie nowy plan zagospodarowania przestrzennego.

    • 24 4

    • (1)

      Akurat , deweloperka w byłym Dalmorze wstrzymana

      • 1 6

      • ale ma się dobrze na działkach wyszarpanych portowi

        w okolicach Chrzanowskiego i Węglowej.

        • 8 0

    • szczur to dno

      • 5 1

    • Dct czyli wielki terminal bez parkingu dla ciężarówek brawo niespotykane na skalę światową, w Gdyni chociaż parkingi sa

      • 2 4

  • (1)

    Kapitalne miejsce do pracy, jestem dumny z pracy w DCT, pomimo, że jest cieżko, ale firma jest ciekawa, dba o pracowników.

    • 38 26

    • Mówisz to poważnie????buahahahaha

      • 19 9

  • Nowy Port (1)

    A po ul.Wyzwolenia .lokalnej ulicy będą już tylko jeżdżiły ciężarówki do portu,a mieszkańcy będą się bali poruszać tą drogą dla tirów.A więc dołożą im napewno progów spowalniających.Hałas i smog coraz większy.A o Nowej Wyzwolenia ........cicho sza.

    • 6 18

    • To nie jest w nowym porcie.

      • 3 1

  • (1)

    Mówili, że nie nie powienkszom... Hehe

    • 9 12

    • Mówili, że nie zabiorą plaży, co jest prawdą, bo będą budować na morzu.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...

Najczęściej czytane