• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka DCT wydzierżawiła kolejną działkę od Portu Gdańsk

VIK
8 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • DCT Gdańsk to największy terminal głębinowy w regionie Morza Bałtyckiego i jedyny obiekt, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
  • Działka wydzierżawiona przez DCT.

Gdański terminal DCT znów się powiększył. Pod koniec grudnia podpisano z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę na 30-letnią dzierżawę 6,5 ha działkiMapka. Powstaną tam place, parking i budynek biurowy.



To kolejna działka inwestycyjna, jaką od Portu Gdańsk wynajął terminal DCT - w sumie jest to już ok. 95 ha.

- Cztery lata temu oddaliśmy do użytku drugie głębokowodne nabrzeże T2, o długości 650 m. Zostało wyposażone w 8 nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 24 tys. TEU. Nasz potencjał przeładunkowy podwoił się z 1,5 do 3 mln TEU rocznie, co potwierdziło naszą pozycję największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Teren objęty najnowszą umową umożliwi nam odsunięcie od nabrzeży procesów, które nie muszą być wykonywane tak blisko burty, ale też pozwoli nam poszerzyć portfel usług. Dzięki temu nie tylko zwiększymy naszą przepustowość, ale również zwiększymy naszą atrakcyjność dla klientów - mówi Laurent Spiessens, zastępca dyrektora generalnego DCT Gdańsk.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



Na terenie Portu Gdańsk wciąż dostępne są tereny pod inwestycje, o łącznej powierzchni ponad. 70 ha - w tym bardzo atrakcyjny teren z bezpośrednim dostępem do już istniejącego pirsu głębokowodnego. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Port Gdańsk odzyskał w Porcie Zewnętrznym działkę o pow. ok. 26 ha, na której spółka OT Logistics planowała zbudować terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro.

- Jesteśmy gospodarzem niemal 700-hektarowego obszaru. Prowadzimy intensywne prace mające na celu udostępnienie pozostałej jeszcze powierzchni pod inwestycje. Porządkujemy przestrzeń, utwardzamy place i budujemy coraz nowocześniejszą infrastrukturę, by maksymalnie przyśpieszyć rozwój nowego biznesu, ale także umożliwić obecnym operatorom osiąganie coraz lepszych wyników. W połowie tego roku zakończymy współfinansowane ze środków CEF przedsięwzięcia, czyli pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, modernizację nabrzeży o łącznej długości ponad 5 km oraz rozbudowę i modernizację sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, której celem jest polepszenie dostępu do portu od strony lądu - mówi Bartosz Bloch, menedżer ds. rozwoju biznesu w Porcie Gdańsk.
Plan rozbudowy DCT. Plan rozbudowy DCT.

A to nie koniec inwestycji. Przypomnijmy, że DCT rozważa kolejną rozbudowę. Od kilku lat mówi się o planach powstania kolejnego nabrzeża. Ostatnio mówiło się o terminalu "na wodzie". W marcu ub.r. DCT wystosowało zapytanie ofertowe ws. ceny za wykonanie badań geotechnicznych i geologicznych w związku z planowaną rozbudową. Jak przyznano, firma rozpoczęła prace przygotowawcze do wykonania projektu budowlanego i budowy kolejnego pirsu głębokowodnego terminalu kontenerowego. W ramach umowy w pierwszej kolejności zostaną wykonane badania geotechniczne, a po wyborze projektanta i stworzeniu projektu robót geologicznych zostanie wykonany komplet badań geologiczno-inżynierskich. DCT przewiduje wykonanie min. 350 odwiertów. Planowana inwestycja będzie zlokalizowana na akwenie wodnym w bezpośrednim sąsiedztwie pirsu T1. Według wstępnych założeń terminal miał powstać do 2023 roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



DCT Gdańsk to największy terminal głębinowy w regionie Morza Bałtyckiego i jedyny obiekt, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal posiada głębokowodne nabrzeże o długości 1,3 km, obsługiwane przez 14 suwnic nabrzeżowych STS i obsługuje rocznie ponad 620 statków (w tym 100 największych kontenerowców świata). Rozpoczął działalność w 2007 roku, a w 2019 przekroczył 2 mln TEU przeładunków.
VIK

Miejsca

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • (8)

    Żeby oddać skalę to cały Port w Gdyni przeładowały w 2020 około 24 mln ton, a sam DCT około 20 mln ton. Cały Port Gdańsk to 2 razy większe przeładunki niż w Gdyni. Jeszcze dekadę temu poziom przeładunków na poziomie Gdyni, a dziś 100 % więcej od Gdyni.

    • 8 4

    • problem w tym, że Gdynia przynosi zyski (7)

      a Gdańsk, nie bardzo...
      Nie sztuka się narobić, sztuka jest zarobić...

      Sama Ust Uługa ma 2x większy przeladunek niż Gdańsk. Ca. 30% obroty na Bałtyku to porty rosyjskie, 20% Szwecja, Polska, Dania, Finlandia po ok. 10%. Jest z kim się ścigać i konkurować. Tylko aby towarów wystarczyło. Bo port to pierwsze-ostatnie ogniwo.

      Więc porównuj się z ligą do której pretendujesz...

      • 0 7

      • Zyski (4)

        Skoro port w Gdyni przynosi zyski, to dla czego Gdańsk przejmuje kontrakty? Dla czego z nabrzeży portowych robią osiedla mieszkalne? Hmmm

        • 6 0

        • Każdego zapraszam na stronę Portu tam są publikowane dane dot. zysku. Niech ten rusofil też zerknie.

          • 1 0

        • bo "porty mamy w Hamburgu" (2)

          które to hasło spowodowało, że porty Trójmiasta zapadly w dlugoletni letarg, który skończył się nieomal samozaoraniem.

          DCT to nie jest inicjatywa portu Gdańsk, Pomysł jest brytyjski, pieniądze australijskie a udział portu w tym to dzierżawa terenów. I to wszystko.
          Dlaczego buduje się apartamenty na nabrzeżach Gdyni? Z tego samego powodu co i w Gdańsku. Bo można. Bo na skutek mało rozgarnietych decyzji i braku reakcji na patologię, pozwolono miastom ingerować w funkcjonowanie portów i decydować o tych terenach. Bo szybki. tani i łatwy pieniadz łatwiej trafia do wyobraźni decydentów niż przedsięwzięcia z perspektywą 30lat. Australiczykom wystarczyło 15, aby osiągnąć zakładane korzyści i wyjść z górką.

          "dla czego Gdańsk przejmuje kontrakty"
          Bo jest tańszy? I dlatego nie ma zysku. Bo terminal kontenerowy ma mozliwości nieobecne w Gdyni i przejmuje jej kontrahentów?
          Cieszy się taka kanibalistyczna konkurencja?

          • 3 0

          • Gospodarka głupcy ! Gospodarka ! (1)

            Rządzący od lat w Gdańsku i w Polsce pokazują, że nie nadają się do zarządzania gospodarką ! Ich zadania zaprogramowali sobie na zapełnianie podręcznego koryta, z którego czerpią pełnymi lepkimi garściami !

            • 1 0

            • Wczęsniej napewno

              Gróbarczyk to inna liga do tych zer, które był wcześniej. Przez lata blokowane były inwestycje w Porcie Gdańsk i Gdynia. Wiesz o tym że projekt odpowiednika DCT w Porcie Gdańsk był gotowy w 1999 ? Dlaczego nie powstał ? Zobacz kto rządził przez lata. W ciągu ostatnich 5-8 lat zainwestowano w Port Gdańsk więcej niż w ciągu ostatnich 30. Wymieniona jest cała infrastruktura kolejowa i prace nadal trwają, nowe rozjazdy, nowe linie, nowe bocznice, nowe drogi, nowe place składowania, przepompownie i infrastruktura drogowa - sama infrastruktura kolejowa w obrębie PG kosztowała ponad 1,5 mld zł - to wszystko jest robione i to widać teraz jak tam jesteś - wg wcześniejszy założeń pod budowę portu centralnego przy Westerplatte. W Gdyni ma powstać podobny do DCT port - to też kwestia czasu, chyba, że znowu ważną funkcję będzie pełniła ameba pokroju tych, które mówią, że nic się nie opłąca.

              • 0 0

      • (1)

        Byłem w Ust Łudze i wiem, że jest to wielkie okno eksportowe surowców: węgla, gazu i ropy. Jak chcesz porównywać Gdańsk leżący w Polsce do końcówek rurociągów w Ust Łudze czy Primorsku to znaczy, że nic nie kumasz.

        • 1 0

        • raczej nic nie rozumieją osobniki podniecające się

          milionami ton.
          I piejące z zachwytu z wzrostów wynikających z kanibalizacji własnego rynku.

          • 1 0

  • Czeba

    Trzeba czytać ze zrozumieniem , to DCT czyli terminal kontenerowy wydzierżawił teren od portu bo super się rozwija od wielu lat.

    • 4 1

  • akwen wodny

    bravo. ale nie przyznawajcie się że mieszkacie nad wodą

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane