• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór zbiorowy, a teraz jeszcze pikieta w DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Wówczas po wielomiesięcznych negocjacjach udało się podpisać porozumienie, o którego ustalenia związkowcy chcą walczyć znów wychodząc przed zakład.  W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Wówczas po wielomiesięcznych negocjacjach udało się podpisać porozumienie, o którego ustalenia związkowcy chcą walczyć znów wychodząc przed zakład.

W DCT w Gdańsku znów gorąco. Na piątek 20 października związkowcy zapowiadają pikietę przed zakładem. W ten sposób będą się domagać respektowania ustaleń zawartych w pakiecie gwarancji pracowniczych oraz czytelnych zasad premiowania.


Czy spór w DCT uda się rozwiązać poprzez dialog?


Uroczystości z udziałem wicepremiera Mateusza Morawieckiego z okazji 10-lecia działalności, nowe głębokowodne nabrzeże T2 o rocznej zdolności przeładunkowej na poziomie 3 milionów TEU i zapowiedź kolejnego programu inwestycyjnego o wartości 280 mln zł oraz coraz większe kontenerowce zawijające do DCT. Wydawałoby się, że przed terminalem kontenerowym tylko pasmo sukcesów. Niestety, w DCT od lat iskrzy w relacjach na linii Zarząd i związki zawodowe, reprezentujące załogę.

Czytaj też: Spór zbiorowy. Znów niespokojnie w terminalu DCT

W sierpniu załoga gdańskiego terminalu kontenerowego znów weszła w spór zbiorowy. Poszło o tzw. współczynnik korygujący, czyli dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Związki zawodowe twierdzą, że zmieniono zasady bez konsultacji. Zarząd z kolei tłumaczy, że dokonał zmian dla dobra pracowników.

Niestety nie udało się wypracować porozumienia. Dlatego w piątek 20 października od godziny 13 (przez godzinę) pracownicy będą pikietować przed wejściem do biurowca DCT. Według zapowiedzi mają ich wesprzeć pracownicy innych spółek portowych z Trójmiasta.

Rok temu w kwietniu po żmudnych negocjacjach udało się podpisać porozumienie między DCT a związkami zawodowymi i wydawało się, że wzajemne relacje pracowników i zarządu terminalu będą układały się poprawnie. Niestety, związkowcy znów zdecydowali o wejściu w spór zbiorowy. Ich zdaniem władze firmy złamały porozumienie, ponieważ bez konsultacji zmieniono system motywacyjny, czyli zlikwidowano jeden z jego elementów. Według związkowców podpisany w ub. roku w ramach układu zbiorowego pracy pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został dodatek za pracę w dniach świątecznych, a system motywacyjny został uzupełniony o współczynnik korygujący. Jest to wprowadzony od września ub.r. dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia. Okazuje się, że władze firmy bez konsultacji ze związkami zrezygnowały z wypłacania współczynnika korygującego w systemie premiowym. Związkowcy są rozżaleni i pytają, czy w tej sytuacji wypracowany z trudem układ zbiorowy ma znaczenie i czy dalej obowiązuje.

Z kolei - jak twierdzi zarząd DCT - w związku ze znacznym poprawieniem się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 r., w tym przede wszystkim w związku z oddaniem T2 do użytku, wskaźniki premiowe ustalone pod koniec 2016 zdezaktualizowały się i system przestałby pełnić rolę systemu motywującego. W związku z tym zarząd DCT kolejnymi dwiema uchwałami z lutego i czerwca 2017 r. ponownie zmienił cele premiowe, uchylając m.in. stosowanie wskaźnika korekcyjnego.

- Gdyby zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3500 zł na osobę - czytamy w komunikacie od DCT.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • Rekord (4)

    Rekord goni rekord a nowy prezes podwyższa progi gwarantujące uzyskanie premii, posiłki regeneracyjne zimą nie dla dokerow. Zalecenia PIP- mało istotne. Tu obowiązuje kodeks pracy dct. Skoro jest tak świetnie czemu jeszcze bardziej ogrywa pracownik

    • 47 9

    • dobre

      na posiłki najpierw narzekają, że je mają a potem biadolą, że zabierają

      • 0 0

    • Dlaczego kłamiesz?!

      • 3 8

    • Zmienili sami (1)

      Drodzy pracownicy jeśli dla waszego dobra zarząd sam zmienił zasady premiowania jednostronnie - to jest wam lepiej teraz czy nie?

      • 17 5

      • Zdecydowanie gorzej

        • 16 8

  • (11)

    Taki dobrobyt że w ostatnim czasie zwolnilo się 15 operatorów IMV. Świeżej Ukrainy w CTO już też coraz mniej. A jak już są to tacy kierowcy co nie potrafią cofnąć 20m.. pracowników szukają wszędzie ale chyba ogromnego rwania nie ma, swojego czasu w WORD był plakat "zdałeś prawo jazdy kat C przyjdź do DCT nie musisz mieć doświadczenia.. " Braki w kadrach widać każdego dnia, połowa miesiąca a ludzie wyrabiają komplet nadgodzin, a jeszcze pół miesiąca trzeba grafik kimś zapchać, a spróbuj wziąść urlop.. słynne "nie ma takiej opcji" tylko na żądanie jest odrazu akceptowany i tu kolejna zabawna sytuacja urlopy NŻ często i gęsto są wysyłane tydzień czy dwa wcześniej żeby dostać wolne np na uroczystość rodzinna, bo niemal możliwości wziąć normalnego urlopu.
    Zła sytuacja i nastroje wśród załogi w tak prężnie rozwijającej się firmie wróżą zmiany, zmiany na lepsze, zarząd będzie w końcu musiał podnieść wynagrodzenie rynek pracy się rozwija wynagrodzenia wciąż wzrastają w różnych branżach, DCT już dawno przestał być zielona wyspa Gdańska (o ile można mówić że nią był). Myślę że zarząd zdaje sobie z tego sprawę ale próbuje odwlec co nieuniknione jaknajdalej. Zróbcie z DCT firmę taką o której każdy z regionu będzie marzył, każdy będzie chciał w niej pracować. Nie będzie to ogromny koszt. Ludzi chętnych do będziecie mieli w brut. Bo jeśli coś jest dobre nie musi się reklamować i starać o nowych pracowników, sami zostawią dotychczasową pracę i przyjdą do DCT. To powinien być cel zarządu, wszystko wtedy ułoży się jeszcze lepiej i dla nas pracowników i dla Was. Zainwestujcie wreszcie w załogę a sytuacja odmieni się jestem tego pewien.

    • 37 3

    • (2)

      Slabi byli to się zwolnili co drugi tydzień na chorobowym na żądanie Malo wolnego mieli.Ta młodzież dzisiejsza żyje w wirtualnym świecie a prace traktują jako dodatek rozrywkę a zapomnieli ze żyją w Polsce w której niedawno byla komuna.Kto chce to pracuje.to tyle

      • 0 0

      • (1)

        Teraz zadaj sobie pytanie dlaczego zatrudniają takich ludzi? Na rozmowie kwalifikacyjnej nie widać że to młodzież? Ż rozmowy nie wynika ich lekki stosunek do pracy?
        A jak nie potrafisz sobie odpowiedzieć na to pytanie to ja Ci powiem. Odp: Zatrudniają młodych którym nie zależy bo doświadczony starszy pracownik który zna swoją wartość rzadko kiedy się trafia, taki o DCT nawet nie myśli albo jak mu przedstawią warunki które ma się na początku to po prostu dziękuję za współpracę.

        • 0 0

        • Nie zgodzę sie z tobą.Wolę pracowac na takich warunkach jakie daje dct to znaczy składki ubezpieczenie zus itd placone od całości a nie jak u prywaty 1,600 ns papierze reszta diety kilometry.I jak chcesz dostać pożyczkę to ciebie oleja bo nie masz dochodu bo zarabiasz 1,600 brutto i kto ma lub na karku to patrzy pod tym kontem a nie chwilowych pięciu tysięcy.

          • 0 0

    • ale najpierw niech zarząd (7)

      zainwestuje w komplet słowników ortograficznych ...

      • 2 8

      • . (6)

        A to jedyny wasz argumnet w dyskusji. Slowniki bledy ortograficzne itp. Jestescie dziecinni bo nie poteaficie podjac merytorycznej dyskusji tylko usilnie bledow sie doszukujecie w kazdym komentarzu by obrazic swojego przedmowce tak jak to by bylo najwazniejsze.

        • 4 0

        • no tak, (5)

          bo jak ktoś swoje żale wylewa w tekście, w którym błąd goni za błędem, nie stosuje zasad interpunkcji i gramatyki, to trudno dyskutować, bo taki tekst jest ogólnie mało czytelny i niezrozumiały. Powyżej szczególnie ujęło mnie zdanie " Ludzi chętnych do będziecie mieli w brut" ...

          • 0 12

          • . (4)

            No dobrze profesorze i czego w tym zdaniu nie rozumiesz? Odnosze wrażenie, że czepiasz sie aby tylko czepiać. Skoro nie rozumiesz napisanej tresci nie odpowiadaj. Nawet skoro jest napisany komentarz z błędem, a ty tego zdania akurat nie rozumiesz to współczuję, ponieważ każdy srednio inteligentny człowiek zrozumie co przedmowca ma na myśli Ty natomiast nie. Zaczynam sie martwić. Zaraz wytkniesz mi moje błędy, ale chyba nie po to prowadzimy polemikę.

            • 8 1

            • przy pisaniu (3)

              komentarzy warto przed wysłaniem skorzystać z opcji "sprawdź pisownię", która jest udostępniona przez trojmiasto.pl. Polecam, bo jeśli ktoś ma braki wyniesione już ze szkoły podstawowej, to automat sprawdzający podniesie wartość jego wypowiedzi. Żądania podwyżki lepiej wyglądają w tekście napisanym na jakimś poziome i bez błędów.

              • 0 7

              • (1)

                Ja mam chinski telefon i tam niema kropek przecinkow itd.

                • 3 0

              • Z kontenera?

                • 0 0

              • .

                Zapewne ty sobie sprawdzasz pisownie wysyłając ten infantylne komentarze i udajesz wielkiego profesora, natomiast koledzy operatorzy korzystaja z telefonow komórkowych próbując odeprzec wasze denne ataki i jak pewnie sie domyslasz wersja mobilna nie ma tylu opcji co wersja na pc. Sam również nie uzywam znakow polskich poniewaz nie mam na to czasu na tej zenujaca krotkiej przerwie. Pozwole sobie napisac tylko jedno. Ttzeba byc naprawde malo inteligentnym zeby nie zrozumiec wypowiedzi przedmowcy, natomiast jezeli to ma byc wasz argument w dyskusji to wykazujecie wyjatkowa indolencje intelektualną

                • 3 0

  • Przyszły nie doszły (6)

    Byłem kiedyś w dct na rozmowie o pracę. Wszystko fajnie pięknie, ale jak nie wiadomo o o chodzi to chodzi o pieniądze. Dodam też że transport pionowy nie jest mi obcy i po kilku minutach rozmowy pani zapytała mnie jakie pieniądze chciał bym otrzymać na początku. Pomyślałem sobie ok nie będę przesadzal i powiedziałem 2500 tys. Padło pytanie brutto czy netto. No to oczywiście odpowiedziałem że to kwota na rękę. Zauważyłem grymas i pytanie czy mniejsze kwoty nie zasugeruje. Odparlem że nie. Na koniec dowiedziałem się że o tym czy będę tam pracował dowiem się w przeciągu tygodnia telefonicznie bądź mejlowo. Skończyło się na email z podziękowaniem za rozmowę oraz że nie są w stanie na chwilę obecną nic mi zaproponować. Serio 2500 tys to dużo?!? To w Lidlu na dzień dobry tyle dostają, porostu żenada

    • 12 2

    • operator (3)

      Na start kierowca na 3300 brutto czyli niecałe 2200 netto. Przez pięć lat mimo rekordów wspaniałych wyników i ciągłej rozbudowy DCT podwyższyło pensje o 300 brutto. Sami widzicie zielonej wyspy tu nie ma a pracowników ciągle niedostatek.

      • 6 0

      • (2)

        A mogłaby być tą zieloną wyspą, potencjał jest ogromny, DCT przy odrobinie dobrej woli mogło by być firmą do której ustawiały by się kolejki chętnych do pracy a biurka Pań w kadrach pękały by pod naporem CV. A tymczasem chętnych do pracy szukają w promieni 100km a wciąż nie ma ich w wystarczającej ilości. Będzie lepiej napewno tylko najpierw musi być jeszcze gorzej ale nad tym cały czas pracuje zarząd i ludzie odpowiedzialni za "udogodnienia" to dzięki Wam jest właśnie Tak jak jest.

        • 3 0

        • (1)

          Co ty bredzisz chętnych jest ze 400 i sukcesywnie przyjmują wedle potrzeb.

          • 0 1

          • Zapomniałeś dodać że 400 na jedno miejsce a miejsc jest z 800 to nam rodzi armię operatorów jakiej świat nie widział :)

            • 0 0

    • To czemu nie pojdziesz do lidla jak tam jest tak dobrze?

      To tylko o tobie swiadczy

      • 0 2

    • To idź do ludka jak masz takie ambicje

      • 1 1

  • Blondyneczka (1)

    A co to za Blondyneczka tyłem stoi na zdjęciu jak będzie jutro to też przyjadę:)

    • 2 2

    • Jakas lewaruwa co dużo gada i nic nie robi.Przyjada pogwizdaja i pojada etatowi flagowi i Gwizdakowi i palacze opon.

      • 0 0

  • Pikieta się jeszcze nie rozpoczęła a zarobki wzrosły do 5.700 wspaniałe szkoda tylko że na bilbordach

    • 4 1

  • mają premie (2)

    i tu jest problem. nie ma premii - nie ma zgrzytów w naliczaniu.

    • 1 2

    • (1)

      A ty co przed siatką nie potrafiłeś uciec czy wódz sprzedał cię za paczkę fajek niewolniku?

      • 2 1

      • Odstaw telewizje, wlącz myślenie.

        • 0 0

  • Zachlannosc. Ciagle Malo zawsze malo (3)

    Wam sie poprzestawialo.
    Malo Wam? To sie zwolnic w cholere.
    Udlawicie sie kiedys.
    Rizpedzic palami cale to towarzystwo.
    Zwiazkom nawpueprzac dwa razy.
    Malo malo a za pol roku znowu bedzie malo

    • 5 9

    • . (1)

      A wam ciagle za duzo i ciagle za duzo. Wy to byscie chcieli zeby ludzie u was za miske ryżu pracowali

      • 8 1

      • A pracujesz za miskę ryżu?

        • 0 0

    • Zapraszamy

      Mozesz dzis sie wykazac i rozpedzic towarzystwo .Zapraszamy :-D

      • 1 1

  • Nie wierzę (2)

    Naprawdę czytam niektóre komentarze i nie wierzę że tylu ludzi żyje w świadomości małorolnego paroba "pan dał to powinienem na kolanach dziękować", a właśnie trzeba walczyć o lepsze, bardziej europejskie warunki, gdyby nie my nic by tu nie powstało. Ale jak ma to zrozumieć korpo baba która całe życie siedzi przed kompem.

    • 17 3

    • (1)

      Nie ona zyje w bajce myslac ze jest potencjalem firmy. Korpobaba nie rozumie ze jest tylko kosztem pracy i pracodawca sam nic jej nie da poki nie zacznie sie upominac. Korpobaba nie rozumie ze jest kodztem pracy a pracodawca ma manie ciecia kosztow. Korpobaba to zrozumie po 10 latach przy dobrych wiatrach:D

      • 8 2

      • Jesteś zawistnym idiotą,

        który nie ma swoich ambicji i tylko żebrać potrafi.

        • 0 0

  • Ciekawe czy zarząd czyta te smutki.Pewnie tylko szaraki gryzą się na wzajem i oto im chodzi.

    • 1 2

  • Ludziska nigdy nie będziemy zarabiali tyko co w zachodniej uni wbijcoe sobie to do głowy.Te wszystkie firmy produkują towary bacdz usługi itd. Bo jest koszt pracownika tanszy i cala reszta.Jak DCT ściągnęło Maerska do siebie wykorzystali strajki w BCT a druga rzecz kazdy kontener pusty byl przeładowywany za darmo dopiero za jakis czas dogadali sie odnośnie stawek.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane