• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór zbiorowy, a teraz jeszcze pikieta w DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Wówczas po wielomiesięcznych negocjacjach udało się podpisać porozumienie, o którego ustalenia związkowcy chcą walczyć znów wychodząc przed zakład.  W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Wówczas po wielomiesięcznych negocjacjach udało się podpisać porozumienie, o którego ustalenia związkowcy chcą walczyć znów wychodząc przed zakład.

W DCT w Gdańsku znów gorąco. Na piątek 20 października związkowcy zapowiadają pikietę przed zakładem. W ten sposób będą się domagać respektowania ustaleń zawartych w pakiecie gwarancji pracowniczych oraz czytelnych zasad premiowania.


Czy spór w DCT uda się rozwiązać poprzez dialog?


Uroczystości z udziałem wicepremiera Mateusza Morawieckiego z okazji 10-lecia działalności, nowe głębokowodne nabrzeże T2 o rocznej zdolności przeładunkowej na poziomie 3 milionów TEU i zapowiedź kolejnego programu inwestycyjnego o wartości 280 mln zł oraz coraz większe kontenerowce zawijające do DCT. Wydawałoby się, że przed terminalem kontenerowym tylko pasmo sukcesów. Niestety, w DCT od lat iskrzy w relacjach na linii Zarząd i związki zawodowe, reprezentujące załogę.

Czytaj też: Spór zbiorowy. Znów niespokojnie w terminalu DCT

W sierpniu załoga gdańskiego terminalu kontenerowego znów weszła w spór zbiorowy. Poszło o tzw. współczynnik korygujący, czyli dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Związki zawodowe twierdzą, że zmieniono zasady bez konsultacji. Zarząd z kolei tłumaczy, że dokonał zmian dla dobra pracowników.

Niestety nie udało się wypracować porozumienia. Dlatego w piątek 20 października od godziny 13 (przez godzinę) pracownicy będą pikietować przed wejściem do biurowca DCT. Według zapowiedzi mają ich wesprzeć pracownicy innych spółek portowych z Trójmiasta.

Rok temu w kwietniu po żmudnych negocjacjach udało się podpisać porozumienie między DCT a związkami zawodowymi i wydawało się, że wzajemne relacje pracowników i zarządu terminalu będą układały się poprawnie. Niestety, związkowcy znów zdecydowali o wejściu w spór zbiorowy. Ich zdaniem władze firmy złamały porozumienie, ponieważ bez konsultacji zmieniono system motywacyjny, czyli zlikwidowano jeden z jego elementów. Według związkowców podpisany w ub. roku w ramach układu zbiorowego pracy pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został dodatek za pracę w dniach świątecznych, a system motywacyjny został uzupełniony o współczynnik korygujący. Jest to wprowadzony od września ub.r. dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia. Okazuje się, że władze firmy bez konsultacji ze związkami zrezygnowały z wypłacania współczynnika korygującego w systemie premiowym. Związkowcy są rozżaleni i pytają, czy w tej sytuacji wypracowany z trudem układ zbiorowy ma znaczenie i czy dalej obowiązuje.

Z kolei - jak twierdzi zarząd DCT - w związku ze znacznym poprawieniem się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 r., w tym przede wszystkim w związku z oddaniem T2 do użytku, wskaźniki premiowe ustalone pod koniec 2016 zdezaktualizowały się i system przestałby pełnić rolę systemu motywującego. W związku z tym zarząd DCT kolejnymi dwiema uchwałami z lutego i czerwca 2017 r. ponownie zmienił cele premiowe, uchylając m.in. stosowanie wskaźnika korekcyjnego.

- Gdyby zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3500 zł na osobę - czytamy w komunikacie od DCT.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • związki na Powązki ! Związki na Powązki !

    • 8 27

  • Gdańskie Autobusy i Tramwaje też mają strajkować

    • 18 6

  • (2)

    No prosze, niby taki cacy terminal Ą i Ę, a pracowników traktują jak niewolników.

    • 30 12

    • To żadna nowość - w gdyński BCT jest podobnie (chociaż tam już nawet nie ma co przeładowywać). (1)

      • 3 2

      • Ale jest kasa na godziwe wynagrodzenia. I nie strajkują ;)

        • 0 0

  • Związki na Powązki! (4)

    • 9 16

    • (1)

      Ciekawe kto na Ciebie będzie pracował?
      Pracowniku biurowy.

      • 5 8

      • A to zwiazki na kogos pracuja?

        Ha ha ha dobry jestes czlowieku

        • 5 3

    • (1)

      Pal gumkę

      • 5 3

      • Będzie będzie. I taczka dla Ciebie.

        • 7 0

  • NSZZ Solidarność - łańcuchowy piesek rządu PiS! (2)

    Solidarność miesza, bo DCT to jedyna prywatna firma z morskiej branży z takimi sukcesami ekonomicznymi. Ciekawe, że nie przeszkadza im sytuacja w stoczniach (państwowych) albo Enerdze, czy Lotosie.

    • 25 11

    • Sukces

      A kto na te sukcesy pracuje ?

      • 6 4

    • .

      Co Ty chlopczyku za banialuki wypisujesz?

      • 8 4

  • Żenada (6)

    Jak dostaną co chcą to ciekawe o co będą strajkować za pół roku? Zawsze będą chcieli coś wiecej. Dramat

    • 13 25

    • Apetyt rośnie w miare jedzenia (4)

      a patrzac na forme fizyczna niektorych zwiazkowcow nawet szybciej

      • 3 10

      • (1)

        Się nie interesuj formą fizyczną innych bo kociej mordy dosyaniesz

        • 5 5

        • hmm, takiej jak ty?

          • 0 1

      • .. (1)

        Ty lepiej spójrz na forme fizyczna otylych brygadzistow pod ktorymi trap sie ugina:D

        • 5 0

        • Dokładnie tak!
          Grubasy tylko drozdzowki jedza.
          Gosciny dla kierownikow i innych brygadzisci robia.
          Trochę żal patrzeć.

          • 0 0

    • Żenadą to jest to to wypisujesz, i ty sam w sobie

      • 0 4

  • GODZINA?

    • 1 4

  • GODZINA? (20)

    Dlaczego tak krótko?
    To nic nie da.
    To musi byc odczuwalne.
    Brawo chlopaki za kwadratowe ruchy sts w nocy z wtorku na środę. Szkoda tylko, że karierowicze którzy was zmienili nie poszli w wasze ślady. Boja się o własne cztery litery.

    Trzymam kciuki!!

    • 20 18

    • (12)

      Jarek i Dawid potrafią się postawic.

      Boguś i Rafał niestety stracili bardzo w oczach innych.

      • 5 10

      • dawidek i jarus jeszcze za to odszczekaja... (2)

        • 2 9

        • Idź lepiej szczekac na plac

          • 7 1

        • Idź lepiej kawę zaparz na keji

          • 3 1

      • (7)

        Panowie wykonujący kwadratowe ruchy...gratulacje!!!!. Dct dzięki wam ma szansę zaoszczędzić pieniądze z premii!! Nie widzicie nic po za czubkiem własnego nosa! Dla Ludzi zarabiających od was dużo mniejsze pieniądze premia jest czymś cholernie ważnym i jak chcecie się buntować proszę bardzo, ale nie kosztem reszty ekipy! Oczywiście że nie wszystko jest ok w firmie, ale bardzo złą metodą jest sabotaż kosztem reszty pracowników! Dialog jest podstawą sukcesu a nie krzyk i roszczenia nawet jak mamy rację...

        • 15 14

        • (2)

          To dołącz się do związku i zacznij negocjacje, może w tobie tkwi potencjał do rozmów, ale tego nie wiesz bo jesteś biernym pracownikiem.

          • 13 4

          • (1)

            jak raz czy dwa razy premii nie dostaniesz to sam z pracą przyśpieszysz żeby premię wypracować

            • 5 3

            • W tym roku zasłużyłem tylko na 3 premie więc 6 olalem nie spełniając kryterium premiowania. Wysokość premii nie jest aż tak wielka by dla niej marnować zdrowie.

              • 4 1

        • Czy wiesz co to jest TORBIEL?

          • 5 2

        • (2)

          Chłopie jak ci źle że ktoś pracuje niezgodnie z normami firmy to się zastanów nad sobą jak cię pudło przygniecie bądź twojego kolegę to co wtedy powiesz że operator za nisko z pudłami jeździł, zastanów się co piszesz

          • 3 0

          • Słuchaj panie operatorze bo za takich sie macie !!!!!Połowa z was niema pojecia o pracy na takim sprzecie pracuje w tej firmie i wiem jak potrafi taki pan przypierdzielic 60 tonowym twinem plus szpreder to sa takie strzały ze ramy w naczepach pekaja a co dopiero ze zdrowiem i bezpieczenstwem operatora imv .Niektórzy nie podjezdzaja pod takie stsy bo szanuja swoje zdrowie i niepisz ze krancowka nie dziala bo sa dobrzy operatorzy szczegolnie ci co jezdzili imv i maja pojecie o tej pracy i to samo tyczy sie rtg połowa to amatorka nie umia ustawic twina albo go nawet poprawic.Duzo nauki i sprytu i by moc nazywac panem operatorm czy jak nie jedni champion sts

            • 3 2

          • Co ty piszesz ja leci podlo i tak niema przejazdu na wszystkich liniach .A moze jestes z tych co mowią ze spuszcajac podło po kłach naczepy lina sie wyciaga lub moze sie zerwac.Takie ciemniaki i amatorka tam pracuje ze boł glowy.Do zachodnich jakosci pracy operatora niedorasta połowa operatorow.Ale co sie dziwic jak tam stolarze ,cukiernicy nauczyciele pracuja to co sie spodziewac.

            • 2 1

      • Imionami? Jesteście normalni? Co za idiota to napisał, gratuluję. Solidarność hah

        • 5 0

    • wy sie sami kompromitujecie (1)

      tymi wpisami przeciez durnie. Przyznajecie sie do tego ze specjalnie opozniacie prace, a pozniej placzecie ze jest ciezko wypracowac premie. I dziwicie sie pozniej, ze ludzie maja was za glupkow?

      • 7 10

      • Nikt specjalnie pracy nieopuźnia tylko pracuje zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu i procedur stworzonych przez ludzi bez pojęcia, polecam zacząć "karierę" od łuku przez cxeekera rs- imv, RTG i STS tak po roku czasu na każdym stanowiaky i wtedy dopiero masz prawo wprowadzać ulepszenia procedury za nie po szkole bez doświadczenia tylko z teoria

        • 0 1

    • ... (2)

      Bezpieczna praca to podstawa. Nikt bie moze mnie zmusic do tego abym narazal Ciebie i siebie Torbielu a osoba ktora placze ze nie dostanie 300zl premii brutto o ile to ktos z gory prowokacyjnie nie pisze. Kolego ja odpowiadam za Twoje zycie i zdrowie. Cos sie Tobie stanie to ja pojde siedziec a Twoja rodzina bedzie miala zal do mnie do konca zycia wiec w powazaniu mam te 300zl brutto premii. Dziekuje za uwage.

      • 13 3

      • dostalbys wiecej to i tak (1)

        bedziesz narzekal czlowieku ze i tak za malo, przeciez wam jest wiecznie malo, dobrze wiesz o czym mowie

        • 1 6

        • .

          A co to ma do bezpiecznej pracy? Mi nie jest wiecznie malo. Pewnie gdybym zarabial tyle co Ty to bym nie narzekał. Mi sie zdaje ze Wy uwazacie ze wszyscy zarabiaja wiecznie za dużo. Zreszta kolego bezpiecznej pracy. Buźka:-*

          • 4 1

    • (1)

      co ty bredzisz ruchy na stssach zawsze były po kwadracie bo taki prykas .

      • 1 0

      • Prikaz

        • 0 0

  • podobno prezes myśli o ściągnięciu pracowników z Birmy oni pracują za miskę ryżu.... (1)

    A pracownik z Ukrainy też się robi zbyt drogi

    • 27 2

    • Chyba z Camerunu ci pracownicy dojadę.

      • 6 2

  • A to ci ludzie nie pracują

    w tych godzinach? :)

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane