• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprzedaż Lotosu, pracownicy w nowych spółkach. Będzie kontrola NIK?

Robert Kiewlicz
8 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 13:55 (8 czerwca 2021)
W październiku 2021 roku rozpocznie się realizacja warunków zaradczych dotyczących przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Część spółek zostanie sprzedana, a pracownicy trafią do nowych podmiotów. W październiku 2021 roku rozpocznie się realizacja warunków zaradczych dotyczących przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Część spółek zostanie sprzedana, a pracownicy trafią do nowych podmiotów.

Połączenie Lotosu z Orlenem oraz sprzedaż części aktywów zbliża się wielkimi krokami. Już po wakacjach rozpocząć się ma wydzielenie aktywów rafineryjnych Lotosu, a tysiąc pracowników gdańskiej rafinerii trafi do spółki Lotos Asfalt. Następnym krokiem będzie sprzedaż 30 proc. udziałów w spółce podmiotowi zewnętrznemu - zgodnie ze środkami zaradczymi, jakie w lipcu 2020 r. zaakceptowała Komisja Europejska. Całość transakcji, finalizująca połączenie Grupy Lotos z PKN Orlen, ma zakończyć się na przełomie I i II kwartału 2022 roku.



AKTUALIZACJA, godz. 13:53: Grupa Lotos zorganizowała swoją konferencję prasową w odpowiedzi na zarzuty stawiane przez polityków PO.

Przedstawiciele Grupy Lotos oceniają, że wszelkie zarzuty o braku transparentności procesów związanych z wypełnieniem warunków Komisji Europejskiej są całkowicie bezzasadne. Przedstawiciele Grupy Lotos oceniają, że wszelkie zarzuty o braku transparentności procesów związanych z wypełnieniem warunków Komisji Europejskiej są całkowicie bezzasadne.

- Nad procesem i jego transparentnością czuwa Komisja Europejska, która musi jeszcze finalnie zatwierdzić jego kształt po przedstawieniu przez PKN Orlen rezultatów rozmów z wybranymi partnerami biznesowymi. Harmonogram połączenia PKN Orlenu z Lotosem nie odbiega od tego typu transakcji na rynku europejskim i jest prowadzony z poszanowaniem przepisów prawa, zarówno europejskiego, jak i polskiego. Jest to proces skomplikowany i bezprecedensowy z punktu widzenia rynku polskiego. Każdy istotny etap transakcji jest komunikowany opinii publicznej. Dlatego wszelkie zarzuty o braku transparentności są całkowicie bezzasadne - komentował Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.



AKTUALIZACJA, godz. 13:09: Jako wyjątkowo nieprzejrzyste oceniają działania PKN Orlen względem Lotosu pomorscy parlamentarzyści - Janusz LewandowskiTadeusz Aziewicz. Podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się przed jedną ze stacji paliw Lotosu w Gdańsku, politycy zapowiedzieli, że planowaną fuzją powinna zająć się Najwyższa Izba Kontroli.

Posłowie PO chcą kontroli NIK w sprawie fuzji



- Minął rok, odkąd Orlen uzyskał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Warunki postawione przez KE były zaporowe i na te warunki strona polska nigdy nie powinna się zgodzić. Jednak się zgodziła, bo nie prowadzi żadnej fuzji - to zwykły rozbiór i ogołocenie firmy fundamentalnej dla Pomorza. Na jej składnikach majątkowych zostanie wyhodowany zagraniczny konkurent dla Orlenu. Obejmie on udziały w najnowocześniejszej rafinerii i w prezencie otrzyma terminal w Szczecinie - mówił Janusz Lewandowski.
Parlamentarzyści PO,od lewej: Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski chcą nadzoru Najwyższej Izby Kontroli nad procesem przejęcia Lotosu przez PKN Orlen. Parlamentarzyści PO,od lewej: Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski chcą nadzoru Najwyższej Izby Kontroli nad procesem przejęcia Lotosu przez PKN Orlen.

Według Lewandowskiego Lotos traci to, co jest dochodowe: fabrykę mas bitumicznych, biopaliwa i 80 proc. stacji paliw.

- Po roku nie wiemy, jak te warunki zostaną spełnione, i w takiej samej niewiedzy jest załoga. Co jeszcze wiemy po roku? Zamiast w miarę przejrzystej operacji wykupu akcji Lotosu przez Orlen mamy dużo mniej przejrzystą operację podniesienia kapitału Orlenu. W ten sposób powstaje jeszcze bardziej wydajne narzędzie polityczne rządu. Taki swoisty, kieszonkowy Gazprom - dodał Lewandowski.

Potrzeba pełnej transparentności przejęcia Lotosu



- Prezes Najwyższej Izby Kontroli zapowiedział pod koniec marca 2021 roku doraźną kontrolę Izby, która ma dotyczyć procesu wykonania decyzji Komisji Europejskiej. Chciałbym uzyskać potwierdzenie od prezesa NIK Mariana Banasia, że taka kontrola jest realizowana, a jeśli nie jest, to zwrócimy się oficjalnie o jej przeprowadzenie. W interesie społecznym jest pełna transparentność tak poważnego procesu - dodał Tadeusz Aziewicz.



Co sądzisz o przejęciu Lotosu przez Orlen?

Realizacja środków zaradczych, jakie muszą zostać spełnione, aby doszło do przejęcia Lotosu przez Orlen, wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi.

PKN Orlen połączy Grupę Lotos z PGNiG. Konsolidacja branży paliwowej



Dlatego też w październiku aktywa rafineryjne wraz z ok. tysiącem osób zostaną przeniesione do Lotos Asfalt. W momencie zmiany pracodawcy, jak i co najmniej 12 miesięcy potem, ich warunki pracy i płacy nie mają ulec zmianie. Po zaakceptowaniu całej transakcji przez Komisję Europejską 30 proc. akcji spółki zostanie sprzedane wybranemu inwestorowi. Pozostali pracownicy pozostaną w Grupie Lotos, a w I kwartale 2022 roku ma nastąpić przejęcie Grupy Lotos przez Orlen. W całej Grupie Kapitałowej Lotos zatrudnionych jest ponad 5 tys. osób.

Stacje paliw Lotosu na sprzedaż



Na tym nie koniec. Wcześniej, bo jeszcze w 2021 roku, ma też nastąpić podział spółki Lotos Paliwa na dwa podmioty. 389 stacji paliw Lotosu, wraz z wszystkimi pracownikami spółki, zostanie w obecnym podmiocie. Docelowo 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa zostanie sprzedane inwestorowi zewnętrznemu. Pozostały majątek, w którego skład wchodzi ponad 100 stacji, zostanie wydzielony do nowej spółki. Nie wiadomo jednak, czy będą one działały pod marką Lotos, czy też zmienią barwy na Orlen.

Spółki z Grupy Lotos pod młotek



Również pod koniec 2021 roku wydzielone ze struktur spółki Lotos Asfalt zostaną jej południowe oddziały. Wraz z infrastrukturą do nowego podmiotu przejdzie ok. 100 pracowników.

Lotos Terminale, Lotos Biopaliwa przejmie nowy inwestor



Nastąpi też sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce.

W I kwartale 2022 roku ma nastąpić przejęcie kontroli przez inwestorów zewnętrznych nad spółką Lotos Biopaliwa oraz spółką Lotos Terminale, do której trafi pięć obiektów Lotosu, cztery należące do PKN Orlen oraz nowo zbudowany terminal importowy paliwa lotniczego. W tym czasie sprzedane mają być też udziały w spółce Lotos Paliwa oraz wydzielonym segmencie asfaltowym.

Miejsca

Opinie (350) ponad 20 zablokowanych

  • Równi i równiejsi (1)

    Górnicy gwarancje na kilkadziesiąt lat, a inne zakłady PIS może sprzedać i doprowadzić do zwolnień pracowników.

    • 24 10

    • Dobrze, ze nie tak jak w przypadku wladcow miasta.

      doprowadzenie do ruiny i handel wtedy.

      • 2 5

  • Obcy (14)

    oby nie było tak że będzie to utorowanie drogi do późniejszej sprzedaży obcemu gigantowi

    • 125 14

    • kupi węgierski MOL, a potem może sprzedać Ruskim (3)

      • 22 7

      • (2)

        Tak będzie, będziemy tu mieć rosyjski koncern. A niby pis tak Rosji nie lubi...tja

        • 18 8

        • Rosji nie lubi jak przelew od ruskich się spóźnia. Potem znowu miłość. (1)

          • 16 4

          • Najważniejsze.

            Sok z buraka opłacany na czas.

            • 6 6

    • Polak, Węgier, Moskal... 3 brathanki. (3)

      Przecież Pisuarowi mentalnie jest najbliżej w Europie do Budapesztu i Moskwy.
      Rozumiem że Polakom to nie przeszkadza skoro już 2 kadencję rządzą...

      więc w czym problem????!

      • 13 10

      • no bo dopiero PiS pokazal swoje prawdziwe oblicze po drugich wyborach,że sa na usługach masonerii

        • 7 8

      • Niektórym niewolnikom najbliżej jest do Berlina. (1)

        Siorpac z Niemiec putinowski gaz.

        • 6 9

        • odezwał się pisowski ratlerek na karmie z Moskwy

          • 0 0

    • Obcy

      Obcy w Lotosie to są dyrektorzy eksperci i szefowie którzy niewiele wiedzą niewiele robią a kasę przytulają. Ale ryba się psuje od głowy...niestety

      • 14 3

    • Sprzedanie wiekszosci Lotosu obcemu gigantowi mialoby byc utorowaniem drogi do pozniejszej sprzedazy jakiemus obcemu gigantowi?

      • 0 2

    • Sprzedać (1)

      Lotos to chciał Tusk i to ruskiemu inwestorowi. Już zapomnieliście?

      • 2 4

      • Luźna deklaracja a wystąpienie o warunki do KE to trudne do porównania.

        • 1 1

    • nom (1)

      tusk już sprzedał to co dało się

      • 1 3

      • taaak? A kto na przykład sprzedał stocznię Ukraińcom? A co Kaczory sprzedają komu się da byle tylko Gdańsk uwalić? Pamięć złotej rybki cechuje pisowców jak widać

        • 0 0

  • Arti.23' k.p. (3)

    Przejmują z całym dobrodziejstwem inwentarza. Ten kto wytrzyma zmiany to zostaje jeśli nie to się zwolni z 3 miesięcznym wypowiedzeniem. Nie będą robić problemu. A kierownictwo do centrali będzie zawszę mówić że jest wszystko w porządku nic złego się nie dzieje, normalna sielanka. Uwielbiają się zabezpieczać w papierologie więc uważajcie to co podpisujecie. Powodzenia

    • 17 4

    • Mors (2)

      Jak jest ktoś kompetentnym pracownikiem to zawsze znajdzie prace na rynku. Dzisiaj mamy rynek pracownika. Natomiast martwić się mogą miernoty i obiboki tzw. Etatowi ściemniacze.

      • 2 4

      • Rekrutacja

        I super, tych obibokow jest od groma. Dlatego tak drżą. Rynek zweryfikuje ich wiedze i umiejętności.

        • 1 5

      • Martiwą się magistry od 'zarządzania trawą w miesiącach letnich'. Bo tego typu bzdurne kierunki utworzyli.

        Jak potrafisz zrobić coś konkretnego to pracę znajdziesz.

        • 2 3

  • najprawdopodobnie stracono na infrastrukturze i bhp.

    Tak samo było przy sprzedaniu stoczni polnocnej

    • 6 5

  • wreszcie.. po co nam rafinerie stacje .. skoro sa juz lepsze na zachodzie? (2)

    tusk i lewandowski moze byc zadowolony.. ich to droga. to byli prekursorzy.

    • 10 20

    • Odrobiles szychte idz na piwo-pisowski glupkiu.

      • 0 0

    • Cos w tym jest, ze PiS tylko kopiuje kazda podlosc PO, tylko zwieksza skale.

      Z reszta nic w tym zaskakujacego, przeciez to ci sami ludzie. Juz z reszta cwierc wieku temu stworzyli swoja pierwsza koalicje, jeszcze pdo nazwa AWSUW, ktora chwile pozniej musieli zmieniac, bo Polacy ich chcieli na wozku wywiezc. I teraz najlepsze, ta koalicja sprzedala stocznie, pzu, tp sa, pekao i wiele, wiele innych. Dlaczego najlepsze? Bo dzisiaj jedni drugich obarczaja za to wina, a zrobili to wspolnie! A genialne umysly narodu polskiego to kupuja!!

      • 1 0

  • (5)

    Martwi mnie tylko że stworzą 100 spółek i będzie taki sam cyrk jak w Energi 100 prezesów i ich pensje zjedzą dewidendy . A ceny poszybują ! Ale cieszy mnie że będzie strategiczny udział państwa Polskiego !!!

    • 86 33

    • w stoczni polnocnej bylo to samo... w pkp na zadanie ue tez

      • 6 2

    • bzdura (3)

      W Enerdze ilość spółek spadła o połowę w latach 2017-2020, a obecnie trwa łączenie kompetencji jeszcze kilku, aby nie dublować struktur. Ludzie zostają, po prostu mniejszy burdel będzie.

      • 7 13

      • (2)

        Nie pisz bzdur, coś łącza coś innego tworzą. Zatrudniają na potęgę ludzi z tzw
        plecami, zero kompetencji a kasa super. Ilość stołków taka sama jak nie większa.

        • 13 5

        • A skąd wiesz? (1)

          Wyrzucili przy kolejnej fali zmian z ciepłej posadki i teraz żal.pl? Fakty są takie, że ilość etatów nieznacznie spadł co widać w raportach.

          • 0 3

          • Fakty są takie, że fachowcy odchodzą a na ich miejsce przychodzą ludzie, którzy nie potrafią prawa Ohma podać...

            A podwyżki dla tych co jeżdżą i pracują są od 3 lat zamrożone bo "fuzja"!

            • 2 0

  • Macie swoja unie europejska..

    w normalnym kraju by nie bylo takich nakazów.

    • 8 13

  • UE takimi przejeciami stoi. (2)

    wiec juz przestancie marudzic. Macie nowoczesny kraj, ale cos za cos.
    za utrate wolnosci i decydowania o swoim lokalnym srodowisku, patrz nakaz zamkniecia kopalni przez tsue.

    • 10 15

    • Nowoczesny kraj? Kpisz chyba.

      Ja widze dookola wracajacy PRL.

      • 4 2

    • Nie lzyj, TSUE kazala zamknac kopalnie, bo ta niszczyla srodowisko w Czechach.

      Susza w Polsce spowodowana w duzej mierze odkrywka w Koninie jakos TSUE nie obchodzi.

      • 0 0

  • Czas na zmiany (2)

    Jak mawiał Peter Drucker guru zarządzania: Jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana.

    • 5 7

    • aha (1)

      PiS leczy wysypkę na dłoni amputacją ręki a ty po prostu o zmianach piszesz.

      • 7 1

      • Amputacja ręki? Haha, kolejny dyletant

        • 1 7

  • Sami ekonomiści (3)

    Jak zwykle sami ekonomiści i specjaliści ds. energetyki...
    Wszedzie na świecie tworzy się duże koncerny aby wypracować przewagę w danym sektorze,
    teraz przyszedł czas i u nas na taką fuzję

    • 13 12

    • To nie jest fuzja (2)

      • 8 1

      • (1)

        a co, flinta?

        • 0 0

        • Wrogie przejecie.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane