• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprzedaż Lotosu, pracownicy w nowych spółkach. Będzie kontrola NIK?

Robert Kiewlicz
8 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 13:55 (8 czerwca 2021)
W październiku 2021 roku rozpocznie się realizacja warunków zaradczych dotyczących przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Część spółek zostanie sprzedana, a pracownicy trafią do nowych podmiotów. W październiku 2021 roku rozpocznie się realizacja warunków zaradczych dotyczących przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Część spółek zostanie sprzedana, a pracownicy trafią do nowych podmiotów.

Połączenie Lotosu z Orlenem oraz sprzedaż części aktywów zbliża się wielkimi krokami. Już po wakacjach rozpocząć się ma wydzielenie aktywów rafineryjnych Lotosu, a tysiąc pracowników gdańskiej rafinerii trafi do spółki Lotos Asfalt. Następnym krokiem będzie sprzedaż 30 proc. udziałów w spółce podmiotowi zewnętrznemu - zgodnie ze środkami zaradczymi, jakie w lipcu 2020 r. zaakceptowała Komisja Europejska. Całość transakcji, finalizująca połączenie Grupy Lotos z PKN Orlen, ma zakończyć się na przełomie I i II kwartału 2022 roku.



AKTUALIZACJA, godz. 13:53: Grupa Lotos zorganizowała swoją konferencję prasową w odpowiedzi na zarzuty stawiane przez polityków PO.

Przedstawiciele Grupy Lotos oceniają, że wszelkie zarzuty o braku transparentności procesów związanych z wypełnieniem warunków Komisji Europejskiej są całkowicie bezzasadne. Przedstawiciele Grupy Lotos oceniają, że wszelkie zarzuty o braku transparentności procesów związanych z wypełnieniem warunków Komisji Europejskiej są całkowicie bezzasadne.

- Nad procesem i jego transparentnością czuwa Komisja Europejska, która musi jeszcze finalnie zatwierdzić jego kształt po przedstawieniu przez PKN Orlen rezultatów rozmów z wybranymi partnerami biznesowymi. Harmonogram połączenia PKN Orlenu z Lotosem nie odbiega od tego typu transakcji na rynku europejskim i jest prowadzony z poszanowaniem przepisów prawa, zarówno europejskiego, jak i polskiego. Jest to proces skomplikowany i bezprecedensowy z punktu widzenia rynku polskiego. Każdy istotny etap transakcji jest komunikowany opinii publicznej. Dlatego wszelkie zarzuty o braku transparentności są całkowicie bezzasadne - komentował Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.



AKTUALIZACJA, godz. 13:09: Jako wyjątkowo nieprzejrzyste oceniają działania PKN Orlen względem Lotosu pomorscy parlamentarzyści - Janusz LewandowskiTadeusz Aziewicz. Podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się przed jedną ze stacji paliw Lotosu w Gdańsku, politycy zapowiedzieli, że planowaną fuzją powinna zająć się Najwyższa Izba Kontroli.

Posłowie PO chcą kontroli NIK w sprawie fuzji



- Minął rok, odkąd Orlen uzyskał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Warunki postawione przez KE były zaporowe i na te warunki strona polska nigdy nie powinna się zgodzić. Jednak się zgodziła, bo nie prowadzi żadnej fuzji - to zwykły rozbiór i ogołocenie firmy fundamentalnej dla Pomorza. Na jej składnikach majątkowych zostanie wyhodowany zagraniczny konkurent dla Orlenu. Obejmie on udziały w najnowocześniejszej rafinerii i w prezencie otrzyma terminal w Szczecinie - mówił Janusz Lewandowski.
Parlamentarzyści PO,od lewej: Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski chcą nadzoru Najwyższej Izby Kontroli nad procesem przejęcia Lotosu przez PKN Orlen. Parlamentarzyści PO,od lewej: Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski chcą nadzoru Najwyższej Izby Kontroli nad procesem przejęcia Lotosu przez PKN Orlen.

Według Lewandowskiego Lotos traci to, co jest dochodowe: fabrykę mas bitumicznych, biopaliwa i 80 proc. stacji paliw.

- Po roku nie wiemy, jak te warunki zostaną spełnione, i w takiej samej niewiedzy jest załoga. Co jeszcze wiemy po roku? Zamiast w miarę przejrzystej operacji wykupu akcji Lotosu przez Orlen mamy dużo mniej przejrzystą operację podniesienia kapitału Orlenu. W ten sposób powstaje jeszcze bardziej wydajne narzędzie polityczne rządu. Taki swoisty, kieszonkowy Gazprom - dodał Lewandowski.

Potrzeba pełnej transparentności przejęcia Lotosu



- Prezes Najwyższej Izby Kontroli zapowiedział pod koniec marca 2021 roku doraźną kontrolę Izby, która ma dotyczyć procesu wykonania decyzji Komisji Europejskiej. Chciałbym uzyskać potwierdzenie od prezesa NIK Mariana Banasia, że taka kontrola jest realizowana, a jeśli nie jest, to zwrócimy się oficjalnie o jej przeprowadzenie. W interesie społecznym jest pełna transparentność tak poważnego procesu - dodał Tadeusz Aziewicz.



Co sądzisz o przejęciu Lotosu przez Orlen?

Realizacja środków zaradczych, jakie muszą zostać spełnione, aby doszło do przejęcia Lotosu przez Orlen, wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi.

PKN Orlen połączy Grupę Lotos z PGNiG. Konsolidacja branży paliwowej



Dlatego też w październiku aktywa rafineryjne wraz z ok. tysiącem osób zostaną przeniesione do Lotos Asfalt. W momencie zmiany pracodawcy, jak i co najmniej 12 miesięcy potem, ich warunki pracy i płacy nie mają ulec zmianie. Po zaakceptowaniu całej transakcji przez Komisję Europejską 30 proc. akcji spółki zostanie sprzedane wybranemu inwestorowi. Pozostali pracownicy pozostaną w Grupie Lotos, a w I kwartale 2022 roku ma nastąpić przejęcie Grupy Lotos przez Orlen. W całej Grupie Kapitałowej Lotos zatrudnionych jest ponad 5 tys. osób.

Stacje paliw Lotosu na sprzedaż



Na tym nie koniec. Wcześniej, bo jeszcze w 2021 roku, ma też nastąpić podział spółki Lotos Paliwa na dwa podmioty. 389 stacji paliw Lotosu, wraz z wszystkimi pracownikami spółki, zostanie w obecnym podmiocie. Docelowo 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa zostanie sprzedane inwestorowi zewnętrznemu. Pozostały majątek, w którego skład wchodzi ponad 100 stacji, zostanie wydzielony do nowej spółki. Nie wiadomo jednak, czy będą one działały pod marką Lotos, czy też zmienią barwy na Orlen.

Spółki z Grupy Lotos pod młotek



Również pod koniec 2021 roku wydzielone ze struktur spółki Lotos Asfalt zostaną jej południowe oddziały. Wraz z infrastrukturą do nowego podmiotu przejdzie ok. 100 pracowników.

Lotos Terminale, Lotos Biopaliwa przejmie nowy inwestor



Nastąpi też sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce.

W I kwartale 2022 roku ma nastąpić przejęcie kontroli przez inwestorów zewnętrznych nad spółką Lotos Biopaliwa oraz spółką Lotos Terminale, do której trafi pięć obiektów Lotosu, cztery należące do PKN Orlen oraz nowo zbudowany terminal importowy paliwa lotniczego. W tym czasie sprzedane mają być też udziały w spółce Lotos Paliwa oraz wydzielonym segmencie asfaltowym.

Miejsca

Opinie (350) ponad 20 zablokowanych

  • PO przynosi nam wstyd

    Aziewicz i Lewandowski trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść. Kompromitujcie chłopy Pomorze i to za naszą kasę!

    • 20 9

  • Jak zwykle dużo ujadania w necie i przewidywanie katastrofy...

    A PiS zrobi to co chce i znowu wyjdzie wszystko na dobre.Po całej sprawie zostanie tylko temat zaśmiecony przez nawiedzonych troli z platformy...partia KOperta jest żałosna.

    • 10 11

  • Tadek z Januszem

    Żenada z tą kontrolą NIK. Może posłowie PO wpadną na pomysł kontroli samej Komisji Europejskiej. Mają przecież taaaakie kompetencje

    • 13 8

  • (6)

    Lewandowski Ty się o prywatyzacjach lepiej nie wypowiadaj bo powinieneś w kryminale gnić!

    • 22 6

    • (1)

      Tak jak cała hołota spod znaku pistolców.

      • 0 4

      • sprecyzujmy, spod znaku Solidarności

        • 2 0

    • Wypowiada sie

      Bo sprzedają coś bez niego.zawsze ktoś mu coś odpalił za prywatyzację a teraz dzielić się nie chcą.

      • 3 1

    • Sam? A kto wowczas rzadzil? (2)

      Wlasnie wyzej o tym pisalem, ze najwieksze prywatyzacje przeprowadzil rzad AWSUW, czyli pierwszy POPiS. Chwile pozniej musieli zmieniac nazwy, bo Polacy m.in. za te skandaliczne prywatyzacje chcieli ich zlinczowac. Niestety blyskotliwosc narodu ma granice blizej niz dalej, wiec ta zmiana nazwy wystarczyla i juz po kilku latach niemal calutkie AWSUW objelo wladze jako (wielce tekturowa) koalicja POPiS.

      • 1 0

      • (1)

        awsuw to bardziej PO, PC to był PiS, żeby nie być gołosłownym to z rządu Buzka z 97 roku tylko 4 osoby obecnie są kojarzone z Pisem, Maksymowicz, który tam już chyba od Pisu odszedł, Walendziak, Richard Czarnecki (on to kojarzony jest ze wszystkimi :) ) oraz..... sławny pan Szyszko od drzewek, tak tak, pod skrzydłami Buzka też był ministrem lasów , taka to k,,,, koalicja

        • 1 1

        • Przeciez oni sie tak po katastrofie AWSUW pomieszali, ze to pisanie o bardziej tym czy tamtym jest jawna, pisowska manipulacja.

          Po prostu wowczas PC nie tak wiele znaczylo, bo i Kaczynscy nigdy w XX wieku wiele nie znaczyli. Roszady, jakich dokonali, sprowadzily na nich duza pogarde sporej czesci Polakow, bo nagle okazalo sie, ze gloszone przez ta bande poglady to tylko puste slowa i dla przykladu taki swietoszek jak Niesiolowski, tak ten od fasolki, z wielce swietego ZChN przeszedl gladko do PO, a jego partyjny kolega, rownie swiety Rysiu Czarnecki, tak ten zlodziej, przeskoczyl do PiS, rozsadzajac jeszcze po drodze Samoobrone i Andrzeja Leppera.

          • 0 0

  • Moją obserwacja

    Obserwuje ten proces już od jakiegoś czasu i pomijając to czy jestem za czy przeciw, to nie mam wrażenia żeby coś było ukrywane. Zdecydowanie więcej się mówi o warunkach fuzji Lotosa i Olrlenu niż lata temu o prywatyzacji np kghm. CO kilka dni pojawiają się nowe oficjalne informacje i dzisiejsza konferencja Lewandowskiego moim zdaniem mocno na wyrost. Jestem zdania, że skoro nad procesem czuwa unia to unikniemy sytuacji gdy następują masowe zwolnienia lub sprzedaż Lotosu na wschód.

    • 12 6

  • kontrola NIK w Lotosie natychmiast!!!

    pisałem to już dawno temu, jak najszybciej kontrola NIK, Marian Banaś szybko zrobi porządek z tą pseudofuzją, do dzieła pancerny Marianie

    • 15 8

  • Łapy precz od Lotosu

    najnowocześniejsza rafineria w Europie, w którą zainwestowano kilkanaście miliardów pln po cenach sprzed 10 lat do skasowania i wrogiego przejęcia przez postkomunistyczny, przestarzały dziadowski Orlen do przerobu zasiarczonej, brudnej rosyjskiej ropy? Nigdy w życiu, Marianie Banasiu do roboty, Najwyższa Izba Kontroli powinna zająć się tym tematem niezwłocznie, najlepiej jeszcze przed wakacjami.

    • 18 12

  • Polak to Ja i trzymam kciuki za Orlen (8)

    Ale jesteście śmieszni wierząc że prezes Marian będzie blokował budowę giganta multienergetycznego. Każdy patriota, a Prezes NIKu nim jest, będzie za tym procesem, który jest wielką szansą dla Polski i Polaków.

    • 11 17

    • farmazony piszesz (3)

      budowa giganta poprzez unicestwienie firmy z TOP 10 gospodarki w PL.....

      • 4 2

      • (2)

        Lotosu za pare lat i tak by nie było. W pandemi covid się nie utrzyma. W ciągu najbliższych lat będzie jeszcze wiele lockdownow. Spadnie drastycznie sprzedaż paliwa. Firmę czekałby upadek.

        • 2 8

        • Rafinerie czekalby upadek?! Malpy pisza o ekonomii :) Dobrze, ze Lem nie dozyl, bo by umarl drugi raz :)

          • 4 2

        • konsumpcje za I kwartał każdego roku: rok 2021 ON 4,95 mln m3, benzyna 1,3 mln m3, w poprzednim 2020 roku było odpowiednio 4,92 mln i 1,4 mln a w 2018 przed pandemią 4,6 mln i 1,3 mln- Jak widać ON zużywamy coraz więcej a rynek benzyny nie załamał nawet wirus. Rynek rośnie od 2 do 7% rocznie (średnio około 5%)

          • 2 0

    • Polska jest wlascicielem tylko 30% Orlenu. I 80% Lotosu. Umiesz te dane przetrawic? (3)

      • 2 1

      • a będzie właścicielem 50% koncernu, no i?

        • 0 1

      • jesteś w błędzie (1)

        Lotos jest Spółką Akcyjną

        LpAkcjonariuszUdział w kapitale

        1Skarb Państwa53.19%
        2OFE Nationale-Nederlanden5.01%
        3OFE Aviva Santander3.24%
        4ofe pzu złota Jesień2.17%
        5Norges Bank (Government of Norway)1.92%
        6OFE Aegon1.46%
        7OFE MetLife1.33%
        8TFI Aviva Investors Poland SA1.13%
        9ofe uniqa1.09%
        10ofe pko bp bankowy0.66%
        12tfi nn investment Partners SA0.56%
        13OFE Allianz Polska0.53%
        14tfi pko sa0.45%
        15TFI Santander (d. BZ WBK) SA0.35%
        16OFE Pocztylion Arka0.25%
        17TFI Allianz Polska SA0.15%
        18TFI Pekao SA0.12%
        19tfi pzu sa0.11%
        20tfi axa sa0.10%
        21TFI MetLife SA0.05%
        22TFI Rockbridge

        Widzisz gdzieś 80% ?

        • 1 0

        • 50%, masz racje, pomylilem z Energa, w ktorej Polska miala 80%, zanim kupil ja Orlen, majacy 30%.

          Nie zmienia to faktu, ze to z wielu perspektyw oczywista strata dla interesu Polski.

          • 0 0

  • Lotos

    łapy von od Lotosu, dawno narobili burdelu w kraju

    • 14 7

  • Pisowska logika (2)

    Połączyć coś poprzez sprzedaż części tego czegoś. Skarb państwa ma dwa ciastka a będzie miał półtora ciastka. Ot magia dla biedoty która temu klaska

    • 17 11

    • (1)

      Bystrzaku! Poczytaj trochę o fuzjach na świecie.

      • 2 4

      • Przeczytaj Bystrzaku warunki postawione przez KE.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane