• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek śmierci zacumował w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Astoria została zwodowana w 1948 roku i jest obecnie najstarszym statkiem we współczesnej światowej flocie wycieczkowej.
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria

Najstarszy pływający wycieczkowiec na świecie, uczestnik jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii, obwołany przez włoską prasę "statkiem śmierci" - MV "Astoria" - zacumowała w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska.



"Astoria" została zwodowana w 1948 roku i jest obecnie najstarszym statkiem we współczesnej światowej flocie wycieczkowej. Statek, jeszcze pod nazwą "Stockholm", 25 lipca 1956 na Atlantyku, w pobliżu wybrzeży USA, uczestniczył w kolizji z włoskim transatlantykiem SS "Andrea Doria". W wyniku zderzenia w gęstej mgle "Andrea Doria" zatonął. Najwięcej rozbitków uratował płynący do Europy francuski statek pasażerski "Ile de France", dowodzony przez kpt. de Beaudeana (ponad 700 osób). W kolizji zginęły 52 osoby, w tym pięć na "Stockholmie". "Stockholm" z poważnie uszkodzonym dziobem i ponad 500 rozbitkami ze statku włoskiego dotarł do Nowego Jorku. Został tam wyremontowany kosztem miliona dolarów. Wrak "Andrea Dorii" do dziś leży tuż przy wejściu do portu w Nowym Jorku i jest sporą atrakcją dla nurków.

Zderzenie tych dwóch jednostek było jednym z pierwszych nagłośnionych szeroko przez media przykładów, tzw. kolizji "radarowej". Nawigatorzy z statków widzieli się na ekranach radarów i mieli czas na właściwą reakcję. Jednak poprzez błędne decyzje o manewrach doprowadzili do zderzenia.

W 1960 roku "Stockholm" został sprzedany rządowi NRD, który zmienił nazwę statku na "Völkerfreundschaft" ("Przyjaźń Narodów"). Statek eksploatowany był do 1985 roku, kiedy został przeniesiony do panamskiej spółki Neptunas Rex Enterprises. W późniejszych latach jednostka używana była w Oslo jako okręt koszarowy o nazwie "Fridtjof Nansen". Mieszkały na nim osoby ubiegające się o azyl w Norwegii. W 1989 statek został sprzedany do Włoch i przetransportowany do portu w Genui - macierzystego portu transatlantyku "Andrea Doria". Włoska prasa nazwała go "La nave della morte" czyli "statek śmierci" ze względu na kolizję z "Andreą Dorią".
  • "Stockholm" z poważnie uszkodzonym dziobem po kolizji z transatlantykiem "Andrea Doria".
  • Statek w 1961 roku jako "Völkerfreundschaft" - "Przyjaźń Narodów".
  • Jednostka już jako "Athena" w porcie Split.
  • "Andrea Doria" był włoskim statkiem pasażerskim armatora "Italia Line" zbudowanym w roku 1953 przez stocznię "Ansaldo SA" z Genui.

Na miejscu odkryto, że statek był w bardzo dobrym stanie. Częściowo go przebudowano i zmieniono nazwę na "Italia I", a następnie na "Italia Prima". W późniejszym okresie jednostka pływała pod nazwą "Valtur Prima" głównie na Kubę. Następnie została zakupiona przez Festival Cruise Line w 2002 roku i przemianowana na "Caribe".

W 2005 roku statek został przemianowany na "Athenę" i zarejestrowany w Portugalii. 3 grudnia 2008 roku "Athena" została zaatakowana przez piratów w Zatoce Adeńskiej. Statek otoczyło aż 29 jednostek pirackich. Załoga broniła się przed piratami za pomocą armatki wodnej do czasu dotarcia na miejsce samolotu patrolowego US Navy P-3 Orion, który odstraszył piratów.

Od 2016 roku statek pływa jako "Astoria". Na siedmiu pokładach posiada m.in. trzy bary, dwie restauracje, dyskotekę, teatr i kasyno. "Astoria" ma 160,08 m długości, 21 m szerokości, 7,6 m zanurzenia oraz 16 144 GT. Jego operatorem jest obecnie Cruise and Maritime Voyages.

Lista wycieczkowców, które odwiedzą gdański port w roku 2017: www.portgdansk.pl/zegluga/statki-awizowane-na-2017-r.

Miejsca

Opinie (70) 6 zablokowanych

  • Bardzo fajny artykul. Jeden statek a jaka historia (1)

    Milo bylo poczytac. W zasadzie przeczytalem wszystko co na tum pottalu zdarza mi sie bardzo rzadko.
    Prosze wiecej takich artykulow

    • 12 1

    • Tytuł artykułu

      Szkoda tylko, że Redaktor zatytułował tekst w sposób wg mnie nietrafiony...

      • 1 0

  • Wstawili dziób z Titanica

    śróbę z Bismarcka,
    ster z Bounty,
    silnik z Apollo i pływa

    • 10 2

  • Tytuł co najmniej niestosowny (1)

    Statek, który przetrwał takie zdarzenia, powinien być uznany za Lucky Ship.

    • 24 0

    • Popieram

      Tytuł więcej jak niestosowny

      • 2 0

  • Jako Volkerfreundschaft kilka razy zawijal do Gdyni.

    Raz bylem na jego pokladzie. Nic ciekawego, po prostu zwykly statek. Szkoda tej przepieknej Andrea Dorii.

    • 4 0

  • Durny tytul... (1)

    kto wymyslil taki tytul dla calego tekstu ? Artykul bardzo dobry, rzeczowy I z przyjemnoscia przeczytalam. Dowiedzialam sie ciekawych rzeczy. Tytul jednak budzi niesmak I jest wielce niesprawiedliwy dla tego tematu.

    • 12 0

    • Artykuł świetny, tytuł nie

      Po trzykroć popieram. Katastrofa Andrea Doria & Stockholm była niezwykle ciekawym przypadkiem, który miał znaczący wpływ na zmiany procedur i, ostatecznie, poprawę bezpieczeństwa żeglugi. Pouczający przykład, że mimo zaawansowanych technologii (oba statki były wyposażone w radary) trzeba zawsze zachować czujność.

      • 3 0

  • tylko do Nauty

    Zapraszamy do Krzycha, dobrze was wydokują! Proponujemy dok o 16 m za krótki i o 20 ton zbyt małej nośności! Co..., niedowiarki? Da radę! Przecież ma tylko 70 lat i klasę aż do poniedziałku! Wiesiek daje słowo, a Gumiś odpowiada za całą operację. Luzik, jak nie wyjdzie, Warta zapłaci:).

    • 4 0

  • statek życia przynajmniej dla tych 500

    • 4 0

  • a kiedy wyremontuja ten z Nauty

    cisza jak makiem zasial-zadnego artykulu na temat, a zwykle srodki masowego przekazu sa na biezaco

    • 3 0

  • Awaria silnika -reda

    • 1 0

  • Wilhelm Gustloff, Cap Arcona, Titanic czy Lusitania to

    te statki mozna by zamiescic pod napisem "statki smierci" ze wzgledu na liczbe ofiar. W tym konkretnym przypadku to wypadek. Wedlug tego co znalazlem w rozmaitych zachodnich zrodlach to te 54 osoby zginely momentalnie w wyniku kolizji a nie utoniecia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane