stat

Stena Germanica będzie pływać na metanolu. Remontowa przebuduje prom

W Gdańskiej Stoczni Remontowa zmodyfikowany zostanie jeden z czterech działających na promie "Stena Germanica" silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu.
W Gdańskiej Stoczni Remontowa zmodyfikowany zostanie jeden z czterech działających na promie "Stena Germanica" silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. fot. Piotr Stareńczak/KFP

Gdańska Stocznia Remontowa wykona montaż instalacji paliwowej na promie "Stena Germanica", należącym do Stena Line. Dzięki temu prom będzie pierwszym w historii statkiem zasilanym metanolem. Prace w gdańskiej stoczni rozpoczną się na początku 2015 roku i potrwają ok. dwóch miesięcy. Całkowity koszt projektu wynosi ok. 22 mln euro.



Dzięki pracom przeprowadzonym w Gdańskiej Stoczni Remontowa prom "Stena Germanica" stanie się pierwszym dużym statkiem na świecie użytkującym metanol jako paliwo. Projekt odbywa się we współpracy z  producentem silników Wärtsilä, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - Methanex Corporation.

- Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Ta inwestycja może być doskonałym przykładem takiego działania - mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. - Nieustannie poszukujemy alternatywnych paliw, które będzie można wykorzystywać w przyszłości. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol, to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu. Projekt jest możliwy dzięki współpracy naszego zespołu technicznego z firmami Wärtsilä i Methanex.

W Remontowej zostanie zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskają nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki "Stena Germanica" będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo.

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG. Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.

Czy Trójmiasto jest ważnym punktem w branży transportu morskiego?

tak, to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek 82%
nie, nie wytrzymujemy konkurencji z innymi regionami 18%
zakończona Łącznie głosów: 149

- Ze względu na rozmiar naszej działalności mamy szerokie spojrzenie na metody dostosowania się do wymogów nowych regulacji. Jest prawdopodobne, że w ciągu najbliższych lat wypróbujemy kilku różnych rozwiązań. Na podstawie wyników projektu związanego z metanolem mamy też zamiar przebudować kolejne promy - mówi Hagman.

Z początkiem 2015 roku wchodzi w życie, tzw. dyrektywa siarkowa. Oznacza to, że statki na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche będą musiał stosować paliwo o bardzo niskiej zawartości siarki - 0,1 proc. (obecnie ograniczenie paliwa wynosi 1 proc.). Różnice w kosztach paliw o niskiej zawartości siarki (0,1 proc.) w porównaniu z obecnie stosowanymi w strefie ECA paliwami o 1 proc. zawartości siarki, wynoszą ok. 60 proc.

"Stena Germanica" jest jednym z dwóch promów kursujących na linii Goteborg - Kiel, ze Szwecji do Niemiec. Jest on też jednym z największych promów w regionie - przyjmuje na pokład 1,5 tys. pasażerów.

Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Na terenie gdańskiej stoczni instalowane są specjalne urządzenia tzw. płuczki (z ang. scrubbers) - do odsiarczania spalin. W 2013 roku, płuczki zostały zainstalowane na trzech towarowych statkach typu ro-ro - "Petunia Seaways", "Magnolia Seaways" i "Selandia Seaways". W 2014 roku scrubbery zamontowano na jednostkach armatorów linii m.in. DFDS i Scandlines.

Opinie (27) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...