• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • rezygnacja z gdanska bylaby logicznym wyjsciem. gdansk nie mial nic madrego do zaoferowania transportowi pasazerskiemu wiec trzeba zamknac ta prowizorke. jezeli popatrzymy na gdansk, gdynie i sopot jako na calosc czyli trojmiasto to wszyscy wygrywaja no chyba ze jak zwykle bedzie masa hejtu i wojenek bo moje podworko najwazniejsze. bilet metropolitalny to ludzi chca ale jak juz jakies inwestycje u sasiada sa ciekawe to wtedy jad sie saczy

    • 68 19

  • (9)

    Może to nie jest głupie podejście, Gdańsk - transport morski towarowy, a Gdynia - transport morski pasażerski.

    • 47 12

    • Na promach teraz głownie pływają TIRy

      • 23 0

    • Gdynia-glownie transport lotniczy (1)

      • 22 4

      • Gdańsk ma rydwan i uderzanko na lotnisku

        • 4 1

    • (3)

      Dziwne to wszystko!!!! Z Gdyni autokarami wozi się turystów do gdanska bo w Gdyni nie ma co zwiedzać,a Gdańsk ma miejsce na wycieczkowce i nic nie robi w tym kierunku!!!! To ciekawe!!!!!

      • 12 10

      • Gdańsk...

        ...przyjmuje więcej wycieczkowców, niż Gdynia. Ale tych średnich. Duże wpływają do Gdyni.

        • 9 4

      • Zdziwiłbyś się, ilu turystów snuje się po Gdyni.

        A Ci z autokarów podróżują również do Malborka - dla wielu to atrakcja większa niż Gdańsk.

        • 12 13

      • Bo Gdańsk woli rozwijać port pod bardziej dochodowe trasy niż transport pasażerski.

        • 3 2

    • pieniądze są przede wszystkim z Tirów

      Wiec nie, Gdynia nie stanie się portem 'tylko dla pieszych' turystów

      • 6 0

    • jakiekolwiek szufladkowanie

      do madrych nie nalezy

      • 0 0

  • Czy do września (4)

    zostanie naprawiona Estakada? Czy do września udrożni się ul. Janka Wiśniewskiego ze zjazdem i wjazdem na Estakadę? Czy ktoś przewidział paraliż ulicy Janka Wiśniewskiego przy wjeździe na ul Polską ? Terminal w tym miejscu jest dobry dla firm żeglugowych ale totalnie sparaliżuje dojazd z centrum do Obłuża i pozostałych dzielnic tego rejonu.

    • 114 14

    • Co za różnica, jak Gdynianie i tak olewają znaki poziome?

      • 8 7

    • Terminal nie sparaliżuje Obłuża

      Będzie dokładnie tak samo, jak dotychczas. Przeniesienie terminalu bliżej wyjścia z portu nie wpłynie na sytuacje na Wiśniewskiego, ani na estakadzie. Zobaczysz, że nic się nie zmieni. Jedyne co się zmieni to większy ruch na ul. Polskiej

      • 16 5

    • @toru przecięsz ciężarówki muszą grubo przed wypłynięciem promu przyjechać na plac postojowy koło terminala.Tylko te co wyjadą z promu mogą chwilowe utrudnienia zrobić.

      • 4 2

    • na pewno miasto się przygotowało

      ...i postawiło zakazy dla ruchu ciężarowego na Portowej i Jana z Kolna.

      • 6 1

  • (10)

    Gdynia zwija kontenery, bo i tak nie mają jak wyjechać przez niewydolną Trasę Kwiatkowskiego, Gdańsk ma infrastrukturę gotową do przerobu nawet 5 mln TEU i tylko dobudowywać kolejne nabrzeża na DCT, swobodny dojazd do A1, S7, kolej, także niech biorą na otarcie łez te promy pasażerskie, żeby za chwilę nie stracili jeszcze portu instalacyjnego, bo Gdańsk ma tereny i za chwilę ten temat też przejmie

    • 49 50

    • (1)

      po co ta złośliwość

      • 17 8

      • bo dla lesia wszystko jest meczem lechia arka

        • 17 7

    • (5)

      Efekt pompowania kasy wyłącznie w Gdańsk przez lata, prezentów w postaci owych ekspresówek i połączeń kolejowych - niestety kosztem regionu. Podobne inwestycje (przede wszystkim OPAT) pozwoliłyby równie dynamicznie rozwijać się Gdyni, co zaprocentowałoby w skali całego Trójmiasta.

      Niestety panuje głupia satysfakcja, gdy u sąsiada źle się dzieje. Taki "Dzień Świra" w skali makro.

      A we wpisie powyżej widać jeszcze głęboką frustrację, bo tym razem to Gdynia coś ugrała kosztem Gdańska. W skali Trójmiasta to faktycznie żadna korzyść, ale gdy dzieje się odwrotnie (np. przenosiny armatorów do DCT), to wszystko jest super, prawda?

      • 25 12

      • to nie tak jak myślisz (4)

        to nie było tylko pompowanie kasy, mądrzy i zaradni gdańszczanie mieli wizję, pomysły, byli kreatywni i skuteczni przy aplikowaniu o środki unijne, ale sami z własnej kasy też zainwestowali potężne kwoty, kto bronił gdynianom iść tą samą ścieżką, nie patrzeć na innych tylko załatwiać własne interesy...

        • 6 7

        • latwo byc kreatywnym i skutecznym majac do dyspozycji spoldzielnie wszystkich szczebli wladzy.

          Latwo jest paternalizowac inne podmioty, uprzednio odcinajac je od finansowania.
          Bo przeciez kazdy moze!
          Ale nie kazdemu sie to "spelnia".
          Na zasadzie staropolskiego "co wolno wojewodzie...."
          Gdynia ma duzo win i zaniechan ale aspektu "trudnego sasiada" i "psa ogrodnika" pomijac nie wolno.

          • 3 2

        • Tak, tak, mądrzy i skuteczni - a za miedzą niemądrzy i nieskuteczni. Bajeczki. Ciekawostka: Gdynia była też super zaradna i skuteczna - do czasu; nagle przestała, gdy zmieniła się władza. Stworzono mit o zaradności a tak naprawdę, niestety, kluczowa jest przychylność na samej górze - taka smutna prawda, z powodu której aktualnie i Gdańsk obrywa.

          Poprzednia odpowiedź trafiła w sedno - łatwo jest aplikować, gdy ma się pewność sukcesu (i jeszcze dorzucą kilkaset milionów, gdy zabraknie - jak w przypadku tunelu). A przede wszystkim szereg kluczowych inwestycji (tych wspomnianych powyżej) to nawet nie są inwestycje miejskie a regionalne/centralne zrobione na potrzeby Gdańska.

          • 2 1

        • Kto rozdzielał środki centralne wówczas? (1)

          Re: miłościwie panująca PO.
          Kto rozdzielał środki samorządowe? Miłościwie panujący marszałek z PO.
          Jaka tu zaradność gdańszczan?

          • 4 1

          • kto wnioskował i głosował ?

            Zarząd Gdańska i afiliowane "kręgi gospodarcze".
            Z jakiego ugrupowania?
            "Wespół w zespół, by żądz moc, móc wzmóc..."
            Z ręki do ręki...
            Struktura "spółdzielni władzy" jak na dłoni widoczna i klasyka dotacyjnej "krótkiej kołdry".

            • 1 2

    • Jak Gdynia zwija kontenery to ty chyba z kosmosu jesteś. Najpierw popatrz na statystyki gdzie przeładunki rosną a gdzie maleją a potem glupoty wypisuj.

      • 4 2

    • Teza ta pośrednio świadczy, że przy tak

      "wydolnej" infrastrukturze władze Gdańska są co najmniej niewydolne skoro mimo to biznes stamtąd się zwija.

      • 3 1

  • gdańsk-HEL (16)

    Czy nie czas pomyśleć o niedużych promach sezonowych na trasie Gdańsk-Hel?Ile czasu turyści np z W-wy zaoszczędziliby omijając korki Gdynia-Reda-Hel.

    • 59 16

    • Pomyśl

      Kup prom i pływaj!

      • 17 5

    • Ile ten biedny Hel ma przyjąć jeszcze samochodów? I tak już wszyscy stoją w jednym wielkim korku.

      • 23 3

    • niech słoiki

      stoją w korku

      • 8 5

    • "Nieduże promy sezonowe" niczego nie zmienią - popatrz, jaki jest ruch w sezonie w tym kierunku i przelicz to sobie na konieczną częstotliwość kursowania owych promów.

      Poza tym promy (i to elektryczne!) już rozważano lata temu - jakoś nie ujrzały światła dziennego.

      • 8 0

    • Rzeczywiście czas.. (3)

      Jeżeli za kilka lat chcemy cieszyć się możliwością podziwiania Helu - zamiast promów i lepszych dróg - potrzebny jest szlaban,mega parking we Władysławowie i mądry system transportu który dowiezie turystów na półwysepPrzy zachowaniu obecnego statusu - za 10 lat Półwysep Helski będzie jednym wielkim lunaparkiem..

      • 14 3

      • (1)

        .... a nawet lupanarem

        • 9 0

        • to już

          jest.

          • 6 0

      • elektryczne wahadło kolejowe

        i, faktycznie, parking pod Władysławowem czy Swarzewem.

        Inaczej "warszafka" zadepcze i zadusi...

        Ale nasz "przemysł" turystyczny raczej tego nie sfinansuje, jego maksymalne możliwości to jedynie nielegalna refulacja brzegu pól namiotowych od strony Zatoki...

        • 7 0

    • Gdańsk-Hel (1)

      A po co ci samochód na Helu?

      • 7 4

      • Są i tacy; jeżdżący po Półwyspie z włączoną nawigacją

        Szatańskie 5G

        • 9 0

    • może i by zaoszczędzili

      ale czy chcą za to zapłacić?

      Hel powinien sprawić sobie elektryczne wahadło kolejowe, a samochody powinny zostać na parkingu pod Swarzewem...

      • 7 0

    • (1)

      No właśnie na Hel potrzebne są wodoloty a nie smrodliwy chodzik , kiedyś płynęła to z komina wydobywał się śmierdzący czarny dym, to jaka frajda z takiej wycieczki, smog i smród to mam cała zime na Kaniennym Potoku!!!

      • 0 1

      • Z wodolotów

        To wylatywał różowy dym . . .
        Też jestem miłośnikiem wodolotów, ale paliwo to one żarły niemiłosiernie a jedynym producentem był nasz wielki brat ze wschodu, więc trzeba dalej ocieplać stosunki . . .

        • 1 0

    • Jak ktoś szczęśliwie ogarnąłby projekt (1)

      Tunelu od Gdańska do Helu, to byłby miliarderem.
      Nasza rodzima florida keys stałaby się całoroczna a działki i apartamentowce poszybowałyby w kosmos

      • 0 0

      • a tak będziesz jechał przez Luzino

        i dasz odpocząć obwodnicy i Trójmiastu.

        Spełniają się przyjęte za poprzedniej ekipy założenia:
        "Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
        - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki"
        " jest planowane wyprowadzenie ruchu tranzytowego z aglomeracji trójmiejskiej.
        Jak odpowiada wiceminister Klepacki, ten cel ma zrealizować planowana Trasa Kaszubska, która jest już ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015."

        • 1 0

    • Turyści z Wa-wy niech zostaną u siebie tj. w Białymstoku!

      • 1 0

  • Do Redakcji (6)

    PŻB nie pływa ze Świnoujścia do Kopenhagi. Pływa natomiast Świnoujście - Ystadt, gdzie zapewnia przesiadkę na autobus do Kopenhagi (linia 866). A dla zmotoryzowanych przejazd przez most Oresund jest wliczony w cenę biletu. To zasadnicza różnica.

    • 40 0

    • Sugestia

      Ciekawe co TT-Line chciało zaoferować? Jakąś nową trasę czy kopię istniejącej? Skoro port, ani PŻB nie chcą rozmawiać, to może warto zapytać w TT-Line.

      • 13 0

    • Skoro PŻB ucieka do Gdyni... (4)

      ...to może Port Gdańsk powinien zaprosić TT-Line?

      • 25 3

      • Raczej DFDS powinna wrócić

        • 4 0

      • Są trzy rampy (2)

        Na Westerplatte są trzy rampy. Zmieści się i TT i DFDS. Jak będzie potrzeba to można zbudować drugi rękaw.

        • 2 2

        • (1)

          Najpierw trzeba obrotnicę dla większych promow mieć. Małymi nikt do Gdańska pływać nie będzie bo to się nie opłaca.

          • 1 1

          • Przydałoby się

            Promy Polferries mają długość około 160 metrów. Na obrotnicy przy WOC można obracać 180-metrowe statki. Także jeszcze niewielka rezerwa jest. Ale jasne, że pożądane byłoby 240 metrów.

            • 0 0

  • a były z Gdańska fajne rejsy do Danii, Szwecji - nie opłaciło się? a zainwestować w nieczynny terminal się opłaciło?

    • 22 1

  • Trasa (5)

    Dostanie się na Westerplatte bez samochodu jest prawie niemoźliwe. A co ma zrobic pasażer po wyjściu z promu ? Gole pola, spalarnia śmieci, DTC, a autobus na lekarstwo

    • 50 7

    • Skorzystać z autobusu? (3)

      Prom przypływa 12:00. Autobusy odjeżdżają o: 12:21 (606), 12:41 (606), 12:51 (106).

      • 11 4

      • (1)

        606 jest sezonowa, I jedzie z pół godziny, co jest męczące po podróży.

        • 3 5

        • 606 jedzie 18 minut do Dworca Głównego

          To pìęć razy szybciej, niż pociąg z Nynäshamn do Stockholm C.

          • 0 0

      • Po co ci samochód, skoro chcesz dalej płynąć promem bez samochodu? Bierzesz taksówkę i po problemie. Może być też uber.

        • 1 1

    • Trasa!! Ty nie jesteś z gdanska ze gadasz takie bzdury!!!!!

      • 8 3

  • spytajcie kacperka płażyńskiego - ten zna się na wszystkim i wie wszystko....

    • 36 17

  • Może zaproponować TT-Line na obsługę terminalu w Gdańsku?

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane